Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

PBmodels Wadloper DH2 3228 72123

Gestart door Golfer donderdag 03 november 2022, 21:22:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Oke, daar komt het dan :)
Ik begin even bij het moment dat ik de wadloper voor het eerst op de rails zet, over gewone wissels reed die, maar op een slanke C rail wissel kwam die vast te staan en ging doorslippen. Gezien er destijds al bericht was over het asje met ASB dat in het sleperdraaistel verplaatst moest worden, was al snel de gedachte dat dat asje niet meer in het sleperdraaistel zou moeten zitten, maar in het draaistel bij de bak overgang. Dan zitten ze naast elkaar en maakt zijdelings rollen minder uit voor de tractie. Dus beide draaistellen geopend en die as verplaatst. Dat is dan ook op onderstaande foto's te zien.





Die aanpassing resulteerde dat het stel verder op de wissel kwam, maar vervolgens het sleperdraaistel werd opgetild en dat kortsluiting ontstond. Om dat verder te onderzoeken het sleperdraaistel uitgebouwd en de sleper ook te laten zien dat die als eerste tegen de 2 bultjes komt.





Dus conclusie, bultjes moesten vlak worden. Voorzichtig met een klein vijltje dus aan de slag. Draaistel aan de onderkant ondersteund om doorbuigen te voorkomen.



Daarna sleper weer gemonteerd en ingedrukt, resultaat is dat er meer veerweg is, maar de sleper wel bol komt te staan. (Dit komt door de buiging rond het gat in de sleper, er is geen ruimte onder waar die in kan vallen). Het stel kan zo over de slanke wissel, maar er is een duidelijk zichtbaar hupje dat het draaistel opgetild wordt.



Volgende stap was dus kijken of ik het plaatje waar de sleper omheen gevouwen zit ook dunner kon vijlen, dat leidde echter tot het afbreken van de montagelipjes. Daarom als alternatief maar een ringetje om de schroef gedaan. Zo zat de sleper in elk geval vast, al is het nadeel dat deze nu wat kan draaien.



De sleper kan nu geheel inveren en het stel komt zonder hupje over de wissel. Echter, met de kanttekening dat de sleper kan draaien, wat ook kortsluiting oplevert als het gebeurd.





Dus even nagedacht wat een aantal oplossingen kunnen zijn, gezien ik geheel tevreden wilde zijn, en het probleem gewoon geheel wil verhelpen:
1: Sleper vast lijmen, maar daar hou ik niet van.
2: Een plastic plaatje maken die draaien voorkomt, voorkwam inderdaad het draaien, maar duwde de sleper weer zover het draaistel in, dat er een grotere bolling kwam.
3: De sleper met de montagelipjes om het draaistel vastzetten, dan moest ik wel een nieuwe sleper hebben.
4: Een nieuw draaistel, maar dat is aan PB - want kan ik niet zelf maken, gezien de imitatie aan de zijkanten er ook aan vast zit - en lost niet op korte termijn het probleem op.

Dus moest het wel oplossing andere sleper worden, of het stel zou een vitrinemodel worden (wat ik niet wil, en retouren zou ook jammer zijn, gezien het stel verder mooi is om te zien).

Maar welke sleper dan... Een gelijke sleper als eronder zou kunnen, maar heeft wel de buiging in het midden. En als even gekeken wordt hoeveel ruimte tussen puko en onderkant draaistel is, is elke tiende mm platter meegenomen.



Dus maar eens gaan kijken of een Marklin sleper eronder zou gaan passen, die zijn vaak toch ook wat steviger en hebben net wat minder speling, wat ook weer fijn is om ongewenste bewegingen te minimaliseren. Uiteindelijk uitgekomen op de volgende sleper. Die heeft Marklin nummer 138079, maar nummer 144133 kan ook. Het enige verschil is de plastic houder, maar die gaat toch niet gebruikt worden.



Dan nu, het metalen deel van die sleper moet om het draaistel geklemd worden, maar omdat te kunnen doen moeten er eerst gaatjes geboord worden. Ik heb met stipjes aangegeven waar ik met een 0.8mm boortje deze geboord heb. Hierna kunnen deze gaatjes tot sleufjes gevormd worden door het materiaal ertussen weg te snijden/frezen. Let op, de markeringen in de foto staan op de plek voor de Marklin sleper, indien je de PB sleper gebruikt zul je de afstand tussen de sleufjes moeten aanpassen, gezien de lipjes op die sleper dichter op elkaar zitten. (en ja, ik ben vergeten een foto te maken van het boren en heb een eerder genomen foto aangepast, dus daarom dat de eerdere aanpassingen aan de onderkant op deze foto missen, maar uiteraard zijn die wel nodig).



Daarna kan de sleper als volgt gemonteerd worden.





Wat ik al eerder zei, een leuke bijkomstigheid is dat het rode draadje naar de sleper nu via een gat aan de zijkant (waar bij de 2railer asjes met tandwielen om de andere as ook aan te drijven) het draaistel binnen kan gaan. Daardoor is dit draadje niet meer vanaf de zijkant te zien als alles dichtgeklikt zit.



En dan is dit een foto van de onderkant na alle aanpassingen.


Als laatste nog een kleine zijstap voor de soundversie. Ik zelf vond het geluid wat dynamiek missen, gezien het stel toch al open lag maar even de 4 schroeven los gehaald om te kijken welke speaker gebruikt is. Aan het interieur te zien zou dat een klein rond speakertje zijn. Dat bleek inderdaad zo te zijn, gezien het een 20mm 8ohm speaker is. En hoewel er in het interieur zo te zien een ruime klankkast is, valt dat na optillen interieur wel mee, gezien de achterkant van de speaker er vrijwel tegen zit. Dan verklaard het missen van dynamiek wel...


Voor de grap eens een standaard sugercube gepakt, die ESU meelevert met elke v5 loksound. Met direct het afdekplaatje ertegen is die niet veel hoger, maar het komt de geluidskwaliteit en -sterkte zeker ten goede.


Ik hoop van harte dat jullie wat aan dit verslag en deze aanpassingen hebben, gezien het de nodige tijd heeft gekost om alles te onderzoeken en alles ook te documenteren (dit bericht typen en alle foto's erbij plaatsen kostte bv. al 1u45). Maar ik heb mijn best gedaan alle redeneringen ook erbij te zetten, zodat het een compleet te volgen verhaal is.
En ik ben nu zelf ook tevreden met de gedane aanpassing. Het stel is zonder problemen getest op gewone en slanke c rail wissels en R1 bochtwissels. Rechte rails en bochten zijn ook geen probleem. Het slepergeluid is door de sleper zonder gat ook rustiger geworden.
Nogmaals, hopelijk hebben jullie er wat aan, en mochten er toch nog vragen zijn, dan zie ik ze wel verschijnen. (al kan het wel even wijs zijn deze servicepagina op de PB site door te lezen, gezien daar getoond wordt hoe de draaistellen te openen zijn.

En als laatste de opmerking: ik ben niet verbonden aan PB, heb het stel ook gewoon gekocht en omdat ik tegen de problemen aanliep heb ik ze (nadat ik toestemming had van PB) zelf onderzocht en opgelost. Je moet niet bij mij als je door deze getoonde aanpassing problemen hebt/krijgt met PB, wat mij betreft, is dit net als elke ombouw die ik toon na te doen op eigen risico.
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Zelf heb ik geen Wadloper en dus ook geen direct belang maar ik vind het verhaal van John (Looney Tunes) goed beschreven en gedocumenteerd. Hopelijk dat anderen hier mee uit de voeten kunnen om dit probleem op te lossen. Misschien dat deze beschrijving ook in de Wiki gezet kan worden?
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Mooi verslag John  :thumbup: :thumbup:

Ik heb mijn model terug gestuurd want er zelf aan gaan liggen sleutelen vind ik aan een splinternieuwe trein een stap te ver.
Ik neem aan dat PBModels deze modificatie gaat uitvoeren.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Lid sinds: 2020

Een hobby voor het leven

offline
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Prima duidelijk verhaal John. Heel erg bedankt.
Hans
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Mooie oplossing John, er zal wel heel veel tijd in hebben gezeten om alles uit te zoeken en uit te proberen.
Ik neem aan dat gezien de prijs van de wadloper PB models deze aanpassing zal verzorgen.
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Mooi verslag John en vakkundig gemodificeerd. :thumbup:
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Goedemorgen,

Na alle perikelen voorlopig in overleg een slot op het topic gezet.

Er komt een vervolg reactie vanuit het team en/of bestuur.
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
PB Models is op de hoogte dat de Wadlopers moeite hebben met het nemen van de slanke C en kruiswissels C rails van Marklin.
Forum gebruiker en moderator Looney Tunes (John) heeft een zeer fraai ombouwverslag geplaatst hoe deze problemen op te lossen, en PB Models staat daar volkomen achter.

Toch willen wij onze verantwoordelijkheid nemen en heeft PB Models besloten het draaistel waarin de sleeper is verwerkt te laten aanpassen.
Dat betekend dat wij de mal moeten laten aanpassen zodat het draaistel wel geschikt is om te rijden over slanke en kruiswissels C rails van Marklin EN Marklin K rails.

Een mal laten aanpassen neemt tijd in beslag. Dus houd rekening met het feit dat de nu geboden oplossing die PB Models aan gaat bieden pas ergens in Mei (onder voorbehoud) beschikbaar zal komen.
Wij zullen die aanpassing ook doorzetten in de toekomstige DH1 en DH2 modellen zodat dit probleem niet meer zal voorkomen.

Wie niet kan en wil wachten tot de geboden oplossing kan zelf het ombouwverslag van John volgen.
Wie niet wil wachten en het ombouwverslag van John zelf niet aandurft kan contact opnemen met forumlid  Wijbe of Robert39. Zij willen (tegen kosten) voor u het model zodanig ombouwen.

Wij hopen dat het voor iedereen een oplossing is waar u tevreden mee kan zijn.
Wij vragen u dus nog even geduld. En excuus voor het ongemak.

Chris van Diesen
PB Models
Re: PBmodels Wadloper DH2 3228 72123
Kijk aan, eind goed al goed dus. Goed bezig Chris. En Fred: bedankt voor het opvolgen van m'n melding.