Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Eerste baan (2,25 bij 1 meter)

Gestart door NitroMan dinsdag 10 januari 2023, 08:49:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Goedemorgen,

Sinds enkele weken in het bezit van een Märklin startset (29488) met MS2, los nog 2 digitale wissels aangeschaft. Inmiddels een tafel getimmerd met een oppervlak van 2,25 bij 1,00 meter.
Mijn vraag is nu heeft iemand nog een leuk baanplan hiervoor of ideeën, gezien het een startbaan is hou ik het bij 1 niveau. Ben benieuwd, alvast bedankt!

Gr. Max
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Hoi Max,

Leuke set!

Heb je het deel "banenplan ontwerpen" binnen het forum al eens doorgekeken? Daarin vind je een aantal suggesties voor compacte baanplannen. Tevens kom je met Google ook een heel eind, zeker wanneer je zoekt in het Engels of Duits.

Met alleen 2 extra wissels kom je nog niet veel verder, denk ik. Misschien eerder denken aan rechte stukken?

Succes!

Groeten,
William

Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
@Laenderbahn027 dank voor de reactie, heb inderdaad al wat rond gekeken maar nog niks concreets gezien.
Wat betreft de rails ga ik uiteraard bijkopen zodra ik een definitief plan heb. Gr. Max
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Dag Max,

In een grijs verleden heeft mijn dochter eens toestemming van mij gekregen om 'wat' rails van mijn bovenbaan te gebruiken voor een mobiele treinentafel die ik voor haar had gebouwd.

Ondersteund was toen het resultaat van haar eigen digitale ontwerp met Scarm en getoonde rails heeft ze zonder enige schroom van mijn spoorbaan 'geleend' (heb het inmiddels weer teruggekregen  :D). Later heeft ze onderaan de baan 2 bochtwissels geplaatst door 2 x een 24130 te vervangen. En daardoor de groene baan als zelfstandig spoor in te kunnen zetten.

Wellicht een leuk uitgangspunt.

Groeten,

Jan
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Hoi Max,

Misschien is het een idee om je wensen op een rijtje te zetten? Wil je, zoals het standaard plan op de doos laat zien, "gewoon" rondjes rijden? Wil je er een keerlus in? Wil je pendelen? Dient alles zichtbaar te zijn, of wil je een heuvel-/ berglandschap maken? Wil je rijden, of meer rangeren? Wil je ervaring opdoen met rijden via de computer (Koploper, Rocrail, iTrain, Traincontroller, etc.)?

Wanneer je dat goed voor ogen hebt, en hier goed onder woorden kunt brengen, dan is het ook makkelijker voor anderen om ideeën aan te dragen. Anders wordt het meer schieten met hagel.

Gewoon een goed bedoeld advies; ik wil je zeker niet afschrikken of wegjagen!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
En laat ons ook eens een schets zien hoe de baan opgesteld wordt, rondom rond bereikbaar, onder een schuine dakwand, bedieningsplaats,..., nu kan ik er mij niets bij voorstellen.
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Met die startset en uitbreidingsset heb je nog niet zo veel rails. Uitgaande van een ovaaltje kun je er met vier wissels twee inhaalsporen aan toevoegen, of één inhaalspoor en een diagonaal traject waarmee de treinen  tenminste één keermogelijkheid hebben, of gebruikt twee van de wissels voor een paar kopsporen. Als je rijden niet belangrijk vind en vooral scenery wilt maken, vind je dat misschien prima. Zonder ovaaltje kan ook natuurlijk, dan heb je aan beide kanten een kopstation, maar op dit beperkte oppervlak en zonder hoogteverschillen vind ik dat maar niets.

Met wat meer wissels heb je wat meer mogelijkheden. Hieronder zie je een voorbeeld. Van de rails die je al hebt, blijft er één 224 over, de rest zit er allemaal in. Naast een extra driewegwissel en twee meegebogen wissels heb je nog twee stootblokken en wat rechte rails nodig. Bovendien heb ik er een ontkoppelrail in gestopt, dat biedt wat meer speelplezier. Eventueel kun je er in het rechte traject naast de driewegwissel ook nog een leggen. Ik denk echter eerder aan een rangeerloc met telex, die kan dan een paar wagonnetjes naar de kopspoortjes duwen.

Door het ovaaltje een paar graden te draaien, ziet het er net iets minder statisch uit. Tenslotte kun je de bocht linksachter nog in een tunnel verbergen, dat oogt ook wat interessanter.
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Dank voor alle reacties, even kort samen gevat:

Trein staat op rechthoekig frame 2,25 x 1,00m. in de hoek van de kamer, uiteraard kan ik bij werkzaamheden de tafel naar voren en halen en overal bij. Gezien het mijn eerste baan is wil ik nog niet in de hoogte in. Ik verwacht deze week een Köf loc met Telex functie binnen te krijgen, rangeren lijkt mij dus ook zeker leuk. Verder wat ruimte om te rijden, een beetje mix dus. Zouden jullie aanraden bij een baan van dit formaat het bij de MS2 te houden en alles digitaliseren of de rails ouderwets met schakelkastjes bedienen? Bedankt alvast voor de leuke reacties en plannen/ideeën. Gr. Max
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Tja. Met dit soort afmetingen blijven de mogelijkheden beperkt.

Een time saver puzzel is nog wel het leukste. Misschien kun je nog een bochtje om en in een loods een of twee opstelspoortjes maken als een soort schaduwstation.

En wissels zou ik gewoon met een schakelkastje omzetten. Je kunt ze digitaliseren, voor de leuk, maar het is zo overzichtelijk dat het niet nodig is.

Groet,

Peter
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Goedemiddag allemaal,

Inmiddels heb ik alweer een jaar mijn baan van 2,20 bij 1,00 meter. Op dit moment is alles op één niveau en heb ik destijds maar wat geprobeerd en elkaar gelegd. Resultaat een rondje met 2 sporen en nog wat wissels en rangeermogelijkheden.
Nu heb ik mij laten verleiden door de vele videos en foto's van toch wel berglandschappen met bijv. 2 niveaus ipv 1. Ben benieuwd of jullie dus plannen hebben met meerdere levels en dan dus niet enkel een bruggetje over een ander spoor. Ben benieuwd en alvast bedankr weer!

PS: voor wat beelden van de baan kijk op Instagram "mdbspoor"
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Ik heb ook een baan van dat formaat ongeveer. Bestaat wel uit 2 niveaus welke niet aan elkaar gekoppeld zijn. Onderste gedeelte rijd de doorgaande trein, bovenste gedeelte een halte met wat rangeersporen. Ik maak gebruik van een ms2 en wissels schakel ik gewoon met een kastje.
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
Citaat van: Sanderz28 op dinsdag 16 januari 2024, 11:38:33wissels schakel ik gewoon met een kastje.
Met die drukknopjes?
Re: Eerste baan (2,25 bij 1 meter)
72710