Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spotfoto's van Herman05

Gestart door Herman05 zaterdag 29 april 2017, 10:10:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spotfoto's van Herman05
Prachtige foto's!
Re: Spotfoto's van Herman05
Citaat van: Herman05 op zondag 24 juli 2022, 13:51:14
Afgelopen dinsdagmiddag ben ik weer naar Duisburg gereden. Hoofddoel van de dag was de foto die ik twee weken eerder had gemaakt van een Ludmilla opnieuw te maken, maar dan wel met een fraai avondzonnetje.

Kijk, dat noem ik toewijding!  :D :thumbup:  Weer mooie plaatjes!
Re: Spotfoto's van Herman05
Hele mooie foto's weer! Dank je wel!
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Mijn vrouw en dochter zijn dit weekend even weg en dus kan ik samen met mijn zoonje het weekend indelen zoals wij mannen willen. :D Gezien er aan het eind van de middag een fraaie kolentrein was gemeld besloten we prioriteit te stellen aan de goederen treinen in plaats van het avondeten. Gelukkig hoefden we niet al te lang wachten voordat de 101003 van TCS met de PKP Cargo wagens voorbij kwam gereden want het begon steeds harder te regenen. Met een voldaan gevoel vertrokken we weer naar huis waarna het de hoogste tijd was om alsnog het avondeten te nuttigen. :)



Volgende post hoop ik wat foto's uit Roemenië met jullie te kunnen delen.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
De dames op pad en jullie hebben een mannen weekend  :)
Hij staat er weer fraai op Herman, regen zullen we de komende tijd wel vaker hebben dus paraplu mee tijdens het spotten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Citaat van: Herman05 op vrijdag 23 september 2022, 22:56:28
Mijn vrouw en dochter zijn dit weekend even weg en dus kan ik samen met mijn zoonje het weekend indelen zoals wij mannen willen. :D
.........

Volgende post hoop ik wat foto's uit Roemenië met jullie te kunnen delen.
Wij mannen wilden een treinenweekend dus zaterdag zijn we eerst naar OnTraxs geweest en daar de nodige mooie modelbanen bewonderd en tot slot heeft mijn zoontje meegeholpen bij het bouwen van een huisje. Hij is helemaal trots op het resultaat!

Gisteren zijn we nog even op pad geweest om 'grote' treinen te fotograferen. Vanwege werkzaamheden aan de HSL werden de IC Direct, Eurostar en Thalys omgeleid via Dordrecht. Gezien de kleine wat vrij moet kunnen rondlopen besloot ik naar Willemsdorp en Dordrecht af te reizen. Eenmaal aangekomen moest ik snel mijn camera pakken uit de auto omdat in de verte al het Plan U treinstel van Crew2454 aan kwam gereden.


Qua goederen reed er deze dag niks, maar dat is gezien de hoeveelheid extra reizigerstreinen ook niet zo verwonderlijk. Voor de verandering ook is een foto van een VIRM in dit topic die voorbij kwam in een heerlijk zonnetje.


Maar we gingen dus voor die andere treinen die normaal niet op dit baanvak rijden. Dus bijgaand een plaatje van een IC Direct. :)


En uiteraard kan ook de Thalys dan niet ontbreken. Persoonlijk vindt ik dit soort wolkenluchten op een foto altijd wel mooi al werken die soms ook tegen je als fotograaf....


Zoals gezegd, soms kunnen wolken ook tegen je werken. De regenbui was net voorbij maar alleen de bomen op de achtergrond waren vol in de zon. De trein zelf moest het met een waterig zonnetje doen. Ach ja, volgende keer weer beter. :)


Tot zover maar weer!

Citaat van: Herman05 op vrijdag 23 september 2022, 22:56:28
Volgende post hoop ik wat foto's uit Roemenië met jullie te kunnen delen.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
In mijn vorige post had ik het over een meervoud van foto's uit Roemenië. Welnu, ik heb een veelvoud van foto's gemaakt en een groot deel is bijgesneden, bijgewerkt en van een juiste naam voorzien, maar het uploaden en schrijven van tekstjes (op de website en flickr) kost meer tijd dan gehoopt. Desalniettemin presenteer ik jullie graag alvast de eerste foto van een treinstel wat de meeste van jullie wel zal herkennen; een oude Wadloper. Volgende keer weer meer foto's.



Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Zo Herman,

Lekker bezig geweest weer :). De blauwe G1206 uit deze POST is toch wel een bekende van mij :). Is namelijk de lege kalktrein uit Beverwijk welke gereden wordt tot Duisburg en daar komt de G1206 voor de trein.
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
We blijven toch weer even in Nederland. Het was zo mooi weer vandaag en in de buurt kwamen er twee leuke treinen voorbij die ik toch op de foto wilde zetten. Dus de Roemeense foto's zijn weer blijven liggen vandaag.

We beginnen met de Whoop-whoop da ist der Partyzug!


En de tweede trein van de dag is een oude stoptrein. 20 jaar geleden was het niet interessant als het voorbij kwam, maar nu weer wel. :) In de loop van de middag kwam de 904 van 2454 CREW door Woudenberg gereden.


Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vanavond toch nog even de tijd genomen een paar foto's uit Roemenië te verwerken. Ik heb nog lang niet alle foto's erop staan, maar het eerste begin is er.

Uiteraard heb ik meer foto's van een Wadloper gemaakt. Zo ook deze foto in Blejoi met aan de zijkant nog net zichtbaar de militaire trein die een paar uur eerder is aangekomen en pas later op de dag gelost wordt.


Om even bij dezelfde vervoerder (TFC) te blijven nog een treintje te Constanta:


Eén van de steden waar ik heb overnacht was Ploiești. In Ploiești is nog een klein tramnetwerk aanwezig. En omdat de tram toch voor het station stond moest deze uiteraard ook op de foto gezet worden.


Deze fraaie locomotief gebouwd door Softronic is werkelijk een brute locomotief om te zien. Daar verbleekt zo'n Vectron in Nederland gewoon bij.  :D


Tot zover maar weer.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
In september ben ik 10 dagen naar Roemenië gegaan. De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met het schrijven van teksten bij de foto's die ik op mijn website heb geplaatst. In totaal heb ik 50 foto's geselecteerd die ik de moeite waard vond om te delen. Best een mooi resultaat voor 10 dagen vakantie. :) Een selectie van deze foto's heb ik in dit topic geplaatst.

Ik begin met een aantal personentreinen die ik tegen ben gekomen gevolgd door een aantal goederentreinen.

Op het station van Timisoara Nord staat op 7 september 2022 om 13.29 uur de interregionale trein naar Oradea al gereed voor vertrek. De tractie wordt geleverd door een ex-DB treinstel uit de Br628 welke het nummer 928 493 heeft gekregen van de huidige eigenaar;InterRegional Calatori.


Op 3 september 2022 komt om 7.46 uur in het regenachtige Satu Mare de 628 442 van IRC het station binnen gereden.


Ook in Ploiești Vest ben ik op de laatste dag nog een Wadloper tegen gekomen.


Naast de CFR rijden in Roemenië ook een aantal private vervoerders. Deze vervoerders rijden een groot deel van de lokale lijnen in het land. Op station Timisoara Nord vertrekken van Regio Calatori vier lokale verbindingen. De vervoerder zet op deze lijnen ex-SNCF materieel in van het type Class X 4630 ook wel bekend onder de naam 'Caravelle'.


Waar wij in Nederland mopperen wanneer de frequentie op een lijn slechts 2x per uur betreft, rijdt op de meeste lijnen in Roemenië de trein slechts een paar ritten per dag. Een trein missen kan daardoor betekenen dat je die dag niet meer je eindbestemming bereikt. Op de lokale knopen waar meestal enkelsporige trajecten op elkaar aan sluiten wordt wanneer dat mogelijk is (of uiteraard noodzakelijk) gewacht zodat alsnog een aansluiting gehaald kan worden. Op 6 september 2022 komt met ongeveer een half uur vertraging om 18.22 uur de trein uit Timisoara Nord aan in Lovrin. Een reiziger die zijn overstap naar Nerău hcv wil halen kijkt vanuit de deuropening om te zien of de aansluitende trein heeft gewacht. De aankomende trein betreft een ex-SNCF treinstel van het type Class X 4630.


Op 5 september 2022 komt om 15.44 uur de trein van Regio Calatori uit Mangalia door Constanta gereden. Het materieel wat op deze lijn wordt ingezet is betrekkelijk nieuw ex-SNCF materieel van het type Class X 72500. Treinstelnummers kent Regio Calatori niet en iedere bak heeft daarom zijn eigen nummer gekregen. De kopbakken hebben een 50xx nummer en de tussenliggende bakken hebben een 10xx nummer. Het treinstel op de foto draagt de baknummers 5017, 1005 en 5018.


Naast het oude materieel, rijden in Arad ook 16 nieuwere trams. Deze trams zijn gebouwd door Astra Vagoane Călători in Roemenië. Het tramstel op de foto met nummer 2112 is van het type Imperio Civitas. Deze tram heeft een lengte van 18,6m en heeft 30 zitplaatsen. Op 6 september 2022 rijdt om 13.24 uur deze tram door het centrum van Arad. De lijnfilm werkt niet en ook het lijnbordje voor het raam is niet aanwezig zodat voor reizigers het gokken is of dit de tram is die ze moeten hebben.


Op station Roșiori Nord zijn op 8 september 2022 werkzaamheden aan de wisselstraat waardoor het niet mogelijk is om de passagierstreinen langs één van de perrons te laten halteren. Reizigers worden geacht in- en uit te stappen in het ballastbed en moeten dus een behoorlijk hoogteverschil overbruggen. Om 10.25 uur komt stoptrein 9006 uit Craiova bestaande uit drie dubbeldekkers het station binnen. De tractie wordt geleverd door de 41 0241.


Op 8 september 2022 staat een getrokken trein uit Craiova naar Boekarest gepland om 7.12 uur (treinnummer 9016). Ondanks dat het spoorwegnet niet druk bereden is, komt de trein toch met een kwartier vertraging station Craiova binnen gereden. Voor deze trein is een reservering verplicht, maar de ervaring leert dat door de conducteur niet gevraagd wordt naar een reservering. Bovendien is de verwachting dat een lange trein wordt ingezet en dus voldoende plek beschikbaar is. Aangekomen op Craiova verbaasd het mij hoeveel reizigers deze trein moeten hebben en komt toch de vraag op of het verstandig was geweest een zitplaats te reserveren. Om de kans op een zitplaats te vergroten stap ik achteraan in de trein. De laatste zespersoons coupé is nog helemaal leeg en ik besluit hier te gaan zitten. De conducteur komt halverwege de reis langs, controleert het kaartje en vindt het allemaal best. Niet veel later sta ik bij het raam in het gangpad en zie opeens een papiertje op de deur van 'mijn' coupé geplakt;'Gereserveerd voor de conducteur'. Toch aardig dat ik mocht blijven zitten van die beste man...


Op 4 september 2022 staat om 19.58 uur de nachttrein naar Iasi gereed voor vertrek op station Mangalia. De tractie wordt geleverd door de 64 1046, een locomotief uit de Class 64 serie.


Op een zonnige 4 september 2022 komt om 8.52 uur nachttrein 1992 uit Timisoara aan in Mangalia. Op het laatste deeltraject Constanța-Mangalia wordt de tractie geleverd door de 64 1204.


Op 3 september 2022 is om 13.10 uur locomotief 60 0809 bezig met het rangeren van twee rijtuigen in Satu Mare. De locomotief duwt de rijtuigen naar achteren. Aan de voorzijde van het rijtuig staat op het trappetje de rangeerder die de machinist met behulp van een gele vlag aanwijzingen geeft.


Terwijl ik op in Constanța nog aan het zoeken ben naar een ideale spotlocatie, komt om 14.27 uur de eerste goederentrein voorbij. Het betreft een keteltrein van Grup Feroviar Roman welke gebruikt wordt voor het vervoer van benzine. De tractie wordt geleverd door dr 40 0367, een locomotief uit de class 40.


Op 6 september 2022 staat om 10.26 uur langs het hoofdspoor in Bârzava een korte goederentrein van Express Forwarding SRL. De achterste twee rongenwagens zijn gevuld met staalprofielen welke door een mobiele kraan op de bouwplaats worden gelost.


Op 5 september 2022 komt om 14.36 uur een graantrein door Constanța gereden. De 40 0080 welke voor de trein staat is eigendom van CFR maar wordt gehuurd door Express Forwarding SRL.


Op 5 september 2022 komt om 15.21 uur een gemoderniseerde Class 60 van DB Cargo door Constanța gereden. Achter de locomotief hangen wagens van het type Tadgs. Deze wagens zijn aan de binnenzijde geplastificeerd en mogen enkel gebruikt worden voor het vervoer van levensmiddelen. Het laadruim wordt afgesloten door een klapdak.


Op 8 september 2022 staat om 11.21 uur een graantrein van Cargo Trans Vagon bij de graansilo's in Roșiori. Voor de, waarschijnlijk, lege graanwagens staat locomotief 69 0028.


Op 9 september 2022 komt om 13.56 uur een volle kolentrein van CFR Marfă door station Ploiești Vest gereden. De goederentrein wordt op het wachtspoor gezet omdat een regionale trein voor moet. De tractie wordt geleverd door de 47 4016, een locomotief uit de Class 47.


En da nu de laatste foto. Op 5 september kom om 15.47 uur een graantrein de haven van Constanța uit gereden. De tractie wordt geleverd door de 40 0197 van CFR Marfă.


Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Leuk om eens wat treinen te zien uit een land dat niet heel erg voor de hand ligt. Je verhalen erbij zijn ook boeiend. Dat gaat er toch heel anders aan toe dan hier.
Dit is voor mij een foto uit de eredivisie, erg fraai (niets ten nadele van de rest van de reportage):

Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Citaat van: Degeluidsman op maandag 27 december 2021, 06:15:22
Ik kijk ze op de iPad en als de blauwe balk weg is zou alles binnen moeten zijn, maar dan mis ik er een paar.
Maar de meest actuele zie ik altijd en dat is het belangrijkste wand ik hou dit draadje altijd bij.
Peter,
We zijn weer heel wat maanden verder en ik heb inderdaad ook zelf geconstateerd dat het laden niet altijd helemaal goed ging. Ik heb online mogelijk een oplossing voor het probleem gevonden en deze toegepast. Bij mij lijkt dit te werken. Uiteraard eerst wel de oude cache bestanden verwijderd, want anders blijft het niet goed gaan. Ik ben benieuwd of bij jouw deze aanpassing achter de schermen ook werkt. :)

Groeten,
Herman

Edit Herman05: Zin toegevoegd
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi Herman,

Van bovenstaande serie mis ik een foto, voor de rest was het leuk deze treinen te bekijken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Beste 3railers,

Het was vandaag rustig langs het spoor, maar desondanks toch nog paar plaatjes die ik met jullie wil delen.

Niet verwacht, wel gewenst. Dat is de party zug van Müller Touristik die op 30 oktober 2022 om 13.44 uur door Schalkwijk komt gereden. In tegenstelling tot de trein van 7 oktober, wordt de tractie niet geleverd door Train Charter Services maar door Lineas welke de 186 503 voor deze trein inzet.


Uiteraard kwam er ook nog een NS trein langs. Dit keer in de 'nieuwe' kleurstelling en onderweg naar Maastricht.


De enige cargo die vandaag langs kwam was een DB Cargo met staal- en kalkwagens en kwam ook nog van de verkeerde kant.


Dat was hem weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Gisteren ben ik weer langs het spoor gaan staan. Vanwege een verstoring op de Betuweroute en een ongeluk bij Breda Prinsenbeek, was het heel erg rustig. Maar desondanks toch paar leuke plaatjes kunnen schieten.

We begonnen de dag met de 165 423 van RTB Cargo die een kapotte wagen kwam brengen naar ProRail Incidentenbestrijding.


Gezien de kapotte wagon op de Betuweroute, ben ik maar meteen doorgereden naar Breda. Na even wachten kwam er een fraaie Class 66 voorbij.


Ook een 'oude' VIRMm met nieuwe kop kwam langs.


Tot zover maar weer.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Vanmiddag nog even langs het spoor gestaan om de Katy Shuttle te fotograferen. Normaal gesproken wordt deze shuttle van RFO gereden met een eigen locomotief, maar sinds vandaag wordt een machine van Captrain ingezet. Dit vanwege een tekort aan locomotieven bij RFO.




Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Ik loop weer wat achter met het verwerken van de foto's. Maar niet getreurd, uiteindelijk worden ze hier wel geplaatst. Vandaag beginnen we met de laatste foto die ik in 2022 heb gemaakt. Op 21 december reed de Karel een grote rondrit door Nederland en had als eindbestemming Amsterdam Centraal. Gezien dat op slechts 10 minuutjes van het werk verwijderd is, kon er in de lunchpauze even een foto worden gemaakt. Ondanks dat de kleurstelling van dit treinstel wat apart is toch blij met dit plaatje.


En dan zijn we alweer aangekomen bij de eerste foto van 2023 die ik met jullie deel. Op 6 januari 2023 was een transport van IC Direct (sloop)rijtuigen vanuit Watergraafsmeer naar Arnhem aangemeld. De trein zou precies op tijd langs komen voor het maken van een zonnig plaat. Net voordat ik thuis wilde vertrekken, zag ik dat de 'groene trein' van NS ook onderweg was naar Arnhem en slechts 10 minuten voor het transport door zou komen. Daarom werd extra snel koers gezet richting Vechten. De zon stond nog erg laag en de schaduwen waren langer als gehoopt waardoor geïmproviseerd moest worden, maar uiteindelijk is het resultaat wel ok.


Gezien het transport bij Maarn Goederen aan de kant werd gezet, besloot ik na de foto in Vechten door te rijden naar Woudenberg. Eenmaal daar aangekomen hoefde slechts 20 minuten gewacht te worden totdat het transport -ditmaal wel volledig in het zonnetje- door kwam. De kleurrijke Strukton locomotief (1740) mocht de rijtuigen brengen naar het opstelterrein van Arnhem.


Dat was het weer tot zover. Volgende update volgt hopelijk binnenkort met foto's van 7 januari 2023.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Gezien het vandaag weer troosteloos weer is, is dit het ideale moment om weer wat foto's te uploaden. Vorig weekend was een nogal effectief weekend. Vooral op zondag heb ik de nodige treinen in een klein uurtje weten te fotograferen.

's Ochtends zie ik een melding op facebook dat Railexperts een rondrit maakt door Nederland. De 9901 heeft de eer het Zug Treff rijtuig en Mitropa rijtuig van de SSN te mogen trekken. Ik besluit de trein in Schalkwijk op te wachten. Beetje kopse zonstand, maar ondanks dat wel een geslaagde plaat.


Daarnaast kwam in de ochtend ook nog een melding binnen dat de PB01 van RRF onderweg was naar Emmerich en dat deze een keteltrein kwam ophalen. Gezien vertrek ook gemeld zou worden, werd dit bericht afgewacht waarna snel naar Haaften werd gereden. Na een half uurtje wachten kwam de PB01 van RRF voorbij in een heerlijk winters zonnetje.


Kort achter de keteltrein van RRF rijdt echter nog een gasketeltrein van DB Cargo die op weg is naar Sloe. Gezien voor deze trein slechts 10 minuten gewacht hoeft te worden, besluit ik nog even te wachten. Om 13.39 uur komt de zwarte 189 097 van DB Cargo voorbij met aan de haak een fraai setje gasketelwagens.


Echter wordt ook de 'Clockwork' locomotief van RTB Cargo gemeld welke even daarvoor is vertrokken vanaf Kijfhoek. De zon staat eigenlijk verkeerd voor het maken van deze foto, maar gezien de zon zich achter de sluierbewolking bevindt, besluit ik toch maar een poging te wagen. Gelukkig zit de zon om 13.56 uur nog steeds achter deze bewolking wanneer de 186 423 van RTB Cargo met een goedgevulde containertrein komt langsgereden.


Tot zover weer de update.

Groeten,
Herman


 
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi Herman,

Hoe de zon ook staat de foto's zijn er niet minder om  :thumbup: :thumbup:
De eerste foto's van 2023 zijn een feit  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Het is alweer even geleden dat ik langs het spoor heb gestaan dus vandaar dat het wat stiller is in dit topic. Afgelopen donderdagochtend ben ik nog wel even kort langs het spoor gaan staan om een ballasttrein van VolkerRail op de foto te zetten. Na een korte vijf minuten te hebben gewacht komt deze fraaie blauw-witte ballasttrein in een heerlijk ochtendzonnetje voorbij gereden.



Tot zover maar weer!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Dat een heel fraaie plaat geworden, Herman  :thumbup:
Mooie compositie en kalenderwaardig !

Grtz Tony
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
De afgelopen weken ben ik een paar keer op pad geweest om goederentreinen en historische treinen te fotograferen. De eerste foto die ik met jullie wil delen is een foto van de mC 9002 beter bekend als 'Jaap' welke in het bezit is van Stichting 2454 CREW. Op 16 april 2023 kwam dit treinstel aan het begin van de avond door een zwaar bewolkt Schalkwijk gereden.


We gaan even verder in de tijd en komen dan uit op 30 april 2023. Vanwege werkzaamheden in Duitsland werd het goederenverkeer deze dag omgeleid via Venlo. Omdat het een mooie dag beloofde te worden ben ik naar Willemsdorp gereden in de hoop op de nodige goederentreinen. Gelukkig kwam het nodige moois voorbij. Het hoogtepunt deze dag voor mij waren persoonlijk de RheinCargo en IRP containertrein. Maar ook de trein naar Flandersbach waarbij de locomotief lekker contrasteert met de wagens was een fijne trein om op de foto te zetten.

Zoals gezegd; ik was erg blij dat het zonnig weer was en dat deze containertrein van RheinCargo op tijd voor de lens wilde komen.


De tweede goederentrein betrof de IRP met locomotief 2102.


Tot slot ook even een foto van de fraai contrasterende kalktrein van DB Cargo.


Tot zover. Hopelijk lukt het om binnenkort weer wat meer foto's te tonen.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Bedankt voor het plaatsen Herman, Jaap is een leuke trein  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Spotfoto's van Herman05
Die diesel van Rheincargo wil ook wel eens voor m'n lens hebben. Mooie vangst!
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik in dit topic een bericht heb geplaatst. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet meer langs het spoor te vinden ben. Wellicht zijn er forumleden die lid zijn van het Duitstalige tijdschrift Eisenbahn Kurrier. Daar staat een foto van mij in van een ICE3 neo die in opzending is. Los van dit soort losse foto's ben ik ongeveer twee weken geleden (13 juli) een dagje in Duitsland geweest met oud-collega's. Doel van de dag waren de nodige foto's maken van goederentreinen, bijpraten en natuurlijk een lekkere schnitzel eten in één van de vele brauhauses die zijn te vinden in het Ruhrgebied.

In de ochtend zijn we begonnen bij een mooie vakwerkbrug, maar helaas kwamen er geen treinen. Dus door naar de tweede locatie bij de hoogovens van Thyssenkrupp in Duisburg. De wind staat de goede kant op. De wolken die ontstaan bij het blussen van de cokes drijven precies over de grote schoorstenen zodat deze op een 'natuurlijke' manier van de foto worden afgesneden.


Er komen genoeg treinen langs deze ochtend. Zelfs ook nog een werktrein met allemaal stukjes spoor.


Naast de torpedowagens gevuld met vloeibaar staal, kwamen uiteraard ook de cokestreinen langs gereden. Onderstaande cokestrein vind ik persoonlijk wel erg fraai gezien veel wagens ook in de geel-rode kleurstelling van Thyssenkrupp rijden.


Na nog een paar foto's te hebben gemaakt, werd doorgereden naar Oberhausen. Ook hier kwamen weer de nodige leuke treinen voorbij. Helaas niet allemaal in de goede richting maar zoveel museummaterieel als dat we deze dag hebben gezien, zie je eigenlijk nooit op één dag langs de vrije baan. Maar goed, we beginnen de foto's op deze locatie met een fraaie Captrain 187.


Een andere locomotief die altijd weer fijn is om tegen te komen is een Class 66. De 077 001 van ECR komt met een staaltrein langsgereden net op het moment dat de zon weer even schijnt.


Ook de werktrein van Eiffage rail kwam gelukkig in de zon langs. De locomotief van deze spoorbouwer kan zowel op dieselbaanvakken als op baanvakken met bovenleiding worden ingezet. Vooral bij werkzaamheden waarbij de spanning van de bovenleiding is afgehaald, is dit erg handig.


Tijd om weer verder te gaan naar de volgende plek. Een nieuwe plek met wat risico; Herten. Het aantal goederentreinen dat hier langs rijdt wisselt fors, maar als je iets niet probeert, dan weet je ook niet of het een succes is. Qua cargo's was het geen succes, maar wel kwam een Br 215 strak in de lak voorbij. Met dank aan de flinke regenbuiwolken kon tegen de zon in deze foto worden geschoten.



Na lang in Herten te hebben gewacht, maar geen cargo te hebben gezien, was het tijd om weer verder te rijden. De laatste plek is de oude vertrouwde stek Lintorf. Na Herten hadden we behoefte aan wat zekerheid dat we nog wat cargo's op de plaat zouden krijgen. We gaan wat willekeurig door paar foto's die ik hier wil delen. De rest van de foto's staan zoals ik wel vaker schrijf in dit topic op mijn eigen webstek.
Onderstaand een lekkere lange unit-cargo van DB Cargo. Een fletse Br 152 trekt deze trein.



Naast de vervoerder van de 215, is ook EP Cargo voor mij een nieuwe vervoerder om voor de lens te hebben. Helaas betreft ook dit een losse locomotief, maar gezien deze primeur toch maar een foto gemaakt.


Een lege containertrein van RheinCargo zou normaal niet worden geplaatst op het internet, maar ook nu is de locomotief dusdanig interessant dat een uitzondering wordt gemaakt.


Naast de vorige RheinCargo, kwam ook nog een kolentrein van deze vervoerder door Lintorf gereden. Tot mijn grote vreugde betrof het een locomotief van het type class 66. Helaas was de zon alleen zwaar achter de wolken, maar ook hiervoor geldt; hebben is hebben.


Na een ochtend bij Thyssenkrupp te hebben gestaan moest er de rest van de dag afgekickt worden van de vele Thyssenkrupp locomotieven. Gelukkig kwam ook in Lintorf nog een geel-rode rakker langs met aan de haak kalkwagens.


Tijd voor een Boxxpress met een volle containertrein. :) Niet heel spannend en qua zon eigenlijk van de verkeerde kant, maar toch nog wel een foto van kunnen maken.


Als laatste foto die ik hier wil delen een RBH kolentrein. Na een lange dag met zeer veel bewolking te hebben gehad, komt aan het einde van de dag de zon toch nog door waardoor dit lekkere plaatje geschoten kan worden.


Tot zover maar weer dit bericht.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Bedankt weer voor het delen van deze fraaie opnames Herman  :thumbup: :thumbup:

Wist je dat er in het plaatsje Herten een heel leuk oud gedeelte zit met een TOP schnitzel restaurant met leuk terras, hier zijn wij een aantal keren geweest na het bezoek van de Intermodellbau.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Spotfoto's van Herman05
Gave foto's, waar zijn ze exact gemaakt qua locatie?
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi Sander,

Klik even hier en dan zie je een kaart met een aantal van mijn favoriete spotlocaties. De plekken hierboven (Op Herten na) staan ook op de kaart.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Het is alweer even stil geweest in dit topic, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat er geen foto's zijn gemaakt. Net als andere jaren, loop ik wat achter in de zomer met het verwerken van mijn foto's.
De zomerse dagen nodigen immers ook uit om nog wat klusjes in en om het huis uit te voeren.

Afgelopen zaterdag ben ik nog even op pad geweest nadat ik een melding ontving dat de 4401 en 4402 van RRF onderweg was naar Kijfhoek. Gezien het niet vaak voorkomt dat beide locomotieven voor één trein staan (ook al is de tweede slechts in opzending mee), wilde ik deze combinatie graag fotograferen. Gekozen werd om een (voor mij) nieuw plekje op te zoeken ter hoogte van Terschuur. Het was onderweg naar de stek nog even gokken of de zon door wilde breken en of ik de foto kon maken die ik wilde maken, maar uiteindelijk viel alles als een puzzel mooi in elkaar. En zo zien we dus de 4401 en 4402 die om 16.55 uur door een zonnig Terschuur komen gereden.



Groet,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi allemaal,

Vorig weekend ben ik lekker op pad geweest. Op zaterdag was het hoofddoel om de Rheingold van KombiRail Europe op de foto te krijgen en zondag stond meer in het teken van 'op goed geluk' langs het spoor staan. Goed, laten we beginnen met de zaterdag want de foto's van zondag heb ik nog niet geupload.

De middag begon met een leuke (al is het wel wat saaie locomotief) trein van ECCO rail die beladen is met LKW Walter trailers.


Daarna kwam de langverwachte KombiRail Europe met Rheingold wagens door Pernis gereden. Erg fraaie (nieuwe!) locomotief met leuke wagens die je niet iedere dag ziet op de havenspoorlijn.


Omdat de KombiRail kort na aankomst op de Maasvlakte terug zou keren werd last minute een tweede locatie gezocht om de trein te fotograferen. In de haven is nog een stuk spoor wat noord-zuid loopt waardoor ook de terugrit goed gefotografeerd kon worden. Links in de hoek van de foto is nog een 'bakkie' te zien die een trein aan het rangeren is.


Terwijl ik aan het wachten was op de Rheingold, komt nog een volle containertrein van RFO langs gereden.


Tot zover weer de update!

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi Allemaal,

Ook vandaag weer even bezig geweest met het verwerken van paar foto's. Blijft toch een hoop werk om de foto's uit te zoeken. Maar goed, we zijn aangekomen bij de foto's van vorige week zondag. :)

Nadat de tassen waren gepakt (de kinderen gingen gezellig paar uurtjes mee) was het tijd om naar Willemsdorp te rijden. Daar aangekomen hoefde niet lang gewacht te worden voordat de eerste goederentrein zich melde. Het betrof een goed gevulde containertrein van IRP. Persoonlijk vind ik het toch altijd wel weer fijn wanneer er een diesellocomotief voorbij komt. Dit voornamelijk doordat daarmee de eenheidsworst van elektrische locomotieven in Nederland een beetje wordt onderbroken.


Maar goed, zoals gezegd, rijdt er veel eenheidsworst in Nederland. Zo ook de serie 189 locomotieven die bijna dagelijks met staal en kalk naar Duitsland rijden. Vanwege werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland werd het treinverkeer omgeleid via Venlo. Vandaar dat ook de Kalktrein naar Flandersbach in Willemsdorp op de foto gezet kon worden. 


In dezelfde categorie vallen ook de ertstreinen die DB Cargo rijdt. Met twee enigzins verweerde locomotieven komt DB Cargo met een volle ertstrein door Willemsdorp gereden.


Een andere eenheidsworst zijn de treinen van NS. Alhoewel NS de laatste jaren hun best doet om veel varianten op de baan te hebben. De VIRMm stellen zijn hiervoor een goed voorbeeld. Waren tot een paar jaar geleden slechts twee varianten beschikbaar, nu zijn dat er een stuk of 5. Dit voornamelijk dankzij de gele vlakken die NS aan het aanbrengen is op de treinstellen om de zichtbaarheid te verbeteren. Treinstel 8652 is onderweg naar Vlissingen.


Eén van de vervoerders die voornamelijk rijdt met Vectron en Traxx locomotieven in Nederland is RTB Cargo. Ook deze locomotieven zijn een soort van eenheidsworst, maar RTB Cargo heeft veel fraai bestickerde varianten. Helaas voor mij moest ik het echter doen met een standaard in ELL kleuren gestoken Vectron locomotief.


Al eerder op de foto gezet op deze locatie, maar toch leuk om weer te zien is deze Rheincargo Br 285 locomotief.


Tot slot kwam aan het begin van de middag nog een omgeleide dolimetrein van Lineas door Dordrecht gereden. De dolimetrein heb ik tot nu toe voornamelijk met een 1600/1700 locomotief van TCS, dus leuk om nu ook een keer deze trein op een andere plek met een andere locomotief te hebben.


Na de dolimetrein gefotografeerd te hebben, was het weer tijd om naar huis te gaan omdat het toch wel erg warm was die dag.

Tot zover maar weer.
Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Ze staan er weer keurig op Herman! :)  :thumbup:
Is dit het werk van een hele dag knippen? Je had er in ieder geval nog goed weer bij.
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
@citaat Nee, ik was er geen hele dag. Overigens heb ik nog paar foto's gemaakt, maar die heb ik hier niet geplaatst. Wel op mijn site, maar qua treinen waren die wat minder interessant. Rond een uurtje of 10.00 kwam ik aan en rond 14.15 ben ik weer vertrokken. Het was bloedheet en de vrouw had de auto nodig, dus terug zijn we met de trein gegaan. Zo hadden de kinderen een heerlijke dag weg.

Groeten,
Herman
Re: Spotfoto's van Herman05
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spotfoto's van Herman05
Hoi allemaal,

Op 18 augustus 2023 ben ik ook nog even in Duitsland geweest. Het was een dramatische dag met een dieptepunt aan treinen. Dus maar een paar foto's met de leukste treinen van deze dag.

Deze LTE locomotief heb ik eerder al eens in Hulten gefotografeerd, maar uiteraard ook leuk om hem in Duisburg tegen te komen.


Tot zover ook meteen de private vervoerders van de dag. Uiteraard kwam DB Cargo wel nog een paar keer langs. Deze unit cargo was op zich nog wel grappig. Vooral de tankcontainers vindt ik wel mooi.


Nou, de laatste foto is ook weer een unitcargo. Dit keer mag een behoorlijk verweerde Gravita de trein trekken.


Dat was hem alweer!

Groeten,
Herman