Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.

Gestart door Remco70 donderdag 29 december 2022, 11:39:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Is het mogelijk om 2 treinen hun eigen rondje te laten rijden waarbij ze deels over een gedeeld spoor rijden, zonder gebruik te maken van een centrale voor aansturing van seinen e.d.
zie het plaatje voor een zeer schematische weergave van wat ik bedoel.
Trein A rijd het ene rondje en trein B het andere.
Het blauwe deel van het spoor delen ze.
als trein a over het blauwe deel rijd, moet trein B stoppen voor het sein.
is trein A voorbij, moet het sein op groen springen en kan trein B rijden.
Het sein voor trein A staat dan op rood.
als er geen trein voor een sein staat te wachten, moeten beide seinen op groen.

Kan zoiets gerealiseerd worden zonder tussenkomst van een centrale? Dus puur met elektronica?
wel voor een digitale baan (3-rail)
En zonder dat ik telkens op een knoje moet drukken om het sein om te zetten

(O=Overgangssectie bij remmodule
A=Afremsectie bij remmodule
N=noodstop sectie bij remmodule)


Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Dat kan maar er zal steeds een trein stil staan ongeacht de locatie/plek op ovaal A of B.
De reden is vrij simpel en geef je zelf al aan in je omschrijving: trein A stuurt trein B weg en omgekeerd.

Cees
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
 @citaat
Dat is geen probleem, en ook niet anders als verwacht.
maar de vraag is, Hoe realiseer ik dit?
ik wil dat het automatisch gaat, dus niet dat ik telkens op een knopje moet drukken om het sein om te zetten
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Met schakelrails waarop de seinen en wissels aangesloten worden.
In de wiki vind je een artikel over handmatige of automatische spoorkeuze.
De logica daarvan vertaal je naar jouw idee.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Analoge_Automatische_of_handmatige_spoorkeuze

Cees
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
De simpelste manier met 2 contact- of schakelrails:
Één aan het begin van het rechte stuk van rondje A en één in dat van rondje B.
Contactrail in rondje A zet sein rondje B op groen en rondje A op rood.
Contactrail in rondje B zet sein rondje A op groen en rondje B op rood.
Exacte locatie contactrails proefondervindelijk vaststellen, mede afhankelijk van de lengte van je treinen.
Beide seinen groen gaat met deze oplossing niet, maar waarom zou je dat willen?
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Als je een schakelrail toepast, dan moet je ook oppassen dat de laatste wagon (als daar sluitverlichting in zit bijv.) ook het sein van de andere ronde op groen zet.
Dan is het wellicht handiger om met reed-contact (bijv. M 7555) te werken en onder de locs een magneet te hangen. Dan heb je één punt in de trein dat schakelt, en dat is een stuk eenvoudiger dan mogelijk meer schakelmomenten door meerdere slepers onder de trein.
Als je alleen één sein schakelt, kan dat reed-contact dat wel aan. Als je meerdere seinen schakelt, dan zou je 2 reed-schakelaars achter elkaar moeten leggen.
Zelf doe ik vaak: seinen op rood zetten met een schakelrail (maakt niet uit hoe vaak hij op rood gezet wordt door een sleper), en seinen op groen zetten met een reed-contact met magneet onder de loc (dan is er maar eentje die het op groen kan zetten).

Groet, Paul
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
In mijn analoge tijdperk gebruikte ik uitsluitend reedcontacten in het schaduwstation.
Eén reedcontact schakelde twee wissels en twee relais voor baanspanning (dus 4 magneetspoelen).
Daarvoor gebruikte ik speciale versterkers.
De magneet niet onder de loc maar onder de laatste wagon !

Cees
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Citaat van: pajomaho op donderdag 29 december 2022, 17:04:51Als je een schakelrail toepast, dan moet je ook oppassen dat de laatste wagon (als daar sluitverlichting in zit bijv.) ook het sein van de andere ronde op groen zet.
Onzin, het sein staat nog op groen op dat moment.
Vergeet de reedcontacten, wat Hanzi voorstelde is correct, 2 schakelrails doen de job, ongeacht het aantal slepers.
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
IK ga maar eens op jacht naar een paar schakelrails.
Ik snap het principe. krijg het wel voor elkaar denk ik.
dank allen voor de input
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
En laat nog even weten of het gelukt is; of beter nog: laat het zien dmv een video!
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
 @citaat
Ga ik zeker doen Hanzi
Eerst schakelrails scoren,
remmodules maken en seinpalen regelen
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 29 december 2022, 19:29:53De magneet niet onder de loc maar onder de laatste wagon !
Tja, als je dan de loc aan de andere kant zet, zit de magneet onder je eerste wagon. Derhalve vind ik (maar daar mag je anders over denken, hoor) een magneet onder de loc praktischer. Maar dan wel het reed contact leggen op afstand van de langste trein.

Citaat van: Patdv op donderdag 29 december 2022, 19:51:40Onzin, het sein staat nog op groen op dat moment.
Niks onzin: als A groen krijgt en er staat nog een sleper voor de schakelrail die over het wipcontact gaat, dan krijg B ook groen. Hangt inderdaad wel af van de grootte van het rondje en de lengte van je treinen.

Groet, Paul
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
't Ja, je bent nogal overtuigd van je gelijk, maar toch heb je het mis hoor. Probeer het eens uit ipv de vraagsteller op het verkeerde been te zetten...
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Het is mogelijk nog een verhandeling te houden over het feit dat de magneet onder de laatste wagon beter is dan onder de loc, zeker bij locomotieven die langzaam uitrijden.
Maar ik laat het erbij.
Laatste wagon blijft laatste wagon: zet je de loc om dan ook de laatste wagon !

Cees
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Beste mensen, de topicstarter stelt een vraag over een manier om 2 treintjes te laten rijden op 2 ovaaltjes met een gemeenschappelijk deel.
Niks meer en niks minder.
Daar is een hele simpele oplossing voor. Laat hem die nou eerst eens proberen zonder het onnodig ingewikkeld te maken.
Want wat nu als hij geen wagons met slepers heeft... ;)

Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
De oplossing is zo simpel, het 'probleem' is de meest banale vorm van automatisatie, 2 treintjes die elkaar afwisselen, dat het zelfs kan werken met contactrails waarbij iedere as een puls geeft. Zo ben ik ooit begonnen op 6 jarige leeftijd, nu meer dan 60 jaar geleden...
De clou van heel de zaak is dat zoals Hanzi zegt dat de schakel of contactrails op de juiste plaats zitten en die plaats is niet onder een trein waar hij stil staat, dan heb je geen omkijken naar een extra sleper, zo simpel kan het zijn.
Hier wordt iedereen ontmoedigd om zelfs de meest elementaire dingen aan te leren, jammer.
De meest ingewikkelde oplossingen komen altijd van diegenen die het probleem minst goed begrijpen, de eenvoudigste oplossingen van wie het probleem best begrijpt, of beter nog, voor wie er helemaal geen probleem is. Ik hou mijn hart vast als ze er direct rocket science bij halen...
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
Remco, ik heb dit opgelost met een arduinoproject wat ik zelf maak. Google eens op pendeldcc. Simpel zou ik het zeker niet willen noemen, maanden aan gewerkt, maar doet het perfect. Met 3- rail kun je dan met een stukje geisoleerd railstaaf de positiemelders doen, op houten volgende week laat ik het zien.
Rob.
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
't Ja, waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat... na maanden ☹️
Met een Siemens Simatic Simatic S7-1200 werkt het ook 😉
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
ik heb alle benodigdheden binnen om remmodules te maken en heb de schakelrails inmiddels ook. de verdere voortgang zal ik in ander draadje melden
klik-klak
Re: 2 treinen over gedeeld spoor zonder centrale.
eerste versie werkt
hier verder lezen