Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

E10 (37108) rijdt maar halve snelheid

Gestart door TomPaul zondag 18 december 2022, 22:05:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Onze E10 (110) de 37108 rijdt erg slecht en niet harder dan halve snelheid.
Ik heb vorige week na maanden onderbreking weer voor het eerst weer gereden. De E10 reed redelijk goed, ook volgas, moest alleen op 1 of 2 plekken op de baan vaker een duwtje krijgen. Na een tijdje was de baan "schoon" gereden (en heb toen filmpje 8 opgenomen en op YouTube gedeeld).

Maar de lok stopt nu met rijden bij het bereiken van de halve snelheid. Net alsof ie geen stroom krijgt en begint dan weer langzaam te rijden, maar komt nooit verder dan de halve snelheid.

Ik heb hem ondersteboven in een foamkussen  gelegd met krokodillenklemmen op het frame en sleper en onbelast laten "rijden" (ik heb geen rollenbank). En ook de loc enkele malen met de CS3 gereset. Geen verschil.

Heeft iemand een idee?

Bedankt alvast,

Paul
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Je hebt de sturing en je hebt de motor. Probleem zit meestal in 1 van beide.
Je kan de motor loskoppelen van de sturen en afzonderlijk aansturen met een gelijkspanning. Hiermee weet je dan of de motor (eventueel een mechanisch probleem) het al dan niet doet.
Als de motor correct loopt, dan moet je de oorzaak bij de sturing zoeken.
Succes ermee !
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Heb je niet de functie "Rangeersnelheid" aan staan? Ik weet zo niet welke functie dit is maar volgens de Marklin site heeft hij deze functie wel.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
 @citaat Rangeersnelheid wordt aangegeven met een "schildpadje" (functietoets is afhankelijk van de configuratie).  Die functie halveert inderdaad de snelheid.

Willy
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
En anders misschien de motor schoonmaken, koolborstels vervangen en /of olieen?

Gr Ed
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
 @citaat Ed man, misschien voortaan eerst even checken om welk model het gaat. ;)
De 37108 is een model van de E10 uit 2019 en die hebben al ruim 15 jaar een middenmotor, waarvan je de koolborstels niet kan vervangen.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Bedankt voor alle reacties.
De lok rijdt erg slecht, ook als ik alle functies uitzet. Het heeft niet met rangeerstand te maken. Zodra ik de rijregelaar boven de 50-60 km/h instel en de lok die snelheid nog niet eens heeft bereikt, stopt hij en gaat ie hortend en stotend weer optrekken. Stop and go.
Als ik de snelheid op bijv 45 km/h instel, blijft de lok rijden.
Echt vreemd gedrag.

Bedankt voor het meedenken!
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Citaat van: Kappa op zaterdag 24 december 2022, 15:33:54@citaat Ed man, misschien voortaan eerst even checken om welk model het gaat. ;)
De 37108 is een model van de E10 uit 2019 en die hebben al ruim 15 jaar een middenmotor, waarvan je de koolborstels niet kan vervangen.

Sorry sta hier in de vakantie modus en ken helaas niet alle modellen uit mijn hoofd,
maar ik hoop dat je de juiste oplossing alsno kan vinden

Gr Ed (vanuit het warme Vietnam)
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Als de lok "onbelast" wel goed rijdt maar op het spoor niet lijkt het me op gevalletje van een decoder die ingrijpt op een te hoge motorstroom. Dat zou weer duiden op een beroerde motor.

Ik heb wel eens iets gelezen over slechte "China" motoren in Marklin modellen maar volgens veel Marklinisten op dit forum is alles wat uit China komt slecht. Niettemin draait reparatiedienst in Meppel en Goppingen overuren waar het gaat om dit soort problemen.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Hoi Ben,

Ook onbelast "rijdt" hij slecht, zie eerdere quote

" Ik heb hem ondersteboven in een foamkussen  gelegd met krokodillenklemmen op het frame en sleper en onbelast laten "rijden" (ik heb geen rollenbank). En ook de loc enkele malen met de CS3 gereset. Geen verschil. "

Dus onbelast stopt ie er ook mee bij een snelheid van 50-60 km/h. Ik heb zelfs de tandwielkasten van de draaistellen geopend. Het lijkt in ieder geval geen mechanisch iets te zijn. Hoe kan ik de motorstroom meten?
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Citaat van: TomPaul op zondag 25 december 2022, 14:03:45Hoi Ben,

Ook onbelast "rijdt" hij slecht, zie eerdere quote

" Ik heb hem ondersteboven in een foamkussen  gelegd met krokodillenklemmen op het frame en sleper en onbelast laten "rijden" (ik heb geen rollenbank). En ook de loc enkele malen met de CS3 gereset. Geen verschil. "

Dus onbelast stopt ie er ook mee bij een snelheid van 50-60 km/h. Ik heb zelfs de tandwielkasten van de draaistellen geopend. Het lijkt in ieder geval geen mechanisch iets te zijn. Hoe kan ik de motorstroom meten?

"Trial and Error" methode:

1) Zet de decoder uit de 37108 in een andere (goed functionerende) locomotief en observeer het rijgedrag.  Ook slechts, dan iets mis met de mfx decoder.
2) Zet een (goed functionerende) decoder uit een andere locomotief in de 37108 en observeer het rijgedrag.  Ook slechts, dan iets mis met de motor o.i.d.
3) Test uitsluitend de motor, dus zonder decoder enz. en sluit aan op een gelijkstroombron en observeer de werking...

Willy
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Als het vet van de motoras bij de koolborstels komt, gaatie slecht lopen...
zijn voorbeelden van op het Forum.

Bijv. : motor uitbouwen en in de wasbenzine laten draaien,
zodat de koolborstels weer schoon worden.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Het kan zo maar zijn dat de motor zelf overleden is , ik heb het zelf ook gehad .
Na het plaatsen van een nieuwe motor was alles weer normaal.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Dat vrees ik langzaamaan ook Marcel-44.

Alle decoder-functies doen het gewoon, ik kan me niet voorstellen dat die slechter of niet werken bij een wat hogere snelheid.

Ik neem hem binnenkort mee naar onze stamtafel.

Bedankt allen voor het meedenken!
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Niet meer mee doorrijden! Motor is defect en kost je na een tijdje een decoder.
Ik heb al minstens 3 stuks E10 gehad waarvan de motor stuk was; zelfs al vanaf de fabriek.

Bart
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
OK, bedankt voor de info!
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Hi Paul,

Ik zou proberen dit via je dealer, of direct via Märklin te regelen en als het buiten garantie valt, toch proberen om coulance van Märklin te vragen, want dit mag toch niet gebeuren met zo'n nieuwe loc.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Het nummer van de motor is E270813 en kost 33euro bij Marklin.
Is een leuke klus voor een regenachtige Zondag middag
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
ik denk dat het geen klus voor de zondagmiddag is.ik denk dat er nog garantie op de loc zit.
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Wat is eigenlijk de garantie? We hebben de lok nu ruim 3 jaar.

Ik heb de motor inmiddels besteld en hulptroepen ingeschakeld voor de regenachtige zondagmiddag. Misschien heb ik de lok net iets te vaak aangeduwd bij het schoonrijden van de rails... Zou onze eerste schade/reparatie sinds we 7 jaar geleden zijn begonnen.

Bedankt voor al jullie suggesties en alle goeds toegewenst voor 2023! Blijf gezond.

Paul
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Marklin besteed de reparaties tegenwoordig uit aan een derde partij , en de kosten zijn daardoor zeer sterk gestegen,
Kreeg laats een prijs opgave voor de reparatie van een V200 , die was hoger dan de aanschaf van een nieuwe.
Ik heb er toen zelf een ESU decoder ingezet. Was stukken goedkoper
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Tja, eigenlijk toch logisch...
Voor jezelf reken je geen ca €40 per uur. Maar de commerciële partij heeft ook zijn kosten. Dus bij een garantie gevalletje loont het wel, maar anders niet. Dan kan je beter een handige hobbyist inschakelen en die een passende vergoeding betalen als je zelf de reparatie niet aan kan.

Mvg
Marcel
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Zojuist met een zeer gewaardeerde treinenvriend en mede-forummer de E10 gerepareerd.

Aanvankelijk leken de assen en tandwielen te veel geolied te zijn en dat dit slechte massa veroorzaakte. Dat was niet het geval, ook na schoonmaken bleef de lok slecht en alleen langzaam rijden. Bovendien had ik de lok nog nooit een beurt gegeven, dus dan zou er in Göppingen al teveel geolied zijn.

Nee, de oorzaak was inderdaad toch een defecte motor. De lok rijdt weer als vanouds.
We hebben het oude motortje nog effe op een gelijkstroomtrafo laten lopen, liep inderdaad erg slecht.

Bedankt,

Paul
Re: E10 (37108) rijdt maar halve snelheid
Paul,

Nu niet de lok tot maandag morgen laten rijden, anders kan je weer een motortje bestellen.
Maar je weet nu wel hoe het moet (vervangen van de motor)   ;)  ;)  ;)