Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Treinenloop boven elkaar. Advies

Gestart door jfve zaterdag 24 december 2022, 18:18:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinenloop boven elkaar. Advies
Beste allemaal, ik heb een ontwerp gemaakt dat ik voor een deel al gebouwd heb. Ik moet nog beginnen aan de eerste verdieping waabij ik heb bedacht om de treinen op deze verdieping boven de treinen op nivo 0 laat lopen. Het idee is dat de treinen op nivo 0 gewoon volledig zichtbaar blijven, dus geen schaduw traject. Wat is jullie idee..hebben jullie sowieso verbeterpunten?Ik ben er blij mee...
Dank alvast,
Jan van Eeden
Noordwijk aan zee.
 
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Verbeterpunten?
Hier zou ik letterlijk zeggen 'alles kan beter'...
Ik zou het in ieder geval compleet anders doen. Op deze oppervlakte is zoveel meer mogelijk.
Voorbeelden zat toch?
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Zoals ik het nu zie, zullen je treinen hoe dan ook van boven naar beneden rijden en terug.
Als je doel beperkt is tot treinen rondjes te laten rijden, al dan niet door een keerlus en een landschap er niet echt toe doet, dan ben je al geslaagd.

Ik deel met Franky dat je op dit oppervlak ook een veel realistischer ogende modelbaan kunt bouwen.

Maar zonder te weten waarnaar je precies op zoek bent heb ik geen nadere tips.

Groet,

Peter
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Beste Peter & Franky
Hartelijk dank voor jullie reactie, en ja... dit moet inderdaad beter kunnen gezien de afmetingen.
Nu zijn er een aantal zaken die ik zie als uitgangspunten voor een ontwerp. Op basis hiervan ben ik tot dit ontwerp gekomen en zoek de verbeteringen om tot een goed ontwerp te komen.
1. Er moet zoveel mogelijk met parallelle sporen beschikbaar zijn om zoveel mogelijke treinenloop te kunnen hebben.
2. Het hellingspercentage moet zo laag als mogelijk zijn, vandaar de lange oprit naar de eerste verdieping.
3. De baan wordt voorzien van bovenleiding dus ook daarom de lange klim naar boven. (moet minimaal 11.5 cm beschikbaar houden tussen bodemplaat en plafond 1e verdieping.
4. In het ontwerp moet het zo zijn dat een trein vertrekt uit een richting en  terugkomt vanuit de richting waarin het vertrokken is, gezien vanaf een station.
5. Er moet pendelverkeer zijn, uitgevoerd door Marklin railbussen.
6. Treinen moeten uit het zicht kunnen worden opgesteld. Dit om ervoor te zorgen dat er voldoende variatie is in het materieel dat rijdt.
7. Naast personenvervoer moet er ook iets van industrie zijn wat resulteert in vrachttreinen die korte trajecten pendelen.
8. Treinlengte bestaat max uit een loc met 3 - 4 'lange' wagons.
9. De tafel moet verrijdbaar zijn om overal goed bij te kunnen, dat is het geval.
10. Het moet mogelijk zijn om minimaal 3 treinen tegelijk te laten rijden. Ik rijdt digitaal onder besturing van RocRail.

In bijgesloten overzicht en Wintrack bestand heb ik wat aanpassingen doorgevoerd. Ik hoop dat jullie mijn kunnen voorzien van enige feedback... Ik ben al zo lang bezig met een ontwerp en kom er maar niet uit. Zou mijn 'eisen' pakket t.a.v. het ontwerp te groot zijn?
Ik heb het Internet afgestruind naar ontwerpen of delen van een ontwerp dat ik zou kunnen toepassen en ben uitgekomen op datgene dat ik nu heb. Maar zoals jullie al aangaven.... Echt spectaculair is het niet...echter.. Het inzicht om het te verbeteren mis ik volledig op dit moment. Dat vind ik best jammer want ik wil graag verder met bouwen en aansluiten...maar ik kom niet waar ik zijn wil. Hoop dat jullie mij wat tips willen geven.

Dank je wel!

Fijne dagen toegewenst.
Jan
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Dag Jan,

Je grootste struikelblok is het overwinnen van de vrij grote hoogteverschillen. Dit zie ik op de meeste banen.
Daarom adviseer ik altijd van met gescheiden banen boven elkaar te werken zonder op en afritten.
Er is dan zoveel meer mogelijk. Bekijk eens mijn draadje waar ik momenteel heel wat mogelijkheden bespreek en ook laat zien. Wat ik toon is niet bedoeld om exact na te bouwen, het is meer bedoeld om de vele voordelen van gescheiden banen te tonen.
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Jan, je eisenpakket is inderdaad nogal groot voor een H0-baan. Van een aantal punten denk ik wel: waarom is dat belangrijk? Ik ga ze gewoon even af.

1. Er moet zoveel mogelijk met parallelle sporen beschikbaar zijn om zoveel mogelijke treinenloop te kunnen hebben.
Is dat wel zo? Dubbelspoor neemt veel (onnodige) ruimte in; je kunt echt zonder, dan wachten de treinen maar wat op elkaar in station of schaduwstation. Leg alleen dubbelspoor waar je het zien kunt en het realistisch is - er bestaan ook enkelsporige hoofdlijnen!

2. Het hellingspercentage moet zo laag als mogelijk zijn, vandaar de lange oprit naar de eerste verdieping.
Bij voorkeur ca. 2,5% en max 3%

3. De baan wordt voorzien van bovenleiding dus ook daarom de lange klim naar boven. (moet minimaal 11.5 cm beschikbaar houden tussen bodemplaat en plafond 1e verdieping.
Je kunt ook alleen bovenleiding leggen in het zichtbare deel en de panto's op de onzichtbare niveaus of hellingen wat drukken met een simpel systeem, zelfs een enkele koperdraad (lasdraad) als bovenleiding, zonder de hele ruimtevretende santenkraam die bovenleiding normaal kenmerkt.


4. In het ontwerp moet het zo zijn dat een trein vertrekt uit een richting en terugkomt vanuit de richting waarin het vertrokken is, gezien vanaf een station.
Leuk

5. Er moet pendelverkeer zijn, uitgevoerd door Marklin railbussen.
Ook leuk

6. Treinen moeten uit het zicht kunnen worden opgesteld. Dit om ervoor te zorgen dat er voldoende variatie is in het materieel dat rijdt.
Dus toch een schaduwstation? Prima.

7. Naast personenvervoer moet er ook iets van industrie zijn wat resulteert in vrachttreinen die korte trajecten pendelen.
Kan, maar wordt wel wat veel, misschien

8. Treinlengte bestaat max uit een loc met 3 - 4 'lange' wagons.
Is OK

9. De tafel moet verrijdbaar zijn om overal goed bij te kunnen, dat is het geval.
Verstandig

10. Het moet mogelijk zijn om minimaal 3 treinen tegelijk te laten rijden. Ik rijdt digitaal onder besturing van RocRail.
Moet kunnen

Het is toch Kersemus, dus misschien heb ik gelegenheid een schetsje te maken, gewoon voor het idee. Anderzijds vind ik zo'n rechthoek ook wel lastig om er iets echt leuks op te kunnen prutsen.

Groet,

Peter

Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Hierbij enige gedachten. Het is uiteraard mogelijk het doorgangsstation van twee kanten te benaderen. Alle treinen komen in het schaduwstation en kunnen daar keren. Naar believen kan er rond gereden of gekeerd worden.
Er is in de buurt van het station wat industrie die apart van het station uit het schaduwstation bediend kan worden. Als je gek wilt doen, kun je dit ook nog verbinden met de kopspoortjes bij het station; als die verbinding onzichtbaar blijft, kun je misschien wat trucjes uithalen (empties in, loads out). Vooraan op een viaduct ligt een dubbelsporig paradetraject.

Doordat alles met elkaar in verbinding staat, is het wel een railspaghetti en neigt de scenery naar de beruchte gatenkaas. Scarm kent helaas niet zoveel variatie bij het verbergen van tracé's. Met scenery is er door middel van gebouwen of bossen ook wel iets meer weg te werken op een mooie manier.

Ik wil niet de indruk wekken dat dit nu het meest geweldige en doordachte spoorontwerp is dat er bestaat, dus schiet er gewoon op! Het ging mij er alleen om even los te komen van het overal neerleggen van dubbelspoor en het mogelijk maken van een realistisch treinbedrijf.

Het alternatief van Franky, en op dit forum ook te zien bij Marcel (Narwal): beide niveaus los van elkaar laten bestaan. Visueel kan dat meer bieden dan wat ik nu gemaakt heb; je zit dan niet met allerlei lussen en keertunnels. Maar als je dat toch wilt, is dit een optie.

Groet,

Peter


Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Zou een 'design' baan niks voor jou zijn? Wat je laat zien doet mij sterk denken aan dit:
http://www.dermodellbahnchecker.de/classic-future/future/aurelius-maier-1.htm
Met de gepaste verlichting kun je zo een echte blikvanger bouwen.
Ik hou daar veel meer van dan van de meestal onafgewerkte banen waar je meer vezelplaat ziet dan treinen.
Je baanontwerp is er echt heel geschikt voor.
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Beste Peter,
Ten eerste min excuses voor het uitblijven van een reactie. Door omstandigheden ben ik niet meer in de gelegenheid geweest om aandacht te besteden aan mijn hobby en heb om die reden ook niet kunnen reageren.
Ik bemerk blij met je reactie / voorstel en wil hier graag verder mee. Om het bouwen te vereenvoudigen, heb je toevallig een overzicht waarin ik ook de railnummers in zijn opgenomen? Ik vind het erg lastig om op basis van jouw printscreens de vertaling naar bijvoorbeeld wintrack te maken.
Ik zou er erg mee geholpen zijn.
Vriendelijk dank,
Jan
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Beste Jan,

Leuk te horen dat mijn baanontwerp tot inspiratie leidt.
Tot mijn spijt is het slechts een soort schets. Ik heb gebruik gemaakt van flexrail om het wat vloeiender te krijgen en vooral om alles te laten passen. Dat tekent lekker weg. De wissels zijn uitsluitend van de slanke variant en vrijwel alle gebruikte rail is 2205. Dat schiet dus niet zo op.
Om mee te werken is flexibele K-rail niet altijd een feest. Het is toch wel star, de moet het doorslijpen en goed fixeren. Maar, je kunt wel veel mooiere trecé's leggen dan met vaste railstukken. Dat is ook heel veel gepuzzel van het soort dat ik graag aan anderen overlaat..

Ik kan je alleen maar succes wensen.

Peter
Re: Treinenloop boven elkaar. Advies
Dankjewel Peter voor je antwoord!