Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?

Gestart door TomPaul zondag 18 december 2022, 11:16:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Beste Modelbaners,

Ik ben sinds een aantal jaren Märklin-Insider-lid. Naast tijdschriften, ander leesvoer en de jaarcatalogus, krijg je voor je abonnement ook elk jaar een Jaarwagon. En vervolgens ook nog bij jubilea.
Ik ben momenteel al mijn materieel aan het inventariseren. Welke waarde houd je voor dergelijke wagons aan, voor de verzekering? Je hebt ze immers niet echt los gekocht en er is alleen een soort afhaalbon, waar m.i. ook geen waarde op staat.

Bedankt en fijn weekend,

Paul
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Nee, dat klopt, die dingen hebben geen economische waarde. Je krijgt ze cadeau bij je lidmaatschap.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Dat je ze als insiderlid hebt gekregen, betekent nog niet dat ze geen waarde hebben. Zoals alles gaat het om vraag en aanbod. Ik ben geen insiderlid, maar heb inmiddels al wel een aantal jaarwagens gekocht. Om een inschatting te maken van de waarde, kijk ik naar wat er zoal op de tweedehands markt voor wordt gevraagd en als er vergelijkbare modellen zijn (zoals bij de drukgasketelwagen uit 2007) kijk ik daar ook naar. Handig vind ik bovendien Lokmuseum.com. Als je bent ingelogd, kun je van veel modellen zien welke waarde zij er aan toekennen, in diverse toestanden.

Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Gevraagd wordt naar de waarde voor de inboedel verzekering en die is nihil. Oftewel: je krijgt bij brand of diefstal er niets voor terug. Er geldt altijd de dagwaarde en nooit de nieuwwaarde en speelgoed schrijft in waarde heel snel af.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Citaat van: Spoors op dinsdag 20 december 2022, 08:27:50Gevraagd wordt naar de waarde voor de inboedel verzekering en die is nihil. Oftewel: je krijgt bij brand of diefstal er niets voor terug. Er geldt altijd de dagwaarde en nooit de nieuwwaarde en speelgoed schrijft in waarde heel snel af.

Ik denk dat het ligt aan het soort verzekering, en/of je een zeer goede beschrijving hebt van je materiaal.
Ik zou zeker vooraf in overleg gaan met je verzekering hoe dit te omschrijven, want het lijkt mij sterk dat als jij een dure baan hebt(aankleding en materiaal)dat dit op nihil word gezet omdat het "oud" is Ik heb zelfs in het verleden ergens gelezen dat er toen zelfs man uren werden vergoed toen het was afgebrand, dus ik denk dat het eraan ligt hoe je verzekerd ben.
uiteraard verzekerd tegen nieuwwaarde is weer wat anders als verzamelings waarde


Gr Ed
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Waarde is dat bedrag dat iemand bereid is om voor het artikel te betalen.
En dan liefst de gemiddelde waarde van meerdere dezelfde verkochte artikelen.
Het gaat hier ook om de zg vervangingswaarde.
Ter indicatie:
BV Op eBay kan je de waarde vinden van de opbrengst prijzen over de laatste 3 maanden.

Mvg Marcel
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Je moet het in ieder geval melden/overleggen met je verzekering. Je gaat wel ook meer premie betalen.
Bij hoge bedragen is bij veel verzekeringen een taxatie verplicht.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Voor de verzekering is dit gewoon oud speelgoed zonder waarde, wat het in werkelijkheid eigenlijk ook is...
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Citaat van: Patdv op dinsdag 20 december 2022, 10:28:21Voor de verzekering is dit gewoon oud speelgoed zonder waarde, wat het in werkelijkheid eigenlijk ook is...
Een Rembrand is ook maar een plaat met wat pigmentspatten ;-)

Voor de verzekering is het maar net wat je overeenkomt. Veel (brand-)schadeverzekeraars in Nederland en België geven de mogelijkheid om een verzameling los in de polis op te nemen op basis van een omschrijving en overeengekomen waarde. Hierbij is de keuze dan vaak omte verzekeringen naar vervangingswaarde o.b.v. ~aankoopbedrag of verzamelingswaarde. In dit laatste geval is de premie zeer hoog en zijn er vaak aanvullende eisen zoals bvb taxatie. Bij het eerste geval is het vaak mogelijk als een uitbreiding op een pakket met een inboedelverzekering, zeker als het niet om al te grote bedragen gaat.

Doe je vooraf niets dan kom je bij een calamiteit waarschijnlijk op je standaard inboedelverzekering uit, en dan is het inderdaad al snel (als er al dekkingsruimte overblijft) een sneue discussie rondom dagwaarde.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Had de topic starter het niet over jaarmodellen?
Al eens een taxatie laten doen voor zo een prul? De taxatie zelf kost meer dan het voorwerp dat je laat taxeren...
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Waarom heb je het over een taxatie? Mocht je er een stuk of 20 hebben á 15 of 25 euro is dat voor velen absoluut genoeg geld om bij een calamiteit terug te willen zien.

En is het nu echt nodig om zo afwijzend te doen: er zijn genoeg mensen die dit geen "prul" vinden.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Over verzekeren: als je zoekt op modelbaanverzekering kom je uit bij een blog van firma die begint met Ae.
Daar een verhaal over een klant die zijn baan van pakweg 20 mille had verzekerd.
Hoe veel dit (extra) kost weet ik niet, maar er zijn wel rekentools.
Soms valt dit ook wel weer mee.....
Lijkt me wel dat je e.e.a moet documenteren.
En opslaan in the Cloud! :D
Dan kun je zelfs je prullen pardon Jaarmodellen natuurlijk verzekeren.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Citaat van: PK op dinsdag 20 december 2022, 21:01:10Waarom heb je het over een taxatie?

En is het nu echt nodig om zo afwijzend te doen: er zijn genoeg mensen die dit geen "prul" vinden.

Ik spreek over taxatie omdat mijn voorgangers waar ik antwoord op geef over taxatie spraken, lijkt mij nogal duidelijk...

En als men begint te vergelijken met een Rembrand is een plastieken wagonnetje echt een prul hoor...

Een paar regeltjes terug lezen kan geen kwaad en kan verhelderend zijn, dan zie je niet alleen wat er gezegd wordt maar ook waarom 😉
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Op beurzen kom ik de insider jaarwagens tegen voor €20-€30 in OVP. De jubileum wagens heb ik nog niet gezien op beurzen. Een paar jaar terug heb ik wel een tweede (dubbele) railpoetswagen 46010 kunnen kopen bij mijn handelaar voor €59 dacht ik. In mijn inventarisatielijst staan ze voor €25/stuk.

Aart-Jan
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Ok, bedankt voor jullie feedback. 
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Ik heb veel Insider wagons (nieuw) op beursen kunnen open voor €15,- a €20,-.
Re: Welke waarde aanhouden voor Jaarmodellen?
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 18 december 2022, 12:10:45Nee, dat klopt, die dingen hebben geen economische waarde. Je krijgt ze cadeau bij je lidmaatschap.
Een kleine nuance: Je krijgt de jaarwagens eigenlijk niet cadeau. Zit mee in de prijs van het lidmaatschap.