Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann draaischijf 6652

Gestart door nkeer3 donderdag 15 december 2022, 21:37:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Fleischmann draaischijf 6652
Hallo mede hobbyisten

Ik heb 6 jaar geleden een 2e hands 6652 gekocht aangesloten en werkte! zover zo goed.
Om dat ik toen al in twijfel stond om een nieuwe baan te gaan bouwen, is het er nooit van gekomen deze op mijn baan in te bouwen.
Dus in de doos en wachten tot het juiste moment voor mijn toen nieuw te bouwen baan. En dat moment is nu gekomen hiep hiep hoera.
Heb hem na 6 jaar weer uit de doos gehaald en in het reeds gezaagde gat gelegd, aan gesloten en pot jan dikke geen beweging in te krijgen??
Hmmmmmmmm heb een beetje op forum en internet gekeken of er veel voor komende problemen mee zijn, maar niet echt, op de problemen na die in de handleiding staan, smeren, contacten schoon maken, vrijloop brug nazien, lijkt allemaal in orde te zijn, maar toch voor de zekerheid  2 kleine druppeltjes olie en de contacten schoongemaakt, maar helaas zonder resultaat.

Ik weet het nu ff niet meer, is er misschien iemand in de buurt van Deventer die de draaischijf kan door meten? of er toch bij de aan sluiting iets mis is gegaan?

Hobby groeten Ruud





 
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Als je de brug verwijdert kun je zelf de "ringen" doormeten of er spanning op staat op de delen die de motor aansturen.

Cees
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
oke tnx Cees
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Ik had ooit een vergelijkbaar probleem.
Zat niet in de draaischijf, maar in het "bedieningsding", dwz dat ronde ding met die schakelaar die er bij zit.

Verder kwam ik er bij het (voor verkoop, hint) testen van de mijne achter dat je alle draden aan moet sluiten, ook die van de rijspanning (met name de 0), anders doet ie het ook niet.
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Allereerst een heel gezond en gelukkig 2023

Na grondige inspectie van de complete draaischijf, kwam ik er achter dat een voeding draad knel had gezeten en zodoende waren de litze draadjes verbroken  :?  Je komt mooi aan het zoeken aan.

Ik had dit al eerder als antwoord geschreven maar mijn reactie stond hier nog niet bij zag ik.

Heb nog wel een een vervolg vraag,

Ik heb de draaischijf dus nu draaiend, en heb 1 spoor ( lok loods ) aan gesloten op de ringleiding, (dit werkt) heb dit eerst even via een aan sluit rail gedaan. omdat het nog experimenteel ligt.
Kan ik nu steeds alle spoor staven en midden geleiders van de rails lok loods samen aan sluiten op de ringleiding? vraag het eerst maar even daar ik in deze dingen geen held ben ;)
En graag een tip wat een mooie manier van werken is ivm al het soldeer werk en weg werken van de draden. Heb helaas geen foto's op het forum hier over gevonden.

Hoor graag van jullie

Hobby groeten Ruud Nkeer3

Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Citaat van: nkeer3 op dinsdag 03 januari 2023, 15:44:32Kan ik nu steeds alle spoor staven en midden geleiders
van de rails lok loods samen aan sluiten op de ringleiding?

Kunnen ja, maar waarom zou je (analoge vraag)?
Analoog kun je een draaischijf "zelf-denkend"schakelen.

Bron: website Sven Brandt
CiteerBei allen Drehscheiben wurde im analogen Zeitalter davon ausgegangen, dass die Fahrstrom-Einspeisung der Anschluss-Gleise
über die Bühne stattfindet. Nur der mit der Bühne verbundene Gleisabgang wurde mit Fahrstrom versorgt.
Bei den Drehscheiben mit dem Zusatz "C" handelt es sich um sog. "denkende Drehscheiben".
Hier konnte man zusätzlich wählen, welcher der beiden kontaktierten Gleisabgänge versorgt werden soll.

Da wir im digitalen Zeitalter angekommen sind und unsere Gleise dauerhaft mit Fahrstrom versorgen (können),
können wir uns diese Überlegungen sparen. Das Relais unter der Bühne sollte daher entfernt werde


Citaat van: nkeer3 op donderdag 07 januari 2021, 15:06:50Ik ga weer Digitaal rijden met ECOS, maar baan besturing word weer Semi automatisch
met 6021 Keyboard 6040 en misschien een Memory 6043.

De vraag is dus even: wat te doen met de draaischijf. Ga je die met een decoder aansturen?
Of analoog benutten?

Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Hoi Cees
Nou omdat ik verder niet zoveel kennis heb van digitaal werken Decoders enz doe ik het handmatig.
Dus lok op draaischijf rijden, dan via ecos de lokloods in rijden, en handmatig stoppen.
Niet zo mooi, maar voor leek te doen  ;)

Hoop dat vraag zo beantwoord is
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Een antwoord op je vraag: je kunt alles met elkaar doorverbinden, de aansturing van de draaischijf doet er niet toe.
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
oke Jan en Spoors,

Bedankt voor jullie reacties ik ga er mee aan de slag. Moet een zien hoe ik de draadjes netjes kan weg werken, maar dat komt ook wel weer goed.
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652

Filmpje oude situatie en nieuwe situatie waar ik mee bezig ben  :o)


Nieuw
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Dat ziet er ontzettend leuk uit.
En er is niks mis mee als je je draaischijf met de hand naar de aansluitsporen stuurt en dan je loc de loods in rijdt. Zo blijf je leuk bezig.
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Dag Albert,

Ja dat is ook mijn idee over een model spoorbaan. Veel zelf doen, automatisch is in sommige gevallen ook leuk, maar vergt weer veel elektronica kennis.
Ik probeer nu een oplossing te vinden voor alle draden die van de sporen draaischijf naar lok loods gaan weg te werken. Denk dat ik niet ontkom om voor elk spoor 2 gaatjes te boren en dan onder het blad dan op de ringleiding aan te sluiten.

Hobby groeten Ruud 
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Ik zie de foto, je kunt ook in de loods alle draadjes met elkaar verbinden, daar zie je toch niets van. En als alles samen zit boor je een gaatje en sluit je de twee draadjes aan op de ringleiding onder de loods.
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Citaat van: nkeer3 op woensdag 04 januari 2023, 11:53:52maar vergt weer veel elektronica kennis.
Dat ben ik niet met je eens (maar we hoeven er niet over in discussie hoor).
Het is vooral een kwestie van aansluiten volgens de handleiding.
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Hoi Ben,

Ja als ik de loods over de rail gezet kon zetten, was alles geen probleem, maar de rail moet je onder lipjes door friemelen en dan ook nog met draadjes er aan die je dan weer in gaatjes moet zien te krijgen hmmmmm.
Maar ik heb vaker last van te moeilijk denken  ;)
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Fleischmann draaischijf 6652
Ja sommige dingen zijn zelfs voor mij te doen hihi, maar liep toch te vaak tegen problemen aan, en heb het PC rijden uit mijn hoofd gezet. Ben (nadat ik oude C rail baan met veel fouten na lang twijfelen had afgebroken), Aan een nieuwe nieuwe C-K rail baan begonnen, en zou die dan ook automatisch gaan besturen. Ben ook met programma's als Rocrail en Koploper aan de gang geweest maar....

De nieuwe baan is toch weer semi automatisch geworden, wissels schakel ik met AJ decoders via 6021 en keyboard 6040 en schaduwstation via een memorie 6035 alles semi automatisch  ;) treinen met ECOS1 en via telefoon met ECOS Appje

En ja er gaat wel eens wat verkeerd, is soms ook hilarisch! :P

Hobby groeten Ruud

Re: Fleischmann draaischijf 6652
Hoi Ruud,
Zolang je maar plezier hebt in je hobby.