Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan 390 x 120 - 3 laags

Gestart door Michae85l maandag 05 december 2022, 19:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Goedenavond,

Graag wilde ik mijn recent ontworpen baanplan hier presenteren en vragen wat jullie er van vinden en of er nog tips of wijzigingen in moeten gebeuren.

Uitgangspunten om tot dit plan te komen:
Tafel (op wielen): lengte 3,90 x breedte 1,22
Onderdelen in het plan: doorgangs station, klein BW, industrie kalk afgraving
Niveaus: 0cm, 10cm en 20cm

Ik rijd marklin met c rails en heb als besturing de 60226, werk met 60632 decoders en S88 terugmelders. Alles is van marklin en de bedoeling is uiteindelijk om alles via automatische instellingen in de 60226 te krijgen.

Qua materiaal rijd ik met stoom en diesel en heb ik sleepjes van 5/6 industriƫle wagons en max 4 personen rijtuigen. Alles van kunststof dus qua gewicht niet al te zwaar.

Hopelijk schets dit een beeld en hieronder een foto van mij inspiratie en het plan.



Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
De inspiratie snap ik wel. Het station ziet er aantrekkelijk uit, maar de omzetting naar een doorgangsststation vind ik toch wat minder geslaagd.
Het past niet zo lekker in het landschap zo.

Ik zie ook wel dat je een aardige hoogte moet overwinnen om naar het schaduwstation te komen en dus moeten je sporen hier of daar kruisen. Maar daardoor mis je toch het sierlijke van het oorspronkelijke stationsontwerp.

Misschien toch eens op zoek naar een aantrekkelijker ontwerp voor een doorgangsststation?

Groet,

Peter
Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Hallo,

voor zover ik het kan inschatten, heb je een redelijk probleem met sommige stijgingspercentages:
- bovenaan vertrek je vanaf hoogte 0 naar hoogte 200 over een lengte van ca. 4 meter. Dus stijgingspercentage ca. 5% wat al redelijk veel is. Kan misschien nog, omdat je geen grote treinsamenstellingen wil laten rijden, en omdat het een recht stuk is zonder wrijving van de wielflenzen in bochten
- onderaan links vertrek je vanaf een hoogte van 100 mm over een halve bocht radius 1 naar 200 mm. Een halve bocht in radius 1 is ca. 1,1 meter, dus een stijgingspercentage van ca. 9%. Dit is veel te steil, te meer omdat je rekening moet houden met de bijkomende wrijving van de wielflenzen in de bocht.

In Wintrack kan je de stijgingspercentages laten berekenen ("kompexe Steigung erzeugen"; op voorhand de rails aanklikken van het te berekenen traject met shifttoets ingedrukt ingehouden zodat je ze allemaal selecteert, en nadien het menu-commando "complexe Steiging erzeugen" openen; je klikt dan het eerste spoorstuk aan en volgt dan de baan tot op het einde; onderweg geeft de software met behulp van een assenkruis telkens de scheiding tussen 2 opeenvolgende spoorstukken aan; telkens deze scheiding aanklikken, tot het laatste spoorstuk, dan dubbelklik en het pop-up tabelletje invullen (beginhoogte, eindhoogte) en je hebt je stijdgngsperecentage.  

Succes ermee!

Jos
Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Hi Peter en Jos,

Dank voor jullie eerste reacties.
Ik zie inderdaad dat ik qua stijging in de bocht te ruim speel met het percentage. De 5% op het achterste spoor is wel goed berekend in wintrack en is haalbaar met de treinen en slepen die ik heb (al getest). De bocht heb ik zelf ingezet en is inderdaad te stijl. Hier zal ik dus een oplossing of andere methode voor moeten vinden.

Ik wil echter nog wel voortborduren op dit idee en kijken of ik dichter bij mijn inspiratie kan komen. Momenteel zet ik misschien teveel in om de volledige 3,9 meter lengte te benutten maar misschien dit niet doen. Zo kan ik meer ruimte creeeren voor stijging of een keerlus?

Qua doorgangsstation snap ik wat je bedoelt Peter. Echter omdat ik met stoomlocomotieven rijd is een kopstation niet mogelijk. Ik moet de locomotief zien te keren. Een draaischijf zou een optie zijn maar had ik voor nu nog vermeden omdat het veel ruimte kost.

Misschien dat iemand mij wat verder op weg helpen o.b.v. de afbeelding om mij te helpen met het plan en nog dichter bij het voorbeeld te komen en deels mijn wensen lijst te behouden.

Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Na wat denken en besluiten te hebben genomen heb ik het plan aangepast.

De hoogtes heb ik wat naar beneden gebracht en een spiraal is toegevoegd om zo op de onderste laag 2 keerlussen te maken en eventueel een schaduwstation. Ik heb nog geen rangeersporen gemaakt op de zichtbare niveau's omdat ik eerst wil controleren of het rijdbare gedeelte haalbaar is qua stijgingspercentages e.d.

Ik hoor graag wat jullie van de 2 de versie vinden

De rails aan de achter zijde, links en recht wordt verborgen onder bergen maar voor nu nog even zichtbaar gehouden.

Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Op zich een leuke dogbone met mogelijkheden. Een paar kleine dingen zou ik er aan veranderen.
1)  De bocht links verplaatsen met de rode pijl. De ruimte is er en dat schept ook een paar andere mogelijkheden.
2)  Het spoor dat naar de keerlus voert neemt plaats in van scenery of een emplacement. Wanneer je dat verlegt volgens de gele lijn kun je wat meer aan het stationsgebied gestalte geven.
3)  Een andere mogelijkheid voor dit spoor is het geheel verbergen onder het bovenliggende spoor. Dan kan er ook een inhaal- of afwisselspoor gemaakt worden (blauwe lijnen). Voorwaarde is dan dat de bocht links volgens de rode pijl verplaatst wordt. In dat geval heb je nog meer ruimte voor scenery of industrie of wat je wil.
4)  De afslag van het berspoortje is niet gelukkig gekozen. Hier ontstaan diverse S-bochten achter elkaar en dat vraagt om problemen (buiten dat ik het niet mooi vind). Dat zou ik aanpassen volgens de rode lijn.
Micha85el.png

Just my two cents.
Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Dank voor je feedback

De input voor het bergspoor daar ga ik mee aan de slag om de slinger er uit te halen.

De bocht links kan inderdaad nog iets naar links en neem ik ook mee als overweging.

Het aanpassen van het midden spoor laat ik even bezinken. Ik wil daar niet veel mee doen qua gebouwen/ scenery. Voornamelijk natuur met bomen en struiken waar de trein gewoon passeert. Maak ik dat spoor verborgen vervalt die optie.

Maar nogmaals bedankt voor de feedback 👍
Re: Baanplan 390 x 120 - 3 laags
Op veel plaatsen waar je nu 24224 gebruikt zitten genoeg rechte stukken om 2x 24912 te kunnen gebruiken.
Of zelfs maar 1x 24912 als dezelfde tegenbocht volgt.
Visueel valt daar heel wat winst mee te maken, je zal je treinen veel vloeiender zien rijden.