Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kopstation met kopschaduwstation

Gestart door Patdv woensdag 14 december 2022, 10:30:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kopstation met kopschaduwstation
Ja, ik ben het (weer), en ik doe alles gewoonlijk anders dan wat gebruikelijk is, dus ook het ontwerp van een schaduwstation ;) 
Ik ben een beetje aan het aftasten hoe ik onder een smal kopstation zoveel mogelijk treinen kan opstellen.
Na wat proberen komt een kopschaduwstation als beste uit de bus, maar daar zit op het einde dan geen keermogelijkheid wegens te smal. Goed voor treinstellen en keertreinen, maar er moeten ook getrokken treinen kunnen opgesteld worden.
Dan rest enkel nog een keermogelijkheid vóór de opstelsporen waar het nog breed genoeg is en aangezien treinen al altijd en zelfs met 28 functies (hopelijk) nog steeds vooruit en achteruit kunnen rijden moet dat lukken, zeker als al het verborgene onder controle van Koploper gebeurt.
Een plannetje zegt meer dan woorden: blauw zijn de 2 enkelsporige hoofdbanen die samenkomen in het kopstation en worden dus beiden in 2 richtingen bereden. Dan wordt het verder oranje eenrichtingsverkeer met opstel- en passeermogelijkheid, een buffer om relatief snel andere treinen naar het station te kunnen laten rijden. Helemaal beneden wordt het groen en zit eerst de keermogelijkheid en verder de (kop)opstelsporen.
Een animatie waarbij enkel een stoomlok getoond wordt en de rijtuigen er achter er moeten bij gedacht worden toont zo goed mogelijk de exploitatie.
Re: Kopschaduwstation
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kopschaduwstation
Franky,
Dat alles net even iets anders doen is mooi. Maar van die animatie kan ik geen koek bakken. Dat rooie ding springt van hot naar her over het baanplan en kop of staart kan ik ook niet ontdekken. Heb eens zitten kijken hoe je dat dan wilt doen. Een lok moet niet alleen gekeerd worden, deze moet ook omlopen. Dus de sleep moet even geparkeerd worden, de lok loopt om en keert en duwt dan de trein achteruit het kopstation binnen. Zo stel ik mij dat voor tenminste. In het andere geval staat de lok opgesloten achter de trein en valt er niks om te lopen.

Het is wel mogelijk wat je wilt maar wel erg ingewikkeld en je lok moet eerst weer de blauwe baan op om achter de trein te komen en deze het kopstation in te duwen. Al met al een zeer langdurige en tijdrovende bedoening waar het overig verkeer danig hinder van gaat ondervinden.
Re: Kopschaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopschaduwstation
Citaat van: Patdv op woensdag 14 december 2022, 10:30:46Na wat proberen komt een kopschaduwstation als beste uit de bus, maar daar zit op het einde dan geen keermogelijkheid wegens te smal. Goed voor treinstellen en keertreinen, maar er moeten ook getrokken treinen kunnen opgesteld worden.
Als je toch al aan het programma koploper denkt, zoek dan eens op het koploper-forum
naar draadjes over loc-wissel in plaats van loc-omloop.

Dat is eerder al eens gedaan (en er zijn filmpjes van).
Uitleg en doorverwijzing naar het koploperforum
vind je hier (in het draadje van PietB's-Polderdam)

Ik bedoel
2013: Bezetmelder-indeling in blok bij aankoppelen na omlopen (Ramon)
2013: Lokwissel kopstation (Servé)

Je zou je anders maar het apezuur zoeken ....
Re: Kopschaduwstation
Lid sinds: 2022

offline
Re: Kopschaduwstation
Ik denk dat je Franky niet hoeft uit te leggen hoe iets moet. ;)

Overigens doe ik hetzelfde bij gebrek aan opstelsporen voor getrokken treinen: korte getrokken trein opstellen op een schaduw-kopspoor, voorts achteruit er weer uit, keren in een lus en over hetzelfde enkelspoor weer terug de dienst in.
Re: Kopschaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopschaduwstation
Citaat van: Spoors op woensdag 14 december 2022, 13:22:19Ik denk dat je Franky niet hoeft uit te leggen hoe iets moet. ;)
:thumbup:
Re: Kopschaduwstation
Ben snapt wat ik bedoel, niet moeilijk als je hetzelfde doet, maar de anderen halen een onvoldoende en moeten wat beter nadenken en eens met het vingertje het rondspringende lokje volgen  ;)
Ik wil de lok helemaal niet laten omrijden, maar de ganse trein keren door achterwaart het schaduwkopstation uit te rijden, een keerlus op te duwen en dan achteraf weer vooruit de baan op richting station te laten rijden.
Er wil ook iemand het tra bestand, dat heb ik toegevoegd en voor wie geen tra kan of wil inlezen ook nog eens een completer plaatje.
Re: Kopschaduwstation
En voor wie het zichtbare kopstation een beetje aangekleed wil zien nog een plaatje:
Re: Kopschaduwstation
Zo zouden kopstation en schaduwkopstation boven elkaar in de hobbykamer kunnen opgesteld worden, het 'gewone schaduwstation komt dan in latere fase onder de dakhelling.
Een andere optie is door de muur naar de aanpalende kamer gaan, dan kan alles in 1 laag, dat is makkelijker voor de rug, maar dan is er bedrijf tussen 2 kamers en dat heeft dan weer zo zijn eigen nadelen...
Maar het huis is nog lang niet af, we zien wel wat het wordt.
Re: Kopschaduwstation
Nog wat plaatjes van wat het zichtbare gedeelte zou kunnen zijn.
Niets ligt al vast, alles kan nog veranderen, maar stilaan wordt het concreter, het is nog wat balanceren tussen wat ik wil en wat er mogelijk is...
Ook over de exploitatie wordt nog nagedacht, maar ook dat wordt concreter, het verborgen gedeelte moet volledig bestuurd worden met Koploper, in het zichtbare gedeelte mag Koploper zich ontfermen over treinstellen en keertreinen, van de getrokken treinen wil ik zelf de loks laten omlopen.
Koploper mag ook zorgen voor wat over en weer gerij in het lokdepot opdat er altijd wel iets zou gebeuren, ook als ik niks doe met de besturing.
In het schaduwstation krijgt elke trein een vaste plaats en de oproep zal jubox-gewijze gebeuren, met de druk op een fysieke knop wordt de volgende getrokken trein gekozen die naar het station mag rijden, terugsturen doe ik zelf en de trein rijdt dan naar zijn vaste opstelplaats. Het moet allemaal niet te ingewikkeld worden, ik moet geen treinen die als een kip zonder kop kris kras over de baan razen  ;)   
Re: Kopstation met kopschaduwstation
En nu alles weer een beetje laten bezinken en misschien nog wat andere mogelijkheden bekijken, er is vast nog wel een en ander aan te passen waar ik nog niet aan gedacht heb.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation

OK,je pakt door: het gaat om stoomlocs, en die moeten daadwerkelijk keren.
Dat was me in het begin niet duidelijk.
Dus keerlus of keerdriehoek, net wat je aan ruimte hebt, is dan onvermijdelijk.

Daar zit je niet mee bij een baan als die van Ben, toch? 
Re: Kopstation met kopschaduwstation
 @citaat Nee, je begrijpt het nog steeds niet.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Gents,

Posten met onaardige opmerkingen graag achterwege laten, betreffende posten zijn gearchiveerd.

Laten we het netjes houden tegenover elkaar!
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Citaat van: Patdv op woensdag 14 december 2022, 10:30:46Ik ben een beetje aan het aftasten hoe ik onder een smal kopstation zoveel mogelijk treinen kan opstellen.
En, leidt dat tot verhelderende inzichten over de minimale wisselhoek, het maximaal aantal sporen naast elkaar en de opstelspoor-lengte die daarvan afhankelijk is?
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Jan, ik bedoel nu ook weer niet dat ik echt het onderste uit de kan wil halen, ik ga de sporen niet te dicht bij elkaar leggen, de opgestelde treinen moeten makkelijk manipuleerbaar zijn. Aangezien alle treinen een vaste opstelplaats zullen krijgen en variabel van lengte zijn zullen diverse lengtes voorzien worden. En dat alles past best op de breedte die ik beschikbaar heb.
En omdat ik vast treinen zal hebben die niet zo best achteruit rijden zonder ontsporen wordt er een extra schaduwstation aangelegd waar gewoon kan door gereden worden.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Citaat van: Patdv op woensdag 14 december 2022, 16:45:14Maar het huis is nog lang niet af, we zien wel wat het wordt.


Wanneer is de nieuwe woning klaar Franky?
Re: Kopstation met kopschaduwstation
We hebben enorme vertraging opgelopen omdat ons eerste plan afgekeurd werd door 'onroerend erfgoed', we bouwen in een 'beschermd stadszicht' en daar moet je niet voldoen aan de regels van de gemeente maar ben je overgelaten aan de willekeur van wat wereldvreemde ambtenaars. Ze maakten het zo bont dat onze eerste architect het opgaf... en we helemaal opnieuw zijn moeten beginnen met een andere architect. We zijn nog beter af dan onze buren die samen met ons wilden bouwen, daar zijn de werken die pas begonnen waren stilgelegd na het gieten van de vloerplaat en ze hebben ook helemaal opnieuw moeten beginnen met een nieuwe bouwaanvraag, zij kunnen nu ten vroegste in april 2023 verder doen...
Bij ons begint het ondertussen wel wat op een huis te lijken, maar reken nog maar op 1 jaar vooralleer we er kunnen in trekken. Op die tijd zal mijn baanplan nog wel een paar keer veranderen 😉
Een paar foto's, helemaal boven komt de modelbaan.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Dat wordt een mooi pandje :thumbup:

Citaat van: Patdv op donderdag 15 december 2022, 19:36:18van wat wereldvreemde ambtenaars.
Niet alleen Nederland heeft een ambtenarenoverschot dus.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Ja, we proberen er iets moois en vooral nuttig van te maken voor onze oude dag, midden in het centrum en groen voor (kerktuin en bomen) en achter het huis (parkje met veel bomen) waar we zelf niks meer moeten aan doen, onze nu veel te grote tuin die ooit een lust was wordt nu meer en meer een last...

Op het baanplan heb ik nog een spoortje bij gelegd dat in het hoger gelegen stadsgedeelte zal gebruikt worden voor trams of ander klein spul dat op rails over en weer kan rijden. De afsluiting naar de achterwand er achter zal dan gebeuren met halfreliëf gebouwen.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Citaat van: Jan22 op donderdag 15 december 2022, 16:45:05En, leidt dat tot verhelderende inzichten over de minimale wisselhoek, het maximaal aantal sporen naast elkaar en de opstelspoor-lengte die daarvan afhankelijk is?
Heel lang geleden heb ik de oefening al gedaan om opstelsporen dichter bij elkaar te leggen.
Met wisselhoeken valt weinig te verbeteren, hoe kleiner hoe schuiner de wissels liggen en hoe korter de opstelsporen worden.
Maar door het rechte spoor maximaal in te korten valt wel wat winst te maken, dan zou ik 2 sporen van dezelfde lengte meer kunnen leggen. Valt te overwegen.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Er kunnen her en der nog wel wat opstelspoortjes bij, maar of dat nog handig is? Ik bouw iets voor mijn oude dag hé  ;)
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 15 december 2022, 19:58:05Niet alleen Nederland heeft een ambtenarenoverschot dus.


Da's een populaire oneliner die nergens op slaat. Er is een gruwelijk tekort aan ambtenaren in ons landje.

Goed bezig Franky en inderdaad: mooi wonen daar.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation
 @citaat

Klopt. Mensen realiseren zich niet altijd dat er meer functies als ambtenaar zijn dan alleen gemeente en den haag die allerlei plannen over de burger uitstorten  ;) . De welstandscommissies zijn hier vaak de lastige factoren bij de bouw. Dat heb ik ooit zelf ook ervaren. 

Los daarvan, huis ziet er veelbelovend uit.

Voor wat betreft het baanplan, best een interessant idee zo. Overigens ook op de ouder wordende dag, zorgen dat alles makkelijk bereikbaar is in geval van storingen of stilstaande treinen.

Zelf vind ik kopstations altijd leuk. Zeker in de huidige tijd is het niet echt een belemmering meer met treinstallen en trek/duw treinen. Rangeren is nauwelijks meer nodig zoals nodig bij puur getrokken treinen. Benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Ik zou graag iedereen willen bedanken die iets lovend zegt, maar ik kan mijn waardering hier (nog?) niet met een knopje laten blijken, de waardeerknop is er bij (nog?) niet...
Wat moet je hier doen om die knop te krijgen? 1000 berichten posten?  :) 
Kun jij daar iets aan doen Olav?
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Achter de schermen wordt aan veel aanpassingen en bugjes gewerkt. Nog even geduld aub.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Is wel een interessante: ik heb het duimpje er gewoon staan (nieuwste versie van de boeven van Google Chrome  ;) ).
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Citaat van: Patdv op vrijdag 16 december 2022, 08:47:53Kun jij daar iets aan doen Olav?

Rechtsonder in elk bericht staan 3 knoppen, de eerste met een duimpje is jouw gezochte knop!
Re: Kopstation met kopschaduwstation
 @citaat

De grap is: die ziet Franky dus niet (vandaar de vraag)...
Re: Kopstation met kopschaduwstation
't Ja, ik heb het al gezegd, bij mij is alles een beetje anders dan wat gangbaar is ;-)
Dit zie ik in Google onder Windows 10 maar onder Safari op een iPad is het precies hetzelfde.
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Citaat van: Olav op vrijdag 16 december 2022, 08:44:33Rangeren is nauwelijks meer nodig zoals nodig bij puur getrokken treinen. Benieuwd naar het eindresultaat.
Nu ben ik toch van plan met heel veel stoomlocomotieven te rijden, vandaar dat ik naar een oplossing gezocht heb om de treinen makkelijk te keren in het schaduwkopstation. Bovenaan zal dan toch heel wat moeten, of beter, kunnen gerangeerd worden.
't Is wel de bedoeling om tussendoor treinstellen en keertreinen hun ding automatisch te laten doen, ook in het zichtbare station.

Voor het resultaat zal je toch moeten wachten tot ik echt oud ben denk ik, ik ben veel meer een planner dan een bouwer  ;)
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Het duimpje staat er, merci!
Re: Kopstation met kopschaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kopstation met kopschaduwstation
 @citaat
Klopt. Ik heb zojuist je profiel in de juiste groep gezet.
Er was blijkbaar iets fout ingedeeld, dus bij deze hersteld.