Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen

Gestart door Butselboy donderdag 08 december 2022, 17:40:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Ik heb 4 rijtuigen behorend bij het set M29474 die een jaar geleden voorzien werden van stroomvoerende koppelingen om de (na aankoop ingeïnstalleeerde) binnenverlichting van de wagons te voeden. Ook heb ik een andere stam bestaande uit 4 M2-rijtuigen M43546 (deze waren af fabriek al voorzien van ingebouwde binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen).
Onlangs merkte ik bij beide stellen een piepend geluid met een hoge toon op, zelfs bij zeer lage snelheid. :? Het geluid leek mij afkomstig van metaal dat over metaal wrijft. Ik heb alle wielen voorzien van een druppeltje smeerolie aan de assen, maar het piepend geluid blijft. Ik kan geen andere oorzaak bedenken dan het wrijven van de wielassen over de contactveren van de voeding.
  :help: Is dit juist? Of is er een andere oorzaak? En wat kan ik er aan doen?

PS. Goederenwagons vertonen dit probleem niet (hebben ook geen sleper/stroomvoerende koppelingen).

Jos
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Probeer het eens met een minieme hoeveelheid grafiet (dat spul wat in cylindersloten als smeermiddel wordt gebruikt) op deze stroomafnemers. Het smeert en het is geleidend dus het zou moeten helpen.
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Ik zou elk rijtuig eerst afzonderlijk proberen en controleren op een "piepend geluid".
Het sleepcontact is in eerste instantie "de hoofdverdachte" wanneer het piepen uitsluitend tijdens het rijden optreedt.

Willy
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 09 december 2022, 01:55:34Probeer het eens met een minieme hoeveelheid grafiet

Beetje olie werkt net zo goed en hebben de meeste mensen wel in huis.
De "Silberlinge" van marklin zijn erom berucht te piepen omdat de remblokken tegen de wielen aan kunnen lopen. Zou ook een oorzaak kunnen zijn bij andere wagens.

Bart
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Zijn het niet de massa-veren die tegen de assen drukken?

Dirk Jan
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Meestal wel :)
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Ik heb de wagons elk apart eerst gecontroleerd door ze met de hand vooruit te duwen. Het piepen bleef.  En het zijn inderdaad de massaveren die tegen de wielassen drukken, maar dat is al altijd zo geweest. Het piepend geluid is recent "opgedoken", zonder dat er ook maar iets aan de sporen/wagons/... is gedaan.
Ga er eens eentje proberen met wat grafiet of olie. Misschien zit er vuil op de massaveren, dus ik zal ze eerst kuisen met wat isopropanol.
Iedereen bedankt voor de tips!
Re: Piepende geluid bij personenwagons met stroomvoerende koppelingen
Heb de wielassen en de massaveren en sleepcontacten van de wagons en de locs gereinigd met een wattenstaafje, gedrenkt in isopropanol. Er zat redelijk wat vuil op. Daarna heb ik telkens de geleidingsstroken van de wielassen lichtjes inge-olied (met M 7149) met behulp van een penseeltje (geleidingsstroken: de delen van de as waartegen de massaveren drukken). Elke wagon en loc werd voor en na de behandeling manueel gecontroleerd op piepende geluiden. Na het reinigen en het inoliën was het piepend geluid niet meer hoorbaar.
Resultaat: alles loopt terug als een trein, zonder vervelend gepiep! :thumbup:
Heb nadien alle wielen en sporen volledigheidshalve gereinigd met isopropanol. En uiteraard genoteerd in mijn logboekje...
Weer iets bijgeleerd! :)