Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg

Gestart door Peter Buyk donderdag 24 november 2022, 11:43:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
In bijgevoegde afbeelding kom ik linksboven met de bocht net iets te hoog uit, heb al verschillende andere combinaties geprobeerd maar het wil niet lukken, met de bocht die ik los heb liggen in de afbeelding kom ik met de bocht net iets te laag uit.

Gaat dit problemen opleveren als ik het ontwerp geforceerd (handmatig) sluitend ga maken, of heb ik toch genoeg tolerantie met de C rails ?
Re: Ontwerp sluitend krijgen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen
Er zit genoeg speling in C-rails om dit zonder veel moeite sluitend te krijgen.

Het viel me op dat je bij de meegebogen slanke wissel 24772 aan de rechterkant een van de speciale bochtjes 315 bent vergeten. Verder zag ik dat je netjes de voorbeelden van Märklin hebt gevolgd, waardoor je juist weer onnodig veel bochtjes 315 nodig hebt. Het kan ook iets anders, dan heb je geen passtukje 064 meer nodig en minder bochtjes 315 en het sluit vrijwel overal perfect:
Re: Ontwerp sluitend krijgen
Bedankt Rob,

Aanpassingen zijn doorgevoerd en het geheel sluit nu perfect, zou nu zelfs de 2 onderste opstelspoortjes nog kunnen verlengen.
Kan vanaf hier weer verder met ontwikkelen.C - Test-v2.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen
Het desbetreffende baanplan had ik gevonden op youtube van Smartzenegger (meerdijk), wat mij hierin zo aanspreekt is de scenery, helaas is het sporenplan een beetje simpel en is er weinig afwisseling mogelijk in het treinverkeer, maar dat kan ook bijna niet anders op deze afmetingen (244 x 122 cm).

Om meer afwisseling te kunnen krijgen ontkom ik volgens mij niet aan om de afmetingen te gaan vergroten, ideaal zou zijn 300 x 180 cm, indien nodig 350 x 200 cm.

Loop een beetje tegen het probleem aan om hier een zinvolle (bruikbare) invulling (uitwerking) aan te geven. Wat zou ik willen:

Nederlands materieel rijden
Station zowel links als rechts berijdbaar maken
Klein stukje industrie (voor de afwisseling)
Meerdere treinen te gelijk laten rijden
Opstelsporen maken voor meer afwisseling treinverkeer (schaduwstation?)
Daarna zal ik de meeste tijd besteden aan de scenery

Misschien zijn er mensen die mij een beetje op weg kunnen helpen om een bruikbaar en zinvol sporenplan op te zetten?

C - Test-v2a.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
In het algemeen wordt een baanplan niet per se beter van meer breedte. Het wordt alleen een groter rondje om de kerk. Je kunt er ook gewoon niet meer bij als er iets misgaat.
Meer lengte is bijna altijd fijn, maar 2.40m of 3m is ook niet zo'n wereld van verschil. Hoewel je er twee extra wissels en een extra omloopspoor in kwijt kunt ten opzichte van wat je nu hebt.
Maar, als je Nederlands rijdt, kan je makkelijker een pendelbaan kiezen: we rijden immers veel met treinstellen. Die hoeven geen rondje te doen, maar kunnen simpel de rijrichting veranderen.
Een deel van je ovaal kun je ook achter een wandje met een panoramafoto zetten (coulisse). Dan heb je al een schaduw- station.
Zo kun je misschien toch net een wat leuker treinverkeer realiseren op beperkte ruimte.

Groet,

Peter
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Als je een ruimte van 350 bij 200cm ter beschikking hebt zou je een rondom baan kunnen maken. Dan rijden de treinen om je heen. Voordeel is dat je niet de hele baan in één keer kunt overzien. Daardoor kun je meer met afstanden smokkelen. Je kijkt altijd tegen de binnenbocht aan. Dat geeft een mooier beeld van een trein dan andersom. Ander voordeel is dat de effectieve diepte van de baan slechts circa 65 cm is, dus altijd goed bereikbaar.
Nadeel is dat je altijd onder de baan door moet om te kunnen rijden of je maakt een opklapbaar gedeelte als doorgang.
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Ik ga je topic zeker volgen aangezien ik aan dezelfde afmetingen zit. Alleen loopt het bij mij omhoog.





https://forum.3rail.nl/index.php?topic=89868.100
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Het idee van een pendelbaan spreekt mij wel aan, kan de pendelbaan beginnen met bijvoorbeeld een kopstation en dan laten verdwijnen in het "schaduwstaion".

Is volgens mij wel te realiseren met een lengte van ongeveer 300 cm en dan kan de diepte beperkt blijven.
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Hallo Peter,

Mijn sporenplan (de modelbaan is nog in wording) is gebaseerd op een tafel met een oppervlakte van 2.20 x 1.30 m. Kijk ook eens op https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90416.new;topicseen#new

Met dit plan zou je ook een pendelbaan kunnen realiseren waarbij een treintje loopt vanaf het kopspoor onderaan naar de stationssporen (dubbelspoor) boven. Je zou dus het parallelspoor kunnen gebruiken om de trein daar te keren en via de rechterboog naar de linkerboog. Misschien is het voor jouw baan niet helemaal bruikbaar maar wellicht kan je er toch enige inspiratie uit putten. Veel succes, ik ga jou ook volgen.  :thumbup:


Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Citaat van: Peter Buyk op donderdag 08 december 2022, 10:44:53Het idee van een pendelbaan spreekt mij wel aan, kan de pendelbaan beginnen met bijvoorbeeld een kopstation en dan laten verdwijnen in het "schaduwstaion"
Ja. Wat jij wil eigenlijk.
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Heb de afmetingen van de baan veranderd omdat ik niet genoeg raillengte kon maken bij het station, heb minimaal 115 cm nodig, hier alvast een eerste klein opzetje van het nieuwe pan.

C-350-122-175-L-v1.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Een uitgewerkte mogelijkheid maar nog niet tevreden.

C-350-122-175-L-v2.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Met de ruimte die jij hebt, kun je wel wat meer dan alleen rondjes rijden. Op z'n minst zou ik de treinen willen kunnen keren.

Misschien kun je wat inspiratie putten uit dit topic. Na enige discussie is daar dit baanontwerp uit gerold:



Met jouw 350 cm heb je zelfs nog meer ruimte.

Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Even een paar vraagjes met betrekking tot het laatste voorbeeld van Rob.

Bij het ontwikkelen van het ontwerp heb ik mezelf 2 beperkingen opgelegd, minimale raillengte bij station moet 115 cm zijn is geen probleem in bovenstaand voorbeeld, de 2e beperking is het realiseren van bochten met een minimale radius van 420 mm, nu zie ik in het ontwerp van Rob verschillende boogdelen 24130 (360 mm) liggen en bochtwissels 24671/72, dit gaat volgens mij invloed hebben in de keuze welk materieel je op dit ontwerp kunt laten rijden, klopt dit?
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Heb in het voorbeeld van Rob linksonder de bochtwissel 24671 vervangen door 24771 ik kom nu boven in net iets te laag uit en krijg dit niet op de juiste afstand, iemand een idee hoe dit wel kan.C-350-122-175-L-v3.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Probleem boven is opgelost door een 071 te vervanegen met een 077, nu de rest nog
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Het volgende probleempje krijg ik maar niet opgelost, de diagonale sporen hebben hebben net iets een andere hoek om links beneden aan te kunnen sluiten op de wissels, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?C-350-122-175-L-v3a.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Rechts net voor de 24771 een 24224 leggen en onderaan voor de 24611 een 24206 leggen...
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Marco, heb de 206 onderaan voor de 611 gelegd, begrijp alleen niet goed waar ik 224 neer moet leggen (erbij of ter vervanging van)C-350-122-175-L-v4.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Zie onderstaand....peter.jpg 
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
We zijn nog steeds bezig om een plan te maken waar ik mee uit de voeten zou kunnen, het voorstel hier eerder in dit topic om te werken met een kopstation spreekt me nog steeds aan, alleen het zelf ontwerpen wil nog niet echt goed lukken. Nu kwam ik in dit forum een ontwerp tegen van een kopstation met de maten van 220 x 130, heb dit nu omgezet naar een formaat van 300 x 122, maar in de diepte kom ik eigenlijk net een paar centimeter te kort. In het ontwerp worden de wissels 24611/12 gebruikt, om in de diepte wat meer ruimte te krijgen wilde ik deze vervangen voor de wissels 24711/12, maar linksboven krijg ik deze niet passend aangesloten op de bocht, zou dat toch mogelijk kunnen zijn (kan de diepte van de plaat wel aanpassen/vergroten) maar wilde eerst kijken of het ook mogelijk is op het formaat van 300 x 122. Dan zat ik te denken om op het verlengde stuk nog een paar opstelsporen toe te voegen, zou dit zinvol zijn?

C-300-122-v1.jpg
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
24206 = 5,7 graden
24230 = 30 graden
24611/12 + 24206 = 30 graden
24912 of 24711/12 = 12,1 graden
24912 + 24206 + 24912 = 29,9 graden
Is dus passend maar vraagt aanzienlijk meer ruimte.

Cees
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Dat past toch makkelijk op 1m22?
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Het past wel maar ik hou boven en onder maar net 5 cm over
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Dat is toch ruim voldoende. Hoeveel had je dan over willen houden?
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
ik had gehoopt op 10 cm maar zoals ik al eerder aangaf kan ik de plaat ook nog iets vergroten, ik vind met 5 cm dat het erg dicht aan de rand uit komt.
Re: Ontwerp sluitend krijgen - Het vervolg
Maak de binnenste kopsporen wat korter: