Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Afremmen in een dynamisch blok met koploper

Gestart door pjotterke zaterdag 19 november 2022, 11:38:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Dag allemaal

Na jaren van de spullen in de dozen hebben opgeslagen ben ik afgelopen jaar weer begonnen met de bouw. Ik ben nu zover dat ik ga test draaien op een schaduwstations, hiervoor gebruik ik koploper. Omdat de blokken redelijk lang zijn heb ik daar dynamische blokken van gemaakt. Waar ik nu mee zit en me afvraag is het volgende.

Voor die blokken heb ik "leren afremmen" aangevinkt maar na vele rondjes blijft de loc op max snelheid die ik voor die blokken gedefinieerd heb rijden en stopt abrupt in de stopsectie (en schiet dus te ver door). In een gewoon blok daar begint ie wel af te remmen. De vraag is , leren remmen geldt dat alleen voor normale blokken en niet voor dynamische blokken en zo nee waar ben ik dan een "vinkje" vergeten? De dynamische blokken hebben 2 melders, de binnenkomst melder (een lichtsluis) met die 2 opties, 1 binnenkomst en vrijgave, in de stopsectie heb ik 1 melder (geen lichtsluis), het blok is totaal 5 mtr lang, ik heb per blokken een lengte van 2,5mtr genomen, de test trein is "slechts" 20cm.

Waar zit mijn ontwerp fout? Of wil i afremmen in een dynamisch blok en kan dat niet.

Alvast dank voor de suggestie (als het nodig is dat ik de backup hier moet plaatsen van hoor ik wel)

Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Over remmen in Koploper: als de trein bij het bereiken van de stopmelder sneller rijdt dan de minimum snelheid uit het treintype kan er niet netjes geremd worden.

Oftewel: als je in het dynamisch blokpaar binnenkomt is de lichtsluis "bezet" je eerste melder en de lichtsluis "vrij" je stopmelder. Het is dus zaak (zeker bij een korte trein) dat de snelheid vóór het bereiken van de lichtsluis al flink laag is. Je kunt dat doen met bijvoorbeeld een wisselstraatbeperking in "onderhouden wisselstraat".

Dan het volgend blok van het dynamisch paar: da's van hetzelfde laken een pak maar je hebt daar dus alleen een stopmelder. Om daar netjes te kunnen remmen zul je snelheid omlaag moeten brengen, ook weer kleiner of gelijk aan minimum snelheid van het treintype.     
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Dank je Spoors

Het is dus niet zo dat "leren remmen" alleen geldt voor een normaal blok, dat hele proces geldt dus ook voor dynamische blokken? We gaan het e.e.a proberen, met lage snelheid binnen komen etc en dan kijken of de snelheid in het rijwindow ook omlaag gaat, net zoals je dat ziet bij afremmen in een "normaal"blok. Misschien kan ik ook nog iets in de logging terug zien.


Peter

Citaat:

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Kijk eens in alles wat je hebt opgegeven in dynamisch blok
Bij mij remmen ze gewoon af 
Ook bij het gewone blok kijken of je hebt aangegeven netjes afremmen
Anders in instellingen {wis remgegevens}
en dan alles laten rijden en opnieuw leren remmen
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat  @citaat Leren remmen kan in elke blok tenzij je het uitzet voor dat blok. En ja, laat de logging meelopen. Dat laat o.a. zien of je te hard rijdt in de stopsectie en het leren remmen in detail.

Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat ,

Logging ingesteld voor "Leren Remmen" en "Te hard in stopsectie" en rondjes gereden en in de live logging komt een hoop voorbij maar geen enkele melding over afremmen of te hard rijden.

Hier een stukje tekst uit de logging, zoals je ziet wel meldingen maar niks over remmen of te snel. In "Aanvulling blokgegevens" Leren remmen" en "Netjes afremmen" aangevinkt. In het normale blok remt ie wel af maar of ie ook leert? Na een 1/2 uur rijden stopt ie nog steeds op dezelfde plaats in het rijwindow zie je wel dat de snelheid lager wordt gesteld, na een half uur had ik toch wel enige verandering qua rem gedrag verwacht in blok 15. ggrrmmppfff

Blok 15 is een normaal stop blok in het schaduwstation en blok 17 en blok 2 zijn een dynamisch blok, in blok 2 zit de stopsectie.

Ergens gaat er nog iets niet goed, maar ja, waar ....... :(

155   960594   (l): Adres: 64 stuur echt: 16
156   960609   (l): Adres: 64 snelheid: 0 licht aan (----)
157   963547   (n.l): Loc "(64) NS-Cargo" gaat rijden
158   963547   (l): Adres: 64 stuur echt: 19
159   963578   (l): Adres: 64 snelheid: 3 licht aan (----)
160   963844   (l): Adres: 64 stuur echt: 20
161   963875   (l): Adres: 64 snelheid: 4 licht aan (----)
162   964156   (l): Adres: 64 stuur echt: 22
163   964187   (l): Adres: 64 snelheid: 6 licht aan (----)
164   964359   (l): Adres: 64 stuur echt: 23
165   964375   (l): Adres: 64 snelheid: 7 licht aan (----)
166   966844   (n.b): Blok: 9 bezet door "(64) NS-Cargo"
167   966875   (n.b): Blok: 15 vrij van "(64) NS-Cargo"
168   967000   (l): Adres: 64 stuur echt: 24
169   967015   (l): Adres: 64 snelheid: 8 licht aan (----)
170   970156   (n.b): Blok: 17 bezet door "(64) NS-Cargo"
171   970203   (n.b): Blok: 9 vrij van "(64) NS-Cargo"
172   970219   (l): Adres: 64 stuur echt: 23
173   970234   (l): Adres: 64 snelheid: 7 licht aan (----)
174   991797   (n.b): Blok: 2 bezet door "(64) NS-Cargo"
175   991828   (n.b): Blok: 17 vrij van "(64) NS-Cargo"
176   991937   (n.l): Loc "(64) NS-Cargo" is gestopt
177   991953   (l): Adres: 64 stuur echt: 0
178   991969   (l): Adres: 64 snelheid: 0 licht uit (----)
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
En hoe staan de melders in
onderhouden/blokken/bezetmeldpunten
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
@citaat , nero

ik wilde een backup toevoegen, 1 maken in koploper gaat prima, ik krijg een mooie zipfile, als ik die wil uitpakken, omdat je geen zip hier kan uploaden zegt ie dat het bestand is beveiligd met een wachtwoord??? Raar......

dan maar even in tekst

Normaal blok :
21 --> 15 of 16 (blok 21 ligt net voor 15/16), blok 15 en 16 zijn 2 sporen die vanaf 21 ingereden kunnen worden
bezetmeldpunten 21 --> 15, 1ste pnt 1.06 (start afrem gemiddelde ja) , 2de pnt 2.05 (stop sectie)
bezetmeldpunten 21 --> 16, 1ste pnt 1.06 (start afrem gemiddelde ja) , 2de pnt 2.06 (stop sectie)

Dynamisch blok
9 --> 17/2, 17 is het 1ste deel van het dynamische blok (dynamisch blok vrij, 2 ligt in het verlengde daarvan, dynamisch blok stop)
9 -->  17/2 (blok 9 ligt net voor blok 17/2), de binnenkomst melder is 1.16 en is een lichtsluis
bezetmeldpunten 9 --> 17, 1ste pnt 1.16 , 2de pnt 1.16 (vrijkomen bezetmelder en start afrem gemiddelde)
bezetmeldpunten 17 --> 2, 1ste pnt 1.03 , 2de pnt geen  (op 1.03 zit de stopmelder)


peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lees de een na laatste regel eens goed door
Je 1e en 2e punt zijn gelijk,en dat zou de oorzaak kunnen zijn
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
@citaat ,Nero bedankt voor je reactie

Dat klopt want zo moet het (handleiding van koploper, pagina 374, PDF versie 9.4)

Het specifieke stukje :

"In blokken 2, 4, 6 en 8 zullen de te verwachten bezetmelders allemaal gelijk zijn. De binnenkomst melder is de  bezetmelder waarop de linker lichtsluis is aangesloten en de stopmelder is dezelfde bezetmelder alleen nu met indicatie vrijkomen bezetmelder."

Bij mij geldt dat voor blok 17 de binnenkomst melder 1.16 (een lichtsluis) is en dus ook meteen de stopmelder met indiciate "vrijkomen bezetmelder"

"Ook zijn in de blokken 3, 5, 7 en 9 de te verwachten bezetmeldpunten allemaal gelijk. Dit is namelijk het bezetmeldpunt welke is gekoppeld aan de rechter lichtsluis"

Dat geldt voor mijn dus voor blok 2 de stopmelder is daar gen lichtsluis maar een contact rail (1.03)

We puzzelen, zoeken en proberen verder, in de tussentijd met ESU locdecoder in de weer (als afleiding voor dit probleem uitdaging  :) , de juiste cv waarden voor de andere locs in regelen

Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Ik denk dat daar het probleem zit,dat een binnen komst melder en stop melder dezelfde zijn
Als de trein binnen komt is het dan een inkomen melder of stop melder
Je zal eerst een trein binnen halen op een melder
Dan zal een 2e melder(niet dezelfde) een stop melder zijn
Dan kan koploper leren remmen over de afstand
Nu heb je op de 2 melders,al liggen die een kilometer uit elkaar,maar een melding en dat kan niet met 2 opdrachten als binnen komst en gelijk stoppen 
Koploper ziet enkel de bezetmelder en niet de afstand van dezelfde melder
Je zal hier echt 2 aparte melders met eigen nummer moeten maken, of een van beide virtueel maken
Je kan ook niet met een schakelaar in huis het licht in de kamer aandoen en dan verwachten dat de lamp in de keuken moet weten dat hij uit moet gaan
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Nee Nero, lees nog eens goed wat ik schreef anders heeft helpen echt geen zin. De lichtsluis meldt eerst bezet en dan vrij, dat zijn twee aparte terugmeldingen. Op de eerste start het afremmen en op de 2e wordt gestopt.
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
OK
Maar koploper geeft (ook) aan dat een melder nooit 2X gebruikt kan/mag worden om goed en betrouwbaar te werken

Dus je komt binnen op 1.16
Dan is de stopmelder of virtueel
Of je neemt 2.01 als vrijkomen /stop melder

Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Kijk Nero, uit de database van m'n oude baantje.....



@Peter: staat netjes remmen wel aan bij de eigenschappen van de lokomotief? Rij je met geijkte snelheid? Gooi de remgegevens van blok/lokomotief eens weg, dan begint het leren remmen opnieuw. En is de snelheid waarmee je de lichtsluis nadert wel omlaag gebracht?

Als het niks wordt stuur je datebase eens naar me op: spoors -at- kpnmail-punt-nl
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
OK
Ik begreep uit koploper dat een melder met 1 funtie werkte, en dus niet 1 melder op 2 plaatsen voor mocht komen
En ik begrijp uit het verhaal van peter dat de melder ook de stopmelder is
Daarom 
Maar hij kan proberen om een virtuele melder als stopmelder te maken
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Het is 1 melder met twee aparte functies: melder 1 er komt een trein binnen, melder 2 de trein is van de melder af.

Groet, Anne W
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
En dan kan hij dus niet gaan afremmen
Hij geeft zelf aan dat het andere blok met 2 melders met elk een funtie wel goed werkt
Dus hij komt een melder te kort
de tijd tussen de 2 functies is te snel na elkaar voorkoploper
Hij kan proberen de tijd in koploper tussen 2 opdrachten te verkorten naar .. miliseconden
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Citaat van: nero op zondag 20 november 2022, 22:59:56En dan kan hij dus niet gaan afremmen

Dus hij komt een melder te kort


Ik ga het niet nog een keer uitleggen maar ik verwijs je naar de "Help" in het Koploper programma. Daar is het allemaal te lezen. 
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
We begrijpen elkaar niet in deze ben
Als de ts een tekeningetje bijvoegd met de melders kan ik en jij het misschien duidelijk begrijpbaar maken
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
@citaat  @citaat

Nero, Ben
@nero, v.w.b. de melder met 2 functie ik blijf daar, ik deel dus de mening van Ben, zo staat het ook in de koploper beschrijving "" De binnenkomst melder is de  bezetmelder waarop de linker lichtsluis is aangesloten en de stopmelder is dezelfde bezetmelder alleen nu met indicatie vrijkomen bezetmelder."

Eigenschappen lokomotief staat idd op "Leren Remmen", alle remgegevens verwijderd, een andere (geijkte) lok geprobeerd, die vertoont hetzelfde gedrag

@Ben ik mail je zipfile wel maar :  ik ervaar nu iets in Koploper dat ik erg raar vindt, een backup maken gaat prima, precies zoals het moet, er wordt een zipfile gemaakt waarin dan weer die bck file staat, echter wanneer ik die wil uitpakken vraagt ie om een wachtwoord "Voer een wachtwoord in voor het versleutelde bestand.......bck in archief <naam>.zip"
Ik dacht wtf, ligt het aan mijn laptop qua instellingen?? ik op andere laptop koploper nieuw gedownload, geinstalleerd en een simpele baan (recht stuk) gemaakt, hier via Algemeen --> Backup "Gegevens wegschrijven" het e.e.a. gedaan en wat schetst mijn verbazing als ik deze file wil uitpakken uit de zip file "Voer een wachtwoord in......."  :(  het lijkt er haast op de koploper het bestand versleuteld met een wachtwoord????? (of je de bck dus kan uitpakken geen idee) Kan het me niet voorstellen dat Koploper deze hidden feature aan boord heeft, een bestand zippen met een wachtwoord, iemand deze ervaring ook?

@Ben, remmen staan aan bij de lok, ik rij met geijkte snelheden, max snel van de lok is 100, max snelheid in het blok 80, zodra de lok het blok binnen rijdt gaat deze van 100 naar 72 (deze ligt het dichtst bij de 80, in geijkte snelheden 65 72 85 etc dus logisch dat ie dan naar 72 gaat, max is immers 80)

Alles gewist en weer getest, zelfde gedrag, om "gek" van te worden.

Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
En als je het volgende blok eens handmatig blokkeerd
Dan weer eens testen
En welke versie heb je van koploper
Een wachtwoord is uit de vroege periode van koploper
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat

9.4 met buildnummer 9, nieuwe download, nieuwe installatie, 1 lijn trekken (als nieuwe baan) backup maken en die zipfile uitpakken.


Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
huh serieus 8o  8o , ben ik nu zo kippig of oud aan het worden, je hoeft de zipfile helemaal niet uit te pakken, koploper leest "gewoon" die zipfile in en pakt hem zelf uit. Ik kwam hierop door een draad op het koploperforum dat ik net las omdat ik googlede op "pahasoft backup maken met wachtwoord" en kwam op dit draadje  https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6122 waar ik las "Niets van aantrekken, ook niet proberen deze .zip uit te pakken (wil ook niet), dat doet Koploper zelf." werkelijk waar ik word te oud.  Die zipfile kan ie dus inlezen, en ik maar denken datik zelf die bck file uit de zipfile moet trekken om hem in te lezen (wat oliedom.....)

Maar daarmee is mij afremmen in de blokken nog niet verholpen.


Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Ik zal in de loop van de dag even meekijken in je database Peter.
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Is dit probleem al gevonden,of opgelost
Ben benieuwd naar de oplossing
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat Nero

Nee helaas, vandaag weer verder, ergens heb ik /zit een denk/ontwerpfout maar waar, iets met een speld resp. hooiberg?

Ik zag wel dit in de logging


230   2603906   (n.b): Blok: 36 bezet door "(22) 3339"
231   2603921   (r): Loc 22(snl: 8), blk 36 leer remmen: initiële tijd doorrijden 31,07 sec
232   2603937   (n.b): Blok: 27 vrij van "(22) 3339"
233   2603937   (l): Adres: 22 stuur echt: 23
234   2603937   (l): Adres: 22 snelheid: 7 licht aan (----)
235   2605609   (t): Loc 22, blok 36: op stopmelder > minimum
236   2605609   (r): Loc 22(snl: 8), blk 36 leer remmen: 31,07 -> 0,00 !!Te hard!!
237   2605656   (n.l): Loc "(22) 3339" is gestopt

Hij "doet het dus wel", misschien verder leren. Neemt de loc 31 seconden om af te remmen? In die 31 seconden is ie zelfs met 40 alweer het blok uit, ik laat hem gewoon een tijdje draaien en zie dan verder, focus nu even op blok 36.

Peter

Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Ik had ook enkele locs die (tever) doorreden
Ik heb toen in onderhouden/onderhouden treintype/bloktypede betreffende loc een lagere snelheid in dat blok gegeven
dat werkte voor die loc goed
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Citaat van: pjotterke op zondag 27 november 2022, 11:15:34235    2605609    (t): Loc 22, blok 36: op stopmelder > minimum
236    2605609    (r): Loc 22(snl: 8), blk 36 leer remmen: 31,07 -> 0,00 !!Te hard!!


Dit is een goederentrein van 45cm, mogelijk te kort om via de sluis af te kunnen remmen bij die snelheid. Wat je kunt doen is de wisselstraat beperking nog verder knijpen naar minder dan 30km/hr bij een stop in dit blok. Meer valt er niet te halen denk ik.
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
In blok 36 leer remmen 
init tijd doorrijden de tijd 
Als je de tijd in dat blok terug kan zetten naar een lagere waarde ,bijv 20 sec
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Kan het zijn dat de remvertraging in de loc decoder te hoog is. Dat probleem heb ik ook al eens gehad.
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat  @citaat  @citaat dank allemaal voor de reacties  :thumbup:

Ik zit me het volgende te bedenken. Kan het ook zo zijn dat het niet mogelijk is om "leren remmen" in een dynamisch blok te gebruiken? In een normaal blok werkt het wel. Kan natuurlijk zijn dat die optie niet in koploper is ingebouwd. Immers de bloklengte kan varieren ik bedoel in een blok van bijv 2 meter staat in de stopsectie een trein van 50 cm, er blijft dan 150 over als koploper daar dan leert remmen is dat voor 150, een volgend rondje staat er eerst een trein van 150cm dan blijft er maar 50 cm over en het leren remmen proces ging uit van 150 cm...... of is dat verkeerd gedacht?

Bj een normaal blok van 2 meter is de afstand van binnenkomstmelder tot stopsectie altijd een vaste afstand (constant de lengte van het blok nl. 2 mtr) bij een dynamisch blok is de afstand tussen binnenkomstmelder en de stopplaats aan verandering onderhevig.

De lengte van de trein maakt voor het afremmen toch niks uit?  In een normaal blok van bijv 2 mtr zal de trein na binnenkomstmelder te zijn gepasseerd netjes gaan afremmen tot de stopsectie, of de trein dan 15, 50 100 of 150 cm lang is maakt niet uit (als ie maar even niet langer is dan 2 mtr, dan bijv. stop verbod in blok)

Kortom zitten we/ik te zoeken naar een functie in koploper "hoe leert koploper remmmen in een dynamisch blok" terwijl dat helemaal niet mogelijk is?? Helemaal omdat in de logging niks over te hard of leer remmen verschijnt als de loc in een dynamisch blok rijdt, itt een normaal blok daar zie ik die meldingen wel in de logfile verschijnen.

Klopt mijn redenatie? Wie gaat daar in mee of heeft tegenargumenten of weet het "echte" antwoord, niet dat ik persé gelijk wil hebben maar met logisch redenen kom ik tot de conclusie : leren remmen is niet mogelijk in dynamisch blokken.

Ik test vanavond nog even door geen snelheidsbeperking op te geven in de dynamisch blokken en dan kijken of die meldingen over te snel of leren remmen ook in de logfile verschijnen

Peter

Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Net getest, in dynamisch blok max snelheid verhoogt naar 80,in logfile geen enkele melding over te snel of leren remmen, in een normaal blok (in dit geval 15) de rem gegevens verwijderd en prompt de volgende melding in de logfile

579   3418844   (n.b): Blok: 15 bezet door "(64) NS-Cargo"
1580   3418859   (r): Loc 64(snl: 9), blk 15 leer remmen: initieel verhogen snelheid afremmen 10%
1581   3418891   (n.b): Blok: 21 vrij van "(64) NS-Cargo"

dat sterkt mij in mijn conclusie dat afremmen in en dynamisch blok niet kan. OF zit ik er helemaal naast..........

Morgen verder met test rijden

Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Ik heb een dynamisch blok voor de haven,en daar remmen ze gewoon af
Is alleen een hoop werk om dat goed te krijgen met elke loc 
Vaak gaat het na instellen goed,maar een enkele loc moet jeappart instellen 
Is al lang geleden  dus moet even kijken morgen hoe ik dat heb gedaan
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Van het voorgaande blok
je hebt een melder (of niet )
Dan in onderhouden/baandefinities/blokken/bezetmelders
Daar maak je een (R(ijden) blok aan 
Dan de 2e virtuele melder
Klik op de regel,en vull alles in,en ps de tijd aan zodat de meeste locs in de buurt van de melder stoppen
Bij mij werkt het
Dan kan je bij trein type/blok type de gegevens aanpassen per loc
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat dank je Nero

Nu ik dit zo lees denk ik dat jij het dynamisch blok gebruikt voor steeds 1 enkele loc? Bij mij gaat ook om een dynamisch blok maar dan in een schaduwstation. Mijn opstelsporen zijn daar dermate lang dat ik daar "makkelijk" twee treinstellen kwijt kan als alles klaar is (treinstellen met elk 4 of 5 rijtuigen of 1 lange goederentrein of 2 goederentreinen die er in passen of 1 korte en een veel langere). Als ik jou regels zo lees gebruik jij het dynamisch blok op een andere manier, mag ik dat zo zeggen? Er hoeven bij jou geen 2 treinen opgesteld te worden die qua lengte ook nog verschillen ? Dat is bij mij wel de bedoeling.

En als ik dan zo door redeneer kom ik toch weer op wat ik eerder aangaf neemt niet weg dat ik alle adviezen en mogelijke oplosrichtingen zeer waardeer :thumbup:

Bij een normaal blok van 2 meter is de afstand van binnenkomstmelder tot stopsectie altijd een vaste afstand (constant de lengte van het blok nl. 2 meter) bij een dynamisch blok is de afstand tussen binnenkomstmelder en de stopplaats aan verandering onderhevig (stel de eerste trein die in dat blok rijdt is 50 cm lang dan kan de 2de trein in dat blok nog 150cm door rijden en dan pas stoppen, een volgend rondje staat er een trein met een lengte van 150cm en kan de 2de trein nog maar 50 cm rijden, een volgende keer staat er alleen een loc van 15cm dan kan de 2de trein nog ruim 180cm rijden. De plaats om te stoppen varieert dus elke keer en is daarom leren afremmen in een dynamisch blok, (zoals ik ze gebruik in een schaduwstation) niet mogelijk. Misschien is dat wel onmogelijk gebleken om te programmeren door Paul, vanwege te veel variabelen. In de zeer uitgebreide handleiding is daar ook niks te vinden over "leren remmen" in een dynamisch blok, wel hoe je het maakt ook qua bezetmeldpunten (pagina 374, PDF versie 9.4)

Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Als ik je goed begrijp,wil je dus de verste stop melder met een variabele lengte trein bezetten
Dan een 2e trein met variabele lengte erachter laten stoppen
Dat kan niet met koploper ,omdat je daarin met vaste lengtes/variabelen werkt
Of je moet voor elke loc die variabelen ingeven,en dan die loc ook permanent met die lengte laten rijden
Misschien dat het kan met logische acties
Je zal dan met een vaste melder moeten werken om de afstand vast teleggen met variabelen
Maar ik denk dat het zoals jij wilt niet gaat
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
@citaat  @citaat Peter:

Ik heb nog eens even teruggezocht bij m'n oude baantje en ik vind een oud filmpje gemaakt met een Mickey Mouse cameraatje. Even in YouTube geplaatst:


Wat je ziet is een dynamisch station met 6 blokparen voor 12 treinen wat op slechts 2 terugmelders (lichtsluizen) draait. Op minuut 0:55 zie je de trein de lichtsluis in rijden en afremmen. Het blijft beperkt tot afremmen van gemiddeld naar minimum in het eerste blok, het laatste stukje netjes afremmen van minimum naar 0 zie je niet want dat staat "uit". Dat is gedaan om ruimte te besparen. In het tweede blok wordt gereden naar de 2e sluis. Als voorbeeld zie je op minuut 3:00 de trein stoppen en achteruit terug rijden om de sluis weer vrij te maken. Ik kan me nog herinneren dat dat later wat verfijnd is met lagere snelheden, zie het 2e filmpje (let op: errug lang, doorspoelen.....  :D  :D  ). Dit dubbel schaduwstation met 24 treinen heeft 9 jaar naar tevredenheid gedraaid.

Kort en goed Peter: wat ik zou doen is de snelheden beperken (om ruimte te sparen) leren remmen / netjes remmen "uit" zetten.


Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
 @citaat Nero, lees de pdf van koploper vanaf pagina 373 nog maar eens, dynamische blokken in een schaduwstation daarin staat precies beschreven hoe het werkt.

Met dynamisch ben je niet gebonden aan harde blok lengtes IN het blok. Het dynamische blok bestaat uit 2 aan een sluitende blokken, de totale lengte van het blok is bijv. 4 meter dan verdeel je de blokken in 2 stukken van 2 meter (aanvullende blok gegevens lengte = 2 meter, 2 + 2 = weer 4 meter) Er kan dan 1 trein van 4 meter in maar ook 2 van 2 meter of 1 van 1 meter en 1 van 3 meter of 1 van 3 meter en 1 meter. De lengte van de blokken is dynamisch = variabel, de TOTALE lengte van het blok is en blijft 4 meter. Gebruik je een "normaal" blok dan is je blok lengte altijd vast (bijv 2 meter). Weer een blok van 4 meter, verdeel je over 2 blokken van 2 keer 2 meter in het eerst blok staat dan een trein van 3 meter, bij blok eigenschappen geef je aan "bij te lange trein vorig blok bezet houden" dan bezet die 3 meter lange trein dus 2 blokken en kan er GEEN trein meer achter staan van 1 meter. Met dynamisch blokken ga je dus efficienter om met de ruimte en kun je meer trein in een schaduwstation kwijt.

 @citaat Ben ik heb je videootjes gezien, je hoeft niet te wachten tot 3.00 hoor om 1:21 en 1:57 zie ik er ook al 1 achteruit rijden  :P

Kort en goed Peter: wat ik zou doen is de snelheden beperken (om ruimte te sparen) leren remmen / netjes remmen "uit" zetten. --> precies, want leren remmen/netjes afremmen in een dynamisch blok kan (dus blijkbaar) niet  :P .

Jij gebruikt(e) voor binnenkomst en stop sectie een lichtsluis. Ik heb alleen een lichtsluis als binnenkomst melder en "normale" massa bezet melders als stop sectie, in elk blok dus 1, hiermee voorkom ik dat ie achteruit moet rijden om de lichtsluis in de stopsectie weer vrij te geven, hij rijdt nl nog al een stukje achteruit (kun je weer beperken door de snelheid , maar goed elke gewonnen centimeter door niet achteruit te rijden is er eentje. Voor die 6 sporen gebruik(te) jij dus 2 melders, heeeeeel efficient.

Mooi materiaal heb je overigens  :thumbup: je reed/rijdt alleen Nederlands?
 

Peter
Re: Afremmen in een dynamisch blok met koploper
Citaat van: pjotterke op woensdag 30 november 2022, 21:27:21.....je reed/rijdt alleen Nederlands?


Ja maar veel van wat je ziet heb ik de laatste jaren verkocht want op m'n huidige baantje rij ik met korte(re) getrokken treinen en treinstelletjes.