Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Station met slanke Engelse wissels

Gestart door Franky zaterdag 26 november 2022, 12:12:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station met slanke Engelse wissels
Er werd al jaren gewacht op een slank C-rail Engels wissel, maar nu ze er zijn kom ik ze nog niet veel tegen in gepubliceerde ontwerpjes.
Zelf heb ik ze eigenlijk nooit gemist, door een beetje te bekijken welke sporen echt moeten bereikbaar zijn kun je de wisselstraten zelfs met slanke wissels wel enigszins beperken in lengte.
Maar als je maximale rij- en rangeermogelijkheden wil en tegelijk redelijk lange treinen  wil kunnen opstellen kunnen slanke Engelse wissels natuurlijk heel nuttig zijn.
Daarom heb ik op de beschikbare plaats die ik voorzien heb voor mijn toekomstige baan eens een ontwerpje gemaakt, niet meer dan een proefdingetje waar nog van alles moet aan veranderen, maar om een idee te krijgen wat er nu meer mogelijk is. En ja, zelfs met meer rij- en rangeermogelijkheden kun je al gauw een trein met een rijtuig meer opstellen op de perronsporen.
't Zal van de berijdbaarheid van de nieuwe Engelse wissels afhangen of ik ze wel of niet zal gebruiken, als ik teveel materiaal heb dat er niet probleemloos over kan rijden hou ik het wel bij oudere ontwerpjes waar ik ook wel mee uit de voeten kan voor wat ik wil bereiken.
2 keer hetzelfde, 1 keer zoals ontwerpen hier gewoonlijk getoond worden in standaard Wintrack stijl en 1 keer in een meer realistische voorstelling:   
Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Nog wat (subtiele) wijzigingen aangebracht om het (voor mij althans) wat bruikbaarder te maken in de bedoelde opzet: 2 enkelsporige hoofdlijnen die vanonder een hoger liggende stad samenkomen in een kopstation, de ene lijn geƫlektrificeerd, de andere lijn (nog) niet, in een tijdperk waar zowat alles door elkaar reed, kolengestookte stomers, diesel gestookte stomers, diesels en elektrisch materiaal.
Veel ruimte voor lokverzorging, tamelijk lange perronsporen en een kleine goederenafhandeling, meer moet dat niet zijn, rondrazende treinen interesseren mij totaal niet, ik wil ze enkel (automatisch) zien aankomen en vertrekken en wil verder zoveel mogelijk manueel rangeren.
Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
En daar hoort natuurlijk nog een schaduwstation bij, niet onder de zichtbare baan, ons nieuwe huis zal volledig voorzien zijn voor onze oude dag, ik moet het mij dan ook voor mijn toekomstig baantje niet te moeilijk maken, dus beter gewoon open en bloot er naast, wel iets lager dan het zichtbare gedeelte want onder de schuine dakwand.
Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Wat ik begon als een puur broddelwerkje om snel iets te ontwerpen met slanke Engelse wissels bevalt mij ondertussen met wat kleine aanpassingen eigenlijk zo goed dat er wel iets zal van overblijven in mijn toekomstige baan.
Aan het schaduwstation wil ik nog wat sleutelen, aangezien het moet dienen voor 2 enkelsporige lijnen moet het wel enigszins anders in elkaar zitten dan een schaduwstation voor 1 dubbelsporige lijn.
Wordt dus nog vervolg.
Re: Broddelwerkje met C rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Broddelwerkje met C rail
Het lijkt erop dat je er goed over hebt nagedacht en weet wat je wilt. Toch wellicht nog iets om over na te denken: je zou ervoor kunnen kiezen het schaduwstation niet trapeziumvormig, maar in de vorm van een parallellogram uit te voeren. Op die manier krijg je sporen die alle even lang zijn en bovendien minder S-bochten (kans op overbuffering). Je eerste wisselstraat (rechts) loopt dan niet van rechtsboven naar linksonder, maar juist van rechtsonder naar linksboven.
Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Met een parallellogram krijg je inderdaad allemaal sporen die even lang zijn, maar mijn treinen zullen zeker allemaal verschillend van lengte zijn. Met een parallellogram worden de langste sporen dan ook weer te kort voor de langste treinen. Zo geraak ik er zeker niet, het moet een trapezium blijven, maar er is niet 1 ingang en 1 uitgang nodig omdat er 2 enkelsporige banen op aansluiten en dat wil ik nog eens herbekijken, zoals het nu voorzien is kan het maar is het nog niet zoals ik het wil. Misschien is het beste eerst de 2 aparte lijnen laten samen komen op 1 spoor en dan een klassiek schaduwstation met keerlus voorzien. Dat het dan een beetje een bottleneck wordt kan ik wel opvangen met uitwijksporen tussen schaduwstation en station denk ik, en er moeten in het station nu ook niet meerdere treinen per minuut aankomen, af en toe 1 en om het wat spectaculairder te maken eens 2 tegelijk in of uit of 1 in terwijl 1 uit, meer moet dat niet zijn.
Station met slanke Engelse wissels
Gelukkig is er nog iets tussen een trapezium en parallellogram ;)
 
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Met dat laatste plan zijn de 4 overloopwissels volgens mij overbodig want een meter verderop komen de sporen toch bij elkaar.
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Ze staan er nog van een vorig ontwerp en zijn inderdaad niet echt nodig, maar ik heb ze laten staan omdat ze wel nuttig kunnen zijn om bij momenten een iets drukker treinverkeer mogelijk te maken.
En je miskijkt je op de afstand, de sporen tussen de wissels en het schaduwstation zijn 1m50 lang, lang genoeg om een middelmatig lange trein op te stellen.
 
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Zo is het nog beter om de 2 lijnen vlot elk in 2 richtingen te berijden, om het even of ze beiden in tegengestelde richting of dezelfde richting gebruikt worden.
Nu nog invoeren in Koploper om eens proef te rijden en om te zien of wat ik veronderstel wel klopt.
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Dat wordt nog een heftig programmeerklusje in Koploper, zeker als ik het goed begrijp dat in principe overal de treinen in 2 richtingen kunnen rijden 8o.
Re: Voorontwerp station met slanke Engelse wissels
Dat zal wel meevallen, het is nu ook niet de bedoeling dat alles willekeurig door elkaar moet rijden en voortdurend een vrij spoor moet/mag zoeken, de treinen zullen volgens een vast schema rijden tussen schaduwstation en station, en zullen in het schaduwstation een vast spoor toegekend worden, mij interesseert vooral het manueel rangeren in het station en de lokverzorging, dat zal voor genoeg afwisseling zorgen, het automatisch rijden is bijzaak.
Re: Station met slanke Engelse wissels
Als afsluiter nog het volledige plaatje, behalve het al getoonde functionele schaduwstation voor treinen die moeten gekeerd worden en korte treinstellen (boven links) komt er nog een functioneel schaduwstation voor lange treinstellen (midden rechts) en een opstelstation voor materiaal dat op dat moment niet gebruikt wordt (bovenaan rechts). Dat laatste loopt nog een eindje door, de totale lengte is 10m.
Er is ook nog een aansluiting voorzien voor een wisselbak van 2m50 om materiaal op en af de baan te zetten.
Alle verborgen opstelplaatsen zijn nu ook aangepast aan de lengtes die mogelijk zijn in het zichtbare station.
Nu een beetje laten bezinken  ;)   
Re: Station met slanke Engelse wissels
Hoi Franky,

Mooi dat de creativiteit in je weer ontploft is  ;) . Zie ik het goed dat je voor de slanke wissels niet de tussenstukken gebruikt om zo de hart-tot-hart afstand zo klein mogelijk te houden?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Station met slanke Engelse wissels
Dag William,

Ah, ik ben weer in gang geschoten omdat we nu exact weten welk meubilair we mee zullen verhuizen naar onze nieuwe woonst en dat heeft wel enige impact op de plaats die overblijft voor een toekomstige modelbaan. En omdat ik mij graag af en toe een beetje ontspan met tekenen. Maar ik vind de ruimte die overblijft nogal meevallen ;-)
Het is nu dus meer een aftoetsen van wat ooit mogelijk zou kunnen zijn, concrete plannen om te bouwen zijn er nog niet, wie weet wordt het niet een veel kleiner 2-rail baantje... maar dat hangt af van wat er aan centen overschiet na de afwerking van ons huis, aangezien ik als verzamelaar nooit iets verkoop zal herbeginnen met 2-rail een duurdere optie zijn dan voortploeteren met 3-rail, bij 3-rail wordt het enkel bijkopen van wat railtjes, voor 2 rail wordt het veel duurder met de aankoop van rollend materiaal. We zien wel.
Re: Station met slanke Engelse wissels
En wat de tussenstukjes betreft, neen, die zal ik zeker niet gebruiken, ik doe het wel passen met de zaag, wat in de weg zit aan plastiek gaat er af, net als wat te lang is ingekort wordt. Dat opent nogal andere mogelijkheden dan gewoon standaard railtjes aan elkaar klikken...
Re: Station met slanke Engelse wissels
 @citaat

Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen, ik dacht dat een tussenstukje juist ook voordelen heeft (je hebt dan geen S-bocht, maar een stukje recht ertussen. Weliswaar een klein stukje, maar toch.) Uiteraard is het een keuze die je helemaal zelf maakt. Ook is de hart-tot-hart afstand meer conform de werkelijkheid wanneer je geen tussenstukje gebruikt. (Met: 64.3 mm. Zonder: ? mm (zou ik eens moeten meten). NEM 112: 46 mm (52 mm bij stations).)

Succes met het vervolmaken van jullie huis!

Groeten,
William
Re: Station met slanke Engelse wissels
Zonder tussenstukje is de hart-tot-hart afstand 49,5 mm, veel realistischer dan de standaard 64,3 mm.
En dat een recht stukje van 71 mm enig nut zou hebben tussen 2 tegenbogen met een straal van meer dan 1 m betwijfel ik toch, enfin ik merk er helemaal niks van. 
Re: Station met slanke Engelse wissels
Beetje afgeslankt: