Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

K-rail geometrie uitdaging

Gestart door discom maandag 28 november 2022, 15:10:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rail geometrie uitdaging
Lid sinds: 2021

offline
K-rail geometrie uitdaging
Uit de Wiki (https://wiki.3rail.nl/index.php/K-Rail_Geometrie) haal ik dat de ideale afstand voor K-rail tussen twee evenwijdige sporen 64.6 mm zou moeten zijn zodat de bochten gelijk starten, netjes parallel lopen en weer gelijk uitkomen. Ik probeer dit voor elkaar te krijgen met 2 slanke wissels (2273) maar met het passtukje 2203 wordt de afstand uiteindelijk net geen 64.6 mm maar 64.4 mm. Nou is dat verschil waarschijnlijk wel te verwaarlozen maar hoe kom ik na zo'n overgang met 2 wissels dan weer gelijk uit voor de start van de bocht?
Re: K-rail geometrie uitdaging
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K-rail geometrie uitdaging
2203 ??  Moet dat niet 2202 zijn en dan tussen de 2200 en de bocht een 2201
Re: K-rail geometrie uitdaging
Onderaan de blz in de Wiki staat een link naar "K-rail deel oplossingen".
Kijk dan naar voorbeeld 3 "Slanke wissels", je mist een 02 en 03 voor een perfecte aansluiting.

Vrgr,
Wilko
Re: K-rail geometrie uitdaging
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K-rail geometrie uitdaging
Re: K-rail geometrie uitdaging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: K-rail geometrie uitdaging
Ik zou trouwens de wissel niet zo meteen na de boog leggen. De trein "slingert" nogal heen en weer. Ik kan natuurlijk niet de rest zien aan de linkerzijde. Als daar "teruggewisseld" wordt zou ik beide wisselparen omwisselen.

En anders in ieder geval een stukje rechte rails als daar de ruimte voor is
Re: K-rail geometrie uitdaging
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: K-rail geometrie uitdaging
Als je de rechte sporen op ±64 mm wilt leggen, moet er inderdaad een 2203 tussen de slanke wissels. Het eerste voorbeeld toont hoe je dan netjes kunt aansluiten op een dubbelspoors bocht op ±64 mm.

Je hoeft echter helemaal niet vast te houden aan die 64 mm. Zeker bij rechte sporen mag het gerust wat minder zijn. Volgens de Morop norm is 48 mm al voldoende en daar zit ook nog een veiligheidsmarge in. Als je die 2203 gewoon weglaat, kun je netjes aansluiten op een dubbelspoors bocht op ±64 mm door te beginnen met twee gelijke bochten. Het tweede voorbeeld laat zien hoe dat met een paar 2251's kan, maar het mag net zo goed een paar 2241's zijn. Daarna kan de dubbelspoorsbocht verder met 2251/2241.
Re: K-rail geometrie uitdaging
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: K-rail geometrie uitdaging
Heren,

ik heb geen idee hoe jullie dat nameten maar volgens Anyrail (wat toch aardig goed kan rekenen) moet er een 2208 tussen de slanke wissels om op een parallelafstand te komen van 64,6mm. In ieder geval in de situatie zoals ik die getekend heb, want ik ben het met Olav eens dat dat geslinger nergens voor nodig is. Eerlijk gezegd spuuglelijk is.
Zie plaatje:
K-rail geo.jpg

Met geen enkel stukje tussen de wissels kom je op een parallelafstand van 5.61mm.
Met een stukje 2203 tussen de wissels kom je op een parallelafstand van 6.36mm.
Met een stukje 2202 tussen de wissels kom je op een parallelafstand van 6.73mm.
En welke parallelafstand je ook wilt gebruiken, je komt altijd goed uit door het gebruik van een stukje 2205.
Re: K-rail geometrie uitdaging
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rail geometrie uitdaging
Laat ik dan ook een duit in het collectezakje doen:
57 mm hart-op-hart is ruimschoots toereikend bij elke binnenboog van een radius 2251 boog,
zolang je geen transformatorwagen of Schnäbelträger gebruikt of zult gaan gebruiken.

Als je langste wagon 31,3 m is en je breedste wagon 33 cm, kun je volstaan met een hart-op-hart afstand van 57 mm vanaf een radius van ( uit me bolle hoofd) 517 mm (laten we dat afronden op 52 cm radius). Volgens de NEM-norm is dat vanaf 54 cm radius. Mag ook 56 cm + 57mm zijn.