Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt

Gestart door pvandehaar zaterdag 19 november 2022, 15:48:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Hoi ik ben Peter en nog niet zo lang geleden begonnen met de opbouw van mijn baan en probeer nu in Rocrail Automatisch te rijden. Dat gaat goed. maar, Ik heb nu een 3 tal blokken waar ik al van alles mee geprobeerd heb. Opnieuw bedraden en andere poorten op bij DR4088 gebruiken. Maar zodra ik op de baan Blok 7 in rijdt dan krijg ik een ghost sensor 1 en 2 van blok 4. in Blok 4 (er is echt niets op de baan aanwezig op die plek. Door blok 4 heen rijden gaat ook goed zonder problemen. Mijn opstelling is een DR5000 van Digikeijs met 2 DR4088 OPTO's gekoppeld en 1 DR4018 voor de wissels. Ik rij op c-rails van Mearklin. Ik ben heel benieuwd of jullie nog een idee hebben, want ik ben inmiddels zonder ideeen. 

Nu ik toch weer alle kabels heb nagelopen lijkt het gekomen te zijn door het opbinden van de kabels  :?
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
zijn er geen 2 sensoren met hetzelfde adres?
doe een baancheck, onder tabblad: bestand, router, uitgebreide spoorplan test uitvoeren.

Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
En controleer met de multimeter of dat de detectie railstaven echt geïsoleerd zijn van de "buren" en van de middenrail.

Groet, Anne W
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Ik dacht dat ik het gevonden had, maar vanochtend weer dezelfde problemen. Ik ga jullie tips uitproberen. Bedankt! ik laat nog van me horen of het gelukt is.
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Hoi Peter,
Gezien de manier waarop je je melders in het baanplan hebt weergegeven vermoed ik dat de Rocrail Router bij het maken van rijwegen een fout heeft gemaakt.
Ik raad je aan ALLE melders in je baanplan direct links of rechts van het bloksymbool te plaatsen waar ze bij horen en dan de Router opnieuw de rijwegen laten genereren.
Ter controle: klik met rechts op 1 van de melders van blok 4 en kies eigenschappen. Selecteer dan het laatste tabblad 'Gebruik'. Dan zie je daar waarschijnlijk ook andere blokken staan dan alleen blok 4.

Als je mijn video's op youtube kent dan zul je zien dat ik altijd de melders direct laat aansluiten op het blok.
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Hoi Albert,
Bedankt voor de tips! Ik zie geen vreemde blokken staan bij "gebruik/usage" heb nu wel alle melders aan de blokken gehangen. Zie het nieuwe screenshot wat ik heb toegevoegd. Ik denk dat je het zo bedoelde? Daarna Check Trackplan gedaan. Maar krijg nog behoorlijk wat meldingen (zie ook screenshot bijgevoegd aan post). Ik kan zo in de help niet vinden hoe ik die kan oplossen. Heb jij nog een idee? Alvast bedankt! Ik kom elke keer een stukje verder.
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Hoi Peter,
de screenshot uit je laatste bericht zie ik niet. Voor het vinden van de oplossing, heeft de (ervaren) Rocrail-gebruiker het meest aan een issue-bestand.
Maak dit aan en post dat dan hier (of op het Rocrail-forum).
(Je mag het ook mailen naar VT601a[at]gmail[dot]com)

John (VT601)
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Hoi John,

Bedankt, dit zijn de meldingen die ik krijg. hoop dat hij er nu wel aan hangt. Anders stuur ik hem per mail.

Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Ik denk dat je eerst moet uitsluiten of er sprake is van een fysieke verbinding tussen de inrijmelder van blok 7 en de twee melders van blok 4.
Maak anders een nieuw 'baanplan' met alleen deze drie melders met ieder het juiste adres. Dan even testen met een wagon of er steeds maar eentje oplicht.

Als dat zo is, zit er ergens iets in de definities van RocRail, en met name de rijwegen en blokken, niet goed. Per blok kun je zien welke melder bij welk blok hoort. Misschien staat er daar iets geks.

Zo niet, dan is er toch iets in de bedrading en isolaties niet in orde.

Groet,

Peter
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Beste Peter,
in de screenshot van de server zie ik genoeg aanknopingspunten waar zaken niet goed kunnen zijn.
Ik had je gevraagd een issue-file aan te maken. Daarin vinden de Rocrail-gebruikers alle benodigde informatie om het probleem te vinden.

John (VT601)
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Hoi Peter,
Ik zie in de printscreen dat je de taal op Engels hebt staan. Ik geeft hieronder de menu opties in het Nederlands.

Zet bij Rocrail trace alleen de optie Router aan en open je trace venster (indien nodig).
Ga naar Rocrail eigenschappen tabblad Router en zet alle opties aan onder 'Uitgebreid opschonen' en onder 'Neem routing terug'.

Kies Bestand - Router - Neem Routing terug.
Dan Bestand - Router - Uitgebreid opschonen.
En als laatste Bestand - Router opnieuw voor Traceren.

Krijg je nu foutmeldingen in je trace venster? Zo ja, plaats dan hier een printscreen. Helaas kun je je plan.xml hier niet uploaden voor zover ik weet en ook geen issue.zip.

Als je geen foutmeldingen krijgt in je tracevenster laat je handmatig een loc over je baan rijden, dus niet in automode maar via de snelheidsregelaar. Lichten de juiste melders op als je er overheen rijdt?

Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Inmiddels e.e.a. doorgemeten en opnieuw aangelegd. Ook de dingen die John had gevraagd doorgestuurd. Alles werkt en geen spookmeldingen meer. John, gaat nog kijken of er nog gekke dingen in het de plan.xml zitten. In ieder geval erg bedankt voor het meedenken en de ideeën. Ik kan nu weer verder met de volgende stap.
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Bleek de oplossing dat uiteindelijk het opnieuw aanleggen van de bedrading te zijn?

Naar aanleiding van deze vraag heb ik de moderatoren gevraagd of het mogelijk is dat bij vragen over Rocrail er een bestand issue.zip of plan.xml kan worden toegevoegd.
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Ja uiteindelijk was dit bedrading. Alles werkt nu naar behoren.
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Meten is weten, als je dat van te voren doet scheelt je dat heel veel denken, ergeren en typen.

Groet, Anne W
Re: Rocrail blok blijft ghost aangeven in blok terwijl ik andere blok in rijdt
Mooi dat het opgelost is. Foutje of storing in de draadjes leek mij ook de meest voor de hand liggende verklaring.

Komt bij mij ook wel een voor dat twee meldsecties verbinding hebben, door werkzaamheden of wat ook. Het resultaat is dan ineens verrassend.

Maar ook een vinkje in de software kan wel eens onverwachte resultaten geven, al leek mij dat hier onwaarschijnlijk.

Groet,

Peter