Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, Na het bestuderen van je foto's in bijdrage 1596 krijg ik de indruk dat je veel te veel ruimte verspilt met XPS platen. Ten eerste de dikte (2cm?) vooral bij de topplaat kan dat veel minder. Dan de breedte, de hele ruimte van het spoortje halverwege tot het schaduwstation plemp je vol! Denk eens na over het gebruik van andere materialen. Daarmee kun je veel dunnere constructies maken die er toch heel natuurlijk uitzien en ook nog afneembaar zijn. Te denken valt aan een lichte hout of metaalcontructie (Meccano) bekleed met horgaas en bewerkt met gips, sculptamold of een andere spachtelmasse. Heb wel eens een demo gezien van gewoon gebogen ijzerdraad met horgaas. De toevoeging van de sculptamold maakt er dan een stevig en stijf geheel van.

Een vrije hoogte boven het spoor van 7cm is ruim voldoende om stoom en diesel tractie probleemloos te laten passeren en naar de zijkanten kan dat dan nog iets aflopen. Dan de bovenzijde afdekken met een plaatje triplex of board waarop je ook weer met een spachtelmasse contouren kan aanbrengen. De boodschap is dat je je niet moet vastbinden aan iedere keer weer hetzelfde materiaal, durf af te wisselen. Alles heeft zijn voor en nadelen en daar moet je gebruik van maken.

En als je er helemaal niet uit komt haal dan alleen het derde spoor weg. Dan doen de pendeltreinen gewoon mee in de afwisseling met de rest. Ook leuk.

Succes met de verdere bouw en een wijze beslissing toegewenst.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En een tussen variant met alleen de twee opstelsporen?
Kun je altijd nog direct doorrijden.
Zonder dat 2e spoor kun je wat minder steil omhoog.

t blijft altijd worstelen met dit soort situaties.

mvg, Robin
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond Modelspoorvrienden,

Bedankt voor de reacties en ideeën. Tja, het theoretische spoorplan, ruimtegebrek en de realiteit  is iets waar we allemaal wel tegenaan lopen. In mijn geval was er ooit meer ruimte voor het deel waar ik nu mee bezig ben maar een aantal jaren geleden heb ik de enkelspoor "stalen" brug verder naar achteren geplaatst. Het landschap was er eigenlijk nog niet en voor mijn gevoel moest dat ruim passen......niet dus!  :-(

Ik wilde dit plan echter niet los laten voordat ik het maximale heb geprobeerd. Ik denk dat het nu wel goed komt maar zo niet dan ik heb een aantal suggesties gehad waar ik zeker wat mee kan. :thumbup:

De vorige landschap delen heb ik nog wat verder afgeslankt. Daarnaast heb ik op de bovenste delen een wat heuvelachtiger gemaakt. Dat was de bedoeling maar hierdoor lijkt de overgang van de bergwand en de bovenkant veel geleidelijker dus minder abrupt. Ik vind dat het daardoor minder massaal overkomt. Ook sluit het nu beter aan bij de berg in de rechtse hoek en vormt het dus een prima geheel. Dat geeft weer moed!

Ook ben ik dan begonnen aan een deelpuzzel van dit stuk: het rotsachtige dal wat vanaf de zijkant van de baan verder door moet lopen onder twee bruggen door naar boven waar ooit een ruïne/burcht moet komen te staan direct aan de afgrond. Die delen zijn gemaakt van de blauwe XPS platen. Dat is een enorm veel steviger XPS dan de gele bouwmarkt platen en is daardoor veel sterker maar moeilijker te bewerken. (eigenlijk zijn die gele platen voor het doel waar ze voor worden gemaakt maar zacht prutsspul al is dat voor ons wel makkelijker te bewerken)

De moed zit er weer in dus het wordt vervolgd!  ;)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Heerlijk toch om alle goedbedoelde adviezen voorlopig naast je neer te leggen en lekker je eigen gang te gaan. Het zijn per slot van rekening adviezen en gelukkig geen bouwvoorschriften :D.

Stap één is in elk geval bereikt en dat is dat je weer met goede moed verder kunt :thumbup:. Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtig! Mooie treinenkamer heb jij! Mooie opstelling met die centrale! ik kijk vaak naar je draadje: mén wat werk jij netjes!  :thumbup:  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Wico: Gelukkig ben ik niet eigenwijs...... B)  De gegeven adviezen zijn allemaal heel goed bruikbaar dus worden zeker niet genegeerd. Ik ga echter eerst met mijn oorspronkelijke plan verder want daar zit al heel veel tijd en moeite in. Wordt dat het niet of niet voldoende naar mijn zin dan ga ik daar mee aan de slag.

Doevie: Bedankt! Ik ben ook blij met mijn zoldertje, het is dan ook de (mijn) belangrijkste plekje in huis! Als je de bende van vandaag had gezien wist je nu ook dat het ook hier niet altijd netjes en opgeruimd is..... >:-D

Vandaag aan het snijden en prutsen geweest met het toekomstige rotsachtige deel wat onder de bruggen doorloopt en uiteindelijk een soort van kloof moet worden. Aangezien dit uitneembaar moet worden zitten er diverse hindernissen in. De XPS delen van een harde soort maakt het er niet makkelijker op maar ik denk dat de basis prima is gelukt. Al even er een aantal gips rotsen opgelegd om een idee te krijgen. Bij het definitief aanbrengen moet ik de meeste delen gaan breken om de ronde vorm van de kloof aan te kunnen houden. Eens kijken wanneer dat gaat gebeuren.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Daarom had ik heel subtiel het woordje "voorlopig" bij negeren in mijn vorige reactie gezet ;). Volgens mij is dat precies wat je nu gaat doen: eigen plannen eerst ... :P.

En van een beetje eigenwijs is nog niemand slechter geworden :).

Veel plezier en succes met de verdere scenery bouw!

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen Marcel 😉
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke

Hoi Marcel,

 Weer lekker bezig geweest met vormgevingen. Dat is net zoiets als ingevingen maar dan anders. Vaak gaat dat heel goed samen.
Je zegt het zelf al:
Citaat van: Narwal op zaterdag 26 november 2022, 19:36:31Al even er een aantal gips rotsen opgelegd om een idee te krijgen. Bij het definitief aanbrengen moet ik de meeste delen gaan breken om de ronde vorm van de kloof aan te kunnen houden. Eens kijken wanneer dat gaat gebeuren.

Zoals het er nu uitziet is het veel te massief. Ik zou de ondergrond voorbewerken met sculptamold of een andere modelleerpasta en daar kleine stukjes gipsrots in drukken. Dan krijg je hetzelfde effect als de omliggende rotsen
en het wordt niet zo een dikke volumineuze massa. Het idee van je kloof gaat daarmee een beetje verloren en dat is jammer.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Mooie vorderingen zijn er weer gemaakt.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat belooft wat, Marcel !  :P
Komt vast goed en een beetje puzzelen en peinzen onderweg kan geen kwaad  O:-D

Grtz Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag iedereen,

De afneembare delen zijn verlijmd en ze hebben lekker twee weekjes kunnen drogen. Het zijn in totaal zes delen geworden. (inclusief een bodemplaat die ook afneembaar moet blijven) Het was een puzzel maar het is volgens mij wel gelukt. Er zijn nog wel kleine naden te zien, hopelijk kan ik die met sculptamold nog enigszins wegwerken, maar anders zal het later misschien moeten met grassen, struikjes of andere oplossingen.

De volgende stap is om deze delen te gaan bedekken met sculptamold. Dan kan ik ook het dal/kloof of hoe ik deze ook moet omschrijven gaan voorzien van een rotswand. Dat ga ik inderdaad doen net als het voorste/onderste deel met gebroken rotsblokken die ik dan met sculptamold "verlijm" en waar ik de overgebleven gaten ook opvul zodat het hopelijk één geheel gaat vormen met de rest.

Het plaatsen van deze delen op de baan kost nog geen 30 seconden dus dat gaat lekker snel en eenvoudig!



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Schitterend. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Zoals altijd ziet alles er zeer doordacht en strak uit :thumbup:. Het is op de foto's lastig te beoordelen, maar hou je langs het spoor nog voldoende ruimte over voor (extra) groen, bomen, een eventueel muurtje etc?

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat heb je netjes gemaakt.
Zeker fijn als het snel is terug te plaatsen dat betekent dat de pasvorm goed is.
De naden zullen wel meevallen zo te zien is het allemaal wel strak gesneden en geschuurd.
En later met wat camouflage zijn de naden weg te werken.
Goed bezig geweest.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Michel: wederom dank!

Wico: lang nadenken betaald zich soms inderdaad uit alsof het allemaal heel doordacht is... B) . Bij dit deel van het enkelspoor is geen ruimte voor een boompje direct naast het spoor maar op de heuvel moeten volgens mijn planning wel bomen en struiken worden gepoot.

Tom: De pasvorm is inderdaad beter geworden dan ik had verwacht. Toch zijn de naden nog wel zichtbaar, al moet er nog wel het een en ander worden afgewerkt. Camoufleren kan ik zeker wel dus het gaat vast goed komen.

De makkelijkste delen van dit deelproject heb ik "gesculptamold". Het ziet er ineens heel anders uit, haast niet te geloven dat ik dit een paar weken geleden nog niet helemaal zag zitten! Er moet nog wel het een en ander worden bijgewerkt maar voorlopig ben ik tevreden. Ook de hoogte van de bergen is voor mij heel geloofwaardig. Het blauwe deel waar de rotsen op moeten komen is nog niet gedaan. Misschien morgen, anders later. Dat wordt denk ik een leuk puzzeltje. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat zit er nu al strak uit Marcel, als het straks aangekleed is zie je er niets meer van  :thumbup: :thumbup:

Welke lijm gebruik jij om de XPS platen te lijmen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Peter,

Ik gebruik voor het verlijmen van XPS platen de Professional Houtlijm Supersterk D2 van Bison. (die in de bekende gele pot) In het begin smeerde ik de platen met een kwast licht in met lijm rechtstreeks uit de pot. Dat heeft echter als nadeel dat er een dikkere laag tussen de platen zit waardoor die tijdens het drogen kunnen (gaan) verschuiven. Dus dat niet doen.

Ik gebruik deze lijm nu verdunt met water, verhouding 1:1 met een of twee druppels afwasmiddel. Het is dan een erg dunne, maar wel sterke lijm en de platen zijn dan heel makkelijk goed te verlijmen. Alles volledig insmeren met een kwast over het hele oppervlak. In het begin even wat gewicht er op dan hecht het zeer snel. Na een paar minuten kan dan de volgende plaat er op worden gelijmd. Ik laat dat daarna altijd voldoende lang drogen en dan zit het ook echt vast.

Dit is volgens mij een prima methode en een stuk voordeliger dan spuitbussen pur. Dat wordt ook vaak aanbevolen maar dat is meer voor als je de xps platen gebruikt voor isolatie en er ook kieren moeten worden opgevuld.

Tot 2 cm is XPS prima te snijden met een breekmesje. (voor lange stukken gebruik ik een aluminium profiel) Voor landschapsbouw gebruik ik de eenvoudige witte (zijn eigenlijk lichtgeel) uit de bouwmarkt. Dit zijn, naar mijn mening, niet de beste isolatieplaten, ze zijn erg kwetsbaar. Echter voor ons doel juist daardoor heel fijn te verwerken. De blauwe XPS die ik ook gebruik is echt heel hard. Daar kun je gewoon op lopen zonder dat die indrukt. Die is wel veel moeilijker te bewerken dus die gebruik ik alleen voor de belangrijkere onderdelen zoals tunnels en mijn uitneembare rotswand.

Succes met oefenen.... :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je maakt mooie stappen Marcel!

Zie ik goed dat je de bergen van massief XPS maakt?
Heb je overwogen om het hol te maken?
Zou materiaal schelen en je zou er van onderen zonodig nog bij kunnen......
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Narwal op zaterdag 10 december 2022, 19:48:13Dat heeft echter als nadeel dat er een dikkere laag tussen de platen zit waardoor die tijdens het drogen kunnen (gaan) verschuiven.

Saté prikkers gebruiken Marcel. Dan verschuift er niks meer.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie vorderingen Marcel! Na het even niet gezien te hebben een hele metamorfose.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Een echte bergbaan met hele mooie scenery.

Daar word je blij van!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag allemaal,

Bert: Een combinatie van. Sommige landschapsdelen zijn "massieve" delen, andere delen dan weer niet. Inderdaad afhankelijk of ik er nog bij moet kunnen of niet. Veel materiaal scheelt dat trouwens niet: ook al snij je zo economisch mogelijk, er blijven toch stukken over met rare vormen waar je dan niets of weinig meer mee kunt. Bij de massieve delen kan ik er ook fatsoenlijk op leunen als dat nodig is, zo stevig is het wel. Ook handig! ;)

Henk: Klopt. Als er niet teveel platen op elkaar gaan werken saté prikkers ook tegen verschuiven. Als je echter met een verdunde lijm werkt hecht het sneller en verschuift het ook niet meer. :D

Ruurd en Hans: Dank! Het is vaak leuk als je een baan langere tijd niet hebt gezien en er is wel wat gebeurd, dan zie je tenminste vorderingen. Ook het landschap lijkt dan snel te gaan, de bergen zijn eigenlijk net wat hoger dan ik eigenlijk bij het ontwerpen voor ogen had, maar ja er moeten ook nog sporen onderdoor of overheen en dan heb je ineens bergen in plaats van glooiende heuvels. 8o

Vandaag het bovenste deel van het rotsachtige dal c.q. kloof voorzien van rotsen en sculptamold. Dat was weer lekker kliederen en smeren. Ik denk dat het straks op de baan prima over komt. Even een weekje drogen en dan maar eens passen. Als dat allemaal goed is kan de eerste verflaag van witte verf om af te dichten er overheen. Mijn standaard werkwijze, gevolgd door granietkleur en donkerbruine lasurverf.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooi gedaan Marcel. Dat gaat echt prachtig worden.  :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Weer erg fraai Marcel!
Verf reageert op gips heel anders dan op sculptamold, hoe los je dat op?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het ziet er nu al mooi uit laat staan hoe het eindresultaat eruit zal gaan zien. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Zeer geslaagde rotswand en een mooie basis voor weer een fraai stuk scenery!

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: Bert1955 op zondag 18 december 2022, 16:25:44Verf reageert op gips heel anders dan op sculptamold, hoe los je dat op?

Een heel dun laagje sculptamold over de gips strijken?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat ik meestal doe voor gips te verven, je hebt bij Lucas Creativ acryl verf in een spuitbut, hierdoor heb je geen witte stippen overal tov een borstel en de dekking is beter en kan kleur tinten combineren. Een primer werkt ook altijd leuk maar is minder goed als je bv met washes accenten wil leggen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond iedereen,

Allen weer dank voor de bijval! Het is een solo hobby maar door de leuke commentaren blijft het wel lekker motiveren om zo'n bouwtopic bij te houden. :P

Ik ben weer een stapje verder. Inderdaad krijg je normaal gesproken verschil in dekking, en daarmee een andere uitstraling, als je verdunde verf gebruikt om gips te kleuren en andere materialen. Mijn standaard werkwijze is dan ook dat ik eerst alles voorzie van een soort grondlaag van verdunde witte acrylverf. Het resultaat daarvan staat hieronder op de foto's.

De volgende laag wordt de granietlaag en als die droog is de donkerbruine lasurverf die ik dan volgens de Josef Brandl methode met een natte spons weer afneem. Als laatste dan dry-brushen met de eerder genoemde granietverf. Zo bouw ik eigenlijk de hele landschapsschil van de baan op.

Hopelijk morgen de granietlaag er op............ 8)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Top werk man.
Komt heel realistisch over omdat het prima past in het gehele plaatje.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Het blijft een genot om je bouw stap voor stap te volgen!

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen modelspoorvrienden,

Tom en Wico: Bedankt! Ik hoop ook dat het "later' bijna net echt gaat lijken en ben ik blij dat jullie er ook nog van genieten. :P

De granietlaag zit er op. Die droogt snel dus hopelijk kan ik vanmiddag nog verder! Zou wel fijn zijn want dan kan ik de kerstdagen met een rustig gevoel op de bank hangen. Ik ga het zien, anders wordt het wat later.

Uiteraard weer plaatjes van het resultaat.


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En dan toch nog deel 2 van vandaag,

Het is gelukt! Het deelproject "enkelspoor schaduwstation Güglingen-Friedrichshöhe verstoppen" is afgerond. :P  Dat had ik eigenlijk niet verwacht om dit vóór kerst nog klaar te hebben. Aangezien het afneembare delen zijn, zijn er helaas toch nog naden te zien. Erg storend is het voor mij niet en als er straks grassen, struikjes en bomen staan dan zal het helemaal wel meevallen. Dit deel wordt straks (nou ja, ooit....) het groene hart van de baan en daardoor ook een soort psychische afscheiding tussen het deel Güglingen en het deel Friedrichshöhe met het BW.

Nu wordt het hoog tijd om het rijdend materiaal eens een beetje aandacht en liefde te geven, dat is al te veel lang achterwege gebleven. B)

Iedereen geweldig fijne feestdagen gewenst! :favorite:



Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel, ik had niet verwacht dat het nog zo goed zou uitpakken.
Eerlijk gezegd was ik daar een beetje sceptisch over, maar onterecht blijkt nu.
Het is boven verwachting goed uitgepakt. ;)  :thumbup:
Kennelijk heb je een goed vooruitziende blik en een positieve gedrevenheid.
Nu kun je het met een gerust hart even loslaten en genieten van de feestdagen.
Ook jij fijne dagen en een voorspoedig nieuw spoorjaar  :)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Ik vind die naden er toch behoorlijk strak in liggen; zeker als ik het vergelijk met mijn eigen werk ;). Straks met groen en bomen denk ik prima te camoufleren.

Ook voor jou en je naasten hele fijne feestdagen.

Groeten,
Wico
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2020

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Echt prachtig dat word een hele mooie baan.
Geniet van het lekker rijden met de kerst.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Gaat het om het naadje van de kous dan zeg ik, strak.
Later als het geheel met groen e.d. is gestoffeerd zie je de naadjes nog maar nauwelijks terug.

Ga er voorlopig lekker van genieten, misschien een idee om 28 en 29 december de stream van Bentink te volgen.
Je pikt er altijd wel iets van op.

Fijne kerstdagen en alvast een gezellige en gezonde jaarwisseling.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er echt heel netjes uit!
Goed bezig zeg.  :thumbup: :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Martin: Dank! Ik ben zelf ook erg blij met het resultaat. Ik zat op een punt waar het helemaal tegen zat en ik het even niet echt zag zitten. Gelukkig ben ik wel verder gegaan omdat ik dit al jaren in mijn hoofd had en ik wilde zien of het écht niet mogelijk was. Gaandeweg is het dan toch gelukt al was het wel een hele puzzel. 8o

Wico: Ook dank! Nou, jouw alm ligt er minimaal zo netjes in als mijn geheuvelte....en inderdaad, de grassen en struikjes moeten de kieren gaan oplossen.

Tom: Bedankt, en zeker, ik heb heerlijk gereden met kerst!

iTom: Dank! Ja, jij was toch de man van de stofjes? Het zal allemaal best goed komen, en inderdaad haast vergeten; de Bentink Livestream. Bedankt voor de reminder want dat is altijd leuk voor tips & trucs door onze modelspoorhelden! :thumbup:

Donald: bedankt! Ik doe mijn best om het iets te laten lijken en ik ben zelf best tevreden. :)

Zoals gezegd met kerst lekker aan het rijden geweest en een aantal locs voorzien van verse smeerolie, de banden en slepers gepoetst en een enkeling voorzien van een dot vers vet. Ook voor het eerst teflonspray ingezet voor het smeren van tandwielen en motoren. Dat werkt ook perfect. Dat spul droogt vrij snel op en legt een (droog) teflon laagje op de te smeren delen.
Tijdens het genieten een fotoreportage gemaakt van de hele baan zoals die er nu bij staat. Daarvan een paar resultaten.

Geniet allemaal van oud en nieuw en houd de vingers heel...... (je kunt beter wat voor de trein kopen dan iets wat je toch alleen maar opblaast...)


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie stappen maak je Marcel. Blijf het erg graag volgen!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Prachtige sfeervolle plaatjes laat je ons weer zien van je mooie baan.
Ja het rijden blijft leuk en zeker door zo een mooi landschap als die van jouw baan dat is helemaal schitterend.

Het onderhoud gebeurt hier in Michelstadt ook regelmatig vet olie en een enkele keer een slipbandje wat ontbreekt maar geen teflonspray (nog) niet maar dankzij jouw tip ga ik dat zeker ook eens uitproberen zal eens kijken waar ik zo een spraybus kan halen.

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel.

Wat wordt het mooi bij jou. Ik begrijp alleen niet dat je jezelf kunt bedwingen om niet alvast een deel van begroeiing te voorzien  :D .

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooie vorderingen Marcel  :favorite:;

en net als Arie wacht ik op het groen ;);

mvg,
michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond Modelspoorvrienden,

Tja, ik heb engelengeduld....... soms wel in ieder geval! >:-D  Toch kijken jullie niet goed, er staat echt wel het een en ander aan groen op BDS! T'is niet veel maar het is er wel. Ik ga pas echt aan de slag met grassen , struiken en bomen als de landschapsschil helemaal klaar is. Pas dan kan ik mij, als rasechte autist, volledig richten op de nieuwe taak! :D

En dan als echte afsluiter voor dit jaar wederom een zelfgemaakt knullig "oneshot" filmpje van Bad Drieberg-Steinbrücke! Geniet er van! :thumbup:


Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Prachtige film Marcel!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Mooie afsluitende film van het jaar 2022 Marcel. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Mooi overzicht van je baan :thumbup:. Noem me ongeduldig maar ik kijk nu al uit naar het afsluitende filmpje van 2023 :P. Maar hopelijk eerst nog de nodige tussentijdse updates!

Groeten,
Wico 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Leuk filmpje hoor met mooie treinen. Eens speciaal gelet op het groen op de baan en inderdaad, een heleboel groene bovenleidingmasten. De meeste bomen staan nog op het gedeelte wat je ons bijna nooit laat zien. Dat is jammer.