Na lange tijd afwezig te zijn geweest op diverse fora is dit mijn eerste berichtje sinds lange tijd. De meeste van jullie kennen mij vast als webmaster
Sporenplan.nl. In een ver verleden was ik ooit H0 DC'er en later N spoorder (beide analoog) en tijdens studie nog verkoper in een modelspoorwinkel. Toen 20 jaar gestopt en nu, omdat mijn zoontje oud genoeg is, begin ik maar eens op nieuw met de hobby met Märklin H0.
Voor de toekomst heb ik set 26218 (218 met setje rode Silberlinge) aangeschaft (heb een MS2 liggen). Niet helemaal mijn smaak (tijdperk IIIb liever), maar vanwege de prijs en de locfuncties kon ik 'm niet laten liggen.
Nu de vraag: de gehele combi kent een sleper omschakeling zodat op remtrajecten de voorzijde juist stopt. Hier wil ik vanaf omdat:
- ik nog lang niet/ nooit ga rijden met dit soort automatisering zoals remtrajecten
- ik de loc ook los wil laten rijden en niet iedere keer de jumper wil verwijderen/ aanbrengen op de printplaat
- de rijtuigstam eenvoudig wil inkorten zonder last te hebben van fragiele elektrische koppelingen
- een vorige eigenaar heeft wat aanpassingen gedaan waardoor het geheel niet lekker meer werkt (koppeling onderste boven, één bak met één ontbrekende elektrische koppeling, koppelingen verlijmd etc.).
Om de verlichting op de kop te kunnen laten branden zonder de loc wil ik af van de verbinding naar de loc. Deze zorgt er volgens mij voor dat de verlichting niet brandt als de loc er niet aan zit (pakt de sleper op de loc). De wagen is voorzien van een mechanische sleper omzetting (die zorgt voor de juiste kleur lampen).
Weet iemand misschien waarvoor de twee polen richting de loc voor dienen en welke aanpassing ik zou moeten doen? Volgens mij zeer eenvoudig maar wil geen elektronica opblazen.
In de bijlage een foto van de stuurstand.