Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sleperomschakeling ombouwen

Gestart door Sporenplan dinsdag 22 november 2022, 13:20:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleperomschakeling ombouwen
Na lange tijd afwezig te zijn geweest op diverse fora is dit mijn eerste berichtje sinds lange tijd. De meeste van jullie kennen mij vast als webmaster Sporenplan.nl. In een ver verleden was ik ooit H0 DC'er en later N spoorder (beide analoog) en tijdens studie nog verkoper in een modelspoorwinkel. Toen 20 jaar gestopt en nu, omdat mijn zoontje oud genoeg is, begin ik maar eens op nieuw met de hobby met Märklin H0.

Voor de toekomst heb ik set 26218 (218 met setje rode Silberlinge) aangeschaft (heb een MS2 liggen). Niet helemaal mijn smaak (tijdperk IIIb liever), maar vanwege de prijs en de locfuncties kon ik 'm niet laten liggen.

Nu de vraag: de gehele combi kent een sleper omschakeling zodat op remtrajecten de voorzijde juist stopt. Hier wil ik vanaf omdat:
- ik nog lang niet/ nooit ga rijden met dit soort automatisering zoals remtrajecten
- ik de loc ook los wil laten rijden en niet iedere keer de jumper wil verwijderen/ aanbrengen op de printplaat
- de rijtuigstam eenvoudig wil inkorten zonder last te hebben van fragiele elektrische koppelingen
- een vorige eigenaar heeft wat aanpassingen gedaan waardoor het geheel niet lekker meer werkt (koppeling onderste boven, één bak met één ontbrekende elektrische koppeling, koppelingen verlijmd etc.).

Om de verlichting op de kop te kunnen laten branden zonder de loc wil ik af van de verbinding naar de loc. Deze zorgt er volgens mij voor dat de verlichting niet brandt als de loc er niet aan zit (pakt de sleper op de loc). De wagen is voorzien van een mechanische sleper omzetting (die zorgt voor de juiste kleur lampen).

Weet iemand misschien waarvoor de twee polen richting de loc voor dienen en welke aanpassing ik zou moeten doen? Volgens mij zeer eenvoudig maar wil geen elektronica opblazen.
In de bijlage een foto van de stuurstand.
Re: Sleperomschakeling ombouwen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Sleperomschakeling ombouwen
Een oplossing voor de jumper is misschien het aanbrengen van een microswitch. Vanaf de contacten waar nu de jumper zit draadjes solderen (of met een microstekkertje) en aan het andere eind van de draadjes de microswitch onder de loc aanbrengen. Dan kan je zonder de kap te openen de schakelaar omzetten.
Iets dergelijks heb ik gedaan met de BR23 +3 Silberlingen combi (M 26543), alwaar ik de hele tenderkap eraf moest halen voor de jumper; nu alleen nog de koleninzet.

Groet, Paul
Re: Sleperomschakeling ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sleperomschakeling ombouwen
Zo te lezen is het setje door de vorige eigenaar al een beetje "mishandeld".
Er zit een relais op de SDS print in de loc voor de sleperwisseling, maar pas op met de SDS print, want stuk is stuk en van de SDS is niks meer leverbaar.

En als je af wilt van de stroomvoerende koppelingen onder je rijtuigen, zal je een sleper onder de stuurstand moet zetten voor het front/sluitsein.
Re: Sleperomschakeling ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Sleperomschakeling ombouwen
De ene pool in de 2-polige electrische verbinding komt van het sleepcontact van de stuurstandwagen en gaat neer het bi-stabiele relais in de loc; de andere pool komt van het bi-stabile relais en is voor de verlichting van rijtuigen en front-/sluitseinen van de stuurstandwagen. Soms wordt ook de verlichting van de loc hierdoor gevoed.

Het relais wordt door de decoder geschakeld bij wisselen van rijrichting.
Hierdoor krijgt de motor stroom van de voorste sleper en de verlichting stroom van de achterste sleper.

Mvg
Marcel
Re: Sleperomschakeling ombouwen
Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan. De wagen is in ieder geval voorzien van sleper en 'schleppschalter' (sluitsein / frontsein wisselt door (mechanische) rijrichting.