Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Gestart door Bob en Pieter maandag 18 maart 2019, 13:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: denbob op woensdag 02 maart 2022, 21:15:04
Bij dat forumtopic werd de Gleisbox niet vermeld dacht ik.

Welk forumtopic bedoel je?

Citaat van: denbob op woensdag 02 maart 2022, 21:15:04
Concreet : zijn er redenen om absoluut niet voor de SRSEII te gaan ?

Met hoeveel treinen wil je gaan rijden?
De Gleissbox levert maximaal 1,9A stroom. Als je met meer dan 3 treinen tegelijkertijd (mijn inschatting) wil gaan rijden zul je een booster nodig hebben voor meer stroom op je baan. Je kunt natuurlijk makkelijk meer treinen op je baan zetten maar zodra er meer tegelijk gaan rijden hebben ze allemaal stroom nodig.
Mijn ervaring is dat de SRSEII te langzaam is om seinen te schakelen met bijvoorbeeld een Digikeijs DR4018

En Rocrail is het perfecte programma om je treinbaan mee te besturen  :D

Bekijk ook deze video maar eens:
https://youtu.be/2d27_-KT7W4
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Bob,

Hier komt ook een SRSE-II (en bij een vriend ook) waar ik alles mee ga besturen via het treinbesturings programma TrainController.
Er staan dan zeker 50 loc's op de baan (die niet tegelijkertijd rijden) met twee boosters van 10A.
Mij is niets bekend dat de SRSE-II traag zou zijn maar dit ga ik zeker nog "uitzoeken".

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
hoi,

Citaat van: Haradigi op donderdag 03 maart 2022, 09:53:48
Er staan dan zeker 50 loc's op de baan (die niet tegelijkertijd rijden) met twee boosters van 10A. Mij is niets bekend dat de SRSE-II traag zou zijn maar dit ga ik zeker nog "uitzoeken".

Het gaat om het aantal commando's dat in bepaalde tijd gegeven kan worden. Bij het DCC-protocol ligt het maximum op ongeveer 17 tot 18 rijdende treintjes. Ligt een beetje afhankelijk van de centrale hoe hij met het DCC-protocol omgaat. Kom je tegen de grens aan dan zullen er commando's niet goed doorkomen en/of gemist worden. Mogelijk kan het aantal iets minder zijn als er ook nog Motorola en MFX-signaal erbij opgezet mag worden. Tot hoeveel treinen het MFX-protocol kan afhandelen zonder dat er vertragingen optreden en commando's gemist worden is bij mij niet bekend.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: AlbertG op donderdag 03 maart 2022, 07:54:07
Mijn ervaring is dat de SRSEII te langzaam is om seinen te schakelen met bijvoorbeeld een Digikeijs DR4018

Bij het maken van een video over seinen in combinatie met de Digikeijs DR4018 liep ik er tegenaan dat de SRSEII de opdrachten niet snel genoeg kon verwerken waardoor ik niet het juiste seinbeeld kreeg.
Voor de video ben ik toen overgestapt op een DCC++ centrale op basis van een Arduino waar ik dat probleem niet had.
Mijn opmerking over de snelheid van de SRSEII heeft dus niets te maken met het maximaal aantal treinen maar met het aansturen van seinen.


Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: bertc3p0 op maandag 21 februari 2022, 09:11:30
Het is het beste als 5 of 10 mensen samenkomen om de printplaat te maken toestaan. Dat scheelt kosten.

Torsten Giese heeft ingestemd met het sluiten van de printplaten Bestel als je het niet zelf wilt doen.

Misschien had ik het verkeerd begrepen, maar na het mailen van Torsten, lijkt het me handig even zijn reactie te delen :)

Citeer
I have had planned to organise a collected order of the pre assembled PCBs but didn't got an response and therefore I'm not planning that anymore. Will just take too much time to get the required pieces together to get a good discount at the manufacture and therefore the idea was canceled from my side.

I never had the idea to offer fully build SRSEII like Gerd did that for a while. I just don't have the time for that service.

Neemt niet weg dat ik nog steeds erg graag een SRSEII zou willen, en helaas zelf niet handig genoeg ben om zoiets in elkaar te solderen. Dus als iemand nog een manier weet om er 1 te krijgen, hoor ik het graag!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat
Wil misschien ook wel meedoen met twee stuks (ook voor een vriend).

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi allemaal,

De beslissing is genomen en daarom eergisteren twee SRSE-II besteld eentje voor Cees (Ceess) en eentje voor mijzelf.
Ik ben erg benieuwd hoe dit project gaat lopen.
Gelukkig is er genoeg info en hulp te vinden.

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste,

Na het lezen van dit topic en andere topics in verband de SRSEII wou ik er ook één. De handleiding 2.5 bekeken. En een mailtje naar Hergard gestuurd.
Echter de heer Hergard maakt deze niet meer. Hij heeft mij doorgestuurd naar een firma die deze printjes maakt en een zipfile met gegevens voor de printplaat.

Nu kan ik wel aardig solderen en heb een IT opleiding gehad maar dit gaat mij het petje te boven.
Is er iemand die mij hier verder in kan helpen om zo een gemaakte printplaat te bestellen?

Met vriendelijke groeten
Wim

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Wim,

Ik heb er twee (twee maanden geleden) bij iemand op het stummi Forum besteld.
Daar zijn enkele die dit doen.
Geheel met onderdelen moest alleen nog in een kastje worden gezet.

StummiForum: Klik hier .
Onze SRSE-II hier (ff scrollen)

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
je kunt ook zo'n ding bij Peter Giling bestellen. er zit dan ook een LCD scherm bij. (opening in de kap maken)
de railbox zelf aanschaffen, de rest kun je solderen.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gca-wio_can-en
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Jongens,
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Heb beide opties eens goed bestudeerd en toen ik er uit was kreeg ik een bericht van Hergard dat hij er toch eentje zou maken voor mij.
Ik ben nu in blijde verwachting.
Ondertussen nog een oude Lima TGV digitaliseren.

groetjes
Wim Eeckhout
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hi Wim,

Hartstikke goed, welkom bij de club van SRSE-II gebruikers.

groet
Harald
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Is er bekend waar er nu nog een SRSE-II box gekocht kan worden? Die Torsten doet het blijkbaar niet meer?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Via de Github website van de originele ontwikkelaar/maker van de SRSEII kun je zelf aan het printplaatje komen en deze bij een printplatenmaker laten maken en de SMD componenten erop laten zetten. 
Je moet dan zelf nog wel achter een aantal componenten aan gaan om die binnen te krijgen.

Dat heb ik gedaan en inmiddels heb ik alle belangrijke zaken binnen voor vijf SRSEII units. Eén SMD component is nog niet gesoldeerd, want die was tijdens mijn bestelling niet op voorraad, maar die heb ik nu ook binnen.

Nu verder op ontdekkingsreis met de uitdaging hoe dit verder in elkaar te frutsen en frummelen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste allen, inmiddels al een hele tijd bezig met de SRSEII en rocrail.

Echter het programmeren van loc decoders blijft me onduidelijk.
Meer specifiek het uitlezen van de cv registers via rocrail werkt niet goed, meestal krijg ik een 0 als resultaat.
Met het MS2 geeft het uitlezen van de CV's vaak een time-out als foutmelding (de basis cv's zoals voorzien in de ms2 user interface lukken wel, maar het echte cv uitlezen loopt steeds fout).

Mijn vraag, hoe lezen en schrijven jullie cv waardes via de SRSEII naar de loc die op de baan of programmeerspoor staat?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: frenkievee op zondag 13 november 2022, 15:52:46Via de Github website van de originele ontwikkelaar/maker van de SRSEII kun je zelf aan het printplaatje komen en deze bij een printplatenmaker laten maken en de SMD componenten erop laten zetten. 
Je moet dan zelf nog wel achter een aantal componenten aan gaan om die binnen te krijgen.

Dat heb ik gedaan en inmiddels heb ik alle belangrijke zaken binnen voor vijf SRSEII units. Eén SMD component is nog niet gesoldeerd, want die was tijdens mijn bestelling niet op voorraad, maar die heb ik nu ook binnen.

Nu verder op ontdekkingsreis met de uitdaging hoe dit verder in elkaar te frutsen en frummelen.

Ik heb inmiddels wat spullen van die Mauser website binnen, dat printplaatje, waar kan ik die bestellen?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Bestel zelf printplaten via jlcpcb
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Mezelf op woensdag 16 november 2022, 21:57:58Mijn vraag, hoe lezen en schrijven jullie cv waardes via de SRSEII naar de loc die op de baan of programmeerspoor staat?

Het lezen van cv waardes lukt alleen als de specifieke loc op een apart stukje rails staat.
Ik raadje aan het lezen en schrijven van cv waarden eerst via de MS2 te doen, dus via de handregelaar. Lukt dat wel?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Stefan-90 op donderdag 17 november 2022, 06:56:13Bestel zelf printplaten via jlcpcb

dat is mooi, is er dan een tekening/bestand voor de layout?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo allemaal,

mijn excuses als de tekst vreemd klinkt. Ik heb google vertaler gebruikt om hier te schrijven. Helaas spreek ik geen Nederlands.

Ik ben de ontwikkelaar van de SRSEII en ik ben blij dat je het systeem leuk vindt :)

Ik stel het op prijs als anderen mijn gegevens gebruiken om de SRSEII opnieuw te maken. Ik raad de SMD-productie bij JLCPCB aan. De apparatuur is erg goedkoop. Als u de SMD-versie bestelt, bent u bijna net zo goedkoop als het bestellen van de losse onderdelen en printplaat. Het bestand:
https://github.com/GBert/misc/raw/master/srse2/SRSE2_V1.8_JLCPCB_Assembly_service.ZIP
bevat alle gegevens: Gerber-gegevens voor het bord, componentgegevens (BOM) en de plaatsingsgegevens (CPL). Het is het beste als je bij elkaar komt en een serie van 5 of 10 bestelt. Dan wordt het goedkoper.

Als je liever soldeert, kun je het beste versie V1.5 van het bord gebruiken. Hier zijn de componenten niet zo klein:
https://github.com/GBert/misc/raw/master/srse2/gerber/SRSE2_V1.5.ZIP
De componenten worden hier vermeld:
https://www.stummiforum.de/t160368f7-Gleisbox-als-Zentrale.html

Maar er is nog steeds een beperkte mogelijkheid om printplaten (V1.8 met SMD-componenten, volledig afgewerkte DIY-kits (inclusief printplaat en Omega2+) en kant-en-klare, omgebouwde Gleisbox bij mij te bestellen. Het e-mailadres vindt u in het impressum : http://lnxpps.de/can2udp/srseII/ .

Groet

Gerd

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: bertc3p0 op donderdag 24 november 2022, 12:06:57Ik stel het op prijs als anderen mijn gegevens gebruiken om de SRSEII opnieuw te maken. Ik raad de SMD-productie bij JLCPCB aan. De apparatuur is erg goedkoop. Als u de SMD-versie bestelt, bent u bijna net zo goedkoop als het bestellen van de losse onderdelen en printplaat. Het bestand:
https://github.com/GBert/misc/raw/master/srse2/SRSE2_V1.8_JLCPCB_Assembly_service.ZIP
bevat alle gegevens: Gerber-gegevens voor het bord, componentgegevens (BOM) en de plaatsingsgegevens (CPL). Het is het beste als je bij elkaar komt en een serie van 5 of 10 bestelt. Dan wordt het goedkoper.

ik heb deze gebruikt bij JLCPCB, wat moet er dan nog bij op gesoldeerd worden?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
het hangt af van de versie van het bord dat je hebt besteld.

In de huidige SMD versie 1.8 zijn dit: 
         
BestanddeelNummerMouserReicheltAnnotatie
Omege2+1353-OM-O2P
LED 5mm Rot 2mA1859-LTL-10224WLED 5MM 2MA RT
Stiftleiste 2,54mm1649-861400361YO10LFRND 205-00629
Buchsenleiste 2mm2855-M22-7131642BKL 10120725
Grove Kabel 20cm1713-110990027GRV CABLE4PIN20F
Grove Buchse1713-110990030GRV CONNEC4PIN
Jumper3JUMPER 2,54 BL
Pigtail1LAN WL-SMA ZE
RJ45 Buchse2MEBP 8-8G
Ethernet HR911105A1ebay / Aliexpress

Versie 1.7 ontbreekt ook

BestanddeelNummerMouserReicheltAnnotatie
3V3 Regler1580-OKI78SR3.31.5WHCOKI3315W36HC
Kondensator 22uF 50V2667-EEU-FM1H220HFM-A 22U 50
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
ok, ik had het mouser-lijstje besteld (ich hätte den Mouser warenkorb-liste von Sie komplett besteld.)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Vdub op donderdag 24 november 2022, 16:46:45ok, ik had het mouser-lijstje besteld (ich hätte den Mouser warenkorb-liste von Sie komplett besteld.)
voor welke bordversie?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Heb 1.8 laten maken bij JLCPCB, had alleen dat lijstje met onderdelen een week of 2 terug al besteld.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Neem contact met mij op via e-mail om uw probleem op te lossen. U vindt mijn e-mailadres in het impressum:
http://lnxpps.de/can2udp/srseII/
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste,

Heb ondertussen een SRSEII in mijn bezit.
Ik zou deze met een dr4088GND willen gebruiken voor te testen. Kan dit gezien het massa probleem?

groetjes
Wim
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Welk masssaprobleem?
Zolang je je aan de instructie houdt is er niets aan de hand.
Dus alleen de melderdraden aansluiten, geen massadraad naar de andere rails.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Is er iemand die railcontrol gebruikt met de srseii?
Mij lukt het niet.
Railcontrol is geactiveerd maar als ik surf naar het ip adres van mijn srseii op poort 8080 of 8081 krijg ik geen verbinding.
Mijn firewall in Windows al uitgezet maar dit heeft niet geholpen.
Alle andere mogelijkheden werken wel.

Wim
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Wimpie75 op dinsdag 17 januari 2023, 15:00:20Is er iemand die railcontrol gebruikt met de srseii?
Mij lukt het niet.
Railcontrol is geactiveerd maar als ik surf naar het ip adres van mijn srseii op poort 8080 of 8081 krijg ik geen verbinding.
Mijn firewall in Windows al uitgezet maar dit heeft niet geholpen.
Alle andere mogelijkheden werken wel.
Poging 8082
Voer anders het volgende
netstat -autpn | grep railcontrol
in en kijk naar de poort.

Gerd