Heren,
Zoals sommigen van jullie weten heb ik een aantal jaar geleden een S88 GND module op de markt gebracht onder de naam DTS88n-GND. Dit omdat we in die tijd stopte met het gebruiken van Digikeijs en toch voor de 3-Rail klussen en onze klanten een oplossing voor S88 massadetectie wilden bieden. Deze doet het uitstekend op zowel de CS3, EcoS als de IB. Op verzoek van een paar 3-Rail klanten hebben we ook een diodetruck module ontworpen (
Klik hier als je nog niet weet wat dit is).
Nadat ik me hierin had gestort heb ik er toen bewust voor gekozen om een losse module te maken en deze te voorzien van 2A diodes (voor het geval er een flinke sluiting gemaakt wordt) en op de markt te zetten als DTS88n-DT. So far so good, iedereen happy en wij konden gewoon weer aan het werk. Voor wie nu roept dat Rosoft ze ook had, ja dat weet ik, maar Wim en ik zijn nu niet bepaald goede vrienden.
Helaas, en dat meen ik oprecht, is Rosoft gestopt. De vraag naar onze GND modules neemt toe en ik ben me aan het oriënteren of ik een nieuwe print moet ontwerpen met ingebouwde Diodetruck of niet. En waar kan je nou het beste om raad vragen dan op de grootste kennisbron voor 3-Rail, hierzo! Dus vandaar dat ik me tot jullie keer met een paar simpele vragen. Het ontwerp van de huidige GND module is 10x5 en dat drukt enorm in de prijs waardoor we hem goedkoop kunnen aanbieden. Gaan we een nieuwe print maken met diodetruck ingebouwd word hij duurder en de print groter.
Wie mij goed kent weet dat ik niet zomaar alles aanneem en graag zelf de praktijkervaring wil opdoen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik verschillende 3-rail banen met heb geautomatiseerd met verschillende systemen. In totaal sinds 2015 heb ik er al 5 middel- tot grote 3-Rail banen opgeleverd, momenteel bouwen we een K-Rail baan en daarna staat er weer een C-Rail baan op de planning. Los van de ervaringen met 5 modelbanen tijdens DGKTC natuurlijk. Om een kleine inkijk te geven in de praktijkervaring:
Van de 5 banen die ik inmiddels heb opgeleverd waren er 2 die ik met stroomdetectie heb uitgevoerd. (M-Rail (Z21/DTS88n-CS) en een C-Rail baan (DR5000 inmiddels vervangen door Z21) die doen niet echt terzake, wel de andere 3:
1. C-Rail baan IB-Com met 8xDR4088LN-GND (
Geen diodetruck)
2. C-Rail baan ECOS2 met 4xDR4088-GND (
geen diodetruck)
3. C-Rail baan CS3+ met 16xDTS88n-GND (
Met diodetruck)
En die we nu aan het bouwen zijn is een K-Rail baan met CS3/S88Link en 7x DTS88n-GND
met diodetruck. Is technisch gereed maar nu in afwerkingsfase.
Al deze banen rijden allemaal gewoon goed. Geen haperingen, geen massaproblemen, storingsvrij. En ze maken allemaal best wel veel kilometers, en niet al mijn klanten hebben dezelfde schoonmaakroutines.
Op basis van deze ervaring en het feit dat de eerste 2 banen met DR4088, dus zonder diodetruck) gewoon goed functioneren, vraag ik mij af: Is de diodetruck niet gewoon een mythe? De wielen geven de massa namelijk ook gewoon door. Of komt het gewoon door een goede aanleg van de infrastructuur dat ik de diodetruck niet merk?
Nu weet ik dat dit een lastige kwestie is en dat er uit mijn vraag waarschijnlijk een miljoen verschillende antwoorden en meningen komen. EN dat is niet erg, want ik filter de nuttige informatie er wel tussen uit.
Daarom een paar vragen die ik jullie wil voorleggen:
1. Is de Diodetruck echt noodzakelijk, wie kan mij een praktijkvoorbeeld geven dat het echt een verschil maakt?
2. Wat heeft jullie voorkeur: Print met of zonder diodetruck
3. Heb je liever de opzet met een losse diodetruck module of geïntegreerd in de GND module
4. Is het jullie wel eens gebeurd dat er bij een kortsluiting een diode stuk ging? In theorie kunnen de standaard diodes maar 1A aan, vandaar dat we 2A diodes hebben gebruikt.
Wat ik met deze informatie wil doen? Ik wil eens kijken of het nodig is om een andere GND module te ontwerpen. Deze heb ik door Vincent laten maken voor onszelf omdat er toen genoeg alternatief was. Nu er alternatieven wegvallen, verschuift de prioriteit van de GND module voor ons.
Alvast bedankt voor jullie tijd en energie,
Martin Domburg