Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?

Gestart door DTS woensdag 23 november 2022, 20:01:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Heren,

Zoals sommigen van jullie weten heb ik een aantal jaar geleden een S88 GND module op de markt gebracht onder de naam DTS88n-GND. Dit omdat we in die tijd stopte met het gebruiken van Digikeijs en toch voor de 3-Rail klussen en onze klanten een oplossing voor S88 massadetectie wilden bieden. Deze doet het uitstekend op zowel de CS3, EcoS als de IB. Op verzoek van een paar 3-Rail klanten hebben we ook een diodetruck module ontworpen (Klik hier als je nog niet weet wat dit is).

Nadat ik me hierin had gestort heb ik er toen bewust voor gekozen om een losse module te maken en deze te voorzien van 2A diodes (voor het geval er een flinke sluiting gemaakt wordt) en op de markt te zetten als DTS88n-DT. So far so good, iedereen happy en wij konden gewoon weer aan het werk. Voor wie nu roept dat Rosoft ze ook had, ja dat weet ik, maar Wim en ik zijn nu niet bepaald goede vrienden.

Helaas, en dat meen ik oprecht, is Rosoft gestopt. De vraag naar onze GND modules neemt toe en ik ben me aan het oriënteren of ik een nieuwe print moet ontwerpen met ingebouwde Diodetruck of niet. En waar kan je nou het beste om raad vragen dan op de grootste kennisbron voor 3-Rail, hierzo! Dus vandaar dat ik me tot jullie keer met een paar simpele vragen. Het ontwerp van de huidige GND module is 10x5 en dat drukt enorm in de prijs waardoor we hem goedkoop kunnen aanbieden. Gaan we een nieuwe print maken met diodetruck ingebouwd word hij duurder en de print groter.

Wie mij goed kent weet dat ik niet zomaar alles aanneem en graag zelf de praktijkervaring wil opdoen. Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik verschillende 3-rail banen met heb geautomatiseerd met verschillende systemen. In totaal sinds 2015 heb ik er al 5 middel- tot grote 3-Rail banen opgeleverd, momenteel bouwen we een K-Rail baan en daarna staat er weer een C-Rail baan op de planning. Los van de ervaringen met 5 modelbanen tijdens DGKTC natuurlijk. Om een kleine inkijk te geven in de praktijkervaring:

Van de 5 banen die ik inmiddels heb opgeleverd waren er 2 die ik met stroomdetectie heb uitgevoerd. (M-Rail (Z21/DTS88n-CS) en een C-Rail baan (DR5000 inmiddels vervangen door Z21) die doen niet echt terzake, wel de andere 3:

1. C-Rail baan IB-Com met 8xDR4088LN-GND (Geen diodetruck)
2. C-Rail baan ECOS2 met 4xDR4088-GND (geen diodetruck)
3. C-Rail baan CS3+ met 16xDTS88n-GND (Met diodetruck)

En die we nu aan het bouwen zijn is een K-Rail baan met CS3/S88Link en 7x DTS88n-GND met diodetruck. Is technisch gereed maar nu in afwerkingsfase.

Al deze banen rijden allemaal gewoon goed. Geen haperingen, geen massaproblemen, storingsvrij. En ze maken allemaal best wel veel kilometers, en niet al mijn klanten hebben dezelfde schoonmaakroutines.
Op basis van deze ervaring en het feit dat de eerste 2 banen met DR4088, dus zonder diodetruck) gewoon goed functioneren, vraag ik mij af: Is de diodetruck niet gewoon een mythe? De wielen geven de massa namelijk ook gewoon door. Of komt het gewoon door een goede aanleg van de infrastructuur dat ik de diodetruck niet merk?

Nu weet ik dat dit een lastige kwestie is en dat er uit mijn vraag waarschijnlijk een miljoen verschillende antwoorden en meningen komen. EN dat is niet erg, want ik filter de nuttige informatie er wel tussen uit.

Daarom een paar vragen die ik jullie wil voorleggen:

1. Is de Diodetruck echt noodzakelijk, wie kan mij een praktijkvoorbeeld geven dat het echt een verschil maakt?
2. Wat heeft jullie voorkeur: Print met of zonder diodetruck
3. Heb je liever de opzet met een losse diodetruck module of geïntegreerd in de GND module
4. Is het jullie wel eens gebeurd dat er bij een kortsluiting een diode stuk ging? In theorie kunnen de standaard diodes maar 1A aan, vandaar dat we 2A diodes hebben gebruikt.

Wat ik met deze informatie wil doen? Ik wil eens kijken of het nodig is om een andere GND module te ontwerpen. Deze heb ik door Vincent laten maken voor onszelf omdat er toen genoeg alternatief was. Nu er alternatieven wegvallen, verschuift de prioriteit van de GND module voor ons.

Alvast bedankt voor jullie tijd en energie,

Martin Domburg
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Bij bezetmelding via een oude M-rail 5104 of 5105 is de diodetruc nuttig. Als de doorgaande rail vuil is, is er toch nog massa via de geïsoleerde rail.
Heb al meegemaakt dat bij een stilstaande loc in een geïsoleerd stuk (schaduwstation) bij "groen" sein niet ging rijden omdat rail met massa vuil was. De diodetruc voorkwam dat waardoor de loc toch vertrok.
Ik gebruik overigens losse diodes, dus inbouw in een S88 module is voor mij niet essentieel. Maar nuttig is de diodetruc zeker (bij oudere en sneller vuil wordende rails).
Groet, Paul
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Ik heb alle melders zelf van een diode voorzien. Omdat dat hier werd aangeraden. Toch blijft er zo af en toe een loc staan. Oorzaak (meestal): vervuilde sleper.

Ik ervaar zelf de grootste problemen met stilstaande treinen na de vakantie. 3 weken stilstaan is blijkbaar niet goed voor de baan.
En sinds er bij mij een stofzuigerwagen en een platte wagen met een viltje er onder rondrijden gaat het een stuk beter. Dus of de diodes echt helpen? Ik weet het niet.

Als ik een S88 module nodig heb koop ik hem zonder diodetruuk.
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Ik heb ook altijd zelf diode's bij de rails geplaatst en heb weinig "stroomgebreken" als gevolg veroorzaakt door een gebrek aan massa gehad, wel met de slepers. Een ingebouwde diode in een terugmeldeenheid is handig voor de zeer creatieve landschapbouwers, die nog wel eens niet technische zijn, dus "marketing".

Groet, Anne W

Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Zowel thuis Krails als op de clubbaan C + K rails diodetruc toegepast en het helpt weldegelijk om locs storingsvrij op te laten trekken.
Volledige massadetectie Link 88 met S88 AC modules in gebruik.
Meeste blokken hebben inrij - rem - stopsecties.
ALLE drie secties zijn voorzien van een losse diodeaansluiting, bezetmelder, massa - en stroomtoevoer.
Locomotieven rijden heel erg mooi (en ook erg goed op kruipsnelheid), dus wij zijn super tevreden.
Dat het weldegelijk veel helpt is heel eenvoudig te bewijzen. Leg op een baan zonder diodeaanlsuitingen daar waar een loc stil blijft staan een diode over de rail en vrijwel altijd zal de loc dan optrekken.

Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Martin,

Lang verhaal kort: de diodetruuk is (vind ik) niet nodig. En voor wie er toch in wil geloven: de diode hoort in of bij het spoor, niet in of bij de module. En dan ook alleen nog in de stopsecties. Citaat van mezelf, al weer 12 jaar geleden:

CiteerOf direct in je C-rail frotten bij het aanleggen:





Gr, Ben.

Rosoft is er handig ingesprongen en heeft er een "unique selling point" van gemaakt waardoor het aantal gelovigen flink is toegenomen, aangejaagd door een aantal grootverbruikers op dit forum. Zij houden de mythe graag in stand....... ;)
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Bedankt voor de eerste reacties mannen  :thumbup:  :thumbup: ben ook erg benieuwd naar de resterende reacties.

Als ik de eerste reacties zo lees is er best wel een verdeeldheid over nuttig en niet nuttig. En dat snap ik want als ik naar mijn eigen banen kijk dan merk ik geen verschil tussen de banen met en zonder diodetruck. Alles rijd daar voorbeeldig en zonder storingen. Behoudens natuurlijk vuiligheid maar ook daarin merk ik geen verschil.

In dat opzichte snap ik Ben (Spoors) zijn reactie, en daar zit ook zeker wel een (commerciele) kern van waarheid in.
Maar is dat wel zo, of zien wij de werking van de diodetruck niet omdat de installatie van draden en techniek goed is uitgevoerd, of door de buffertechniek die veelal in de locs aanwezig zijn.
Is de diodetruck achterhaald met de huidige modellen en technieken?

Wel is iedereen erover eens volgens mij dat een GND module met ingebouwde diodetruck onwenselijk is.

De DTS88n-GND zal dan voorlopig ook gewoon een losse module blijven zonder Diodetruck. De Diodetruck blijven we dan ook als een aanvullende module produceren.
Mijn achterliggende gedachte van een losse print was om de keuze te hebben het wel/niet te gebruiken, maar ook om de diodetruck decentraal toe te kunnen passen vlak bij de melders.
En natuurlijk op productiesnelheid gebaseerd. Als ik een baan automatiseer kost een losse print me minder tijd dan separate diodes solderen in de C-Rail.

Groetjes
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Hoi Martin,
Ik zou het op prijs stellen als je een passend doosje bij de S88N module aanbiedt als optie.
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Beste Martin,

Het nut moet je inderdaad zoeken in wat minder kans op stilvallen door toevallig wat meer vuil op één railstaaf ter plaatse van een melder.

Ik ben het vaak niet met Ben eens, nu ook niet.

Verder was er een andere techneut die altijd zei: het moet wel een Schottky diode zijn.

Groet, Anne W
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Hallo

De diodetruck gebruik ik wel degelijk op mijn spoorbaan.
Ik heb zelf kleine printjes samengesteld die ik voor de terugmelder plaats.
Mijn spoorbaan bestaat uit c- en k-rails. Op het c-rails gedeelte gebruik ik het niet die opname is beter.
Bij k-rails merk je wel degelijk verschil met en zonder.
Het geheel is net iets bedrijfszekerder met.
IK ben tot mijn spijt wat gemakkelijk geweest bij het aanleggen van de terugmelding.
Ik heb er een paar weggelaten waarvan ik nu denk die moet ik nog gaan toevoegen. (maar uitstel enzo)

Groeten Martin
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
De diodetruuk werkt. Plak de spoorstaaf die aan massa ligt maar af met schilderstape en ga maar rijden, je lokkie zal niet stilvallen. Mijn betoog is dat de diode niet in de module hoort (zie al die dunne 0,14 mm2 draadjes....) maar bij / in het spoor, dus daar waar het probleem zich voordoet. Bovendien is de spoorstaaf bolling van C-rail wezenlijk anders dan die van K-rail. De laatste is plat en veel gevoeliger voor vervuiling. En als je je spullen goed onderhoudt heb je de truuk helemaal niet nodig.  :D

Bovendien is de zwakke schakel in het geheel de pukosleper, niet de massa stroomafname via de wielen. Dat laatste doet zich hooguit voor bij 2-assertjes die ook nog voorzien zijn van een antislip bandje. Maar juist in die lokjes heb je ook problemen op stukken spoor waar geen terugmelding ligt, vandaar dat die vaak uitgevoerd worden of zijn met een bufferschakeling.

@Martin: doe wat je van belang vindt vanuit commerciële optiek. Als het geld oplevert omdat er vraag is is het niet zo van belang of het nodig is.  :-)  :-)
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Citaat van: Spoors op donderdag 24 november 2022, 10:56:17En als je je spullen goed onderhoudt heb je de truuk helemaal niet nodig.  :D

Dit ben ik niet helemaal met je eens.
Al mijn wisselstraten hebben ook terugmelding en op de engelsmannen moet je zorgen dat je beide spoorstaven gebruikt anders blijf je duwen.
IK gebruik een oude Kof zonder puffer en als die door de wisselstraat kan kruipen dan is de stroomopname op orde.
Hiervoor ben ik wel degelijk de diodetruuk nodig.

Nu voel ik de vraag al aankomen! Waarom wil je je wisselstraten voorzien van terugmelding.
Nou dit geeft mij allerlei voordelen bij het rangeren tijdens het automatisch bedrijf.
Je wil niet hebben dat een trein al vertrekt terwijl en nog wagens tussen de wissels staan.

Groeten Martin
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
goede dag allemaal

een truc (un truc) een handeling om op een slimme manier een doel te bereiken. (wiki w)

echter voor de diode truc geldt dat niet. maw overbodig, en bovendien jammer om de C rail op die manier te vermassacreren.

guy
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Voor wat het waard is: ik gebruik geen diodes (Digikeijs S88GND) en ik ervaar geen problemen.
Alles werkt naar behoren. Soms blijft er wel eens een trein staan, of schokkerig. Een veeg met de railgum helpt, maar vaak zijn het toch ook de puko's... En daar helpt geen diodetruc tegen.

Groet,

Peter
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Reuze interessant om dit zo te lezen, bedankt voor jullie reacties en meningen!

Ik ga de huidige GND module DTS88n-GND ongewijzigd laten, die is dus gewoon goed genoeg en zal de DT module als losse module voeren voor de liefhebbers van de diodetruck.

Groetjes
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Heren, sorry, geachte reizigers.

We hebben helaas een mededeling omtrent onze DTS88n-GND modules, we mogen met de billetjes bloot:

Lees hier wat er aan de hand is

Belangrijk bericht voor DTS88n-GND gebruikers daarom dat ik hem hier ook even deel!

Groetjes Martin
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Beste Domburgjes,

Een advies: als jullie iets ontwerpen kijk dan ook even naar het "ouderwetse" verleden, daar zijn wel eens dingen te vinden die altijd geldig zijn en blijven, zo ook hier: het Edits boek uit 1991 vermeldt bij de terugmeldeenheden:  de weerstanden R1....R16 (zijn 10k) hebben een beschermende functie voor de ingangen en onderdrukken, samen met C1....C16 (zijn 10n), kortstondige stoorpulsjes.

Groet, Anne W
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Yep, deze tip kreeg ik ook al van Karst. We hebben deze toevoeging gewoon compleet gemist...  8o

Blij dat we er nu achter komen en niet als er al duizenden in de markt zijn. Tis maar een kleine aanpassing, maar vervelend als je dat kapotte modules kost.
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Afgekeken van een onvolledig schema zeker 😉
http://www.rosoft.info/Schema-s88.html
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Citaat van: DTS op donderdag 02 februari 2023, 09:45:02Belangrijk bericht voor DTS88n-GND gebruikers daarom dat ik hem hier ook even deel!


:thumbup:  :thumbup:
Re: Marktonderzoek: Diodetruck nuttig of niet?
Update:

Door een 10k Ohm weerstanden te plaatsen op de ingangen los je het op. Kan overigens ook door de bruggetjes tussen de GND en DT module te vervangen voor 10k weerstanden.

De nieuwe versies van de GND module zijn inmiddels bij Vincent gearriveerd en worden binnenkort geproduceerd!