Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

module/segment bouw met C-rails

Gestart door perk maandag 21 november 2022, 15:00:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
module/segment bouw met C-rails
Lid sinds: 2019

offline
module/segment bouw met C-rails
Hoi,

na een paar jaar prutsen ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn 200x120 plaat eigenlijk te klein is voor echt te rijden en ze staat ook op de verkeerde plaats in het huis.  Al mijn gereedschap en materialen liggen in de garage en in de kamer waar de plaat staat heb ik eigenlijk ook geen plaats op echt te knutselen.

Dus willen we het over een andere boeg gooien.

Het idee nu is om een een module te bouwen van 80x50, dat lijkt diep genoeg voor scenery (mijn vrouw haar prioriteit) en niet te groot om lastig te hanteren.   Ik kan dan aan de module in de garage knutselen en indien gewenst naar mijn kamertje brengen.

Veel later kunnen we hiernaast dan modules (of noem het segmenten) bijzetten en als we ooit eens een kamer vrij krijgen in het huis, deze verhuizen naar daar (een plaat van 200x120 krijg je hier niet meer door de deur)

Niet het beste plan, want ideaal zou een mooie grote zolder zijn, maar het enige wat ik hier in huis kan bedenken.  Zo een organisch groeiende baan zal ook wel zijn problemen geven naar bekabling en overal ontwerp en consistentie... maar ja, het is zo maar.

Nu het probleem is, hoe pak je dit het best aan met C-rails ?

Laat je de lipjes en aansluitstukken aan de rails?   Gaan die dat overleven bij een aantal keer in en uit elkaar trekken?   Of ga ik de rails van de baan rukken zo?
Bij de modulebanen die ik al gezien heb (Krail en 2rail) , slijpt met de rails vlak met de zijkant van de module.   Maar ik weet dat soms bij de minste slechte uitlijning van een rail, er al haperingen of 'klappen' gebeuren met de loks.
Re: module/segment bouw met C-rails
Goed plan! Kleiner is beter! Van deze beslissing kon je wel eens heel veel plezier hebben! Als je aan beide zijden de trein "uit" je module kunt laten rijden, dan kun je ook eens een ovaaltje aanleggen.

Het leuke is dat je eens een keer iets af kunt maken en dat je heel verfijnd en gedetailleerd kunt werken. Enorm leuk!
Re: module/segment bouw met C-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: module/segment bouw met C-rails
Kijk eens in dit draadje:
KLIK

Hij bouwt een modulebaan met C-rails.
Re: module/segment bouw met C-rails
het lijkt op de foto's dat hij de lipjes aan de C-rails laat. 

Wel een indrukwekkende baan.   Toch blijf je nog steeds veel plaats nodig hebben, het werkt alleen wel makkelijker.
Re: module/segment bouw met C-rails
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: module/segment bouw met C-rails
Of steek je licht eens op bij (één van) de 3rail forum modulebaan bouwers!

Groeten,
Wico
Re: module/segment bouw met C-rails
men gebruikt daar K-rails als overgangen, en ik dacht zelfs met een stukje dat er los inzit in de 'black box'.   Niet bruikbaar dus voor onze situatie.
Re: module/segment bouw met C-rails
Citaat van: perk op maandag 21 november 2022, 15:00:37Laat je de lipjes en aansluitstukken aan de rails?   Gaan die dat overleven bij een aantal keer in en uit elkaar trekken?   Of ga ik de rails van de baan rukken zo?
Bij de modulebanen die ik al gezien heb (Krail en 2rail) , slijpt met de rails vlak met de zijkant van de module.   Maar ik weet dat soms bij de minste slechte uitlijning van een rail, er al haperingen of 'klappen' gebeuren met de loks.

Jep. Dat doet men. Iets er tussen hoeft niet erg te zijn. Dat heb je met normale rails ook wel. Je zal inderdaad zo goed mogelijk moeten afstellen. Of met tussenstukjes gaan werken. Dat kan ook. Eventueel kan je nog twee begeleidingsprofieltjes in de rails lijmen zodat de wielen voor de overgang meer begeleid worden. Een andere truuk is om de spoorstaaf aan de binnenkant iets af te slijpen. tot het lijf van de spoorstaaf. Dan heb je wat meer speling met het uitlijnen. Je moet het gewoon testen en proberen wat voor jou het beste werkt.

Re: module/segment bouw met C-rails
Hoewel men geen C-rails gebruikt, zou ik willen aanraden om ook eens te neuzen op de MiniMax-website. Daar vind je, naast een bouwhandleiding voor de compacte modules, ook veel foto's. Ter inspiratie!

Met vriendelijke groet,
William
Re: module/segment bouw met C-rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: module/segment bouw met C-rails
Hoi Perk,
Je zou een kunnen kijken naar het C-trak modulesysteem. Dit zijn vierkante bakken met een lengte/breedte van ca. 60 cm waarop precies 2 stuks 24172 en 1stuks 2188 passen.
Het systeem is bedoeld voor kinderen (My world, laag bij de vloer), maar ook geschikt te maken voor gewone C-rails en de bakken zijn o.a. te koop via Bentink (Apeldoorn) en MSGD-Deventer.

www.c-trak.nl

Op de komende beurs in Zutphen verwacht ik ook weer een C-trak baan.

John (VT601)
Re: module/segment bouw met C-rails
bedankt voor de links, hier kan ik al iets verder mee.

Ik vermoed dat echt modulair werken volgens normen niets voor ons gaat zijn, want ik zie ons toch nooit deelnemen aan zo een event in een beurs.
Maar het principe lenen voor thuis makkelijker iets te bouwen zie ik wel zitten.

Ik moet ook nog eens in mijn hoofd puzzelen hoe je bepaalde scenery op zo een klein stukje krijgt, en of daar al dan niet een achtergrond tegen moet.
Mijn vrouw wil graag een station, en een (grote) boerderij.   Niet zo direct dingen die ik op 80x50 met dan nog sporen zomaar kwijt kan.
Re: module/segment bouw met C-rails
Voor onze stamtafel Noord Nederland hebben we een "Kroegbaantje" uit vier stukken.
De twee rechte stukken hebben een lengte van 108 cm, daarin kun je drie keer een 24172 en drie keer een 24188 kwijt, hierdoor kun je ook eenvoudig wat wissels leggen en komt de lengte eigenlijk altijd weer goed uit.
Re: module/segment bouw met C-rails
108 cm is al een mooiere lengte, maar dat lijkt me voor in het huis hier te groot.   Kwestie van makkelijk de trap op en af mee te kunnen, veel bochten in de trap en deuren die haaks staan op de gang.
Re: module/segment bouw met C-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: module/segment bouw met C-rails
Omdat ontwerpen met C-rail het gemakkelijkst is met veelvouden van 36 cm, denk ik aan modules van 72 bij 72 en 72 bij 108. Het moet toch mogelijk zijn om de trap op en af te kunnen als alles op de modules maar vast zit en de poten gemakkelijk even losgemaakt kunnen worden? En misschien past zelfs 72 bij 144 dan nog wel.

Ter aanvulling een voorbeeld voor 3 modules van 72 bij 108:
Re: module/segment bouw met C-rails
Dit zette me aan het denken, en ik heb snel iets geprobeerd.

Stukje depron op 80x50 gesneden en hierop wat rails zitten leggen.

20221122_221156 by Patrick Verret, on Flickr

bovenaan is het 24172 + 24230 + 24094 + 24230 + 24094
onderaan zijn het 24172 x 3 + 24188 + 24077

in de planner geeft het onderste stuk een lengte van 78 cm, bovenste is een paar mm langer in het horizontale vlak.  Langer ware beter geweest, ik moet eens testen met een plaat over de trap te dragen en wat rond mee te lopen.  80cm leek me de max voor zonder mijn armen uit te rekken te kunnen dragen.

Het bovenste stuk is wat ik in gedachten had voor de module, niet recht op recht maar iets meer levend zonder te veel te zwalpen.  Dat geeft de mogelijkheid om ietje grotere stukken huis/scenery erop te plaatsen.

Dit is gewoon een denkoefening, maar het bevestigd wel wat Rob voorstelt.   Als ik de modules maak naar de lengtes of veelvouden van de C-rails, gaat het makkelijker zijn.
Ik vrees wel dat je nooit tot op de mm juist kan werken, dus ergens moet ik toch wat speling of flexibiliteit voorzien.

Een ander ding dat ik nu besef, is dat echte genormeerde modules te moeilijk of beperkend gaat worden.   We noemen dit best gewoon 'segmenten' van een grotere baan waar elk segment niet uitwisselbaar is met zijn buren.

Ik heb 2 kamers in het huis die ooit wel eens vrij komen, ik ga de kleinste morgen eens opmeten en dan nadenken over een groter spoorplan.   Niet dat dit al definitief gaan zijn, maar het gaat me vertellen wat de maximum maten of aantallen zijn van segmenten langs de muren.   De bedoeling is niet meer een echte tafel te hebben, maar meer een muurbaan langs de hele kamer waar ik makkelijker aan kan werken en waar in theorie langere treinen op kunnen.    Het merendeel paradebaan, een stukje rangeergebied en een opstelplaats. 
Met in het achterhoofd dat elk hoekje makkelijk te bereiken moet zijn en simpel uit elkaar te halen om indien nodig met andere hoekstukken elders te kunnen plaatsen.

't zijn maar ideeën momenteel.   Dit moet allemaal even rijpen. 
Het huis is niet klein in zijn totaal, maar die ruimte zit niet in de vrije slaapkamers.

Re: module/segment bouw met C-rails
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: module/segment bouw met C-rails
Je kunt ook modules maken van 78 bij 50 cm Waarbij je 2*24172 en 2*24188 eroplegd. dan hou 3 cm aan beide kanten over dat klopt, maar als je dat doet kun je een volgende module verbinden met stukjes 24064. Dan steken de lipjes en de aansluitstukken niet uit!

C-Trak werkt met de maten 53,2 bij 53,2 cm dat is 1 24188 en een 24172.....
Re: module/segment bouw met C-rails
Citaat van: BR 66 op woensdag 23 november 2022, 13:34:34....
C-Trak werkt met de maten 53,2 bij 53,2 cm dat is 1 24188 en een 24172.....

Dat zal dan toch 1x 24188 en 2x 24172 rekenkundig zijn?
Re: module/segment bouw met C-rails
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: module/segment bouw met C-rails
 @citaat excuus dat wilde ik eigenlijk ook schrijven