Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie

Gestart door MrAdmiral zaterdag 05 november 2022, 19:49:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Na de bouw van "Hana no tani" is het tijd om de extensie te bouwen, Howaitoairando.

De bouwlocatie voor Howaitoairando is de technische ruimte, bouwplaat afmetingen:

De muren zal ik op voorhand al een mooie tint blauw verven, zo is de lucht al geregeld

Howaitoairando, de scenery
Een kust dorpje aan de zee (huisjes uit japan) de scenery is iets met tinten wit en geel.
Periode: Berken bomen bos in de herfst, goudgeel loof en spierwitte stam met grijze vlekken.
Rondom zal een berg aanwezig zijn die wat ruwer is aan de top en minder groen, het berkenbos zal tot aan de voet van die berg komen.
Er zal een vrij grote kustlijn aanwezig zijn, deze is nog te bepalen hoe ver etc.

Howaitoairando, de sporen
Het zal bestaan uit een lus dat is zeker, anders moet ik teveel draaien en keren, er zullen een of meerdere zijsporen zijn.

Howaitoairando zal verbonden zijn met Hana no tani via een verstevigde L vormige lat (15cm x 15xm x 2m) voorzien van een scenery.
Deze lat zal dan ook verwijderbaar zijn als ik ergens door moet en kan vooral gebruikt worden om treinen op het spoor te zetten zonder dat ik me moet bukken, praktisch, functioneel en passend.


De bouw zal deze herfst/winter plaatsvinden, momenteel ben ik alles in de technische ruimte aan het verplaatsen en halveren (metalen rekken) zodat ze onder de scenery past.
Eens dat gedaan is dan begin ik aan de bouw van het frame, OSB zal weer de basisplaat opmaken, het houten frame zal niet zover komen.
De bedoeling hiervan: zo kan ik de kustlijn wegnemen en tot aan de berg geraken.
Alles zal zoals de hoofdbaan, modulair gebouwd worden met de roze plaat als basis.

Stay tuned..
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Vandaag al de eerste werken gedaan, namelijk de metalen rekken halveren om onder de grote plaat te kunnen passen en ook zo de technische ruimte vrij te maken.



Het eerste stuk spooraanpassingen op Hana no tani


En het plannen van het spoor en bochtenwerk.


Dan is het eerste planwerk begonnen met wat schetsen.


Bestaande uit een eenvoudige lus waar heel treinen op kunnen draaien.
Een havenstukje met een dubbelspoor, de stukken achteraaan zullen ook een bergketen worden zodat je een vissersdorpje in een baai krijgt.
Het stuk van de zee zal uitneembaar zijn om een de bergen te geraken, deze berg zal veel ruiger en rotsiger zijn dan de andere.
Goudgeel/oker kleuren zullen de berken kleuren, dit zal ook modulair zijn en er zal ook een groen berkenbos zijn voor als ik is een ander seizoen wil zien.
Het dorpje zelf zal in de schoot van de berg liggen met boerderij huisjes verpreid grenzend aan een bos.

De sporen komen uit de berg en gaan door het berkenbos maar niet zo dicht tegen elkaar, meer daarover als ik een plaat heb met OSB laag.
Qua sporen misschien hier nog een lus zien te maken maar dat gaat wat plannen worden en creatief zijn met wissels.
Een schaduw spoor gaat er niet snel komen omdat de hoofdplaat deze heeft en de overbrugging tussen de twee platen in voldoende recht is om treinen op samen te stellen.

Cheers,

Yoni
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Leuk, weer een nieuw stuk Japan.

Ik zie trouwens altijd heel veel mooie afwijkende scenery en relatief weinig treinen; ik zou wel eens een filmpje wilen zien waarin een trein door dit schitterende landschap rijdt.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Kleine update maar een belangrijke, de muren krijgen een lucht blauwe kleur.. zo moet ik geen OSB zitten verven..



Deze kleur komt ook bij de grotere plaat, zo kan daar de OSB bak weg.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En zo begint het, herbegint het, is het vervolg, expansie.. euh.. welja je snapt het denk ik.





De basis plaat is even hoog als die van "Hana No Tani" en er is al een balk voorzien om de overbrugging te ondersteunen tussen beide platen.
De volgende stap is bogen en rechte stukken uitknippen uit papier en dan aan het puzzelen gaan hoe het spoor te laten lopen.
Wat er wel gaat bijkomen: aan beide kanten een keerlus komt zodat een trein op dit stuk spoor kan blijven lopen zonder naar de andere kant te moeten.

Qua opvulling heb ik al een paar ideeën gehad, hieronder een oplijsting:
- ijzer/... mijnbouw in één van de bergen rondom het dorp, ik heb nog een aantal ertswagens, deze zullen waarschijnlijk wel te modern zijn voor dat tijdstip. Eventueel met wat tweaken


- Plateaus voor rijstbouw/tomaten/.... Verspreid over de bergflanken
- Haven dorpje (was al beslist) maar met een paar basic warenhuizen, wat meer handel aanwezig. Nauwe straatjes met warenhuizen en een paar basic kranen voor schepen te lossen.
Tevens ook qua spoor: Die C rails met de fake bedding of een 3 rail spoor zonder die bedding maar wat mag dat kosten plus, de wissels moeten digitaal aan te sturen zijn vanuit een mobile station 2.
Momenteel nog niet uit wat te kiezen of te combineren.

Cheers,

Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En ja hoor we zijn wat aan het stuntelen met AnyRail om de sporen te leggen en deze fijne keerlussen komen er uit
Er is een "mismatch" in de bovenste lus, ik krijg die sporen niet uitgelijnd op elkaar, welk stukje ik ook probeer, een beetje later zit ik met de lus van frankenstein  ::)
Een mogelijkheid is om dat bovenste rechte stuk spoor met die K-Rails te maken, die kunnen wat flexen (@De absolute beginner: Thanks voor deze te vermelden)

Laat gerust weten wat jullie denken, dat dubbel zijspoor is dus die houten pier (lengte nog te zien in het echt).



Cheers,

Yoni

Ps: Voor te typo's ik draai woorden om (denk sneller dan ik typ) en als ik begin te corrigeren ben ik morgen nog bezig met corrigeren.

Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Op het rechte stuk een extra 188 ipv 172 dan kom je beter uit. Dan is het wel 1,66cm langer. Hopelijk past dat.

Schermafbeelding_20221211_134813.png
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
@Henk:Wow! Thanks man, nu sluit alles perfect aan  :O
Het nieuwe baan plan dus  :D



De zijsporen gaan in die "kom" uitkomen, daar gaat dus een ijzermijn in die berg weggewerkt zijn omringd door een goud geel berkenbos.

Cheers!  :D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Het sporenplan is compleet, incl zijsporen



Nu nog alles berekenen voor alle sporen aan te kopen.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
De meegebogen wissel (24671) rechtsonder in de lus. Die zou ik wat hoger plaatsen dan kun je de slinger (met de 130's) er uit halen.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Leuk en eenvoudig ontwerp. Met net zo mooie scenery als je andere baan wordt dat weer geweldig om naar te kijken.
De onderste lus in je vorige ontwerp vind ik persoonlijk mooier. De eenvoud van de aftakking past beter bij het geheel. Wat is de reden van verandering?
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Hoi Lobomotion69, Basjuh1981. De reden van de verandering is dat de spoorbaan parallel met de kustlijn zal lopen.
Hier komt dan een muur met golven die daarop inbeuken en opspattend water.. plus dat het een mooi stuk zal zijn om de trein te zien kronkelen langs die kustlijn.
En inderdaad Basjuh1981, die wissel wat hoger plaatsen maakt een iets vlotter baanverloop.. Stof tot nadenken, volgende maand de sporen aankopen.  :D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Succes er mee, maar dat komt wel goed ;)
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Vandaag de sporen gaan halen en eens begonnen aan het uitleggen van deze  :D



Het resultaat: Ik heb een rechte en kleine kromming (24206)bijgezet zodat het niet 100% recht recht is tov de plaat.


De 2de plaat verbonden met "Hana No Tani" en de trein gaat er vlot over.


Het uiteindelijke plan op anyrail


Nu begint het ophogen van het spoor, relief brengen in de baan tot het me aanstaat  :D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En het lange prullen, aanpassen, herdenken,herwerken, aanpassen en herbekijken is begonnen.
Anyrail is leuk voor het begin concept te plannen maar het echte maken zit bij mij in het voor mijn neus zien liggen.
Verbeelding wat waar kan komen is dan een absolute must natuurlijk  :D

Er zit wat K rail in de mix voor "speciale" doeleinden later op het scenery vlak.

Zoals het spoor er nu uitziet.
Favoriet idee met het zijspoor als soort van eye catcher:


Idee 2:


Mogelijkheid 3 maar dan ben ik de eye catcher van het goudgele berkenbos wat kwijt..


Het lange zijspoor is K flex rail, zo kan ik dat stuk minder recht maken.
Ook is het ophogen op zijn finale fase gekomen met een max hoogte van 8cm tov de basis plaat.
Verder is het nu uittekenen en zagen van de triplex voor de spoorbedding en dan de beruchte roze plaat met een twist.
Wel merk ik op dat de ervaring opgebouwd op de eerste plaat hier enorm aan zijn trek komt  :D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Ha dat is toch weer iets anders als wat je ons eerst gepresenteerd hebt. En dat vond ik toch wel leuker. Heb wat in je foto zitten kliederen. Die twee spoortjes naar de mijn vond ik mooi en vooraan heb je voldoende ruimte om iets van een rangeerterreintje aan de haven te leggen. Hoeft natuurlijk niet zo te worden, het is maar een voorbeeldje. Dat zijspoor op de laatste twee fotos vind ik niet zo geweldig. Ligt daar een beetje vreemd en verloren.
Yo.jpg
 
Maar goed, het is jouw baan dus doe wat je mooi vind.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
@Lobomotion69 Het is inderdaad wel leuk om zowat een rangeerterrein aan de haven te maken, Als ik 2 mobile stations op dezelfde lus zetten (ik heb zo een Märklin 60116 HO Digital Connection Box) dan kan ik daar rangeren met de locs en eentje zien rondtuffen tegelijk en kan de vrouw die op de hoofdplaat besturen.

En we hebben alle triplex uitgezaagd en de verhogingen geplaatst en een eerste testritje gemaakt met een vrij stevige loc met stevigere wagons erachter.


Ook een paar filmpjes van het geweld en lawaai..
https://i.imgur.com/oIsgFyj.mp4
https://i.imgur.com/kmPXBPE.mp4
https://i.imgur.com/WRawZUN.mp4

Volgend op de lijst is de fameuze roze platen  ;D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Als de vrouw op stap is dan danst de hobbyist op de treintafel.. met TEC7, houten blokjes en roze XPE platen.

De tijdelijke ophogingen zijn verwijderd en vervangen door houten blokken.


Al de spoorbeddingen liggen en de scenery platen zijn aan een gelijmd met tec7.


Nu is het snelle deel gedaan en is het klaarmaken om met Pur schuim beginnen te blazen.
En dan alles op te delen in Elementen die makkelijk verwijderbaar zijn.
Volgende stuk is op het opzetten van tunnelwanden waar nodig
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Weer een dagje tijd gehad en het 0 verdiep is gemaakt en met de +1 met keerwanden verbonden, in segmenten, klaar om een lading Pur schuim te ontvangen.

Links vooraan komt er een pier/dock met een kraan om zaken van een boot te halen.
Het spoor zal stoppen waar het nu stopt zodat daar een kraan kan staan, het idee is een kleine speelhoek te hebben waar een rangeer loc een wagon erin kan duwen etc.

Het lange uitstekende zijspoor zal een stenen bogenbrug eronder krijgen en zal de verbinding zijn met 4 houten boogbruggen (zoals ik al eerder gemaakt heb).
Op het einde van het zijspoor kan het zijn dat ik een houten toren zet als vuurtoren.
Zodoende is er een scenery pad gemaakt van de ene lus naar de ander lus. De rechtse lus zal een kasteel huizen, de linkse lus een dorp maak ben ik nog niet volledig uit.
Tussen de lussen in zal dat goud gele berkenbos komen, de balsa strip is bedoeld om de helling uit te beelden.



Ook even als vraag: Wie weet waar ik een Japans kasteel op schaal HO kan vinden (plazajapan heeft ze niet) of wie dit kan maken (3D printen?)

Thanks!
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
ligt die roze plaat nu op de triplex?

mvg,
Michel
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Citaat van: ramdani op vrijdag 30 december 2022, 08:57:08ligt die roze plaat nu op de triplex?

mvg,
Michel

Hoi Michel, ja deze platen liggen op de triplex. De spoorbedding is minder breed dan de triplex uitgesneden en vastgezet met schroeven.
Door dat de roze plaat minder breed is als de triplex kunnen de scenery modules steunen op de triplex en sluiten deze perfect aan met de spoorbedding en ze zijn uitneembaar.
Ook dempt die roze plaat goed en zakt niet zo veel in als bv woodland scenics spoorbedding.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Het begin van de tunnels is gemaakt, er komt een berg in de hoek waar de trein door zal gaan.
Er is ook een keerwand gemaakt waar het bos zal stoppen en een soort van strand zal komen afgewisselt met wat rotsen in de branding.


Voor de rest komen de bergen achter het spoor te staan zodat de trein meer zichtbaar kan rondtuffen.


Als de silicone lijm droog is zal ik de basis plaat voor de berg snijden (vormt ook tevens het plafond voor de tunnels)
Daarna zal het de beurt zijn aan Mr PU schuim en snijden en ea om alle relief te maken  ;D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Met dat de Tec 7 transparante silicone droog en uitgehard is is het veilig om de scenery te beginnen te segmenteren.
Zoals ik gedaan heb bij de moederplaat, kan ik zodoende hele stukken scenery als basis die roze pur plaat nemen en uitnemen om te vormen aan men werkbankje.

De foto's geven wat meer detail in hoe alles steunt en aansluit met de Triplexplaat


Dit stuk is een groot stuk omdat dit de zee is met de haven. Alle stukken pur zijn zodanig met Tec 7 afgedicht dat er geen lek is als ik de hars ga gieten.
Ook is deze TEC7 perfect overschilder baar, de structuren die erop komen (pier en kade) zijn dan afneembaar als gebouwen.


Morgen ga ik de eerste PUR bussen halen om de basis vormen te spuiten die later dan worden bijgesneden/geschuurd.
Eens dat begint ga ik de sporen wegnemen want die PUR is een zooitje op spoor
Daarna is het tijd om aan te modderen met sculptamold, gips mallen voor berg details te gieten.  ;D

Cheers,

Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Een goed 2023 iedereen en we zijn weer van start gegaan met het PUR spuiten.
De eerste laag is al gemaakt, samen met wat PUR platen die ik had liggen.

Volgende is nog wat extra bussen PUR aanschaffen en nog een laagje leggen.
Als dat droog is met een schuurschijf alle overbodige pur verwijderen zodat de basis van sculptamold erop kan.





De sporen zijn veilig opgeborgen van al het pur geweld en komen er terug op als al de pur gespoten is.

Cheers,

Yoni
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Na een korte pauze en weer werken gaan.. nog wat pur gespoten om wat meer relief te brengen.
Het bijschuren van de setting zal wat rotzooi met zich meebrengen (haakseslijpschijf met een schuurpad korrel 60 erop.)
De bedoeling is meer een glooiend relief te hebben ipv een bol relief zoals het nu is.



De linkerkant zal niet zo hoog opsteken als het nu is


Als alle pur uitgehard is dan is het de berg in de hoek opbouwen.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En het eerste segment is op de tafel en al grondig bijgeschuurd.
Het grootste deel is met een lang mes en dan met een schuurschijf op de haakse slijptol.





De laag sculptamold is aan het drogen, meer foto's daarvan als het droog is en de eerste laag bruine verf erop hangt.
Daarna.. Berkenbomen draaien  :D

Heeft iemand een adresje waar je sculptamold kan kopen voor een leuk prijsje?
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En na een 5 tal dagen drogen in de warmte is het verf tijd!  :D

Vroeger was het met acryverf in een tube en verdunnen met water en een dikke borstel, nu een spuitbus acrylverf en geen gesmodder met verf meer  ;)

Nu dat laten drogen en dan is berkenbomen beginnen te maken





Als ik de sculptamold ga bestellen ineens wat grassen bestellen om een hele tijd verder te kunnen

Cheers, Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Na wat rustigere dagen nog wat aan de scenerey kunnen werken.
De "offcuts" aka afval van de foam is ideaal om kleine rots eilandjes van te maken.


Tegen vrijdag is er wat meer tijd en dan heb ik mogelijk meer PUR spuitbussen beschikbaar.
De berg in de hoek is al wat opgebouwd, deze zal nog wat extra lagen nodig hebben om groter te worden.


Door de loop van de week nog eens wat rotsen maken met de gips mallen..
Het idee is het geografisch gedeelte klaar te hebben zodat alles opeen mooi aansluit.

Groeten,
Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En een stukje sculptamold is geverfd met en basis kleur en een 6 tal zakjes Sculptamold zijn besteld.

Hier is een stukje uit de foam om een kleine pier te zetten.


Er komen nog wat stenen en rotsen in de branding om alles wat af te lijnen.
Ook stukjes muur, rotsen etc.



Meer later als er meer pur is en sculptamold.  :D
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En een nieuwe dag en een paar nieuwe PUR bussen en wat PUR platen die ik nog had liggen in een geheel gezet.  :)

Het stukje waar de trein van de andere plaat komt een extra laag gegeven. Hier komen bomen op het verhoog.
De pur gaat bijgesneden worden zodat er een bakstenen muur voor komt  die een 5cm hoog is ongeveer.


De achterste kleine heuvel heeft nog een beetje meer pur gekregen.
Hier is het idee om er dennenbomen op te zetten om de scenery af te lijnen.
Bovenop de heuvel misschien een vuurtoren aangezien er een haven ligt in de baai.


En de berg in de hoek is de basis gemaakt, nog wel een hoop snijwerk aan her en der.


In de baai komt er een wandelpad aan de zee/meer met booglapjes boven die de schepen duiden waar de kustlijn is.
Dit wandelpad komt heel de baai rond en zal steunen op bamboo stokjes met balsa balkjes erop gelijmd.. meer daar later over.


Volgende werk is wachten op de sculptamold en ondertussen kan ik de nodige stukken gips rotsen her en der vastzetten met Trans Tec7.
Handige aan deze tec7 is dat die overschilderbaar is en elastisch blijft, dus geen loskomende rotsen als ik zaken verplaats.

Cheers,

Yoni
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Pur, pur, pur, was daar niet een liedje van? Oh nee, dat was poen.
Soudal gebruik ik hier ook maar die zit in heel andere bussen, blauw met geel. Zal wel aan de regio liggen.

Vuurtoren, dat zie je ook niet vaak op een modelbaan, leuk die zijn er in heel veel verschillende uitvoeringen, met vuurtoren licht dan toch wel hé. Dat maakt het net af. Dat wandelpad klinkt ook interessant. Benieuwd hoe dat er dan precies uit gaat zien. En die berg in de hoek lijkt Mount Fiji wel. Erg belangrijk voor Japanners.
Deze is leuk "Volgende werk is wachten". Vermoeiend werkje?
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Hi Lobomotion69, ja de bussen veranderen afhankelijk of ze in promo zijn. Het gamma merk is duurder dat dit van Soudal.
De vuurtoren zal dan inderdaad met licht zijn :)

Een dagje meer tijd en een dagje vooruitgang.. Het begin van het wandelpad en de verdere vooruitgang.
Het beginsel, Bamboo stokjes in de Pur vastgezet met TEC7 en daar dan balsa 4mm balkjes opgelijmd.
Als wandelplanken, balsa van 3mm dik in strookjes geneden en gelijmd.



En dan een balustrade voorzien



De bovenkant komt in het bruin kleurtje en de onderkant een donkergroen, allebeide acrylspuitbus.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Een dagje verder.. en de sculptamold is binnen !  ;D

Ondertussen alle gips muren geplaatst en dan weer wat gedachte verandering  ::)

Het begin van de haven is gemaakt, natuurlijk moet er nog véél meer detail bijkomen.




De keermuur waar het spoor van de andere plaat komt ook wat meer flair gegeven


Het wandelpad langs het water heeft de nodige hellingen gekregen om een pad te hebben dat alles verbind.
Richting de boerderij en de warenhuizen aan de haven.


Richting het kasteel


Padje langs het water



Binnen een dagje of 2 is alles droog qua sculmptamold en kan ik dat ook een basis kleur geven.
Het idee van de basislaag is om geen "sleur" te maken van geen vooruitgang te zien en teveel wit.  :o

Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
 @citaat Noem je dat géén vooruitgang, Jo? :roll:
Ik vermoed dat je in je hoofd al een stuk verder bent, maar ik vind het getoonde toch ferme progressie!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Inderdaag Erik, in men verstand zit het al veeeeel verder  ;)

Weer een dagje verder en het segment met het meer en de haven staat op de zijkant, de basis geografie met de rotsen, wandelpad zijn klaar.
Gisteren en vandaag nog wat meer PUR schuim gespoten en overschot PUR blokken geplaatst en zodoende is de geografie in zijn ruwe vorm gemaakt.

Een overzicht:


Nu zullen alle scenery elementen naar men werkhuisje (lees tuinberging) gaan om in model gesneden te worden.
Zo zullen stilaan alle "witte" pur vlakken in een bruin veranderen met de nodige laag sculptamold en gipsrotsen.

Vanaf dan is het huisjes bestellen in Japan, bomen maken en de basis grasvelden maken en zo de details opbouwen.

Cheers
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
"Vanaf dan is het huisjes bestellen in Japan,

Mag ik vragen waar u deze besteld?
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Citaat van: Modelbouw-Enzo op zondag 05 februari 2023, 11:00:04"Vanaf dan is het huisjes bestellen in Japan,

Mag ik vragen waar u deze besteld?

https://www.plazajapan.com/4580236845256/

De url gebruiken dan krijg je alle beschikbare modellen, ander sis het heel die site afzoeken  :)
Ik ben nog aan het zoeken achter een japans kasteel in HO schaal, dze zijn een pak moeilijker te vinden.
Je moet al echt iemand met een 3D plan hebben en dan nog een 3D printer.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En een weekje later, wat vergeten te posten omdat het allemaal wat "tussendooor" ging  :D
Ineens was alles weg


Nu was het vooral sculptamold leggen en gipsrotsen op hun plek zetten.
Een beetje later waren er al een paar zaken terug op hun plek  :D




De rest zal morgen en komende dagen in de sculptamold komen.
Als het droog is dan begint het leuke werkt, alles in een basiskleur zetten en dan de verf details op de verste stukken.

Cheers,

Yoni

Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
We hebben weer wat vooruitgang  :D

Vandaag alle stukken van de basis scenery kunnen afwerken, het doel was één vloeiend geheel te hebben.

Dus nu is het wachten (zeker een week) voordat alle sculptamold droog is en dan een mooie laag basis verf spuiten.
Natuurlijk eerst muren afplakken met papier zodat er geen overspray is op de muur.

Een overzichtje:


Van links naar rechts
Een stuk scenery kunnen hergebruiken en er is daar ook een happy "little accident" gebeurd.
Normaal was dit een aaneen sluitende tunneltop maar het is nu een kloof geworden.
Een steun tussen de sporen komt er later nog.


Het segment voor de warenhuizen en boerderij zijn ook klaar met bijhorende achtekant (rotsen en muren)

De berg in de hoek er is daar een horizontale spleet in, daar komt een waterval uit, die gaat dan  door het dorpje stromen.
Onder de berg het segment waar het dorp in de bossen komt.


Dan uiterst rechts is nog een segment daar komt een japanse waaktoren op.
Het kasteel zou iets "te" zijn gezien het kleine dorpje en het bvinnenvaart is niet een oceaan havenstad.


Als alles droog is zal het weer zo een massieve browie cake zijn voor even  :P
Dan zijn de sporen ook voor lange tijd weg van de scenery want dan is het grassne, bomen etc....

Cheers,

Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
En het is brownie tijd !  :-)

Een weekje tussendoor wat werken en de basis laag is aangebracht.

Nu nog denken op details en dan is het tijd om grassen en rotsen te highlighten.
De sporen liggen wat opeen maar deze zijn verplaatst naar de bureau tot alles droog was.

Op deze manier is er overal een egale kleur en zijn er nergens segmenten dat meer uitsteken (geleerd van de vorige plaat)






Eens het drybrushen gedaan is zal het geheel meer "poppen"
Nu is het plannen met de huizen en warenhuizen te bestellen (volgende maand) in japan  :D

Cheer, Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
De vrouw en ik waren wat aan het shoppen voor grassen en co in de lokale treinshop en er sprong iets moois in het oog.
Even als een disclaimer: Het is me namelijk te doen om wat ik mooi vind, niet echt om het perfect acurate historisch gezien.

De locomotief is binnen voor een modernisering (digitale conversie en de nodige extra's)
Tijdens het event heb ik vergeten een foto ervan te nemen, maar is de deze: Litt D 109.


En deze bijhorende wagon:


Verder zijn er ook nog wat lantaarnpalen besteld voor aan het meer.


Dat geeft dan ineens de vraag zweeds of japans blijven... daar ben ik nog niet uit.  :?
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Zweedse treinen in een Japans landschap, in modelbouwland kan alles, ik maak zelfs rijstvelden op een Belgische baan :D

mvg,
Michel
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Yo, lekker rijden met het materieel wat jij mooi vindt, in de scenery die jij mooi vindt  :wink:

Fraaie houten loc met bijpassende wagon trouwens!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Wat hebben Zweden en Japan met elkaar gemeen? Ze hebben allebei een hele lange kustlijn! Dus zo een houten trein moet ook kunnen. Moet je wel nog de bijbehorende passagierwagons scoren, want alleen een loc met bagagewagen ziet toch vreemd uit.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
@Lobomotion69 Wel deze loc en wagon kwamen uit een set van een overleden verzamelaar. Dit was helaas de "left over" geen idee waarom ze dan juist die 1 wagon laten liggen..
@Nieuwenhuis @ramdani Thanks voor de support, niet vaak dat je een houten loc vind daarmee dat die mee moest.

Verder ga ik eens online moeten gaan zoeken voor de passagierwagon(s)
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Na een dagje sporen kuisen op de eerste baan, de sporen op de 2de baan teruggeplaatst

Het overzicht, nu kan ik segment per segment van de nodige details voorzien


Er is al blijkbaar een trein overgekomen  :D


Cheers  Yo
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
 @citaat  Mooie sleep op de laatste foto, Yo !!!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Het idee voor de haven te bouwen is binnen... en uitgevoerd.

Wat sfeer foto's van het geheel, nog niet compleet, met een kraan bovenop.
Kraan was eentje in de afdankertjes, chassis gebarsten en 2 assen kwijt.

En dat geeft dan dit op de haven:





En er is ook nog wat gras bijgekomen, volgende is wat zand als een padje


Daarna nog wat highlighten met drybrushing etc  ;)

cheers

Yoni
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Die kraan  8o dat is het summum. Zelfs de buffers en de rangeertreden zitten er nog aan.  :-)
Sorry Yo, zo werken Japanners niet. Nu ben je in de war met de rest van Azië.
Re: Howaitoairando - Japan, start industriële revolutie
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 22 februari 2023, 12:01:15Die kraan  8o dat is het summum. Zelfs de buffers en de rangeertreden zitten er nog aan.  :-)
Sorry Yo, zo werken Japanners niet. Nu ben je in de war met de rest van Azië.

Het is al bijgewerkt, je moet me wat tijd geven he  :D