Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wissels ... pfff ... wat te doen?

Gestart door Peter Alex woensdag 16 november 2022, 12:17:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels ... pfff ... wat te doen?
Beste mensen,
De situatie is als volgt: Baan van 3 x 4 mrt in U vorm; rondom vrijwel volledig bereikbaar; CS3+; C-rails; wissels met inbouwdecoders; M 84 voor de schakelingen van de opstelsporen en de blokken; ringleiding rondom, S 88 1x Link en 4x AC voor de Contactrails. dubbelspoor Helix met R3 en R4
Ik heb mijn schaduwstation nagenoeg afgerond en zit nu met de vraag hoe ik mijn wissels betrouwbaar krijg. Op het forum lees ik enthousiaste verhalen over verschillende aanpakken. In Houten afgelopen zaterdag heb ik rondgevraagd en krijg ik ook verschillende verhalen. Ik zet de mogelijkheden even op een rij:
1. Wissels aansluiten op aparte voeding dan wel boosters in het stroomcircuit.
2. Een CDU van bijvoorbeeld YaMoRC
3. Eindschakelaars verwijderen
4. Viesmann motoren
5. Andere wisselmotoren stappenmotoren of MTZ motoren, ook in te bouwen onder de C-rails
6. Werken met servo's met hetzij Arduino, ESU switch, of andere oplossingen (heb ik op de beurs in Houten gezien)
7. M83, daarover lees ik heel weinig.

Ik heb een aantal vragen:
a. Wat zijn de ervaringen met de M 83? treden dan dezelfde motorproblemen op?
b. De YaMoRC YD 8008. Ik heb deze nu een week aangesloten, dat is even afwachten hoe de ervaringen daarmee uitpakken
c. Ik heb op de baan overal 15V. Hoeveel hebben jullie op de baan? Is dat wellicht een oorzaak van de slecht schakelende wissels? Of moet ik met boosters gaan werken? Welke voedingsspanning krijg ik dan? 18V?
d. Bieden de Viesmann motoren wel een betrouwbaar functioneren?
e. Eindschakelaars verwijderen, een relatief simpel klusje. Zijn de problemen daarmee dan echt verholpen?
f. Als ik de wissels apart ga aansluiten op een andere voeding, neem ik dan de bruine rode en gele draden van de decoder? Of is de rode juist voor het signaal? Moeten dan de rode en de bruine blijven zitten op de rails en de gele aansluiten op de voeding? Moet ik dan de bruine aftakken naar de voeding i.c.m. de gele?

Graag hoor ik jullie reacties. Alvast mijn dank.
Hartelijke groeten, Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Boosters zijn dingen die je alleen gebruikt wanneer je te weinig stroom kunt leveren vanuit je centrale om je treinen te laten rijden. Gebruik nooit boosters om je wissels te schakelen. Dat is veel te duur.
Een goede schakelmodule voor je wissels (oa die YaMoRc YD8008) heeft twee (paar) ingangen 1 voor je digitale signaal (rood/bruin) en 1 voor de schakelspanning (geel/bruin). Als schakelspanning zou 15V voldoende moeten zijn maar kan die 15V voeding wel de benodigde Amperes leveren? Een 32VA trafo zou voldoende moeten zijn.

Het overbruggen van de eindafschakeling heeft niet veel met het betrouwbaar omleggen van de wissels te doen. Het gevaar van deze eindafschakeling is het inbranden van de contacten en dan schakelt het helemaal niet meer. Wanneer je deze overbrugt heb je daar geen last meer van (het inbranden) maar loert een ander gevaar om de hoek. In dat geval mag de schakelpuls nooit langer zijn dan ongeveer een halve seconde anders bestaat de kans dat je magneetspoel in het wissel doorbrandt. En dan schakelt het ook nooit meer. Bij digitaal schakelen kun je de pulstijd van vele decoders instellen op bv 250msec of 500msec.

Een M83 is niets anders dan een gewone magneetspoel decoder. Mijn mening is, laat liggen, te duur. Er zijn vele betere en goedkopere decoders. O.a Digikeys DR4018 of de YaMoRc. Rosoft levert helaas niets meer, dat was naar mijn mening de beste. Simpel, robuust en betrouwbaar.

Wisselmotoren of Servo's is weer een heel ander verhaal dan magneetspoelen. Over het algemeen veel betrouwbaarder dan de oude spoelen techniek. Maar ook wat moeilijker om goed af te stellen voor een beginner. Ten eerste omdat deze niet het van fabriekswege gemonteerde schakelmechanisme gebruiken. Vaak wordt hierbij een gaatje in de stelbalk geboord waar de schakelhefboom in moet vallen. En dan moet de motor of servo nog onder het wissel bevestigd worden wat weer een heel andere oplossing vraagt. De keuze tussen wisselmotor en /of servo is vaak heel persoonlijk. Servo's is volgens vele een bijzonder goedkope oplossing. Ik ben het daar niet altijd mee eens omdat er buiten de servo en de aansturing nogal wat andere zaken meespelen die daarbij voor het gemak over het hoofd worden gezien. Zelf gebruik ik graag de wisselmotoren van MTB en dan met name de MB-1. Het grote voordeel hiervan is dat je deze met een normale magneetspoel decoder kunt aansturen. Er van huisuit een omschakelcontact aanwezig is voor polarisatie of anderszins. En je kunt het ding onder een wissel bouwen en afstellen op je werkplek, en niet onder je baan liggend te moeten klooien. Voor meer informatie hierover zou je mijn draadje "Baanbouw Rehausen" eens moeten doorlezen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dank je wel Henk voor je reactie. Ik zal nogmaals je Rehausen-project eens goed doorlezen. Ik neig ertoe over om inderdaad een andere oplossing te kiezen. Dit gedoe word ik een beetje zat.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik verwijder het hefboompje die de eindafschakeling bediend.

De schakelaar zelf laat ik dus zitten.

Klaar binnen een paar seconden en solderen is niet nodig.

Sinds +/- 2015 heb ik de aandrijvingen in gebruik en heb geen problemen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Voor en na
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dat is bij deze uitvoering inderdaad de simpelste oplossing. Maar tot op heden heb ik drie verschillende uitvoeringen gezien, één zelfs met twee schakelaartjes, één aan ieder einde en dan is het niet altijd zo simpel.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Krijg zojuist bericht van Rosoft. De WDD decoders zijn weer leverbaar!
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Peter,

Zo te horen heb je al aardig wat info ingewonnen waar je over na kunt denken. Ik denk dat je eerst moet gaan bepalen hoe je de wissels aan wil sturen.
De keus zit daarbij simpel is een puls-aandrijving of een (servo)motor, met de laatste valt bijvoorbeeld de K83 al af.
Zit je op de lijn servo dan is de wijze van aansturing van belang: Zelfbouw of kant en klaar.
Daarin moet je wel meenemen dat kant en klaar niet altijd de beste oplossing is. De 3d-geprinte aandrijvingen met tandwiel (hier op het forum wel besproken) werkt bijvoorbeeld niet goed met de Digikeys apparatuur, de servo wordt daarmee niet ver genoeg omgezet.
Advies: Bijf vooral vragen wanneer je een bepaalde richting op wil, er zijn altijd mensen met meer ervaring......
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo Henk, ik kom nog even terug op je tekst van gisteren. Je schrijft dat bij servo's meet complexiteit komt kijken. wat bedoel je daar dan mee?
Mijn ervaring met de YaMoRC is dat die wissels er goed op schakelen die in de Maerklin setup (Maerklin wisselmotor en decoder onder de rails ook overtuigend schakelden. Ik had de hoop dat YD 8008 ertoe zou bijdragen dat de wat minder strak schakelende wissels  vanwege de krachtiger stroompuls nu wel overtuigend zouden omgaan. Dat lijkt er nog niet op. Ik zoek met name voor die haperende wissels en voor de kruiswissels (ik heb er 6 en die werken geen van allen een andere oplossing.
Ik ga me eens verdiepen in de MTB MP1 om te kijken of dat beter werkt. Het feit dat die met een gewone wisseldecoder kunnen werken, en niet met een Arduino, vind ik een pre. Maar wellicht is daarbij sprake van: onbekend maakt onbemind.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dat met die kruiswissels is een bekend gegeven. Origineel af fabriek zijn kruiswissels niet zonder aandrijving verkrijgbaar. In de tweede hands markt zijn ze volop zonder aandrijving verkrijgbaar maa rnu komt het. De aandrijving in een kruiswissel is niet gelijk aan die van een gewoon wissel. Wel qua bouwvorm en afmetingen maar niet elektrisch. De aandrijvingen van een kruiswissel zijn krachtiger maar worden los niet verkocht. De wegen van de firma zijn soms ondoorgrondelijk. En dat levert dan voor de gebruiker de nodige problemen op. Ik heb dat opgelost door alle kruiswissels die niet goed omgaan te voorzien van een MTB motor. Zie mijn draadje "Baanbouw Rehausen" post #56.

De goedkoopste aanbieder van deze motoren in NL is Freebit N-spoor store in sets van 5 stuks. In Dld is dit Modellbahn-Voigt in Magdeburg.

Zo een motor levert heel wat meer kracht dan een magneetaandrijving. Wissels die niet helemaal recht liggen gaan daarmee ook om, geen probleem.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Meer complex bij servo's wil zeggen dat de beweging van een servo niet lineair is. Een servo draait rond een as, een wisselmotor niet, die beweegt lineair. Dat bemoeilijkt de afstelling. Voor de bevestiging van een servo zijn er servohouders maar die monteer je niet even vlug onder een wissel. Dat kost de nodige zorg en aandacht om dat met precisie te kunnen doen. Een servo wordt niet met een gewone wissel- of gelijkstroom aangestuurd maar met een hoogfrequent signaal. Daar heb je dus heel andere decoders of een Arduino voor nodig. Een Arduino moet je ook nog programmeren, dat vereist kennis hiervan. Uiteraard als je alles al geleerd hebt en je hebt de nodige ervaring hiermee opgedaan dan is het verder een fluitje van een cent. Maar voor iemand die pas begint en snel een baan wil bouwen om een rondje met de trein te kunnen rijden vind ik het niet aan te bevelen. Dat kun je later als de trein eenmaal rijdt altijd nog op je gemakje uitpluizen en oefenen. Met zekerheid zal dit niet je enige baan zijn die je gaat bouwen. Velen zullen volgen en dan heb je nog tijd genoeg om al die andere dingen te onderzoeken en te leren. Een mens raakt nooit uitgeleerd, iedere keer weer komen er nieuwe dingen op je pad die dan weer geleerd moeten (kunnen) worden, niets komt ook aanwaaien.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik zit nu vanavond nog eens te peinzen over dit thema.
Het rare fenomeen doet zich voor dat wanneer ik de wisselmotors op een analoge transformator aansluit, de witte M 6647 (32 VA) ik geen enkele hapering tegenkom bij de betreffende wisselmotor. Op de YD 8008 heb ik vijf slanke vochtwissels aangesloten waarvan 2 nu de dienst weigeren. Dat is wel weer verrassend  :(
Bij die 2 wissels zal ik een andere motor zonder eindschakeling inbouwen, kijken hoe dat uitpakt. Ook zal ik een aantal kruiswissels op de YD 8008 aansluiten. Dan kan ik ook eens kijken of dat machientje voor kruiswissels een goede oplossing biedt.
Ik wil een paar servo's kopen om te kijken hoe dat werkt. 
Ik wil ook een aantal wissels in de 'oude configuratie ' dat is met motor 74492 en de inbouwdecoder aansluiten op een separatie voeding. Dat impliceert dat ik de gele kabel moet omleggen naar de voeding. Kan ik dan een extra bruine draad aansluiten op het wissel om de stroomvoorziening juist aan te sluiten?
Ik neem even de tijd om tot een voor mij juiste oplossing te komen.
Gr. Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hoi Peter, ik ga mijn wissels ook aansturen met servo's. Voor de c-rail wissels heb ik adapter plaatjes via en 3-d printer laten printen. 1 euro per stuk bij een bevriende collega.  Ik ga de servo's aansturen met de Esu switchpilot servo decoder,dit schijnt eenvoudig in te regelen te zijn met CS3 ( met de servo decoder van Digikeijs schijnt dit een stuk lastiger te zijn). Ik heb hier meer vertrouwen in dan de magneetspoelen en de wissels lopen veel mooier om. Maar ik moet het allemaal nog gaan ontdekken. Grt Ton
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Waar worden je wissels nu mee gevoed? 15V, oké. Maar wat gebeurt er met die spanning op het moment van schakelen?
Als die voeding niet de benodigde stroom kan leveren zal de spanning inzakken.
En als het met een witte 6647 wél goed gaat dan is je probleem hoch opgelost?

Om een voorbeeld te geven van de kwaliteiten van zo'n 6647: ik schakel hiermee probleemloos tegelijkertijd tot 7 wissels (M-rail) om.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op zaterdag 19 november 2022, 22:26:33Kan ik dan een extra bruine draad aansluiten op het wissel om de stroomvoorziening juist aan te sluiten?

Waar op het wissel wil je die dan aansluiten? Dat gaat dus niet, nee.
Zal straks een schema posten hoe dat moet gaan gebeuren. Nu eerst eten.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Interessant draadje is dit geworden, waarin al veel gezegd is.

Op zich is het niet heel stom om alle schakelingen van wissels en seinen achter een andere booster te zetten dan het treinverkeer. Ik heb de baanstroom rechtstreeks op mijn CS2 zitten en alle wissels, met magneetspoelen (M-rails) en servo's (K-rails) achter een kleine simpele booster van LDT, gevoed met een 52va Märklin trafo uit het 'klasieke' digital programma. De booster kent alleen DCC en MM, geen mfx. De servodecoders worden met gelijkstroom gevoed door een geschakelde voeding (Meanwell,15v,5amp).

Mijn gedachte is dat het digitale signaal voor de wissels niet of minder gestoord kan worden door de locomotiefmotoren en eventuele kortstondige sluitinkjes door sleepcontacten bij de wissels. Misschien is het onzin, maar het was niet zo duur en het werkt goed. En zonder ombouw kan ik K83 decoders inzetten.

Ik ben blij met de servo's. Die optie is best goed voor je portemonnee ook. Je kunt werken met goedkope servo's van enkele euro's per stuk rnmeervoudige decoders van 30 tot 50 euro - dus ongeveer 10 tot 15 euro per aandrijving. De servosteunen print ik in 3d maar zijn ook prima in elkaar te knutselen met plastic hoekprofielen.
Het vergt wat meer geknutsel en afstelling, maar dan werkt het wel!

Succes in het maken van keuzes.

Groet,

Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Grappig topic, het gaat alle kanten op. :-)  :-)
Welke vraag wordt er nou eigenlijk gesteld, wat moeten we helpen oplossen?
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Bij vrijwel alle decoders worden de wissels op deze manier aangesloten. Er zullen best uitzonderingen zijn maar die zijn mij niet bekend. In het voorbeeld gebruik ik een Rosoft WDD4. Het principe van een WDD8, een Digikeys DR4018 of een YaMoRC 8008 is exact hetzelfde alleen hebben die dubbel zoveel aansluitingen. Meer draden hoef je niet aan te sluiten, niet op het wissel en niet op de decoder.
Rosoft WDD.png
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik zit je draadje nog even terug te lezen en zie nu dit staan:

Citaat van: Peter Alex op zaterdag 19 november 2022, 22:26:33dat is met motor 74492 en de inbouwdecoder aansluiten op een separatie voeding.

Naar mijn weten kan een inbouwdecoder (dat is dus een decoder die in het wissel ingebouwd is) niet met separate voeding aangesloten worden. Die gebruikt altijd je rijspanning. Daarbij vind ik die oplossing in een vaste baan veel te duur.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 november 2022, 13:12:14Naar mijn weten kan een inbouwdecoder (dat is dus een decoder die in het wissel ingebouwd is) niet met separate voeding aangesloten worden.


Ik zou niet weten waarom niet. Kijk hier, het staat gewoon in de handleiding op blz. 33:








Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
OK, duidelijk. Ik heb die dingen niet en de handleiding ook niet, dus vandaar. Verder ook weinig belangstelling in het product.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik ook niet Henk maar de handleiding staat op de site van Marklin.  :D
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Wissels kunnen prima seperaat op een andere voedingspanning bediend worden.
Zelf gebruikte ik daar een 10-16V viesmann voor.
Dit in combinatie met bijvoorbeeld de m83, digikeys, e.d. of simpel de marklin schakelbord.

Bij weinig wissels zou ik starten met de schakelbord.
Voeding 16V naar schakelbord en dan daar de blauwe schakeldraad op, verlichting via 16 of 10volt ring.
Dit had ik bij de ms2 en is vrij overzichtelijk en redelijk goedkoop.

Nu met cs3 ben ik pas overgestapt naar zwarte m83 en straks misschien digikeys, afhankelijk van kosten en gebruiksgemak.
Dit omdat je dan met de cs3 in de baanplan kunt schakelen die al op het scherm staat.
Bij de ms2 moet je eerst door een menu scrollen.

Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dank jullie wel voor jullie ervaringen en inzichten!
Even tussen de werkzaamheden door: het schema van Ben geeft me precies de input die ik zocht.
De centrale vraag is: wat te doen als een aantal wissels ( er liggen er inmiddels ruim 30 in mijn schaduwstation) niet betrouwbaar, of helemaal niet schakelt. Wat ik aan het verkennen ben, en waar je een perfect antwoord op geeft is of ik verbetering kan realiseren door de wissels separaat te voeden. Zoals de anderen in hun bijdragen ook aangeven. Ik ben heel benieuwd of dat soelaas gaat bieden. Ik houd jullie op de hoogte.
Hartelijke groeten, Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Nog even ter aanvulling: ik heb nogal wat wisselmotoren inmiddels vervangen, en dan blijkt steeds dat de wisselmotor aangesloten op een witte analoge transformator van Maerklin, prima schakelt. Dat geeft mij aanleiding om de richting op te denken van separate voeding naar de wissels. Of maak ik nu een denkfout?
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Nee, dat denk ik niet. Er is al meermaals geadviseerd om met een separate voeding te schakelen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 16 november 2022, 15:43:19Krijg zojuist bericht van Rosoft. De WDD decoders zijn weer leverbaar!

RoSoft is gestopt, dus zal geen decoders meer leveren.


Groetjes.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 16 november 2022, 14:59:29Een M83 is niets anders dan een gewone magneetspoel decoder. Mijn mening is, laat liggen, te duur. Er zijn vele betere en goedkopere decoders. O.a Digikeys DR4018 of de YaMoRc. Rosoft levert helaas niets meer, dat was naar mijn mening de beste. Simpel, robuust en betrouwbaar.

Wisselmotoren of Servo's is weer een heel ander verhaal dan magneetspoelen. Over het algemeen veel betrouwbaarder dan de oude spoelen techniek. Maar ook wat moeilijker om goed af te stellen voor een beginner. Ten eerste omdat deze niet het van fabriekswege gemonteerde schakelmechanisme gebruiken. Vaak wordt hierbij een gaatje in de stelbalk geboord waar de schakelhefboom in moet vallen. En dan moet de motor of servo nog onder het wissel bevestigd worden wat weer een heel andere oplossing vraagt. De keuze tussen wisselmotor en /of servo is vaak heel persoonlijk. Servo's is volgens vele een bijzonder goedkope oplossing. Ik ben het daar niet altijd mee eens omdat er buiten de servo en de aansturing nogal wat andere zaken meespelen die daarbij voor het gemak over het hoofd worden gezien. Zelf gebruik ik graag de wisselmotoren van MTB en dan met name de MB-1. Het grote voordeel hiervan is dat je deze met een normale magneetspoel decoder kunt aansturen. Er van huisuit een omschakelcontact aanwezig is voor polarisatie of anderszins. En je kunt het ding onder een wissel bouwen en afstellen op je werkplek, en niet onder je baan liggend te moeten klooien. Voor meer informatie hierover zou je mijn draadje "Baanbouw Rehausen" eens moeten doorlezen.

Het probleem zit niet in de decoders, die doen allemaal hun werk.

Het probleem zit in de magneetspoelaandrijving van Marklin, dat is gewoon dure rommel.
Ook de MTB1 wisselmotoren, werken niet betrouwbaar, ook niet gebruiken. Heb er twee in gebruik voor betrouwbaarheid testen, als er een wissel niet omgaat dan zijn het deze.

Het beste werkt een Servo met bijhorende Servo Decoder.

Groetjes.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Afzonderlijke voeding voor wissels is geen probleem.

Heb nog nooit problemen gehad met de wisselaandrijving om eerlijk te zijn.
Niet met de oude m-rail en c-rail.
K-rail wordt nog een verrassing, geen idee of hierin verschil zit qua magneet.

Schakeling was bij mij altijd met de voeding van de marklin trafo/adapter of via de viessmann 5200.
Met de analoge witte schakelbord met terugmelding (vroeger met de blauwe zonder terugmelding van delta tijd)
Schakelbord van marklin, als ik mij niet vergis de 72710 maar moet dit nog even checken.

Nu schakel ik via zwarte m83ers met eigen voeding op de cs3.
Tot nu toe werkt dit zonder problemen.

Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Sprinter op dinsdag 22 november 2022, 22:25:37RoSoft is gestopt, dus zal geen decoders meer leveren.


Een beetje gestopt.....? Da's net zoiets als een beetje zwanger....

Citaat van: Dirk date=1669621180Ik heb deze week nog 2 servo decoders gekocht bij hem, ik had hem gemaild en hij verkoopt nog wat hij in stock heeft. Dus als je nog iets nodig hebt, neem contact en vraag het.

Dirk

Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Beste mensen,
Ik heb nu de YaMoRC YD 8008 aangesloten op een separate Viesmann voeding van 150 VA die uiteindelijk voor alle verlichting en voor alle wissels gebruikt zal gaan worden. Als een aandrijving een beetje krakkemikkig werkt dan verdwijnt dat slechte functioneren niet (dat was mijn hoop). De andere wissels gaan wel strakker om, heb ik het idee. Wellicht dat dat toch een goede aanpak kan zijn voor jou Charlemagne. Ook heb ik 2 kruiswissels erop aangesloten als proefopstelling. Dat lijkt goed te functioneren. Ik zal nog een nieuwe wisselstraat op een andere YD 8008 aansluiten om te kijken hoe dat werkt. De voeding levert 16V.
Is er een manier om de uitgangsspanning van de CS3+ te verhogen? Ik vind 16,5 V niet echt indrukwekkend. Het rare is ook dat op de aandrijvingen die ik gebruik 18V staat aangegeven.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Brakke aandrijvingen worden gewoon niet beter door meer stroom. Misschien dat er een enkeling beter functioneert bij een krachtiger schakelpuls, maar naar ik vrees is dat een tijdelijk fenomeen. De spoelen worden zwaarder belast en dan slijt de boel toch ook sneller (warmte).

Je CS3 hoeft niet meer prik te leveren in deze opstelling. Ik weet ook niet waar die waarde van 16,5V gebaseerd is. Zelf gemeten of zegt je CS3 dat?

Uiteindelijk moet je voor betrouwbare schakeling van je wissels goede motoren of servo's nemen, of misschien klassieke mechanische relais uit schakelkasten of telefooncentrales uit de 60-er jaren. De standaard Märklinproducten van nu zijn onder de maat. Kijk ook eens naar de omvang van de huidige spoeltjes vergeleken met de joekels in de oude metalen wissels... Die lijken niet stuk te krijgen. Maar die zijn ook veel robuuster uitgevoerd.

Groet,

Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Eens de eindschakelaars zijn ingebrand helpt niets, zelfs geen YaMoRC 8008......
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 Probeer eens een laptop voeding op je Yamorc. 19 volt en een stevig amperage...
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo Har,
wat is het idee achter je opmerking? Denk je dat een zwaardere voeding de problemen met de aandrijvingen gaat verhelpen? ALs ik Ben zijn laatste opmerking lees ben ik eerder geneigd toch maar naar servo's over te stappen. Op dit moment ben ik de zaak nog aan het uitproberen. De storing blijven. Het rare is dat de wissels niet consistent storing geven, maar eerder dat ze het af en toe wel doen en dan weer niet. Het blijft een raar gedoe zo. Een aantal wissel die ik met de Yamorc aanstuur blijven haperen, ook al heb ik de aandrijving vervangen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Nee, je hebt gewoon ingebrande eindschakelaars, die zo nu en dan nog wat stroom geleiden, eindschakelaars overbruggen, mits je decoder afschakelt en anders een andere manier van aandrijven kiezen.

Groet, Anne W
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo Anne W, wat bedoel je met decoder afschakelen? Ik heb eerder bij een aantal eindschakelaars het lipje verwijderd waardoor ze niet meer functioneren. Bedoel je dat ik de aandrijvingen waarvan de eindschakelaars zijn verwijderd en de contactpunten doorverbonden, of van de afgeknipte eindschakelaars niet meer met een decoder kan aansturen? Dat is niet mijn ervaring. Bij verwijderde eindschakelaar werkt het allemaal nog prima met decoder dan wel met Yamorc. Gr. Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Zoals in de hele modelspoorwereld hebben de fabrikanten en hobbyisten helemaal geen standaarden ontwikkeld en is alles verschillend, gisteren las ik op de club de nieuwste Miba Digitaal, daarin zat een overzicht van de verschillende systemen/talen voor interfaces in de modelspoorwereld, het waren 2 pagina's vol.......

Bij de wisseldecoders is ook zoiets aan de hand, als ik het goed begrijp, de decoder krijgt een opdracht "stroom aan", daarna:

motorola: de centrale moet een opdracht geven "stroom uit"

dcc: de decoder schakelt zelf de stroom uit

Je zult begrijpen dat als "stroom uit" niet komt de wisselspoelen zullen verbranden/versmelten als de eindschakelaars niet meer functioneel zijn.

Groet, Anne W

Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dank je wel Anne, voor je inzichten. Ik werk met CS3+ die een schakelimpuls geeft van 200-250 msec. Ik ben ertoe aan het overgaan om al de wissels via DCC te schakelen. (ik leer uit jou bijdrage dat dat een betere optie is. In die zin ben ik niet zo bang voor het doorbranden. Op dit forum en ook op internet kom ik een variëteit aan oplossingen tegen, zoals hierboven aangegeven. Stap voor stap probeer ik uit te vinden welke oplossing voor mij een bevredigende kan zijn. Als je in die zin nog adviezen hebt houd ik mij sterk aanbevolen. Ook ervaringen van andere forum-ers stel ik zeer op prijs! Groet, Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Een schakeltijd van 75 msec is meer dan genoeg en beter.

Cees
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Precies. Bovendien is het de decoder die de schakeltijd bepaalt, niet de centrale......
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Mijn advies van 27 december blijft van kracht, alternatief is iets totaal anders toepassen.

Groet, Anne W
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op woensdag 28 december 2022, 12:11:12Hallo Anne W, wat bedoel je met decoder afschakelen? Ik heb eerder bij een aantal eindschakelaars het lipje verwijderd waardoor ze niet meer functioneren. Bedoel je dat ik de aandrijvingen waarvan de eindschakelaars zijn verwijderd en de contactpunten doorverbonden, of van de afgeknipte eindschakelaars niet meer met een decoder kan aansturen? Dat is niet mijn ervaring. Bij verwijderde eindschakelaar werkt het allemaal nog prima met decoder dan wel met Yamorc. Gr. Peter

Je schrijft nog problemen bij aandrijvingen waar wel het lipje is verwijderd ,maar niet de eindschakelaar is verwijderd /doorverbonden met een draadje.
In die gevallen loopt je stroom nog over de ingebrande contacten van die eindschakelaartjes. Eruit halen en je probleem is opgelost.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo Hero, dank voor je opmerking. Ik ga het uitproberen!
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op vrijdag 02 december 2022, 06:20:04aangesloten op een separate Viessmann voeding van 150 VA die uiteindelijk voor alle verlichting en voor alle wissels gebruikt zal gaan worden.
150 VA!

Blij dat ik nog analoog rij.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Da's al gauw een Ampère of 10 aan stroom; hopelijk heb je ofwel groepsgewijs afgezekerd ofwel gekozen voor bedrading met voldoende diameter.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo Hanzi, ik gebruik bedrading van 2x 0,75mm2. Geen idee of dat voldoende is. Ik heb nog niet gemerkt dat de bedrading warm werd oid. Als ik het groepsgewijs wil afzekeren, hoe pak ik dat dan aan? Ik heb nu om de 2-3 mrt. OBO kastjes waarin ik de koppelingen maak met de draden naar de wissels en naar de verlichting voor de wissels. Ik hoor graag van je of ik daar nog iets aan moet doen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Nou ja die 10Amp is een stroom die met een dergelijke voeding kan gaan lopen. De werkelijke stroom tijdens bedrijf zal afhangen van de belasting (verbruikers) die er aan hangen. Echter bij calamiteiten zoals een korsluiting bv zal die 10Amp zeker wel (of nog meer) door je circuit gaan jagen en dan heb je een aardig straalkacheltje. Een zekering is daarom nooit weg. En een veilige diameter voor 10Amp is 1,5mm². Dan is die 0,75 van jou dus veel te dun, tenminste als dat je ringleiding is.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
10A en eindafschakelaars (wat feitelijk een veiligheid is) zijn verwijderd.  :D

Ik kan me dit nog herinneren: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11978
En dit, het kan al mis gaan bij een klein stroompje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42963
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 11 januari 2023, 18:16:12Een zekering is daarom nooit weg. En een veilige diameter voor 10Amp is 1,5mm².
En daarna stokt de infostroom in dit draadje.

Terwijl ik nu de echte tip zou verwachten:
-de verwijzing naar de online-winkel waar ze die zekering verkopen,
-en dus het type zekering,
-en de plekken waar je die zekeringen plaatst, b.v. in je ringleiding.

Ik neem aan dat het de ringleiding zelf is die brand bij kortsluiting veroorzaakt?

Over de wissel aandrijving zelf wordt ruimschoots info gegeven.
Duidelijk is hoe en waarom ze brak kunnen worden bij digitaal gebruik,
waarom er kortsluiting kan ontstaan als je de eindafschakelaars eraf sloopt,
en waarom je veiliger servo's kunt nemen.

Toch kan ik het niet laten om aan te geven dat als je in het forum
de zoekfunctie gebruikt met het begrip "eindschakelaars"
je massa's en massa's relevante draadjes vindt over wat er mis kan gaan.

Waaronder
* deze (2017: wat gaat er fout, hoe stel je dat vast en wat kun je eraan doen?),
* deze (2021: wisselschakeling 74490 en 74491),
* deze (2021: Hoe controleer je of de eindafschakeling nog werkt?), en
* deze (2021: wat moet ik ook alweer aanpassen, en waar staat dat in de wiki?).

Bij zoveel berichtjes weet je dat er iets goed mis is:
mensen zoeken niet eerst en stellen gewoon elk hun eigen vraag.  >:-D