Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

"Digitaal" rijden met spoor Z.

Gestart door Frajoko zondag 20 november 2022, 13:25:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Digitaal" rijden met spoor Z.
November in Houten zag ik een modelbaan uitgevoerd in schaal Z, waar digitaal gereden werd.
De loks waren niet digitaal maar de baan zelf was digitaal, onderverdeeld in blokken.
De aansturing was iets van koploper, met nog een stukje software.
Ik rij zelf schaal Z analoog in 2 blokken met elk een trafo, maar ben benieuwd naar deze "digitale" aansturing.
Wie kan mij voorzien van informatie?
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Bij een bloksysteem blijven de locs dus gewoon analoog.
De besturing van dat bloksysteem kan op diverse manieren. Digitaal is er daar één van.
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Er is een systeem op de markt die zich daar op richt, zie http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/, een dealer van dat systeem is Domburg Train Support in Ermelo.

Groet, Anne W
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Lid sinds: 2008

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

offline
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Je, erg gaaf, miniclub in digitaal.
Ik ben ook wel eens op onderzoek geweest.
Probeer deze eens; www.spoor-z.nl
Die doet ook locomotieven digitaliseren.
En ja de baan digitaal maken, das gewoon 2-rail.
Dus alle 2-rail oplossingen die er zijn voor H0 en N, zijn ook toepasbaar op z.
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Ik heb een digitale Z-baan (aangestuurd met een CS1Reload en een spanningsverminderaar (want max 12V en de CS1R geeft minimaal 14V); en de locs zijn met decoder omgebouwd door spoorzreno.nl (ook op de beurs in Houten).
Ik moet wel zeggen dat - als de baan een tijdje heeft stilgestaan - het erg storingsgevoelig is voor wat betreft vuil/oxidatie op de rails (helaas ligt het lastigst schoon te maken  stuk bij mij in een tunnel...). In die locjes past geen powerpack dus bij de minste vervuiling staan ze al stil. Dus veel rijden of goed poetsen.
Groet, Paul
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Citaat van: Postduif op zondag 20 november 2022, 15:09:48Probeer deze eens; www.spoor-z.nl
Die doet ook locomotieven digitaliseren.

Grappig in die link staat een H0 lok afgebeeld 8o
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Of kijk op: https://velmo.de/ in het Duits en Engels. Maar dit behandelt de techniek in de locs...
Re: "Digitaal" rijden met spoor Z.
Klopt, in schaal Z is het hybride Dinamo systeem heel populair. Dit omdat het je in staat stelt zowel analoog als digitaal door elkaar te rijden. Wel heb je daar gelijk software zoals iTrain voor nodig.

Digitaal maken is tegenwoordig geen probleem meer. Met decoders zoals de PD05, MX615 is elke Z loc gewoon digitaal te maken. Onlangs hebben we zelfs een BR 103 digitaal gemaakt met sound: