Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zelden dat ik naar voetbal kijk. Is al een wonder dat ik weet wat ADO is. Dus nee.

Het enige wat ik mooi vind uit Den Haag is mijn favoriete band.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hallo Henk,

Je gaat geweldig snel! Verschillende projecten tegelijk dus iedere keer veel vorderingen te bekijken. :thumbup:

PS: geel valt wel heel erg op...... 8o maar als grondlaag doet dat het vast wel goed.

Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 18 november 2022, 14:08:05Het enige wat ik mooi vind uit Den Haag is mijn favoriete band.
Die van radarliefde?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 18 november 2022, 20:24:51
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 18 november 2022, 14:08:05Het enige wat ik mooi vind uit Den Haag is mijn favoriete band.
Die van radarliefde?
Oh ja, en van die dingen die Zwarte Pieten tegenwoordig niet meer mogen dragen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hehe we zijn er weer hoor. Even een dag zonder internet moeten doen. Gister hield het er plotseling mee op. Meteen mijn provider gebeld en ze hebben het vandaag weer gefixed. De fiberkoppeling was spontaan uit elkaar gevallen, wel alles nog binnen de huls maar daar hield het ook mee op.

Ja inderdaad die van acht mijlen hoog. De enige cover die ze ooit op plaat hebben gezet en veel mooier als het origineel. Weet je ook hoe ze aan hun naam gekomen zijn?

De werktafel is ondertussen zo goed als klaar. Ben nu bezig met de laatste hand, elektrische aansluitingen voor de benodigde apparatuur en machientjes.
Werktafel5.jpg

Bedieningspaneel voor de geluidsinstallatie voor in een paneel gebouwd en de speaker aansluitingen en andere ingangen achterop.
Werktafel7.jpg

Dan zijn er de laatste dagen twee paketten gearriveerd met rails. Ondertussen het schaduwstation1 lokaal van de benodigde railstukken voorzien. Daar mist nu alleen nog één wissel. Dat zal eerdaags ook hier aankomen volgens T&T. Verder twee dozen Peco flex en een aantal wissels waarmee de achterliggende trace's van rails moeten worden voorzien. Zodra dat klaar is kan het dan gereed zijnde deel getest worden. Dat wordt dan effe spannend.
Schadstat1lokaal.jpg

Ondertussen heb ik nog een ontdekking gedaan. Een poos geleden had ik in NL nieuwe connectors besteld voor mijn IB. Die zijn nog steeds niet hier aangekomen, tja geen Track&Trace dus wie weet het? Niemand inderdaad. Van de week zat ik te browsen op de regionale Ali site voor dergelijke connectors en zag ik dat die in verschillende breedte maten leverbaar zijn. Dus 2,5 pitch, 3,5 pitch en 5,1 pitch. Dan moet ik dat eerst maar nameten welke ik moet hebben dus. IB heeft 2,5 pitch en de stekkerlijsten die oa op een Arduino gebruikt worden zijn ook 2,5 pitch en die heb ik ruim op voorraad. Dus even passen en dat past perfect. Alweer een probleem opgelost!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog een koptelefoon op je werktafel en je krijgt het idee, dat dit de nieuwe werkplek van een zendamateur wordt, Henk  :D
Radio Rehausen  B)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Nee hoe ze aan hun naam gekomen zijn weet ik niet; wel dat die eerst mét, en later zónder s is.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tony, grappig dat je daarover begint. we hebben hier wel Radio Prasat en nog enkele stations, maar dat zijn allemaal éénmans bedrijfjes. 's Ochtends om cica 8 uur beginnen ze met uitzenden. Tijdens de lunch ligt de zaak (1 of 2 uur, al naar gelang) plat en na vijf uur is er ook niks meer te beluisteren. Radio ala Thailand en dan wordt er uitsluitend Thaise muziek ten gehore gebracht. Hoewel er ook heel veel covers zijn van ons bekende liedjes maar dan wel met Thaise tekst. Eigenlijk wil ik dus zo snel mogelijk weer over op internet radio. Lekker mijn eigen ding luisteren.

In "radarliefde" wordt er naar gehint. "The radio plays that same old song ....... coming on strong".
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Meer dan fraaie werkplek :thumbup:.

En dan nu de allesbeslissende bonus vraag: Wat heeft Brenda Lee met Golden Earrings te maken 8o?

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Je werktafel is er één waar je heerlijk aan kan werken / knutselen. :thumbup:
En ja met een geluidsinstalatie erbij werkt het toch net een stukje lekkerder. :P
Succes toegewenst met de verdere werkzaamheden aan je werktafel / baan.

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Wico op zondag 20 november 2022, 13:50:37Henk,

Meer dan fraaie werkplek :thumbup:.

En dan nu de allesbeslissende bonus vraag: Wat heeft Brenda Lee met Golden Earrings te maken 8o?

Groeten,
Wico
Uit Radar Love:
The radio's playin' some forgotten song
Brenda Lee's "Coming On Strong"
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 november 2022, 11:49:28Weet je ook hoe ze aan hun naam gekomen zijn?

Citaat van: Hanzi op zondag 20 november 2022, 12:36:04Nee hoe ze aan hun naam gekomen zijn weet ik niet; wel dat die eerst mét, en later zónder s is.

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 20 november 2022, 13:22:07In "radarliefde" wordt er naar gehint. "The radio plays that same old song ....... coming on strong".

Citaat van: Wico op zondag 20 november 2022, 13:50:37En dan nu de allesbeslissende bonus vraag: Wat heeft Brenda Lee met Golden Earrings te maken 8o?

Citaat van: Hanzi op zondag 20 november 2022, 14:09:50Uit Radar Love:
The radio's playin' some forgotten song
Brenda Lee's "Coming On Strong"

Hans, zover was ik dus ook, maar als ik de hint van Henk goed begrijp is er een relatie tussen de naam van de band en deze dame in de song.

En die zie ik niet (of ik snap het niet) 8o.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Volgens mijn informatie, en die is al heel oud (van voor de opname van Radar Love) heeft Brenda Lee ooit een plaat opgenomen met de titel Golden Earrings. En daar was George heel erg van gecharmeerd.
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
  B) Deze kleur van je werktafel is inderdaad net wat mooier als dat felle geel, het werk wat rustgevender denk ik. O:-D
En de inbouw van je radio of hoe dat ook heet ziet er ook gelikt uit. :thumbup:
Lekker knutselen aan de mooie knutseltafel. B)

Dirk-Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
:offtopic: ik ben toch nog even in de (internet-)archieven gedoken Henk, en daar kom ik het volgende tegen:
De naam van de band wordt aangepast in Golden Earring, vernoemd naar het nummer 'The Golden Earrings' van de band The Hunters. Lees meer: Rockzine
Brenda Lee heeft het voor zover ik kan vinden nooit gezongen. Peggy Lee had er wel een hit mee, maar dat is -ondanks dezelfde titel- weer een heel ander nummer dan dat van The Hunters.
Wie er gelijk heeft blijft de vraag: jij met je verhaal over Brenda Peggy Lee of Rockzine met hun versie over The Hunters.
Ik lijk Leo Blokhuis wel :D.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
:offtopic: En zo wordt het mysterie langzaam ontrafeld :D. Gelijk ook een flash back naar mijn jeugdjaren: "Het jaar 1968 wordt afgesloten met een 'greatest hits' album".

Mijn eerste aangeschafte album op cassette band, en letterlijk helemaal stuk gedraaid B).

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Je bent een prachtige werktafel aan het bouwen en van alle gemakken voorzien  :thumbup: :thumbup:
Lekker een muziekje erbij en genieten maar, zelf luister ik vaak via internet naar Vintage Veronica ( soms met dj's uit de tijd van het zendschip ) of naar radio 10 THE 80's


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Golden Earrings als lied dateert uit 1947, voor het eerst in een theater gezongen door Marlene Dietrich en als eerste op grammofoonplaats uitgebracht door Peggy Lee. De instrumentale versie van The Hunters (G.B,) dateert uit 1961.
https://secondhandsongs.com/work/109122/versions#nav-entity
https://secondhandsongs.com/performance/109124

Cees

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Hanzi op zondag 20 november 2022, 18:10:06Brenda Lee heeft het voor zover ik kan vinden nooit gezongen. Peggy Lee had er wel een hit mee, maar dat is -ondanks dezelfde titel- weer een heel ander nummer dan dat van The Hunters.
Wie er gelijk heeft blijft de vraag: jij met je verhaal over Brenda Peggy Lee of Rockzine met hun versie over The Hunters.
Ik lijk Leo Blokhuis wel :D.

Nee, ik kan het ook niet vinden, maar wat zegt dat? In die tijd stonden er op de B-side van veel singles nummers die niet op een album (LP) voorkwamen en in de loop der tijd vergeten zijn. Maar goed het kan ook Peggy Lee zijn geweest, what's in a name. Mijn informatie komt van een vriend waar ik toen veel mee optrok. Na het verongelukken van zijn ouders was hij in Den Bosch bij zijn grootouders komen wonen. In Den Haag had hij bij George en Rinus op school gezeten en hij kende ze goed. Dat bleek ook toen we een concert van de band bezochten. Hij werd naar achteren geroepen en ik natuurlijk mee.
The Hunters had ik nog nooit van gehoord, ben ook nooit zo weg geweest van alleen instrumentaal, enkele uitzonderingen daargelaten.
Het nummer van Peggy Lee is in 1983 opnieuw opgenomen door Willie Nelson. Iets ander arrangement maar ook erg mooi.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Kort samengevat kunnen we stellen dat de bandnaam is geïnspireerd op een liedje met dezelfde titel: Golden Earring(s).

Terug ontopic maar weer :D.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Helemaal af is het nog niet maar voorlopig schei ik er mee uit. Het elektriek zit er in en is aangesloten. Het geheel moet alleen nog wat geplamuurd, geschuurd en geschilderd worden. Dat komt op een later tijdstip wel. Nu eerst verder met de baan.
Werktafel8.jpg
Werktafel9.jpg
Werktafel10.jpg
Werktafel11.jpg

Het laatste wissel voor het schaduwstation lokaal is nu ook binnen en meteen ingebouwd. De aansluitdraden liggen tot bij de decoder. Morgen meteen aansluiten en kijken of we het geheel kunnen gaan testen.
Schadstatlok3.jpg     

Vervolg in het volgende bericht.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vervolg.
Schadstatlok4.jpg

In een eerder bericht vermelde ik al dat er een oplossing was voor de aansluiting van mijn IB. Zie foto hieronder. Een eenvoudige Buchsenleiste op maat gesneden, draden eraan gesoldeerd, iedere draad apart van een krimpkousje voorzien en daarna het hele geval ook nog in een krimpkous gepakt. Dan kan er niet veel meer verkeerd gaan.
IBconnector2.jpg

En zo ziet dat er dan uit als het aangesloten is.
IBconnector2-3.jpg

De Buchsenleiste hier in 20-voudige uitvoering. Daar kun je gewoon met de Dremel het benodigde stuk vanaf halen. Er onder als voorbeeld een 8-voudige Steckerleiste.
Connectorstrips.jpg

Zoals boven al vermeld is het laatste (voorlopig) benodigde wissel (een 24612) binnengekomen. De aandrijving hiervoor had ik al, dus vanmiddag samengevoegd en getest. Teleurstellend resultaat, wissel ging niet helemaal om. Aandrijving open gemaakt en de eindafschakeling overbrugd. Verheugend resultaat, wissel klikt en klakt vrolijk om. Op de foto is te zien dat ik eerst het hefboompje heb weggehaald. Dat geeft een eenzijdig resultaat omdat de schakelaar nu nooit meer bediend wordt is deze gefixeerd op één eindstand. Dus moeten de contacten overbrugd worden om beide standen te kunnen bedienen,
Magneetspoel.jpg   
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ziet er goed uit.
Nog  FF off topic. In Radar love zingt Barry Hay: "The radio plays some forgotten song, Brenda Lee's coming on strong". In zoverre de connectie met de "Earring".
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Klopt helemaal, maar die link hadden we in reactie 808 en 811 al Freek ;).
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Klopt Hanzi, in zoverre dat in bericht 812 de juiste lyric staat, maar dat was niet waar ik op doelde. Ik had het over de enige relatie. Daaraan toevoegend dat George Kooymans bijzonder gecharmeerd was van het nummer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Freek op donderdag 24 november 2022, 00:22:25Daaraan toevoegend dat George Kooymans bijzonder gecharmeerd was van het nummer.


Het is een ode aan de moeder van Barry Hay. Luister wat hij zegt op minuut 4:18.


"Brenda Lee was haar favoriete zangeres. Ik hoorde het als ik uit school kwam. Dan had m'n moeder dit opstaan. Dan zat ze met een peuk op de bank en een glaasje wijn. Ik vond dat te gek. Ik snapte het wel."
Bron: Top 2000 A Gogo, het verhaal achter 'Radar Love' van Golden Earring.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Helaas, van baanbouw is de afgelopen dagen niet veel terecht gekomen. Van alles tussendoor moeten doen. Toen ik bezig was met rails te verspijkeren kwam ik er ook achter dat het trace voor de lokaalbaan niet ver genoeg naar achteren lag. Dan kom ik straks in de knoop met mijn scenery die daar boven moet komen. Dus eerst maar het tracé aangepast. De slinger meer naar links gelegd en wat slanker gemaakt. Helaas is de foto nogal wazig geworden. daarom heb ik de plaatsen met een cirkel gemarkeerd. De gele cirkel is de slinger zoals het was en de rode cirkel is de huidige situatie. Hoop dat je er iets in kunt zien.
Module2-12.jpg
Module2-22.jpg

Ook ben ik bezig geweest met de stroomvoorziening voor de werktafel en de controletafel. Daar moeten twee aansluitingen voor getrokken worden op twee verschillende groepen. De aansluitsnoeren hiervoor moeten circa 6 meter lang worden. Zodat deze netjes verlegd kunnen worden zonder struikelgevaar. Struikeldraadlichtseinen hebben we hier niet nodig. En om veiligheidsredenen wil ik daar dus 3 aderig snoer voor gebruiken, fase, nul en aarde. Verrassing, dat hebben ze hier niet in de winkel. Wel 3 aderig installatie kabel, nee geen VMvK. In de seventies gebruikten we in DLd iets dergelijks. Dat werd Siemens unterputzlitze genoemd. Ben er nooit een groot fan van geweest. Maar goed niet te verkrijgen dus, misschien wel in China maar voordat dat dan weer hier is zijn we een of twee weken verder. Daar heb ik geen zin in en ik heb voldoende korte stukjes van 3 en 5 meter. Dan moeten we daar maar wat moois van maken met solderen en krimpkous.
Apropos solderen, onlangs een rol speakersnoer gekocht om mijn luidsprekers mee aan te sluiten. Aan de speaker zelf zitten van die klemmen dus dat is geen probleem. En aan de versterker heb ik ook van die klemmen gemaakt. Wat is dan het probleem? Dat ik de draden te kort heb afgeknipt en er dus weer een meter aangefabriekt moet worden. Geen probleem zou je denken, soldeerbout opstoken en als vanouds een soldeerverbinding maken. MIS!!!
Het ziet eruit als koperdraad maar dat is het volgens mij niet. Je kan het heet stoken met de bout en dan tin ertegenaan houden maar die word niet door de draad opgenomen. De vloeibare tin rolt er gewoon weer vanaf. Alleen de draad wordt zwart en meer niet! (Zou het aluminium kunnen zijn met een koperkleurtje?) Nog nooit meegemaakt! Dacht dat ik gek werd. Weer zo een typisch Thais product. Heb er uiteindelijk van ellende maar knelverbindingen opgezet. Dat werkt wel. En dan de grote opluchting. Mijn favoriete muziek weer uit de speakers horen komen. Eind goed, al goed.

En oh ja, nu heb ik een radio over en geen van de huisgenoten wil het ding hebben. >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Voor je luidsprekertjes had je toch gewoon een simpel elektra-snoertje kunnen nemen ?
Het gaat immers niet om een audiofiele hifi-installatie.

Cees
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, in Nederland wel. Maar dat is hier dus niet.
En ik snap nu ook waarom speakersnoer hier zo goedkoop is. Er zit geen koper in en dat scheelt nogal in prijs.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vervelend van dat draad.
Ik wil je wel enkele meters opsturen hoor.

Cees
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is een heel vriendelijk aanbod maar niet echt nodig. Er zijn meerdere (vele) wegen die naar Rome leiden. Ook in de draadwereld.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Na de fourageertoer van vanochtend toch nog kans gezien om wat meters rail neer te plempen. En toen diende het volgende probleem zich al weer aan. Logistiek is blijkbaar niet mijn sterkste kant, nu zijn de messing railspijkertjes op. En die heb ik toch echt nodig om een middenleider op te solderen. Kan wel alvast ettelijke meters rail neerleggen maar het geheel moet dan wel toegankelijk blijven tot dat klaar is.
Module2-3.jpg

Heb inmiddels op de regionale Ali site brass nails and screws gevonden. Gaan we eens kijken of dat te gebruiken is.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Wel even uitkijken als je daar ook koper strip bestelt. Voor je het weet staat er een brass band voor je treinenpaleis te spelen :o) .

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het is nu net voorbij tien uur 's avonds en ik zweet me het apelazerus. Morgen is onze kleine meid (Lynn) jarig, ze word 2 jaar. Als cadeautje heb ik een activcenter gekocht met glijbaan, schommel en klimdingsboems. Dat moest natuurlijk nog in elkaar gezet worden. En dat valt in je uppie, met in de eene hand een onduidelijke Chinese tekening en in de andere hand de te bouwen delen, nog helegaar niet mee. Dus nu nog even uitbuiken en dan strakjes lekker otje papen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dit doet mij denken aan een liedje van Peter Koelewijn: "Je wordt ouder papa, geef het maar toe......" 😉
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, die ken ik ook. En het is natuurlijk helemaal waar, zelfs als je het zelf niet wil zien.  >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En toen was deze zaterdag ook alweer bijna voorbij. Tijd dus voor de wekelijkse updeet, ook al valt er niet veel te updaten of weten.
Het hoogtepunt deze week was wel de verjaardag van ons zonnetje. Had eerder al gemeld dat de kleine meid een activitycenter heeft gekregen. Dat was een schot in de roos. Ze vond, en vind het nog steeds, prachtig. En opa was natuurlijk van harte uitgenodigd om mee te spelen. De glijbaan vind ze nog geen beetje eng om alleen af te gaan maar met vasthouden schatert ze het uit. Dan moet er dus wel iemand mee spelen. Als ze alleen is klimt ze de ladder op, gaat boven staan en laat haar knuffel naar beneden glijden. Dat is dikke pret, dan achteruit weer de ladder af en knuffel ophalen, waarna het verhaal opnieuw begint.

Een dieptepunt was er ook, ik had slaande ruzie met mijn soldeerwerk. Nog nooit meegemaakt. Mijn tin uit EU was op en ik had hier via de regionale Ali site nieuwe gekocht. Gewoon, zoals altijd, harskern soldeer van 1mm dik. Vertinnen was er nog mee te doen maar wanneer beide delen samengevoegd moesten worden verdomde het spul het om te vloeien. Het werd wel heet maar daarmee hield het ook op, verder niks nada niente. Om gek van te worden. En een andere bout pakken hielp ook niet, het resultaat bleef hetzelfde. Uiteindelijk heb ik een andere (nieuwe) soldeerpunt in een bout gezet en nu lijkt het te lukken. Heb vandaag in ieder geval een paar (6,5) meter middenrail kunnen solderen. Héhé, pfoe poe. Morgen nog 3 meter te gaan en dan kan de volgende laag erboven gelegd worden. Maar dan eerst nog effe test rijden, we willen wel zeker weten dat het goed ligt en er probleemloos over gereden kan worden. Alleaansluitingen voor voeding, wissels en melders zijn ook al gemaakt. Alleen nog aansluiten op de nodige verdeelblokken en decoders.
Module2-4.jpg

Ondertussen ook een begin gemaakt met de opstelling van de controletafel. Dan hoef ik dat straks niet allemaal nog een keer te doen. Je kan het eerst wel provisorisch neerzetten maar dan moet het strakkies toch nog weer goed  gedaan worden. En ik ben niet zo dol op dubbel werk dus.
Controlpult-1.jpg

De Intellibox staat op zijn plek, de laptop ongeveer. De trafo daarachter dient om de IB te voeden, dat zijn twee ouwe donkerblauwe M trafo's samengebouwd in één. Dat moet voldoende power leveren voor de IB. De geleverde (over)spanning wordt dmv een diode array teruggebracht tot 16V AC. Dat werkt perfect. Van de IB gaat er dan een voedingskabel naar de baan waar een Uhlenbrock Booster wordt opgesteld. Die twee moeten ruim voldoende power leveren voor de treintjes. Daarnaast is er nog een oude Deltakast (met trafo) die ook als booster wordt ingezet. Maar die dient alleen voor de decoders, het schakelsignaal dus. De schakelspanning wordt dan weer geleverd door een tweede 16V AC trafo.
Verder komen er op de controletafel schakelaars, contactdozen, controlelampjes, Volt- en Amperemeters. En twee monitoren, één voor het CCTV systeem en de andere voor wat anders. Kijken of ik het beeld van de laptop daarop kan toveren. Dat schermpje is mij net iets te klein.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Voor een update van een week waarin weinig valt te vertellen is het toch nog een heel verhaal geworden :D. Herkenbare ervaringen met de kleindochter, al zijn ze bij inmiddels al iets ouder. Die pop en glijbaan was hier idem dito hetzelfde verhaal! Van je elektronica verhaal begrijp ik weinig, maar daar heb ik dan ook zeer weinig kaas van gegeten (bij mij vooral plug and play oplossingen). Maar het ziet er allemaal indrukwekkend uit :thumbup:.

Groeten,
Wico   
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 27 november 2022, 11:53:15(...)
messing railspijkertjes op (...)
regionale Ali site brass nails and screws (...)
Heel experimenteel ...

Zag er al eerder wat foto's van
Wil je er iets meer over kwijt?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wel rustig aan doen, Henk !
Vanaf nu is het hobby  ;)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tony,

Vanaf het begin is en was het al hobby. Aangenomen werk ziet er heel anders uit. Ik ga lekker in mijn eigen tempo voort en dat is rustigjes aan. Dat neemt niet weg dat er soms rare dingen gebeuren waar ik wat moeite mee heb.

Jan,

Tuurlijk wil ik daar wel wat meer over kwijt. Is er iets speciaal wat je wilt weten? Er zijn namelijk vele wegen die naar Rome leiden. Mijn methode is in grote lijnen eerst de wissels van middenleider voorzien, polariseren en aandrijving eronder monteren. Dan de wissels op de juiste plaats leggen en een gat boren waar de aandrijving in kan verzinken. Daarna de (flex)rails leggen en aan de buitenrand met schroeven vastzetten zoals je dat vaak ziet bij anderen. Wanneer de rails naar behoren ligt worden er messing spijkertjes in het midden geslagen, en de koppen vertind. Dan neem je een meter of twee 1,5² VD draad die je uitrekt met circa 10%, de isolatie kun je er dan zo vanaf schuiven. Deze draad wordt op de vertinde koppen gesoldeerd. Dan kun je er nog voor kiezen om het geheel met lijm te bedruppelen, dan gaat die rail nergens meer naar toe, ligt zo vast als een huis. Waarna de schroeven verwijderd kunnen worden. Als laatste dan nog even glad schuren en klaar ben je. En dan ziet dat er zo uit.middenleider1.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 03 december 2022, 12:29:19En twee monitoren, één voor het CCTV systeem en de andere voor wat anders. Kijken of ik het beeld van de laptop daarop kan toveren.

Dat is dus redelijk gelukt. Heb nu op de grote monitor het beeld van koploper. Terwijl op het laptop scherm de overige windows te zien zijn. Dat werkt wel prettig, maaarrr.... Het scherm van de monitor is zo groot dat het koploper scherm voor het grootste deel uit een wit vlak bestaat. Nu kan ik natuurlijk meerdere rijwindows openen om dat te vullen maar dat vind ik niet mooi. Nu vraag ik mij af of het baanoverxicht van koploper vergroot kan worden. ik heb al in instellingen zitten zoeken maa rniets gevonden wat daar op wijst. Wie weet raad?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De grootte van  het baanoverzicht in koploper is dus wel aan te passen. Zij het op een ietwat uitvoerige manier, daar gaan straks weer de nodige uurtjes knutselplezier in zitten.

Wat heb ik deze week dan wel gedaan? Draden trekken, heel veel draden trekken en nog meer solderen. Eerst de ringleidingen zover mogelijk gelegd. En daarna alle aansluitingen gemaakt. Dat moet helaas allemaal onder de baan gebeuren, dus een hoop kruip en sluip werk. Dat is niet ideaal met twee kapotte knieën dus echt snel gaat het niet. Maar, zoals al eerder aangehaald, de snelheid is niet van belang. Stapje voor stapje komen we er wel. En tussendoor steeds even wat anders doen om de ledematen wat rust en afwisseling te geven. Daarom tussendoor ook wat aan de console gewerkt en testjes gedaan.

Bijvoorbeeld wil ik mijn voedingsspanningen kunnen monitoren met Voltmeters. Nu zijn er bij Ali hele leuke en mooie digitale metertjes te koop maar die zijn bijna allemaal voor gelijkstroom, niet voor wisselstroom. de enige wisselstroommodellen die ik gevonden heb moeten minimaal 60 Volt krijgen. En met zoveel spanning werken we niet, dat is max 18Volt. Dus wat dan? Gelijkrichten? Zelfs zonder afvlakking geeft die meter dan al 23Volt aan ipv 18. Dat is niet erg betrouwbaar meten. Daar moet dus een schakelingetje bedacht worden om dat te verbeteren.

En daarnaast begint de console ook al aardig vorm te krijgen. Binnenkort even tijd vinden om nog wat plaatmateriaal voor de frontpanelen te scoren. Dan kunnen die ook gestalte gaan krijgen en kunnen alle voedingsdraden naar de baan aangesloten worden. Als dat gebeurt is kan ik eindelijk alle aangesloten wissels bedienen via de IB en kan er serieus begonnen worden met testrijden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

online
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk,

Haradigi heeft iets soortgelijks gemaakt. Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg1342460#msg1342460

Groet, Arie
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Arie, ja dat weet ik, maar wat wil je daar nu mee zeggen? Harald heeft die dingen in zijn voedingskasten gebouwd, dat wil ik niet want die zie je straks niet meer. En dan heeft een metertje op die plek weinig zin.

Voor de geïnterresseerden nog even een foto van de vorderingen aan het console. Er begint enig contour in te komen. Snel gaat het niet want de lijm moet iedere keer goed drogen om een stabiel geheel te kunnen krijgen.
Controlpult-2.jpg

Vandaag nagenoeg de hele dag met mijn meter schakelingetje zitten stoeien. Ben er nu bijna uit. Bleef maar last hebben van jutterende spanningen, continu variërend tussen 17,4 en 19,8 Volt. Dat is niet prettig aflezen. Ik heb een grotere elco nodig. Ga nu een 1000 muF 25V model bestellen. Daarmee moet het euvel verholpen zijn. De grootste elco die ik op voorraad heb is een 100muF van 16V en dat is, vrees ik, net te weinig. Zal een tijdje goed gaan, maar hoe lang? Wil dat risico niet aangaan. En elco's komen altijd van pas.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Die blote trafo kun je het beste zo laten voor eventuele insluipers  B)

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Tony,

Wat voor afschrikwekkends zou dat voor insluipers op moeten leveren dan? Jij mag je zelf dan wel digibeet noemen maar hier zijn het allemaal elektrabeten. Ze hebben geen idee wat elektra is. Ja er brandt een lampje op en er kan een motortje op draaien. Het belangrijkste voor ze is dat hun mobiel ermee opgeladen kan worden, meer niet. En als ze gebeten worden door de elektra is het toch altijd eigen schuld, maar dat snappen ze niet.
Momenteel hebben we een camping achter het huis. Dochterlief heeft de jeugd uit omringende dorpen uitgenodigd om te komen camperen. Dat is een gewoonte aan het einde van het jaar. In eerste instantie was de camping voorzien van waxine lichtjes, maar daar kun je geen mobiel mee opladen, dus waardeloos. Van mij kregen ze geen toestemming om een verlengkabel te gebruiken (2-aderig zonder aarde midden in een weiland, wil je graag dood?). Die hebben ze nu dus bij de buren aangesloten. Ze zien het gevaar niet, ze snappen het gevaar niet, tot ze geëlectrocuteerd worden en dan is het te laat. En enige vorm van voorlichting wordt door de elec maatschappij ook niet gegeven dus ze blijven dom.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Die aarde heb je toch niet nodig voor mobieltjesadapters.
Dan heb je meer aan een aardlekschakelaar in je meterkast of aan het begin van die kabel. Of kennen ze dat daar ook niet?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, een aardlekschakelaar kennen ze wel maar lang niet iedereen heeft zo een ding in de meterkast gebouwd want die zijn "duur". Daarbij werken de modellen die ik hier gezien heb alleen als er ook een aarddraad aangesloten is. En daar gaan we weer, een aarddraad kost extra geld en die heb je toch helemaal niet nodig? Het werkt zonder ook!
Ja inderdaad, het lampje gaat aan, het motortje draait, de mobiel laadt op. Maar over veiligheid wordt met geen woord gerept. De meeste slachtoffers in dit land vallen door het verkeer, schrik niet, 750 stuks per dag. Iedere dag weer. En dat getal wordt onmiddelijk gevolgd door electrocuties! Het helpt wel tegen de overbevolking.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Baanbouw Rehausen
Oké, die werken dan kennelijk volgens een ander principe dan de aardlekschakelaars hier. Die meten simpel gezegd de stroom die de installatie in gaat en de stroom die weer terugkomt uit de installatie.
Zit daar meer dan 30mA verschil in dan schakelt hij uit. Heb je geen aarddraad bij nodig.
Bizarre aantallen overigens die je daar noemt over verkeersdoden en electrocuties 8o.