Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Overspuiten ketelwagen

Gestart door Charlemagne vrijdag 18 november 2022, 16:45:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overspuiten ketelwagen
Lid sinds: 2021

offline
Overspuiten ketelwagen
:offtopic: Om te beginnen verontschuldig ik mij voor mijn naamsverandering, maar kleine jongens worden groot. Toen ik begon op dit forum, nu zo'n jaar geleden, werd mijn eigen voornaam, Karel, niet geaccepteerd als gebruikersnaam, want al in gebruik. Vandaar dat ik voor Kareltje koos. Nu zag ik dat er ook een mogelijkheid is om een forumnaam te kiezen. Gezien de 'Franse slag' waarmee ik mijn Tour de Carol aan het bouwen ben, koos ik - in plaats van de eerdere verkleining - nu maar voor de vergrotende Franse trap. Van Kareltje (waar ik een beetje iebel van werd) naar Charlemagne. Voor jullie blijf ik natuurlijk heel gewoon Karel.

Nu mijn topic. Ik heb een aantal Marklin ketelwagens gekocht die ik wil terugbrengen naar een Franse 'look' uit de begin jaren 50. Ze worden zwart met opdrukken als Simotra e.d. Ik had gehoopt de keteltjes er makkelijk af te kunnen halen, maar nadat ik de wielen en koppelingen had verwijderd, kreeg ik indruk te moeten gaan uitboren. M.n. de aanhechting links. Heeft een van jullie ervaring hiermee? Ik zou zo min mogelijk willen beschadigen.

Bij voorbaat dank voor eventuele adviezen.

Karel
Re: Overspuiten ketelwagen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Overspuiten ketelwagen
trapjes voorzichtig losmaken en dan met tangetje die rechtse witte klipjes dichtdrukken en de ketel zou los moeten komen.
Re: Overspuiten ketelwagen
Dank Johny. Ik zie net bij nadere inspectie van de andere wagens, dat die niet zo'n bruinige kant hebben, maar klipjes aan weerszijden. Dan zou het dus moeten lukken  :)
Karel
Re: Overspuiten ketelwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Overspuiten ketelwagen
Ik weet niet hoe andere dit doen, maar mijn ervaring is dat als je die nokjes naar elkaar drukt, ze al heel snel breken. Voorzichtigheid is hier dus geboden.
Re: Overspuiten ketelwagen
Ad, ik ben inderdaad heel voorzichtig (!!) te werk gegaan.

1. Wielen verwijderen.
2. Koppelingen verwijderen door ze van onderen met een schroevendraaiertje op te wippen. Pas op, wat een schroefje lijkt is een plastic palletje. Niet met een schroevendraaier aankomen.
3. Zwarte lipjes naar elkaar toe drukken met tangetje. Tevens een schroevendraaiertje tussen de chassisplaat en de bodemplaat van de ketel om wat opwaartse druk te krijgen.
4. Witte lipjes van buiten naar binnen drukken. Kan het beste met een wat grotere schroevendraaier tussen de zwarte opstaande rand en het lipje te plaatsen en een heel klein beetje te draaien.
5. Trapje en brug verwijderen door ze bij de twee lipjes met een schroevendraaiertje op te wippen.

Alles ging, met beleid, heel voorspoedig. Zie foto's, inclusief van een ketelwagen, zoals die al op mijn baan staat en die als voorbeeld moet dienen.
Re: Overspuiten ketelwagen
Rest van foto's
Re: Overspuiten ketelwagen
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Overspuiten ketelwagen
Beste Karel,

Heel interessant onderwerp, ik heb een aardig aantal Esso-wagentjes (4441), vind de Franse spoorwegwereld, ook in model, heel aantrekkelijk, wellicht kan ik aan de hand van jouw 'topic'ook iets proberen.
Ga je draadje in elk geval volgen.
Jammer van het Esso-model vind ik dat het laddertje aan het bordes maar een steun aan één kant heeft in plaats van aan twee.
Weet jij of iemand van de andere lezertjes of er gedetailleerdere bordesjes te koop zijn?
Daarnaast waar vind je de Franse decals voor de borden?
Welk merk heeft het getoonde zwarte Esso / Simotra-wagentje?
 
Veel succes het de ombouw!

Peter   
Re: Overspuiten ketelwagen
Ha Peter,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met het laddertje dat maar aan één kant steun heeft.
Voor Decals had ik een Franse site gevonden, AMF87, met echt mooie decals (wel prijzig, € 8,- per wagensetje), maar de email waarmee ik mijn bestelformulier opstuurde, kreeg ik van de postmaster onbestelbaar retour. Ik probeer ze nog via andere weg te bereiken.
Inmiddels wel alvast via Ebay een vel besteld en betaald (€ 15,-): DECALS TRAIN 1/87 MARQUAGES WAGONS CITERNES Epoque III (1945-65) .
De zwarte ketelwagens, onlangs gevonden, vormen een speciale Marklin-set van drie (84421?), gemaakt voor Simotra.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet,

Karel

Re: Overspuiten ketelwagen
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Overspuiten ketelwagen
Beste Karel,

Leuk! Dank voor je reactie!
Ga zeker zoeken naar decals!
Het 'steuntje' van het laddertje zit bovenaan het laddertje, het 'bochtje' linksboven.
In werkelijkheid ( en ook bij andere modellen) zijn er twee steuntjes.
Losse laddertjes of laad-/losbordessen met twee 'bochtjes' heb ik nooit gevonden, zal eens zoeken bij Weinert.
Tof dat setje Franse ketelwagentjes!
Blijf je ombouw natuurlijk volgen, succes!

Peter
 
   
Re: Overspuiten ketelwagen
Ik ben er inmiddels achter dat een aantal van de ketelwagens die ik kocht wat anders in elkaar zitten. Daarbij kan de ketel niet worden gescheiden van de ketelbasis (zie stap 4 in mijn bericht van 19/11). Het bordesje kan er wel worden afgewipt. Bij het overspuiten zal ik dus wellicht wat moeten afplakken.
Re: Overspuiten ketelwagen
Dag Karel, hierbij een foto van mijn omgebouwde Shell wagonnetjes, inderdaad, er bestaan 2 versies van de bovenbouw,
de stickers heb ik zelf gemaakt met decal
succes nog, mvg, Alain

Re: Overspuiten ketelwagen
Mooi Alain, dat je zelf decals kunt maken! Ik heb er net een stel binnengekregen uit Frankrijk. Nu eerst het spuitwerk.
Groet,
Karel
Re: Overspuiten ketelwagen
Hier nog een paar fotootjes van hoe het verder ging. Na de ketels met alcohol te hebben ontvet heb ik ze in de primer gezet (Vallego 73601) en daarna zwart gespoten (Vallejo 71057). Na ze van decals te hebben voorzien heb ik het geheel met transparante lak (Vallejo 70522) gespoten. Met de paintbrush had ik nog weinig ervaring, dus het was aanvankelijk even proberen. Op dit soort gladde ondergrond gaat het om het opzetten van hele dunne laagjes, want anders krijg je onmiddellijk druipers. Ook het aanbrengen van decals, wat ik vaker had gedaan, bleek sneller fout te gaan dan ik verwachtte. Toch ben ik al met al niet ontevreden.

Karel
Re: Overspuiten ketelwagen
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Overspuiten ketelwagen
Erg mooi resultaat, Karel! :thumbup:  :thumbup:

Peter