Allen veel dank voor de reacties.
Ben, het spoor dat je niet als blok indeelt, hoe gaat de software om met dit gedeelte? Wordt dit een deel dat de computer gewoon negeert? Ik wil inderdaad proberen om de aanwezige M-rails te gebruiken in het schaduwstation.
Ik heb nagenoeg alles dat ik nodig heb, en ik zie het als uitdaging om de massadetectie toch voor elkaar te krijgen zonder een vermogen te investeren in de benodigde K-rails.
Erik, dank. De diepte van het schaduwstation is 1 meter ongeveer, ik overweeg wel om niveau -1 nog wat verder te laten zakken om er zo toch wat beter bij te kunnen. De achterste sporen bieden toch een mooie doorloopmogelijkheid,
en plaats aan totaal 10 treinen. Ik ben in Anyrail nog niet echt handig met intekenen van het landschap. Ik kom niet verder dan een stationsgebouw en een fabriek
Hans, ik houd toch nog even vast aan de standaard massadetectie. Ik ben inmiddels wat aan het prutsen met wat oude M-rails en het lijkt erop dat het op een vrij werkbare manier toch gaat lukken. Ik ben volledig onervaren op het gebied van printplaten en het zelf maken van sensoren en dergelijke, maar mocht het met de massadetectie niet lukken lijkt me jouw suggestie een zeer goede optie.
Peter, ik ben me er van bewust dat het realiseren van een werkende baan met M-rails niet de gemakkelijkste optie is, maar ik zie er uitdaging in om de oude rails bruikbaar te maken voor een moderne baan. Secuur leggen en goed schoonhouden hoort daar natuurlijk bij, en ik denk dat het uiteindelijk wel lukt om ook het moderne materiaal goed te kunnen laten rijden. Ook al heb ik een relatief grote ruimte, ik zie niet hoe zonder het gebruik van R1 bogen dit ontwerp kwijt kan binnen de beschikbare ruimte. Denk je dat ook wanneer de rail secuur gelegd wordt dat er veel rijtuigen zijn die vastlopen in deze bochten?
Omdat de indeling van bebouwing en scenery niet goed ingetekend krijg heb je inderdaad een slecht beeld van hoe het zichtbare gedeelte eruit gaat zien.
De twee 2 doorgaande sporen komende van het schaduwstation lopen via het stedelijke station (bijv Assen) rond over de baan eigenlijk bedoeld voor intercity's die niet veel meer doen dan hun rondje rijden en terug gaan naar het schaduwstation. Het gedeelte boven aan de tekening met de 4 sporen boven elkaar heb ik bedoeld als iets dat op VAM Wijster moet gaan lijken. Het gedeelte in het midden van de baan moet het rangeerterrein voorstellen, met eventueel een werkplaats en andere spoorgerelateerde bedrijvigheid. In het onderste deel van de tekening wil ik nog een deel met een klein nevenlijnstation en een kleinschalige overslag voor zeecontainers o.i.d. Ik vind de bedrijvigheid leuk om weer te geven en ben met je eens dat je met minder spoor een realistischer (misschien mooier) beeld zou kunnen weergeven.
Olav, ik denk dat ik gewoon tzt eens met een baanbesturingsprogramma moet gaan stoeien om een beeld te krijgen van hoe je deze blokken moet indelen. Zoals ik het nu zie is bijvoorbeeld in het schaduwstation ieder gedeelte spoor waar je logischerwijs een trein kunt opstellen, of een gedeelte dat het schaduwstation aansluit op het baanplan dat in het zicht ligt een apart blok, dat onderverdeeld is in secties. Zoals eerder gezegd heb ik goede hoop dat ik een heel eind kom met het aanpassen van de M-rails om hiermee op de gehele baan met massadetectie te kunnen rijden, mocht dit niet lukken ga ik kijken naar stroomdetectie of infrarood. Marklin contactrails lijkt me vanwege de hoeveelheid geen optie.
Cees, bedankt ik ga het aanpassen.
Jelmer, de investering zit hem echt in de K-rail. Ik heb eens wat gekeken en deze rails is echt veel duurder dan de M-rails. Nagenoeg alle M-rails die ik nodig heb is voorhanden, dus mocht het lukken met de massadetectie dan scheelt dat echt aanzienlijk. Hebben de problemen te maken met de boogstralen van M-rails? Zijn de rijtuigen die echt 1:87 simpelweg te lang voor de bogen, of komen de problemen ergens anders door? Ik overweeg inderdaad om het schaduwstation wat verder te laten zakken zodat er wat meer bewegingsruimte ontstaat om zo makkelijker te kunnen schoonmaken.
Gertjan, leuk plan wel he
Zoals gezegd heb ik echt hobby aan het pionieren, dus ieder 'probleem' maakt het op een bepaalde manier leuker. Ik denk dat ik teveel contactrail nodig heb om de speciale contactrail te gebruiken. Daar komt bij dat het mij leuk lijkt om die oude M-rail toch geschikt te krijgen voor een dergelijk plan. Wat je zegt is dat het probleem met de moderne rijtuigen hem voornamelijk zit in de te krappe bochtstraal en niet in de rails op zich. Ik ga gewoon proberen wat lukt qua bochtenwerk en wat niet, met gepaste snelheid kun je de meeste ontsporingen wel voorkomen lijkt me.
JW, dit zijn de originele oplossingen! Niet voor 1 gat te vangen. De methode met krimpkous lijkt mij in mijn geval de beste oplossing, maar het is heel veel werk. Ik ben bezig om het proces wat te 'mechaniseren' en te versnellen om toch binnen redelijke tijd aardig wat rails aan te kunnen passen. Ik heb gemerkt dat de rail door de krimpkous wat hoger komt te liggen, door iets uit de bedding weg te frezen is dit hoogteverschil weer opgeheven. Nu nog iets waarmee ik niet als een horlogemaker hoef op te letten dat ik de klemmetjes door de krimpkous druk en productie kan in gang gezet worden
1200 Blauw, de schakelrails lijkt me vanwege de benodigde hoeveelheid en de redenen die jij noemt geen optie. Wat ik wel vaak terug zie komen zijn de problemen met treinen van andere fabrikanten op de M-rail. Gezien het tijdsbeeld dat ik voor ogen heb zou het wel fijn zijn als ik niet beperkt ben tot alleen Marklin materieel. Is het vragen om problemen om met ander spul op de oude rails te gaan rijden? Of gaat het over het algemeen wel goed met bijvoorbeeld een Artitec of Roco?
Martin, ik heb nagenoeg alle M-rails die ik nodig heb. Ik denk niet dat het verkrijgen van die laatste rail een probleem wordt. Het schaduwstation is ongeveer een meter diep. Ik had nog niet echt rekening gehouden met de beperkte hoogte om het hellingspercentage laag te houden, maar ik denk dat ik de 4 hef/daal sporen na de bocht nog verder laat zakken om zo meer hoogte te creëren. 1 meter is niet heel ver weg, maar wel als de hoogte maar 10 cm is. Zoals gezegd zou ik het heel leuk vinden om de oude M-rail toch bruikbaar te krijgen. Ik ben wat aan het prutsen en denk dat het wel lukt om de massadetectie werkend te krijgen. Ik vind het prutsen en uitzoeken zeker net zo leuk als het rijden op zich. Dit is het eerste ontwerp dat ik heb gemaakt, maar zonder veel activiteit in de vorm van treinen en locaties waar de trein naartoe kan te verliezen, denk je dat het mogelijk is om dat veel flauwere bochten te gebruiken? Ik had tijdens het ontwerpen het idee dat ik ruimte te kort kwam daar voor.
Nogmaals dank iedereen voor de bruikbare tips. Leuk om te lezen wat ieders idee is over bepaalde dingen.
Bram