Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baan bouwen

Gestart door Märklin.Pk woensdag 28 september 2022, 21:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
o
Lid sinds: 2018

offline
o
Citaat van: Märklin.Pk op maandag 14 november 2022, 13:05:12
Citaat van: Gertjan H op maandag 14 november 2022, 12:46:55Hoi Paul,
Heb even snel in Wintrack iets gemaakt dat op jouw situatie lijkt, maar ik kan niet goed zien welke R jij gebruikt; ik ben uitgegaan van R1 voor de binnenbochtPaul_1.jpg  en R2 voor de buitenbocht.

gr. Gertjan

Dank, je had helemaal gelijk. Hopelijk vanavond even tijd om dit recht te zetten!

Citaat van: Märklin.Pk op maandag 14 november 2022, 13:05:12
Citaat van: Gertjan H op maandag 14 november 2022, 12:46:55Hoi Paul,
Heb even snel in Wintrack iets gemaakt dat op jouw situatie lijkt, maar ik kan niet goed zien welke R jij gebruikt; ik ben uitgegaan van R1 voor de binnenbochtPaul_1.jpg  en R2 voor de buitenbocht.

gr. Gertjan

Dank, je had helemaal gelijk. Hopelijk vanavond even tijd om dit recht te zetten!


Er wordt aan gewerkt :-) Er is sowieso ook ruimte voor een ijkspoor, die ik verbind met een wissel naar de 'onderste/buitenste' omloop. Kan het ijkspoor ook mooi dienen om locs op de rail te zetten, gezien het feit dat ik er straks heel gemakkelijk aan de voorkant bij kom.
De stroom is over het gehele schaduwstation nu 18.6 volt. Dus dat is netjes. Ik koppel in een later stadium de helix aan het schaduwstation, en vanaf de bovenkant van de helix ga ik in principe verder met een booster. Wissels (en wisselverlichting) wil ik op een aparte booster zetten. Moet hier nog even goed mijn gedachten over laten gaan. Er ligt deze week nog werk in het verschiet om het schaduwstation in iTrain te zetten.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Na een nachtje slapen, toch nog een aanpassing -maar deze opzet is nu wel definitief. Apart opstelspoor om de locs op te zetten )ik kan er namelijk makkelijk bij, daar de hoogte van niveau -1 naar niveau 0 veertig centimeter is, en separaat (!) ligt er nu het ijkspoor nog voor (paars) Dus niet verbonden met de rest van de baan. Op deze manier twee vliegen in een klap. Let niet op de railstukken in het programma, de geometrie klopt inmiddels -dankzij de tips!Final.schaduwstation.png
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Je doet nog steeds iets verkeerd met dat parallelspoor. Die rare kronkels bovenin moeten helemaal niet nodig zijn en kunnen ook nog tot ontsporingen leiden.
Het gaat mis aan de onderkant in de rechte stukken. Die komen niet gelijk uit, dus je gebruikt de verkeerde rails. Bovendien gebruik je 2x hetzelfde railstuk (2223) voor de halve bocht. Dat moet in de binnenbocht (dus aan de onderkant/buitenbaan kant) een bochtstuk uit de R1 serie zijn (2223, zie mijn voorbeeldtekening) en aan de binnenkant een R2 (2233). Je kunt je beter even verdiepen in de railgeometrie van de K-rails. Er zijn nl perfect passende stukken die bijvoorbeeld even lang zijn als je de lengte van een wissel moet overbruggen  (2207). Dus waar nu in het blauwe deel 2201 en 2x 2200 liggen moeten die vervangen worden door 1x 2200 en 1x 2207 en dan de 2233. Het parallelspoor (rood) kan zo blijven.dat andere rechte deel moet dan voor zowel de binnen- als de buitenbaan exact gelijk zijn/worden. En als tegenboog van de 2260 moet je geen R2 van 30 graden gebruiken, die is te groot/teveel graden: daar moet de 2232 worden gebruikt als tegenboog.

gr. Gertjan
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Beste Gertjan, mijn excuses. Ik had je wijze adviezen al opgevolgd, alleen niet meer in het programma aangepast. Ik was er even klaar mee. De rare knik (te veel graden) etc. is allemaal aangepast. Zoals het er nu in de praktijk uitziet, is het dus goed gekomen. Voor de file, zal ik de opzet nog wel aanpassen.
Ik stel je begeleiding in deze zeer op prijs (wil ik nog even extra kwijt!)
Prettige avond.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Vandaag de massa en stroomdraden netjes weggewerkt, gelabeld. nog wat gesoldeerd, etc.en dat alles onder de schaduwbaan. Ik wil dit keer niet met kroonsteentjes werken om de aansluitingen te garanderen. Soms zie je mooie 'aansluitkastjes' voorbij komen. Heeft iemand misschien tips? Websites?
Verder had ik gisteren een aanvaring met mijn (schijnbaar) oudere DR4018 decoders om mijn eerste wissel te kunnen testen. Deze hebben geen groen ledje, wel de rode uiteraard. Wilde een harde reset, om schoon te beginnen (1:1)
Nu kreeg ik dit niet voor elkaar (in combi met de Ecos2) Gelukkig had ik nog een nieuwe liggen, en die werkte uit de doos natuurlijk wel.
Wie weet raad? want na het afstruinen van diverse fora, en de handleiding - helaas nog niet gelukt. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ondertussen een behoorlijke 'vertraging' opgelopen. Kortsluiting in het aanleggen van de schaduwbaan. En dus alle soldeerpunten van de K-rail checken en meer dan de helft opnieuw solderen. Ik dacht dat het daar aan lag. Meer dan een week 'de weg kwijt'...Het bleek uiteindelijk twee kleine issues te zijn. Het betrof een oude K-rail die aan de lipjes kortsluiting gaf en twee maildraadjes die onder het schaduwstation tegen elkaar waren komen te hangen. Ja, waar gewerkt wordt vallen spaanders. Hopelijk is nu alles in orde. De proeftrein rijdt in ieder geval heen en weer en vooralsnog zonder problemen op het schaduwstation. Ben er wel even klaar mee. Morgen -deels- weer een dag!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op zondag 20 november 2022, 17:10:10Wie weet raad? want na het afstruinen van diverse fora, en de handleiding - helaas nog niet gelukt.


Waarom wil je resetten, werken de decoders niet meer? Ik zou zeggen geef ze een nieuw (DCC) adres via een wisselopdracht en kijk wat er gebeurt. Resetten kan natuurlijk ook, hoe het moet staat in de handleiding die je precies op moet volgen.



Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Even geen tijd gehad ivm het werk. Ga proberen er morgen weer eens voor zitten. Ik heb overigens decoders zonder het groene ledje. Dus de oudere versie! (De nieuwe -daar heb ik er ook twee van, welken wel en restten goed - wanneer dit nodig is-
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dat even geen tijd hebben, duurt helaas wat langer. Morgen proberen wat tijd vrij te maken voor de hobby. Er wachten 16 aansluitingen en 2 Digikeijs decoders om aangesloten te worden. De eerste aansluiting is geprogrammeerd en getest, nu de rest nog ...Wordt (hopelijk) snel vervolgd.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Het woord bij de daad gevoegd. Vanmiddag eindelijk wat verder gewerkt. Twee wissels met bedrading aangesloten en getest. Ik wil het op mijn manier netjes doen, dus dat kost wat (extra) tijd. Nu loop ik tegen de volgende afweging aan. Het schaduwstation én de helix worden één geheel wat betreft de stroomtoevoer (op de Ecos Command Station), het hierop volgende stationsgedeelte met een aanverwant stuk baan/traject een tweede separaat stroomtraject (eerste booster) en uiteindelijk komt er nog een derde traject welke separaat via de (tweede) booster zal worden aangesloten. Nu wil ik alle elektrische wissels en de later te plaatsen seinen in principe van een aparte stroombron voorzien. Dus gescheiden van de rijstroom over de diverse baangedeelten.
Nu de hamvraag m.b.t. het eerste gedeelte (schaduw+helix): rijstroom + wissels/seinen op gezamenlijk op de Ecos Command Station aansluiten? (en zo door redeneren!) Of: alle wissels/seinen over de drie trajecten separaat aansluiten op één booster? (lengte +/- 100-120m uiteindelijk) 
Betekent dus dat de rijtrajecten gescheiden stroom krijgen en alle wissels + seinen over de gehele baan op een separate stroomkring/booster komen te staan.
Ik vraag het in het bijzonder, om bij eventuele storingen wat sneller bij de bron te zijn (en om onnodig veel puzzelwerk te voorkomen)
Tot zover. Wat is aan te bevelen in deze?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
gewoon jouw dr4018 apart voeden met een trafo (moet geen booster zijn) aan de 'power' aansluiting, 'signal' mag gewoon van de Ecos komen;

mvg,
Michel
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Je spreekt van twee boosters aan je Ecos, heb je die wel nodig? Hoeveel treinen gaan er tegelijk rijden, kun je daar een inschatting van maken? Dat bepaalt hoeveel digitale stroom je nodig hebt, aantallen meters rail doen er niet toe. De Ecos alleen kan al tenminste 5A leveren, da's goed voor 10 - 12 rijdende treinen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Beste Ben, je hebt zeker gelijk. Meer dan 10-12 treinen zullen het niet worden. Er komt wel veel verlichting en andere electronica uiteindelijk op de baan. Dus een cluster (extra) gescheiden houden kan geen kwaad. Ik echter twee boosters recentelijk voor een zeer schappelijke prijs over kunnen nemen, en kijk dus straks even waar ik in de praktijk mee uit ga komen. Het is misschien een wat 'overdreven' voorbeeld, wat overbemeten maar het gaat mij ook om het principe van het geheel. Wat is de beste optie? Tenslotte, kan ik de booster(s) altijd weer door verkopen. (en ik hou het graag bij dezelfde merken, krijg je het minste gedoe mee)
Dank in ieder geval voor je scherpe opmerking!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Eindelijk even tijd. Weer vier wissels erbij (aangesloten) Probeer vandaag nog wat extra tijd te claimen, zodat ik de tweede DR4018 aan kan sluiten. Vooralsnog werken de eerste 8 wissels naar behoren. Alleen mijn rug, onder de tafel ...even doorzetten: als de schaduwbaan klaar is wordt het allemaal een stuk eenvoudiger gezien de hoogtes die ik (vooralsnog) gekozen heb. Hopelijk in de kerstvakantie kan ik de helix aan de schaduwbaan koppelen, dan krijgt het e.e.a. ook een wat vastere vorm (qua plek en aanzicht)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op vrijdag 16 december 2022, 18:55:46Er komt wel veel verlichting en andere electronica uiteindelijk op de baan.
Maar die gebruiken toch geen digitale stroom (spanning). Daarvoor kun je bv een extra 12Volt switched power supply aanschaffen. Die kosten bij Ali ook niet de wereld en daar kun je een heleboel, meer dan je lief is, verlichting en elekronica mee voeden.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, eindelijk wat serieuze tijd vandaag in het projectje gestopt. De eerste 8 + 1 wissels functioneren nu via een aparte analoge trafo (Viessmann) De tweede Digikeijs decoder had klaarblijkelijk kuren, en die is nu omgeruild en werkt nu keurig naar behoren. Nog 7 wissels te gaan om het de schaduwbaan te completeren. Hopelijk gaat dit nu wat sneller. Ook de bedrading (vooralsnog) met een lijmpistool 'strak' bevestigd. Wilde even aankijken hoe het zo dadelijk allemaal past met de bedrading van de blokken/terugmelders. Ook dus oppassen, dat hier geen 'mismatch' ontstaat met de overige bedrading onder de baan. nu vrolijk verderrrrrr :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Eindelijk wat meer overzicht, na het installeren van de 16 wissels op de schaduwbaan. Ook onder de baan, krijg het wat vorm: 2x DR 4018 -die nu goed functioneren- en de eerste verdelingen richting de ringleiding. Morgen geen tijd, vrijdag hopelijk wat uurtjes voor de blokken en het inregelen van de wissels in iTrain.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Oef, het gaat er weer een beetje op lijken. IJK/programmeerspoor (= 1 blok) plus twee overige blokken met vulling aangelegd. En het eerste stukje proefgereden via iTrain. Moest weer even nadenken hoe het allemaal correct moest worden ingesteld. Was tenslotte alweer bijna een jaar geleden...Maar ben tevreden, nu de rest van de schaduwbaan, en dan de helix koppelen en afstellen. Daarna kan het 'echte' werk beginnen, maar dat duurt nog wel een paar weken. Voor nu 'Guten Rutsch'!
Re: Nieuwe baan bouwen
 @citaat Even een tip: Zet je baan in iTrain er schematisch in. Dus de lus zou ik er uit halen. Hier kun je gewoon een bocht van maken. Dit maakt het wat overzichtelijker.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Er worden vorderingen gemaakt :-) Schaduwbaan + helix aangesloten, en niveau 0 gecreëerd. Ziet er ineens anders uit.
Het werd ook tijd, je wil te grote stappen maken, maar dat kan niet als je het goed wilt doen. Met goede adviezen na 4 maanden in ieder geval weer 'zicht' op een deel van de uiteindelijke baan. Natuurlijk nu nog veel proefrijden t/m de helix, zaken afstellen, bekabeling nog meer netjes verwerken, en rail (blijven) schoonmaken. En zo langzamerhand de locs die nog in de doos liggen te overwinteren uitdagen om te gaan proefrijden. Nu alvast een beetje nadenken over de volgende fase.
Voor dit moment even genoeg...
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op zaterdag 31 december 2022, 14:48:03Oef, het gaat er weer een beetje op lijken. IJK/programmeerspoor (= 1 blok) plus twee overige blokken met vulling aangelegd. En het eerste stukje proefgereden via iTrain. Moest weer even nadenken hoe het allemaal correct moest worden ingesteld. Was tenslotte alweer bijna een jaar geleden...Maar ben tevreden, nu de rest van de schaduwbaan, en dan de helix koppelen en afstellen. Daarna kan het 'echte' werk beginnen, maar dat duurt nog wel een paar weken. Voor nu 'Guten Rutsch'!
Citaat van: Märklin.Pk op zaterdag 31 december 2022, 14:48:03Oef, het gaat er weer een beetje op lijken. IJK/programmeerspoor (= 1 blok) plus twee overige blokken met vulling aangelegd. En het eerste stukje proefgereden via iTrain. Moest weer even nadenken hoe het allemaal correct moest worden ingesteld. Was tenslotte alweer bijna een jaar geleden...Maar ben tevreden, nu de rest van de schaduwbaan, en dan de helix koppelen en afstellen. Daarna kan het 'echte' werk beginnen, maar dat duurt nog wel een paar weken. Voor nu 'Guten Rutsch'!

Voetnoot: ik heb overigens in alle blokken van de schaduwbaan, maar een melder -het functioneert allemaal zoals het zou moeten, een dubbele melding binnen deze bloksituatie vond ik overbodig (ook uit zuinigheid :-) Trein binnen opstelspoor dus 1 melder binnen het specifieke blok, en bij de 'doorgaande' blokken idem dito. Want een trein hoeft hier slechts aan het eind van het blok stil te staan, en dus wachtend op zijn volgende rondje (afwisseling van treinen dus) En ja, het wordt in principe op één blok na allemaal eenrichtingsverkeer.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
De modules aan elkaar vormen een lengte van 4 meter in L-vorm met een 'poot' van 3 meter aan de rechterkant. De meest linkse module vormt de baan van de helix. Het schaduwstation is dus onder de baan 3 meter.
Na veel proberen, intekenen op papier wat ik over 'bovenbouw/niveau 0 had gelegd, uiteindelijk (vooralsnog) bij dit concept uitgekomen: zie de bijlage.
Links boven is de rail in/uitgang dus naar de helix, die hier niet zichtbaar is. De rode rail stijgt 10 cm over een lengte van 2,63 meter (stijgingspercentage over dit traject = 4,3%, blijft vervolgens op 10 cm voor een lengte van 210 cm, om daarna weer te dalen over een lengte van 317,6 cm tot 0 met een hellingspercentage van 3,1%.
(Noot: treinen kunnen van beide kanten gereden worden!) Volgens mij moeten deze percentages haalbaar zijn. (Denk nog na over een hoogte verschil van 0 tot 12 cm...)
De rest van het ontwerp is spontaan uit het hoofd gekomen. Vraag: interessant genoeg om er een paar jaar tegenaan te kunnen? Graag jullie mening! Thx in advance.Concept.ZolderPk.png
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Eindelijk, toch maar de beslissing genomen om de helix helemaal af te breken en opnieuw op te bouwen. Had te maken met het feit dat ik er een extra ring op wilde hebben om hoogte op de baan te creëren, en het zo '100%' mogelijk wilde doen (lees ook: afstellen, want ik had de draadeinden niet op de goede hoogte gebracht aanvankelijk); was namelijk niet tevreden over de eerste poging, en een extra ring was niet haalbaar met te korte draadeinden. Alles bij elkaar heeft het uren en uren gekost om met een boormachine schroefjes los draaien, deels met de hand deels afhankelijk van de situatie per draadeind ...wat een verzoeking.
Nu de helix opnieuw afstellen in iTrain, de rode stippen verwijderen die aangeven dat dáár de trein niet lekker reed bij het testrijden, de aansluitingen gaan solderen, en verder met een aansluitend station op niveau +1 ....wordt vervolgd.
Re: Nieuwe baan bouwen
Soms moet je een stap achteruit doen om weer twee stappen vooruit te zetten.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, nu de helix vrijwel af is, ben ik begonnen met de overbrugging van het hoogteverschil. Een aflopende (3%) acht centimeter brede strook uit XPS materiaal vormt de ruilbedding. In principe kom ik met de railklengte over dit traject/blok precies uit +/- 4 meter en een beetje om tot het 0-niveau uit te komen. Voornamelijk een recht stuk, met op het laatste gedeelte een kwart bocht (R2)
Nu wil ik eigenlijk twee of drie brugdelen gebruiken net voor de aanvang van de bocht, dus in de tweede helft van het traject. En ja, dat houdt in dat deze brugdelen natuurlijk scheef komen te liggen. Op de bijgaande foto zie je het idee, impliceert natuurlijk wel dat de brugdelen scheef komen te liggen. Moet even gaan 'Googelen' of dit in het 'echt' ook voor kan komen. (Let wel, op de bijgaande foto is dit keer een ietwat knullige improvisatie te zien, maar het geeft even het idee waar..;-)
Wel of niet doen, dat is de hamvraag?
Btw: Alles wordt netjes afgewerkt conform natuurlijke bedding, talud, begroting. etc.Overbrugging.jpeg etc.
Re: Nieuwe baan bouwen
Bruggen staan niet scheef maar de opritten er naar toe wel, dus getoonde opstelling deugt niet.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Helder, het gaat goed komen!
Re: Nieuwe baan bouwen
Bruggen in hellingen kunnen wel degelijk, zowel in staal als in steen, maar niet zoals jij het wil doen met een standaardbrug, dat wordt zelfbouw. De staande profielen moeten loodrecht staan.
Re: Nieuwe baan bouwen
Nog eentje:
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Mooie voorbeelden! Thx. Zal mij eens verder gaan inlezen!
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: DB69 op donderdag 09 februari 2023, 18:25:29maar de opritten
Oftewel de aanbruggen genoemd  :)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Inmiddels, wat zaken veranderd en uitgebouwd. Besloten om twee bruggen en de hierbij behorende op & afritten op een andere locatie in het baanplan in te zetten. Ze zijn met verstelbare 'stoelpoten' (verkrijgbaar bij Hornbach) en XPS gesneden onderbouw aangevuld. Het is nog allemaal erg ruw, maar eigenlijk nog in de testfase om de locs (met rijtuigen) vele malen op en af te laten rijden. Ik gebruik overigens,  constructielijm (Polyurethaan); super krachtig. Waarschijnlijk wordt deze route straks enkel en alleen gebruikt af naar beneden te rijden. Ik heb geprobeerd de 3%-regeling aan te houden, maar dat lukt niet helemaal. Denk toch dat het allemaal wel zo kan...maar het testen zal het uitwijzen. Zie ook de foto. De vulling onder de grote ruimtes onder de XPS-stroken die nu zijn ontstaan worden opgevuld in een latere fase. Dat worden -zeg maar- bergwanden. Moet nog even kijken hoe ik dit precies doe. Sowieso prik ik er -schuin- saté-stokjes onder om de boel nog meer te ondersteunen. Dit geeft weer een creatieve opties op de rotswanden onder verschillende hoeken te bouwen en bijvoorbeeld een wandelpad richting het spoor te creëren. Het heeft veel tijd gekost, omdat ik in dit gedeelte (en vooral het gedeelte wat aan het einde van de op/afrit) nog niet precies weet hoe het station geconstrueerd wordt. Het overal-plan heb ik dus nu, voor wat het is, losgelaten...(het is en blijft een hobby :-)Brug.aternatief.jpegXPS.ruwbouw.jpeg 
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Lekker bezig !
Slim, die "stoelpoten"  :)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
We zijn weer wat verder gekomen. Deels al testrijden met diverse locomotieven op het gewonen traject/omloop (dus zonder technische zaken als blokken, etc.) Eerst maar eens kijken of de wat oudere rails, aangevuld met nieuwe K-rail voldoet en geen stroomonderbrekingen met zich meebrengt. Ook de hellingspercentage checken. Vooralsnog gaat alles goed, bij twee hellingen wat afgeweken van de ideale 3%. Maar dalend is dat niet zo'n probleem, en vooralsnog gaat het tegengesteld ook heel goed. Als je jezelf daadwerkelijk aan alle regels houdt hem je de zolderruimte van de buren nodig! Proefondervindelijk dus zelf inschatten wat haalbaar is...We gaan gewoon doorrrrrrrr :-)

Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Wauw, wat heb je dat houtwerk ontzettend gaaf gemaakt, wellicht staat het al ergens hoor (ik ben van het type "plaatjes kijken") maar zit je toevallig in de houtbewerking ofsow?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Helaas niet mijn eigen werk, je kunt dit in gelaserde modules kopen in diverse maten. Er zijn verschillende opties (Google maar even, ik maak geen reclame ;-)
Wilde dit keer niet zelf de houten-onderbouw maken, en met behulp van een timmerman ben je uiteindelijk ook duurder uit (uurtarief) Komt nog bij dat het werk dan binnen een dag (bijvoorbeeld) klaar had moeten zijn en je ter plekken moet beslissen terwijl je vaak nog aan jouw baan(hoogtes) wil sleutelen. Op deze manier sloeg ik twee vliegen in een klap. Niet echt goedkoop natuurlijk, maar wel af en zonder tijdsdruk.
De XPS schuimplaten versnij ik, en leg dat ruw neer, als onderdeel van de bergen en de op & afritten. Daarna de rail en uiteindelijk in deze ruwe fase aanvangen met het testrijden. Daarna blokken, seinen etc in & opbouwen, bovenleiding aanbrengen op bepaalde stukken, digitaliseren en dan pas de bergketen(s), tunnels, en uiteindelijk de scenery. Dat duurt nog wel even (jaaaaaaren :-), want de ideevorming verandert ook nog wel. Eigenlijk is het schaduwstation op de onderste laag nu wel klaar, ik heb hier ook een ijkrail apart neergelegd, los van de rest. De helix is ook af, en vormt één blok / railbaan. Moet nu de zaak vanaf de helix in iTrain gaan intekenen, maar ik wilde eerst de hele layout min of meer op de totale oppervlakte hebben. Soort van 'kijken of alles past' en of het voldoet. Deze fase gaat nog wel enkele weken/maand of twee (?) minimaal duren. Maar gelukkig kan ik met de locs nu al een behoorlijk stuk rijden (+ testwagons...hellings-percentages checken, etc.)
Leuk dat je gekeken hebt!!