Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?

Gestart door PK zondag 13 november 2022, 21:31:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?
Afgelopen week zag ik bij werkzaamheden op Rhätische Bahn de constructie op de foto. Dit was aan beide kanten van het spoor en bij het uitkomen van een tunnel, vlak voor een bocht.

Ik kan een paar redenen bedenken om dit zo te doen, maar allen zijn speculatie. Weet iemand wat de officiële motivatie is voor deze constructie?
Re: Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?
Deze vraag is een paar jaar geleden bij de buren ook gesteld en ik had daar het volgende geantwoord:

Op website berghuttenzwitserland.nl lees ik het volgende:

"De treinen lijken hier wel op een heel speciale manier schoongemaakt te worden, gezien de bezems bij de ingang van de spoorwegtunnel. Doch deze dienen voor reizigers die met hun hoofd uit het raam hangen en door de bezems hun hoofd tijdig terugtrekken zodat hun hoofd niet wordt geplet door de tunnelwand."

Die website blijkt niet meer te werken, maar dit is volgens mij de meest plausibele verklaring.
Re: Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?
Dankje. Dit leek mij een van meest plausibele opties. Wat dan weer twijfel geeft is dat het niet consequent bij elke tunnel met blinde bocht is, en ook niet specifiek bij hele nauwe tunnels.

>offtopic
De vernieuwde forum software ziet er goed uit. Misschien nog wel de "like" zin aanpassen. "Je vindt waardeert dit." is wat krom..
Re: Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is het doel van deze stro-bezems bij werkzaamheden in Zwitserland?
Ik vond deze link ==> Klik