Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?

Gestart door Knarf vrijdag 11 november 2022, 20:39:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Hallo iedereen, ik heb mijn Mobile Station 1 een paar jaar niet meer gebruikt en besloot het vandaag weer eens te testen. Bij het aansluiten ging het stekkertje van de MS1 nogal moeizaam in de aansluitrail en ik vermoed dat ik daarbij te hard heb gedrukt, want er waren daarna twee pinnetjes verbogen, waarvan er één afknapte toen ik het probeerde terug te buigen. Nu doet hij het dus niet meer...

Mijn vragen:

1. Kan dit nog gerepareerd worden?
2. Zo ja, waar kan ik dat het beste laten doen?
3. Wat gaat dat ongeveer kosten?
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Dat moet toch gemaakt kunnen worden!
Nieuw stekkertje bij een elektronicaboer kopen, oude stekker afknippen, de draadjes een stukje strippen en als laatste netjes op de juiste pin het juiste draadje solderen. Er zijn wellicht ook stekkers waar de draadjes aangeschroefd kunnen worden. Geen paniek, zou ik denken!

Groet,

Peter
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Het is een behoorlijk specifiek stekkertje, dat je denk ik niet zomaar ergens kunt kopen of makkelijk kunt vervangen. Bovendien heb ik geen soldeerapparaat en ben ik erg onhandig, dus ik laat het liever doen door iemand die er verstand van heeft.

Ik heb twee foto's gemaakt van het stekkertje:

Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Als je een vervangend snoer kan vinden hoef je niet te solderen, het snoer heeft stekkerverbinding in de MS. MS kan je met torx openschroeven, stekker losmaken, nieuw snoer vastmaken en MS weer dicht schroeven.
Vervangend snoer vinden is echter wel een dingetje...
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Voor ca. €30 op MP een tweedehands kopen óf overgaan op een MS2 voor een paar tientjes extra is natuurlijk ook nog een optie.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Je hebt het toch over de aansluiting puur aan de rail?

Groet, Anne W

Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Het is het stekkertje dat in de Gleisbox gaat, toch?
Het lijkt me een 10 polige DIN plug. En die zijn standaard. Het belangrijkste is het de draadjes juist te verbinden met de pinnetjes. Ik vraag mij daarbij trouwens af hoeveel er werkelijk in gebruik zijn.

Daar is toch vast een schema'tje van. Soms lijken dingen moeilijker dan ze zijn.

Groet,

Peter

Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Plaatje gevonden. Inderdaad mini DIN.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Zoals Peter al zegt is het heel eenvoudig zelf te doen. Stekkertje bij de elektronicaboer kopen (of Conrad) en een beetje solderen. Als je het solderen niet aandurft raad ik je aan naar de geautoriseerde Märklin handelaar te gaan. Die kunnen het vast wel voor je fixen tegen een aardige vergoeding.

Wat ik me dan wel afvraag als je niet kunt solderen. Hoe maak jij die honderden verbindingen van railvoeding, lampjes, wissels en wat al niet meer elektrisch bediend moet worden op een modelbaan? Je gaat toch niet alles met die malle Märklin ministekkertjes verbinden? Ten eerste kost dat een klein vermogen, ten tweede is het onbetrouwbaar omdat die stekkertjes op den duur uit elkaar flikkeren en ten derde vind ik het afgrijselijk om mee te werken. Maar dat is mijn persoonlijke mening dus daar hoef je je niets van aan te trekken.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Bedankt voor jullie reacties, iedereen!

Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 11 november 2022, 22:25:04Voor ca. €30 op MP een tweedehands kopen óf overgaan op een MS2 voor een paar tientjes extra is natuurlijk ook nog een optie.
Dat klinkt wel als de beste oplossing voor mij, want ik heb twee linkerhanden... :oops:

Citaat van: Anne W op vrijdag 11 november 2022, 23:00:54Je hebt het toch over de aansluiting puur aan de rail?
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 11 november 2022, 23:44:54Het is het stekkertje dat in de Gleisbox gaat, toch?
Het is het stekkertje dat rechtstreeks in de aansluitrail gaat. Zo eentje als dit.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 12 november 2022, 11:21:44Als je het solderen niet aandurft raad ik je aan naar de geautoriseerde Märklin handelaar te gaan. Die kunnen het vast wel voor je fixen tegen een aardige vergoeding.
Wat kost dat dan ongeveer? En weegt dat op tegen het kopen van een nieuwe?

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 12 november 2022, 11:21:44Wat ik me dan wel afvraag als je niet kunt solderen. Hoe maak jij die honderden verbindingen van railvoeding, lampjes, wissels en wat al niet meer elektrisch bediend moet worden op een modelbaan?
Niet, ik doe alles met de hand. Ik ben vet onder de indruk van al die mensen hier die dat soort dingen kunnen aanleggen. :smile:
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Citaat van: Knarf op zondag 13 november 2022, 01:05:29Niet, ik doe alles met de hand. Ik ben vet onder de indruk van al die mensen hier die dat soort dingen kunnen aanleggen. :smile:
Het is vaak een kwestie van doen.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
CiteerWat kost dat dan ongeveer? En weegt dat op tegen het kopen van een nieuwe?

Geen idee en de dichtstbijzijnde Märklin handelaar is hier meerdere duizenden kilometers vandaan. De snelste manier om daar achter te komen is een dergelijke winkel even te bezoeken en navragen. Daar wordt iedereen blij van, jij, hij en wij.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Het is inderdaad meestal een kwestie van doen. Zo'n stekkertje vervangen kost natuurlijk bijna niets als je het zelf kunt.
Maar moet je dit laten doen, dan kost het je natuurlijk zo een paar tientjes arbeidsloon bij een winkel waar iemand het voor jou kan doen. Dan is een andere MS1 of 2 natuurlijk ook een optie. Zeker als je een winkel treft zonder handige reparateur, want opsturen naar elders, daar laten maken, terugsturen... Het is helaas de realiteit: iets vervangen is vaak minder duur dan repareren.

Groet,

Peter




Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Ik heb inmiddels ter vervanging een tweedehands MS1 gevonden. Die kapotte bewaar ik nog even voor het geval dat.

Bedankt voor jullie reacties!
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Het lijkt de masterpin te zijn. Je zou eens kunnen kijken of je met kabeltje 60124 wel gewoon de 2e als slave kunt blijven gebruiken.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Ehm, kleine duit in het zakje:
Bovenstaande reacties lezend: die stekkertjes zijn behoorlijk zeldzaam. Ik heb er eens twee op de kop getikt, uiteindelijk zijn ze bezorgd uit Polen. Dit is geen 13 in een dozijn stekkertje dat elke electronicazaak heeft liggen. Dus als je een nieuwe stekker zoekt zul je echt even moeten spitten op google. En inclusief verzendkosten kost het dan een paar tientjes.
Haha: óf bovenstaande schrijvers hebben een beter gesorteerde electronicahandel dan ik  :D
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Radio Twenthe in Den Haag heeft er vast nog liggen.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
LS Als de vraag nog aktueel is ? Dan heb ik het aansluitsnoer compleet uit voorraad leverbaar.Graag per PB reageren.
Groet, Koos
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Bedankt voor het meedenken, maar de kosten van het kabeltje + vervangen zullen waarschijnlijk hoger zijn dan die van de tweedehands MS1 die ik inmiddels heb gevonden.
Re: Mobile Station 1: pinnetje van stekker afgebroken, wat te doen?
Beste Knarf .
Bedankt voor je reactie .
Ik weet niet wat de huidige prijs is van een MS 1.Maar ik begrijp dat je al voorzien bent .Vervangen vd  kabel is kwestie van even de MS openschroeven en stekkertje in de MS eruit trekken. Nieuwe kabel er insteken en weer dichtschroeven.
Totale kosten kabel, incl verzenden, 7.50 euro

Met vr groet Koos