Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis

Gestart door Spoors woensdag 24 augustus 2022, 17:08:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Zekers. Maar eerst decodertje inregelen, inrijden en ijken.......
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hop....., alle YouTube filmpjes in dit topic heb ik weer zichtbaar gemaakt.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Het stomertje is opgenomen in het automatisch bedrijf en vindt z'n weg naar de draaiert. Hier en daar nog "leren remmen", te kort of te ver rijden maar dat gaat allemaal automatisch.


Volgende week in Houten eens zien wat er achter kan, met een automatische koppeling zodat ik kan afkoppelen, keren en omlopen.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Een paar blokkendoos rijtuigen en een ovaalramer, zoals ook wordt gebruikt bij museumlijntjes.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Even op Eisenbahn Stiftung het nummer opgezocht en daar kwam een leuk stammetje voorbij conform de werkelijkheid:


023 040-9 vor dem morgendlichen N 5889 (Würzburg ab 7.37 Uhr) auf dem Weg nach Lauda bei Reichenberg/Unterfranken. (11.09.1974) Foto: Wolfgang Bügel
 
023 040-9 - Bye-667 2.Klasse Eilzugwagen Brawa 46178 - AByse-630 1./2.Klasse Eilzugwagen Brawa 46135 - Bye-667 2.Klasse Eilzugwagen Brawa 46178 of
023 040-9 - Bye-667 2.Klasse Eilzugwagen Roco 44550  - AByse-630 1./2.Klasse Eilzugwagen Roco 44552 - Bye-667 2.Klasse Eilzugwagen Roco 44550
Beheimatung:
30.05.1969   -   09.07.1975   Bw Crailsheim

01.05.1975      z-Stellung [nach Entgleisung am 30.04.1975 in Lauda] [Lok mit Tender im Bw Crailsheim abg.]
26.06.1975      Ausmusterung [gemäß Verf. ZTL 200.2002 Fau 1/1 vom 02.07.1975]
10.07.1975      Ausmusterung [gemäß Verf. BD Stg 21A M21 Fau]
__.12.1975      ++ [Bw Crailsheim]

Link: dampflokomotivarchiv.de
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Komt goed, ik vind wel iets zaterdag.


Citaat van: RocnetHans op vrijdag 28 oktober 2022, 17:05:09groepenkastje voor PV panelen???  Gelijk ook even een Aircootje  erbij nemen. (verwarmen en koelen)

Citaat van: Spoors op vrijdag 28 oktober 2022, 17:11:32@citaat Eerst panelen.......

Meevallertje: 26 okt. offerte getekend en ik kreeg een belletje dat er a.s. vrijdag al geleverd en gemonteerd wordt dus heb ik het weer druk met de voorbereidingen wat allemaal ten koste gaat van m'n netto effectieve spoorhobbytijd....  :(  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
@citaat
Citeerwat allemaal ten koste gaat van m'n netto effectieve spoorhobbytijd....

je hebt het allemaal toch wel erg zwaar Ben  :D
komende tijd toch wel goed en redelijk zonnig weer, dus het terugverdienen kan beginnen...
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Terug van een gezellig drukke beurs, met wat los spul en m'n Wadlopertje.....


Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Aaah het Wadlopertje is dan toch eindelijk uitgeleverd. En? Alles paletti en naar wens? Al een testrit gemaakt? Ben wel benieuwd hoor.

Zie ook dat je een loconet kabeltje hebt aangeschaft. Voor mij in ieder geval tekort. Heb circa 4meter nodig van de baan naar mijn controletafel. Dat is toch een 6-aderige kabel met 6 polige RJ connectoren. Kun je ook zien of de aders recht zijn doorverbonden of gekruist?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Dit is een 60cm kabeltje, "Stecker ungedreht". Recht dus, 6-aderig met RJ12 stekkers.

Meer over LocoNet bekabeling: https://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 12 november 2022, 15:56:11En? Alles paletti en naar wens? Al een testrit gemaakt?


Het ding heeft een eigen plekje in de krochten van Vijfhuis.....



....en is afgesteld, ingereden en in dienst genomen.




Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Het is weer betaaldag, voor de ImageShack fotoserver dan......



..... en we kunnen weer een jaar voort op meerdere fora. En geen prijsverhoging vanwege inflatie, kom daar nog eens om vandaag de dag. :D

Verder nog wat aan het Wadlopertje geknutseld: andere motorsettings, andere functiemapping, het licht wat gedimd en de wielen op de assen wat wijder gezet en het loopt voortreffelijk. Dat laatste was nodig vanwege ontsporing op een Piko A wissel. Of dat aan m'n wissel of het treintje ligt laat ik maar in het midden anders gaat het een eigen leven leiden, het is opgelost.

En de zonnepaneeltjes doen inmiddels hun werk, de monitor is in de lucht, de btw teruggave is in gang gezet, de opstalverzekeraar is op de hoogte gebracht en bij de netwerkbeheerder heb ik me aangemeld als producent. Man....man...., wat een land leven we toch. Verder is de klusagenda zo goed als leeg dus gaat er weer gebouwd worden op de treinenzolder (en gewandeld natuurlijk)...  :)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Kacheltje aan op m'n zoldertje, draadjes solderen, servogaten boren, wisseltjes plaatsen, lekker bezig.....





Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Passen en meten, nog één spoortje wat netjes aan de loods aan sluit te gaan......





..... maar eerst eens bedenken waar in het spoor ik terugmelding wil hebben.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Alle spoortjes liggen en de draadjes hangen er onder. In afwachting van een bosje blauw draad maar alvast met wat ballast uit de suikerpot aan de gang geweest......



Morgen regendag.....  :thumbup:  :thumbup:  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Spoors op dinsdag 22 november 2022, 19:08:04Morgen regendag.....
Mooi toch, dan kan je ballast alvast wat inregenen. Ook een mooi ornament op je baantje, zo een suiker(water)toren. Heeft wel wat aparts.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Iets geheel anders. De Modell Eisenbahn Freunde Gangelt organiseren komend weekend voor de 25ste maal de bekende Internationale Gangelter Modellbautage.

Voor wie dat niet weet: Gangelt ligt in Duitsland, net over de grens bij Sittard. Al weer heel wat jaren geleden was ik daar en da's me toen goed bevallen. 'T is effe flink aanrijden maar ben voornemens dit jaar weer eens te gaan kijken.

Info vind je hier: mef-gangelt.de waar je kunt zien wie er exposeren, welke handel er is en welke baantjes er zijn (D-BE-NL).

Flyer: https://www.mef-gangelt.de/wp-content/uploads/2022/09/Flyer-GMBT-2022.pdf

Twee zo maar willekeurige deelnemers...


Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
leuke tentoonstelling idd.
ik heb me met mijn baan op de lijst laten zetten voor volgend jaar. We zullen zien of het wat wordt.
een bezoek dit weekend wordt em niet, ff wat anders dan treintjes...

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Da's een goede reden om niet naar Gangelt gaan. Veel plezier daar.


Nightwish.com
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 :offtopic:

Geweldige band (ook toen met Tarja Turunen)

en een geweldige zangeres......

Ik ga maandag.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Veel plezier dan Marco.  :)

Vandaag veel gedaan, onzichtbaar maar noodzakelijk.......







... morgen nieuwe dag om bovenstaande zooi af te maken.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Wat zit daar voor mooie module vóór je terugmeldmodule Ben? Toch te luxe voor wat diodes?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
De Uhlenbrock terugmelder is op basis van massa detectie, dateert van m'n oude 3railbaan. Ik heb er 16 stroomdetectoren voor gezet zodat de 18 jaar oude modulen hergebruikt kunnen worden bij 2rail. Printen zijn van Maaskant: https://www.floodland.nl/aim/info_16sd_1.htm
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Dank voor de toelichting. Dat product kende ik nog niet.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Nieuws van Artitec, de aangekondigde zandwagens zijn op weg naar de winkels. TPIV, depot Maarn......




Bron: Artitec
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Deze middag de laatste draadjes voor servo's en puntstukrelais geprutst.....



......servo's afgesteld, staaldraden op maat afgeknipt......



.... en proefrijden.


De uitbreiding is technisch klaar en er kan gebouwd worden aan ballast, afwerking, straatspoor en laadbordes.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Snijden, plakken, schuren, passen, het beginnetje van een laadperron is gemaakt....



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Opmerkelijk nieuws met als bron Modeltreincenter Den Bosch:

In 2023 zal Märklin een driedelige ICM Koploper op de markt gaan brengen in blauw/gele NS kleurstelling. Verdere details waaronder de prijs, levertermijn, en het artikelnummer zijn nu nog niet bekend.


Bron: archiefedwardbary

Gefeliciteerd Marklin maar ik vrees dat deze ook weer niet op schaal dus te kort zal zijn?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Tja waarom zouden ze dit nu gaan doen  :question:  :wink:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Inmiddels staat de teller op 4 fabrikanten, na MaTrix meldt ook Exact-Train zich aldus PIJP-LINES. De poep loopt ze dun uit de broek lijkt het wel. Man..... man...... :D  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Märklin brengt geen 2rail uit en Trix een 3rail. Hierdoor zijn zij, in vergelijking met Exacttrain (en vermoedelijk) PB Models, in feite ook 1 fabrikant  ;)
En staat de teller dus in feite op 3 fabrikanten. Je schrijft ook al MaTrix waarmee je ze al één naam geeft  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ik citeer de winkelier uit Den Bosch op Facebook. Hij heeft het over vier en daarvan zijn er nu twee bekend.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: robert39 op vrijdag 02 december 2022, 12:32:39@citaat Tja waarom zouden ze dit nu gaan doen  :question:  :wink:

Om mensen die nu voor veel geld een koploper kopen, volgend jaar weer aan de (3)bak mogen.  :P
Zal de prijs van de "oude" koploper wel zakken vanaf nu.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: robert39 op vrijdag 02 december 2022, 12:32:39@citaat Tja waarom zouden ze dit nu gaan doen  :question:  :wink:

Er is naar blijkt wat volk aan het lekken geweest maar ik ga er publiekelijk niets over zeggen.  :D  ;)

Deze ochtend verder met een laadperronnetje. Twee laagjes 5mm XPS en met het laatste laagje van 3mm ben ik op hoogte en is dit tevens m'n wegdek. Dat zal later "asfalt grijs" worden als ook het overpad over de twee spoortjes helemaal klaar is.

Plaatjes dan maar, het XPS moet de rest van de dag drogen of beter gezegd de bruislijm en dan kunnen de perronkanten er op.














Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
krijgt dat perron/wegdek nog wat structuur Ben?

persoonlijk vindt ik XPS als toplaag een te strakke/gladde afwerking.
je kunt er natuurlijk nog wat butsen indrukken met propje aluminium folie of
laagje Vallejo Earth Texture over smeren.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Zal zien hoe het uitpakt. Voorlopig ben ik weer aan het knoeien met ballast.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Oei knoei, wel op blijven letten hoor. Knoei is het Thaise woord voor k u t. Wel opletten waar en wanneer je dat zegt, dus.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Nou dat was ik eigenlijk niet van plan Henk.  :D  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Morgen 5 dec. om 14:00 uur presenteert PBModels haar nieuwe model voor 2023 middels een video. De nieuwsbrief van heden spreekt over 15 artikelnummers én prijzen die voorts op de website bekend worden gemaakt. Naar zeggen zijn er bijna 3 jaar aan voorbereidende werkzaamheden aan vooraf gegaan.

www.pbmodels.nl
https://www.youtube.com/@pbmodels3727/videos
https://www.facebook.com/PBModels2019
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Wat verwacht jij, Ben? Een Koploper 1:87, of wellicht iets anders wat de Nederlandse modelspoorliefhebbers nog niet eerder gezien hebben?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ik doe er het zwijgen toe William, nog een paar uur en we weten het.  ;)

Iets anders: inmiddels zie ik dat er weer wat geknutseld is aan de lay-out van het forum, ik zie nu weer het "board" verschijnen in "ongelezen berichten" en dat is wel zo prettig.  :thumbup:  Maar er is nog veel te doen vooreer het weer is zoals het was.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Spoors op maandag 05 december 2022, 07:10:45Iets anders: inmiddels zie ik dat er weer wat geknutseld is aan de lay-out van het forum, ik zie nu weer het "board" verschijnen in "ongelezen berichten" en dat is wel zo prettig.  :thumbup: 

Dat was mij ook opgevallen, complimenten voor het forumbeheer! Ook op de iPhone maakt dit het leven een stuk aangenamer.  :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Bij de buren zijn er al 25 pagina's vol geschreven/gefantaseerd/geouwehoerd over PB's toekomst.

Groet, Anne W
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Gezellig toch?  ;)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Oude bouwsels van Frotterdam, eens zien wat blijft en wat weg kan.

Dit blijft....





.. en dit ook maar wordt opgeknapt...



.... en dit mist regenpijpen, is een beetje errug clean en wordt dus ook opgeknapt....



....en het rechter pakhuis van dit is te diep en wordt losgebroken, afgezaagd en weer aangelijmd, samen met het linker pakhuis.....



..... en dan moet het ongeveer zo worden. Opgehoogd straatspoor met wat fantasie......




Dit heeft geen plekje meer en gaat dus weg.....





.... en dit is nog maagdelijk leeg....



.....maar ik heb nog een koelhuis in de doos en a.s. is er weer een Houten beurs. Daar kom ik vast nog wel wat tegen, zo ook de nieuwe zandwagens.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hopsakee....voor je het weet heb je er twee......



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Joost den Draaier (wie kent hem nog?) zou uitroepen: "De beuk d'r in!"  :-)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Die zaag heeft al heel wat meegemaakt.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Klopt maar met nog steeds scherpe tandjes. :)

Inmiddels is de PBModels site weer bereikbaar, voor mij dan want ik was een van de velen wiens IP adres geblokt was. Dus maar eens op m'n gemak een Koplopertje uitgezocht en voorbesteld.

Dit is natuurlijk wel grappig en kleurrijk maar we maken er hier op zolder geen kermis van.....



......dus hou ik het bij een ICM-1, een 3tje 4048 met een baanschuivert. Gewoon in geel/blauw zoals het heurt. En analoog want een PluX decodertje prik ik er zelf wel in.


Plaatjes van PBModels

Levertijd geen idee maar het zal nog wel even duren.....
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hoi Ben,

Toch leuk om naar uit te kijken, niet? Ik kijk inmiddels al 2 jaar uit naar de T7 van PMT. Schijnt er nu toch écht aan te komen. Genieten!

Groeten,
William