Op zich is 500 voor een bijna niet gebruikte CS3 60226 een nette prijs, zeker gezien het feit dat het met voeding is. Het ding heeft nog anderhalf jaar garantie. De goedkoopste die ik zo op het web tegenkom gaan voor 619... Als ze überhaupt al leverbaar zijn. 1x 585 gezien, maar voorlopig niet leverbaar.
Ook bij de bekende goedkopere Duitse leveranciers, zoals Lokmuseum, Lippe, HRT, Härtle, zie je het momenteel niet goedkoper, als het ding überhaupt al leverbaar is. En als Patrick dan alleen een trafo heeft, moet er nog een voeding bij van 100 tot 140 euro. Hoe het met de Belgische leveranciers zit weet ik niet, maar als zijn leverancier het aanbiedt voor 800, loont het om in Nederland te shoppen. Fischer in Duitsland wil het nog doen voor 585, maar ook daar krijg je de volle mep voor de verzendkosten. De voeding wil ie echter ook wat goedkoper doen dan de hieronder beschreven winkeliers met 87 euro. Echter blijft de vraag: Bood jouw winkelier jou een CS3 of een CS3+ aan (alias: 60226 of 60216). Daarin zit een fors prijsverschil.
Huider vraagt bijvoorbeeld 629 voor de 60226 en 104 euro voor de 60041 3A voeding. Daar komt nog 20 euro verzenden bij, maar dat bespaart je nog altijd 50 euro t.o.v. de eigen leverancier. Snel verdient. Heerhugowaard is niet voor 20 euro te bereiken per auto met de huidige brandstofprijzen. Zevenspoor zet ze voor vergelijkbare prijzen in de markt (60041 4-5 euro goedkoper), maar die moet je altijd even benaderen of hij het wel op voorraad heeft. Is 145 km, nog steeds niet te doen voor 20 euro, maar al wel beter (100 km minder per enkele reis). MTE in Vlaardingen is goedkoper, die zetten hem voor 585 in de markt maar hebben hem niet op voorraad. Verzendkosten zijn ook vriendelijker. Voeding is ongeveer even duur. Qua reistijd met Zevenhuizen maakt het geen drol uit (4 of 5 km). Modeltreincentrum zit ook in dezelfde prijsklasse als de eerste twee, maar zegt gratis te verzenden vanaf 100 euro en heeft zowel 60226 als 60041 op voorraad. Bij Marnan in Roosendaal staat ie niet op voorraad, dus hebben die hem nu op de adviesprijs staan. Hoe die normaal staat weet ik niet.
Wat ik mij dan nog afvraag: Welke versie heeft Patrick aangeboden gekregen? Want hij heeft terugmelders, met een CS2 aannemelijk op de klassieke S88 band, dus moet er nog een L88 bij komen. Wellicht kan iemand die meer verstand heeft van bezetmelding mij hierin helpen, want kan je zonder problemen een verloopje S88->S88N gebruiken en die onderop de CS3+ (dus de 60216!) aanpluggen. De L88 kan dat sowieso. En hoeveel vermogen wil hij uit zijn CS3 halen? 3A of 5A.
Persoonlijk zou ik een email sturen naar Märklin Duitsland (dus niet naar de Belgische of Nederlandse vertegenwoordiging, maar direct naar Duitsland) en dit filmpje meesturen. Het scherm doet het, hij gaat aan, de knop knippert, maar hij start niet door. Dat lijkt mij ergens op een softwarefout. Alias, een gebrickte CS2. Dat soort dingen gebeuren af en toe, vooral tijdens niet correct uitgevoerde updates, onjuist afsluiten en dergelijke. Dan moet er met geweld een nieuwe firmware ingedrukt worden.
Let wel, Märklin Duitsland kan langzaam antwoorden. Ik stuurde vorig jaar op 20 oktober een mail met een aantal vragen voor een evenement dat in november zou plaatsvinden (over hoe bepaalde apparaten gekoppeld moesten worden, wat wel kon en wat niet, enkele andere deelnemers hadden twijfels) en kreeg daarop op 22 december (!!) antwoord.
Dus, stap 1: Neem contact op met service(at)maerklin(dot)de en stuur vooral ook het filmpje mee. Bel eventueel de kundenservice hotline.
https://www.maerklin.de/de/service/kundenservice/kontaktStap 2: Indien te repareren, stuur in. Indien niet zo, op zoek naar een nieuwe.
Stap 3: Bepaal je wensen en ga dan zoeken naar een centrale. Als MM en MFX belangrijk voor je zijn kom je vrij snel weer bij de CS, ECOS of IBIINeo terecht.
Stap 4: Bepaal welke subserie je moet hebben met welke bijbehorende randapparatuur.
En nogmaals, wellicht ten overvloede: Sla de lokale vertegenwoordiging en je winkelier over in deze servicevraag. Die weten niet zo veel, een winkelier is gericht op het verkopen en het leveren van kleine service. Wellicht als je een hobbyist treft, maar zelfs dan acht ik de kans klein, daar dit een zeer specifiek probleem is. Keuterman wist vroeger veel, maar zodra het tegenwoordig moeilijk wordt schakelt men toch Märklin Duitsland in, daar zit de echte kennis. Dan kan je dat beter zelf doen.