Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Gestart door Kolstt zaterdag 05 november 2022, 17:52:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
De stoute schoenen ook maar aangetrokken en de aanleg van mijn nieuwe baan voor het nageslacht vast te leggen. Vrij kort na de start ben ik geopereerd aan mijn rechterheup (27 oktober) met een aantal weken verplichte bed rust dus alle gelegenheid om dit draadje op te zetten.  Mijn analoge baan op zolder met M-rails stond al jaren stil en de focus toen al gelegd op het digitaal rijden met C-rails. Ik wilde ook niet meer op zolder vanwege de beperkingen (bereikbaar via vlizo trap. max 1.90 hoog in het midden, schuin dak van 30gr en een vast frame van 280 x 165 cm  70 cm hoog). Alle bedrading onder tafel, 6 trafo's om via bloksysteem iets van 6 treinen aan te kunnen sturen maar bij 2 was je het overzicht al kwijt :D Wel veel opgestoken van de bouw maar nooit aan de scenery toe gekomen. Bij de nieuwe baan mij voorgenomen om heel veel zaken anders aan te pakken maar daar zullen ongetwijfeld nieuwe voor terug komen maar so be it. Daar de beoogde kamer op de 1e verdieping nog bezet werd gehouden door de laatst thuiswonende dochter een lange tijd van voorbereiding genomen. Zo'n kleine 2,5 jaar aan voorbereiding gehad. Maar wat was het het waard. 2 jaar geleden oa dit forum ontdekt en beetje bij beetje alle begrippen leren begrijpen die met digitaal rijden te maken hebben want wat komt er een berg aan info op je af in het begin. Het duizelde af en toe behoorlijk kan ik zeggen. Banenplan ontworpen met Anyrail, beetje bij beetje de benodigde c-rails aangeschaft en treinen natuurlijk. Soms een klein testbaantje op de eetkamertafel gelegd omdat je toch ff wil rijden met je nieuwe spullen.  Mijn voorgenomen thema is Nederland jaren 60/70 dus tijdperk III/IV . Tafel op wielen en een schaduwstation met ongeveer 40 cm daarboven de hoofdbaan afm. 395 x 125 cm later uit te breiden tot een U-vorm met een nog te ontwikkelen rangeergedeelte. Begin dit jaar besloot dochter lief het huis te verlaten maar omdat de beoogde kamer eerst van een nieuw verfje en daarna de gehele boven verdieping (4 slaapkamers en een lange overloop) van nieuw laminaat voorzien moest worden en de M-baan op zolder ontmanteld moest worden kon de aanleg op 13 oktober dan eindelijk van start. Op Foto 1 t/m 5 is het frame en beoogd sporenplan van het schaduwstation te zien. Ik ben voornemens om de wissels met servo's te bedienen en de baan grotendeels met I-train automatisch aan te sturen, wordt vervolgd
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hierbij het vervolg. Op de foto's 6 t/m 10 is de vordering te zien. Het spannendste was te zien of alles zou gaan passen. Je kunt in theorie nog zoveel bedenken maar het moet wel passen natuurlijk. De oplettende kijker ziet al een aanpassing van het sporenplan. Ik kreeg de tip van stamtafel NH om de 3 weg wissel te vervangen door 2 wissels L/R om problemen te voorkomen en zo nog een extra opstelspoor te creeëren, ik ben tevens van plan daar ook nog een automatische wielreiniger in op te nemen van Flux meen ik. Omdat er op de plekken waar de wissels komen ook gaten in de onderplaat gemaakt moeten worden voor de servo bediening van de wissels is het noodzakelijk om heel secuur te werk te gaan en constant  de rails tijdelijk te fixeren om verschuiven te voorkomen tijdens het uitmeten/tekenen. Tevens het 1e mangat gemaakt om zo het schaduwstation ook van die kant te kunnen benaderen
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
OP de foto's 11 t/m 15 is de verdere vordering te zien. De aanpassing van het sporenplan en het testen of de langste wagons elkaar niet raken op de klimspiraal. Voor het onderstel zijn de "2 bij 3tjes" gebruikt die deel uitmaakten van de oude baan op zolder. Scheelt weer in de kosten :-)
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Op de foto's 16 t/m 20 is de fundatie voor de klimspiraal te zien
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Op de foto's 21 en 22 is nog de locatie van de beoogde klimspiraal te zien. Over het onderstel heb ik allesbij elkaar een paar dagen gedaan. Inmiddels kreeg ik bericht dat de heupoperatie op 27 oktober zou plaats vinden. Nog wel op de lay-out van het schaduwstation een testbaan gelegd zodat er gereden en getest kan worden met het aanmaken van de bezetmelders, servo bediening etc. Op de foto's 23 en 24 is "vangrail" te zien om de voorkomen dat de dure treinen bij ontsporen naar beneden donderen. Bij de kringloopwinkel wat verticale kunststof lamellen op de kop kunnen tikken en deze in stroken geknipt.  Werkt perfect. Inmiddels is de heupoperatie alweer ruim een week achter de rug. Herstel gaat goed maar de verdere bouw ligt wel een paar maanden stil. Nu mooi de tijd om mij verder te verdiepen in het aanleggen van alle electrische componenten en het installeren daarvan. Het is vandaag al gelukt om de CS3+ met de laptop te verbinden via het netwerk op de treinkamer hierbij gebruikmakend van de reeds aanwezige Ziggo home plug.  Deze fungeert prima als externe router,
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ondanks de beperkte mobiliteit toch weer wat kunnen doen.  Begonnen met het aanleggen van de demping onder de C-rails. Al vele varianten voorbij zien komen en mijn plan was om dit met 2 of 3 mm kurk te gaan doen. Medio maart dit jaar werd ik op training gestuurd door mijn werkgever naar FA Geveke persluchttechniek in Coevorden. Bij aankomst daar viel mijn oog gelijk op het 100 meter verder gelegen pand van FA "Unique Modelbouw techniek"  Tijdens de middagpauze maar eens even poolshoogte genomen.  Als een kind in de snoepwinkel een half uurtje rond gekeken en een tijdje gesproken met de eigenaar een hele vriendelijke op leeftijd zijnde mijnheer die deze winkel er deels als hobby op na hield. Zijn markt/afzet gebied was vooral Duitsland maar heeft in het verleden ook op diverse beurzen in Nederland gestaan maar door Corona was dat er niet van gekomen de laatste 2 jaar. Hij attendeerde mij op de rubber achtige platen van Minitec afm 60 x 30 cm en 3 mm dik.  Deze blijven levenslang zacht en zijn met flex. blijvende lijm prima te verlijmen. Ik heb in maart gelijk wat platen en lijm aangeschaft. Kosten technisch vergelijkbaar met kurk
Vandaag maar eens een begonnen met wat stroken te snijden en een paar proefstrookjes te lijmen. Strookjes gesneden van 1 cm breed en 30 cm lang Foto 25. Hiermee zijn prima de bochten van demping te voorzien. De rechte rails kunnen natuurlijk met langere stroken gelegd worden max 60 lang zie overige foto's In het volgende verslag zal de gehele testbaan van demping voorzien zijn en kan ik goed beoordelen wat het effect is. Het vooruitzicht is goed in ieder geval
Gisteren ook een kwartiertje met Martin Domburg van DTS aan de telefoon gehangen en heel veel goede info verkregen aangaande de elektrische bediening en voeding van de baan. Zodra weer enigszins mobiel zal ik zeker eens afreizen naar Ermelo
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lekkere voortgang!

Genereer je met de strookjes alleen aan de zijkant niet juist meer geluid doordat je een grotere klankkast maakt onder de rails?
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Geen idee Donald.  Als straks een deel gereed is gaan we eens rijden en kijken wat het effect is. Dat is het mooie van een testbaan
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Je kan de geluidsmeter van je iphone gebruiken als objectieve meting.

Luc
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Dat is een goede Luc. Meten is weten dus zal het vastleggen. Bericht hier binnenkort over
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Afgelopen 2 dagen 2/3 van de testbaan voorzien van de rubber stroken onder de C-rails. De eerste strookjes ingesmeerd met de speciale lijm en op de tafel geplakt. Op een geven moment zit het toch aan je handen ( ik gebruikte wel nitril handschoentjes) en plak je de halve wereld aan elkaar. Na die ervaring eerst de tafel met een kwastje ingesmeerd en daar de strookjes op geplakt. Dit gaat ten eerste veel sneller en voorkomt dat je handen aan elkaar plakken :)
Dan de test.  Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over de geluidsreductie. Na de tip van Luc dit ook met een dB app gemeten en het scheelde tussen de 8 en 10 dB. Had in eerste instantie nog het idee om de ruimte onder de rails op te vullen maar gezien het resultaat laat ik dat maar achterwege.
De volgende stap is het aan gaan leggen van de bedrading voor de voeding, bezetmelders en wisselbediening via servo's. De spullen hiervoor zijn besteld en als ze binnen zijn maar eens gaan kijken hoe ver ik kom . Met het herstel van de heupoperatie gaat het voorspoedig maar onder de tafel kruipen zit er nog niet in de komende weken.  Ik heb gelukkig nog 4 x plan E van Artitec die nog aangepast moeten worden + verlichting inbouwen dus hoef mij niet te vervelen de komende tijd
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ondanks de fysieke beperking toch weer enige vordering gemaakt de afgelopen week. Gestart met een 4 tal Plan-E rijtuigen van Artitec (levering 2020) te modificeren en te voorzien van licht. "On hold" want ik ben in afwachting van de stroom voerende koppelingen van Viessman.  Hierover zijn genoeg draadjes te vinden op het forum dus laat alleen het eindresultaat zien op enig moment als het klaar is
Een boorhulpje (zie foto 32 en 33) gemaakt om zo zuiver mogelijk verticaal de gaten (8 mm) te boren voor de draadeinden van de klimspiraal. Een boorstandaard is natuurlijk nog beter maar dit voldoet ook aardig en voorkomt straks scheef staande draadeinden.
Uitschuifbaar bedieningspaneel in elkaar geknutseld en gemonteerd, moet nog "gefinetuned" worden maar nu al tevreden met het resultaat :) zie foto 34,35 en 36
De lat waar straks de hoofdbaan op komt aan de voorzijde gemonteerd. Krijg zo een goed beeld hoe het e.e.a. gaat worden qua hoogte
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Update: Alle rubber stroken voor het schaduwstation geplakt (monnikenwerk). Omtrek waar de hoofdbaan op komt geplaatst. Daar komt t.z.t. nog een raamwerk in.  Het herstel van de heupoperatie gaat voortvarend en vandaag in staat om al onder de baan te werken en de bedrading van de stekkerdozen weg te werken. Bij de Action 2 x 5 meter led-strips gekocht ( kost een drol) en gemonteerd zodat de schaduw baan verlicht is als deze straks achter de gordijntjes verdwijnt.  Router geïnstalleerd en getest. De juiste lengtes ethernet kabel nog halen dan kunnen die kabels  ook weggewerkt worden.
Half december een afspraak gemaakt bij Martin Domburg van Domburg Train Support om de plannen voor de elektrische bedrading, blokken/sectie-indeling en de servo aansturing van de wissels door te nemen. Div kleuren en diktes draad, servomotoren, servo decoders etc. staan in bestelling dus na half december kunnen we de bedrading aan gaan leggen en beginnen met testen. Een deel van het schaduwstation wat gebruikt gaat worden als testbaan eerst maar eens werkend krijgen en vandaaruit verder maar alle vertrouwen in.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
In de afgelopen week de netwerk bekabeling verder aangelegd en gebeugeld. Als programeer spoor bedacht dat ik daar de rollenbank mooi voor kan gebruiken en deze een plaatsje op het bedieningspaneel gegeven (Foto 40 en 41),
De eerste contouren van de klimspiraal zijn ook zichtbaar (Foto 42). Dit vooral gedaan om te testen of er voldoende hoogte is voor de pantografen en dat is er. Ik wil gaan rijden met de panto's omhoog dus daar moet nog een inrijopvang voor gecreëerd worden t.z.t.  De TV opgehangen (Foto 43), die kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden en als extra scherm dienen. Zo langzamerhand raak ik een beetje uit het werk en is het wachten op de bestelde draad ( div. kleur en diktes), servomotoren, terugmeld- en servo decoders etc.. Als die binnen zijn kan ik gaan beginnen met het aanleggen van de bedrading en daarna eerst het uittesten van de testbaan met i-train. Zodra dat onder de knie is kan de rest van het schaduwstation aangelegd en bedraad worden.
De plek waar een aantal decoders moeten komen is te zien op Foto 44.  Wordt vervolgd
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Daar wordt lekker doorgewerkt, nog even en de eerste treinen kunnen de baan testen.
Martin zal je goed opweg helpen, aardige man met kennis.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
slimme oplossing met dat extra spoor voor treinstellen :thumbup:;

mvg,
Michel
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Op de laatste dag nog even gauw een update.  De laatste weken ook druk geweest met andere zaken omdat het wachten was op de bestelling van draad , decoders etc.  Deze half december opgehaald bij Martin Domburg. 4 stuks Plan E rijtuigen van Artitec van verlichting voorzien en de overige benodigde aanpassingen uitgevoerd. Ik zal hier niet teveel over uitweiden maar eigenlijk is het ongehoord wat je allemaal moet uitvoeren om deze nieuw uitgeleverde rijtuigen rijdend (Foto 45) over je baan te krijgen. Ging veel tijd inzitten. Enige wat nog niet werkt is de sluitverlichting maar dat komt nog wel'
Inmiddels gestart met het aanleggen van de bedrading.  Gezorgd dat de bekabeling bij het in en uitschuiven van het paneel soepel mee beweegt (foto 46 & 47). De voeding van het schaduwstation komt onder de baan en de decoders en bedrading voor de blokdetectie etc. komt boven de plaat.  Het eerste begin is  ( Foto 48). binnenkort meer daarover.  Zoonlief had nog een IKEA bureautje + stoel over.  Deze kan mooi dienen om een werkplaatsje te creeeren(Foto 49). Tot zover. 
Iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2023 en veel tijd voor deze mooie hobby
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ik ontdekte je draadje vandaag, lijkt mij een leuk project. Veel succes met de verdere bouw, ik blijf je volgen.

Groet Martin.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Weer enige vooruitgang geboekt afgelopen week.  De werkplek begint al aardig vorm te krijgen ( foto 50 en 51 ). Onder tafel de voeding verder aangelegd voor de baan spanning en de divers aansluitpunten van de rails.  Ik hanteer elke 1 a 1,5 meter een aansluiting volgends de methode zoals het thuis ook aangelegd is. Voeding naar de verdeelblokken (phoenix) met 1,5 mm2 en naar de rails met 0,5 mm2.  Ik verdeel de voeding in clusters, volledig gescheiden van elkaar zodat het later gemakkelijk is om 1 of meerdere clusters indien nodig op een booster aan te kunnen sluiten. Tevens in geval van storing delen van de baan spanningsloos te kunnen maken. Ik zal 1 van de volgende keren wat foto's van onder de baan posten.
Op CS3+ een testbaantje aangemaakt (1 inhaalspoor en een rangeerspoor. totaal 3 wissels) welke deels een onderdeel is van het te bouwen schaduw station. 5 wissels voorzien van de servo aandrijving. Hiervoor zijn wat adapterblokjes met de 3D printer gemaakt door een bevriende collega (foto 52, 53 en 54). Omdat de bestelde Hextronics HXT900 servo's erg lang op zich laten wachten eerst maar eens gebruikt gemaakt van een aantal bij "Ali" bestelde goedkopere versie servo's. Deze ingeregeld met een ESU SwitchPilot 3 Servo (8 servo's)middels een testopstelling. Het was even uitzoeken maar daarna ging het zeer gemakkelijk en de CS3+ schakelde ze ook gelijk.  Finetunen is een absolute must om te zorgen dat de servo's niet tegen de eindaanslag lopen.  Dit is goed te horen . De wissels lopen zeer fraai "om" zonder het klik klak geluid van de magneetspoelbediening. De ESU servodecoder op de baan geplaats en aangesloten op een externe geschakelde voeding van 12V.  Nu de juiste verlengkabeltjes bestellen of aanschaffen komende weekend in Rijswijk bij de Nederlandse Modelspoordagen en de wissels kunnen mee gaan doen in de testbaan. Komende tijd verder met het aanmaken en aansluiten van de blokken en secties en het testen met i-train kan gaan beginnen :D  :D
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
De afgelopen weken stonden vooral in het verder bedraden van de baan( Foto 56,57, 61 en 64). Zowel boven als onder het schaduwstation.  Het aanmaken/bedraden van de blokken en secties en de verschillende voedingspunten. Alle beginnersfouten gemaakt bij weggslijpen van de massa bruggetjes, draden solderen, rails verwisselen etc. maar na de eerste 3 secties had ik de juiste werkmethode te pakken en ging het vlotjes.  Is gewoon een geduldig klusje. De railstaven aan de isolatiekant ook met de dremel even iets korter gemaakt en de kopse kanten met wat nagellak extra geïsoleerd om spookmeldingen in de toekomst te voorkomen. Benieuwd of het afdoende is.  Ik ben nu zover dat de testbaan is aangemaakt in de CS3+ (Foto 63). Alle bezetmelders werken en de servo-bediening van de wissels is een genot om te horen als ze "omlopen". In tegenstelling tot eerdere berichten ga ik de eerste pogingen om automatisch te gaan rijden met Rocrail uitvoeren. Vorige week een bijeenkomst bezocht van de computervereniging HCC afdeling modelspoor en daar een presentatie gevolgd die hoofdzakelijk over Rocrail ging waardoor ik toch weer geïnteresseerd in Rocrail ben geraakt.
Hierdoor "project" iTrain even on hold gezet om dit eerst eens uit te proberen. Rocrail is uiteindelijk gratis ( op een kleine donatie na natuurlijk) en iTrain kost gewoon geld.
Het testen kan gaan beginnen !
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Je bent lekker bezig! We hebben ongeveer hetzelfde thema, dus ik houd je inde gaten! ;)
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Beste 1200Blauw,ik heb jouw draadje ook gevonden en even flink doorgespit.  Als ik je ervaringen lees met Rocrail lees dan huiver ik een beetje. Ben net 2 dagen aan het stoeien ermee en vind het erg complex. Misschien doe ik er nu al verstandig aan om over te stappen naar iTrain.  Nou is mijn baan niet zo groot als de jouwe dus mogelijk loop ik niet tegen zoveel gedoe aan.  Ik zie dat je al een jaar niets meer gepost had.  Nog wel actief met je baan ?
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ik heb inderdaad de nodige problemen mee gehad met Rocrail, maar als je de beginhobbel hebt genomen gaat het prima. Er gaan natuurlijk een heleboel dingen fout omdat je gewoon niet weet hoe het werkt en dan datgene doet wat denkt dat het beste is. Er is een forum voor Rocrail (http://forum.rocrail.net/) waar je vragen doorgaans snel worden beantwoord. Vaak hebben anderen dezelfde problemen gehad als jij. Er zijn ook handleidingen beschikbaar. De Engelstalige is de meest uitgebreide. Bovendien zijn de films van Albert G. op Youtube ook zeer nuttig.
Aan mijn baan wordt zeker gebouwd, alleen gaat het niet zo snel. Ten opzichte van de laatste post is er nog niet veel veranderd.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hierbij weer een update; Testen met Rocrail is na de nodige hobbels redelijk gelukt. Veel info via div forumdraadjes, Youtube filmpjes van Albert etc.  In ieder geval een testbaantje (foto 70) op automatisch rijdend gekregen.  Geeft genoeg vertrouwen om nu eerst het schaduwstation verder af te bouwen met de klimspiraal even kortgesloten via een tijdelijk omloopspoortje. Baanplan is in Rocrail aangemaakt (Foto 71). Tevens het eerste gedeelte van het schaduwstation in CS3 aangemaakt. Deels overbodig maar wil ook dit gewoon werkend krijgen en kan zo de wissels, blokken en bezetmelders testen.
Het aanmaken van een spoorplan is een geduldig klusje kan ik uit ervaring zeggen en dan houd ik mij netjes  :D . Gouden tip hierin is veel spoorelementen toevoegen (Foto 65). Het eerste gedeelte van het schaduwstation is nu klaar (Foto 68 en 69), alle bezetmelders, wissels werken zonder storing. Consequent de rails op de kopse kanten bij de segmentscheiding even met de dremel bewerken en wat nagellak aanbrengen levert vooralsnog een storingsvrij gedeelte op. Het gebruik van de boekbindruggen voor de bedrading is echt aan te bevelen en levert een netjes gestructureerde bedrading op.
Natuurlijk wil je zo snel mogelijk met de hoofdbaan beginnen en je treinen laten rijden maar heb mij voorgenomen te zorgen dat de basis goed is om niet later constant met storingzoeken in de bedrading bezig te moet zijn daarom lijkt op zich de vooruitgang niet snel te gaan . Ik ben er in ieder geval tevreden over en geniet van elke fase van deze mooie hobby
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Afgelopen weken het 2e gedeelte van het schaduwstation afgerond en aangesloten (Foto 72 en 75). Alles is bedraad en getest in CS3+. Ook het gehele plan in de CS3+ op het scherm zichtbaar gekregen (Foto 73)
Voor de klimspiraal een tijdelijke omloop gemaakt (Foto 74) om nu eerst het gehele schaduwstation in Rocrail te kunnen gaan testen/programmeren.  Dit wordt een leuke uitdaging. Op 18 maart ga ik nog een workshop bij HCC over i-Train voor beginners volgen en hopelijk heb ik dan ook genoeg kennis van Rocrail opgedaan om onderscheid te kunnen maken met welke van de 2 ik definitief door ga.
Intussen ook nog een wielreiniger van LUX aangeschaft, die moet nog ingebouwd worden. Er is weinig info te vinden op internet en de beschrijving in het Duits is ook heel summier dus dat is ook nog een uitdaging. Ik zal trachten mijn ervaring hiermee zo duidelijk mogelijk stap voor stap te beschrijven. Daarna is de klimspiraal aan de beurt, hier kijk ik ook naar uit.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Een kleine update.  Na een aantal weken geprobeerd te hebben de baan met Rocrail aan te sturen hier (voorlopig ?) maar even mee gestopt. Maakte wel kleine stapjes voorwaarts maar vind het programma heel complex. Op zaterdag 18 maart een workshop bij HCC gevolgd voor beginnende iTrainers en die ervaring was zeer positief dus een proeflicentie aangevraagd en nu al enkele dagen bezig om het baanplan (volledig schaduwstation met de toekomstige klimspiraal kort gesloten) in iTrain in te voeren. Ik moet zeggen dat het programma iTrain mij vooralsnog veel beter ligt en prettiger is om mee te werken. Ook de videos op YouTube van Jeroen Balkema zijn helder en duidelijk.
Het hele baanplan (Foto 76) is ingevoerd, Voorlopig 2 treinstellen en een loc aangemaakt.  Alle wissels, blokken en bezetmelders werken.  Volgende stap is de snelheidsmeting en automatisch rijden. 
Wordt vervolgd :D
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Mooi om deze vorderingen zo te zien. :) Ga deze baan zeker volgen.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
De wat steile learning curve van RocRail herken ik wel. Toch heb ik de baan goed leren aansturen met dit programma. Niettemin kan een enkel verkeerd geplaatst vinkje voor heel merkwaardig gedrag zorgen, van de treinen (en als reactie daarop ook van mij...). Ik lees van vrijwel alle gebruikers dat iTrain makkelijker werkt en dat bevestig jij ook.

Dus lekker mee doorgaan, zou ik zeggen!

Groet,

Peter
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Afgelopen weken druk geweest met de snelheidsmetingen in iTrain onder de knie te krijgen.  Gekozen voor de methode met een centrale melder en 2 zijmelders. de resultaten waren verschillend vooral bij de hoge snelheden behoorlijk wat afwijkingen, In eerste instantie een lengte gekozen voor de centrale melder van 46,7 cm ( bestaande sectie in blok 18), vervolgens ook testen gedaan met een lengte van 26,6 cm. Op het iTrain forum is er wat discussie wat nu de juiste lengte is. Ik ben weer terug gegaan naar 46,7 cm en hier vooralsnog de beste resultaten mee gehaald.  Uiteindelijk gaat het om stoppen op de juiste plek in een blok met lage snelheden. De volgende stap is automatisch gaan rijden.
Om niet alleen maar met programmeren bezig te zijn besloten om eerst de 2 maanden geleden LUX 9301.7 wielenreiniger(met decoder) in te bouwen. Vooraf dacht ik dat het een ingewikkeld klusje zou zijn maar dat viel alles mee. Appeltje eitje eigenlijk. Even zoeken welk aansluitschema je moet gebruiken, kleur bij kleur, en uiteindelijk houd je 2 draadjes over Rood ( B ) en Bruin ( 0 ). De Decoder meld zich automatisch aan in CS3+ en vervolgens poetsen maar. Op de foto's is de inbouw te zien. Het begint met de juiste plaats te bepalen. Een gat maken ergens in je baan van 40 x 300 mm. De LUX op juiste hoogte stellen en aan beide kanten de rails op maat maken. Met een multi-tool en een dremel kom je een heel eind.
Het lukt mij nog niet om filmpjes te uploaden, gaat via Youtube volgens mij en daar moet ik mij nog eens in verdiepen.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Vanavond een groot deel van dit verhaal eens doorgenomen.
Analoge M-baan afgebroken en opgestart met digitaal in C. In een best korte tijd veel gedetailleerde kennis opgedaan op digitaal en geautomatiseerd rijden.
Ik volg t ook op de fora, heb al eea aan materiaal maar heb nog geen vast plan.
Wat me opvalt:
Mooi ingebouwd, die wielenreiniger!
Ik heb er zelf ook al eens naar gekeken, of het iets zou zijn voor m'n te bouwen baan.
Zo ook gekeken naar de gemechaniseerde rollenbank van Zeller waar je een lok zo op kunt rijden, waarna de rails wegzakt en de wielen op rollen verder kunnen draaien.
ook een leuke toevoeging voor een onderhoudswerkplaats.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hierbij 2 filmpjes van de LUX Wielreiniger in action .  Dit zijn mijn eerste filmpjes op YouTube, de kwaliteit kan beter maar daar wordt aan gewerkt  :D

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Leuk! Maar helpt het ook echt, worden de wielen er schoner door?
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Daar zijn de meningen over verdeeld. Dit is wel eens eerder hier op het forum voorbij gekomen.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Maar wat is de mening van Kolstt?
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ervaring is tot nu toe positief.  Tijd zal het verder leren.  Mijn NS-1100 had al behoorlijk vuile wielen en die waren schoon na een aantal keer met beperkte snelheid eroverheen gereden te hebben. De witte viltdoekjes zijn al behoorlijk zwart en dat is ook een indicatie. Het is mijn bedoeling om de LUX met iTrain te gaan bedienen zodat elke trein er met regelmaat overheen gaat. Maar dat moet ik nog ontdekken/inregelen. Ik vermoed wel als het vuil al behoorlijk aangekoekt is dat de LUX dat niet gaat redden.  Maar als je met schone wielen begint en er regelmatig overheen rijd zullen ze vermoedelijk mooi schoon blijven.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
aan Kolstt en de andere forumleden.  ZIE ZE BLINKEN !!!!
Metryl Pro krachtig ontvettings & reiniginsmiddel.
TOP produkt voor wielen en rails.

www.lambert-chemicals.com


Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hierbij weer een kleine update. Na het inbouwen van de LUX-wielreiniger is er qua bouwen niet veel verandert. Afgelopen periode vooral bezig geweest met het leren rijden met iTrain. Het automatisch rijden ging niet vanzelf.... maar sinds gisteren rijden er 5 treinen automatisch als test in het schaduwstation.  Hier voorlopig wel tevreden mee dus denk ik erover om nog wat weken verder te experimenteren en dan te beginnen met het maken van de klimspiraal en de rails naar "boven" te maken. Weer ff wat anders dan programmeren met de computer. Ik heb een filmpje gemaakt van het automatisch rijden om het resultaat vast te leggen van enkele maanden stoeien met de software maar ga met kleine stapjes vooruit. Ik heb nu wel de keuze definitief voor iTrain gemaakt.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Fijn dat de eerste treinen rijden Ton, de eerste mijlpaal heb je gerealiseerd  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Bedankt Peter voor je reactie. Zo voelde het inderdaad na maanden stoeien.  :D  :D
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Na ruim 2 maanden weinig tot geen activiteit met het fysiek bouwen weer even een update. Licentie voor iTrain inmiddels aangeschaft. Begin juni eerst een paar weken op vakantie geweest ( Gardameer zonder hagelstenen  B) ). Op de eerste werkdag na mijn vakantie (maandag 3 juli) mocht ik mij melden in het ziekenhuis voor wederom een heup-operatie. Nu de linker kant. Prima verlopen echter na een week kwam er wat vocht uit de wond en de behandelend arts was bang voor een bacteriele infectie dus mocht alles weer open voor een spoelbeurt en mocht ik 10 dagen aan het infuus voor een antibiotica kuur in het ziekenhuis.  Gelukkig is het loos alarm gebleken want er is geen bacterie gevonden uiteindelijk. Eind goed al goed maar wel enige vertraging in het herstel opgelopen.  Inmiddels begin ik alweer wat mobiel geworden dus ben ik voorzichtig begonnen met het maken van de klimspiraal, iets waar ik al een tijdje naar uitkeek. Alle draadeinden zijn inmiddels geplaatst ( zie foto 88). De komende weken gaan we hier lekker verder mee en zal van tijd tot berichten over de voortgang
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Zo de eerst 2 stuks 1/4 segmenten zijn klaar en geplaatst (Foto's 89 t/m 92) .  Gelijk de bezetmelders aangesloten en alles getest voor zover mogelijk. De oplettende kijker ziet dat ik voor de klimspiraal een anders ondergrond gebruik.  Had nog de nodige ondervloer voor laminaat over ( 3 mm bij de bouwmarkt) en eens kijken hoe dat dempt.
De 1200 loc van Marklin en de Plan V van Roco hadden geen enkele moeite met de 3% stijging.  De buitencirkel (stijgend)is R3 en de binnencirkel is R2 (dalend). 
Ook gelijk de gehele klimspiraal + verdere stijging (wordt de uitgang van de Hemtunnel) naar de bovenbaan in CS3+ aangemaakt.  Blijft een gehannes maar met wat geduld heb je ook wat ( Foto 93 )
Op naar de rest van de klimspiraal :D
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
De bouw van de klimspiraal vordert gestaag. Inmiddels  6 x 1/4 cirkel gemonteerd, bedraad en getest ( foto 100).  Bij het vierde segment de pantograaf opvang gemaakt van aluminium rond 4 mm. zie de foto's 97, 98 en 99. Ik heb ze met Bison montage-kit vastgelijmd en zitten muurvast aan de onderkant van de oprit. De uitlijning had iets beter gekund maar het werkt en dat is waar het omgaat :-) De elec. locs kunnen met de pantograaf omhoog rijden. Er is bijna 10 mm ruimte over bij Märklin NS1200  loc. Bij de NS1300 en de Mat54 Hondekop van Artitec zijn de pantografen veel fijner van aard dus die hebben meer dan genoeg ruimte.
Nog 1 omgang ( 4 x 1/4 segment) te gaan en ik kan beginnen met de Hem-tunnel uitgang. Dan komt ook de scenery om de hoek kijken. Ik heb een bevriende machinist wat opnames laten maken van de in- en uitgang van de HEM-tunnel dus eens kijken of ik dat zo gedetailleerd mogelijk kan nabootsen.   
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
 @citaat als de pantograaf omhoog blijft, waarom dan die opvang, dat snap ik niet helemaal?

gr. Ruud
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
De hoogte onder het derde segment was net niet hoog genoeg om met de pantograaf omhoog te rijden. Ik wil met de stijging ook niet boven de 3% komen dus op die plek voor deze oplossing gekozen Rudi
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Project "klimspiraal is gereed. Alles bedraad en getest (nog niet in iTrain). Zeer tevreden over het resultaat. De hoogte van de hoofdbaan met 2,5 cm verhoogd anders komt het niet uit met de tunnel uitgang.
Op naar het volgende project . De tunnel uitgang en verdere oprit naar de hoofdbaan. Dit komt in het zicht dus komt de scenery nu ook om de hoek kijken.  Dat wordt een mooie uitdaging B)
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ton, heb je in de helix ook geluidsisolatie onder de rails aangebracht? Op de foto's kan ik het niet zo goed zien maar dat zal wel aan mijn ogen liggen.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ton dat ziet er allemaal mooi strak uit inclusief de valbeveiliging :thumbup:

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Dankje Dirk,  ik zie dat wij qua werkwijze vrijwel dezelfde methodiek hanteren.  Bedrading netjes opgebonden en strak werk.
Ik haal nu ook veel inspiratie uit jouw baan. Uiteraard is mijn baan niet zo groot als die van jou.
Je bent al wat stappen verder dan ikzelf dus heb er een mooi voorbeeld aan  :D
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Citaat van: FransW op zaterdag 19 augustus 2023, 09:39:55Ton, heb je in de helix ook geluidsisolatie onder de rails aangebracht?
Ik ben Ton niet, maar ik zie isolatie liggen in de spiraal.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 19 augustus 2023, 12:25:06
Citaat van: FransW op zaterdag 19 augustus 2023, 09:39:55Ton, heb je in de helix ook geluidsisolatie onder de rails aangebracht?
Ik ben Ton niet, maar ik zie isolatie liggen in de spiraal.

Dat zal dan dat grijze XPS-plaatmateriaal zijn, vermoed ik.