Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation

Gestart door Bram NS84 donderdag 03 november 2022, 18:41:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Beste deskundigen,

met horten en stoten probeer ik een degelijk ontwerp vorm te geven.

Ik heb een vrij forse baan voor ogen. De ruimte waarin de tafel komt te staan is effectief 5 bij 5 meter. Mijn plan tot nu toe is het maken van 'E'- tafel met het schaduwstation op niveau -1.
De trein en de omgeving rond het spoor speelt de hoofdrol, dus veel spoor. Basis is Marklin, tijdsbeeld jaren 80 met uitschieters tussen 1970-1995. Uiteindelijk wil ik computergestuurd kunnen rijden.

Ik wil graag een meersporig station (middelgroot) met doorgaande sporen en een kopspoor. Daarnaast een streekstation, iets dat lijkt op de VAM in Wijster, een rangeerterrein en een kleinschalig industriegebiedje.

Het is een heel ambitieus plan. Ik vind het leuk om een baan te ontwerpen waarin ik zomaar niet tegen grenzen aan loop wat betreft treinbewegingen en opstelruimte in het schaduwstation.
Wat betreft heffen/dalen, blokken en digitaal rijden heb ik weinig ervaring, dus ik loop ongetwijfeld tegen 1001 dingen aan die simpelweg niet kunnen hoe ik ze voor ogen heb, maar dat zorgt ervoor dat het spannend blijft.

Ik heb me in de loop van de tijd wat verdiept in hoe e.e.a. wordt gedaan, wat tutorials bekeken en met anyrail heb ik het eerste concept nu zo'n beetje ontworpen. Ik heb best veel M-rails van de baan die vroeger bij ons thuis op
zolder stond, en ik heb het plan om dit te gebruiken voor het schaduwstation. Dit brengt mij meteen bij de eerste hindernis, blokken maken met M-rails schijnt niet makkelijk te gaan met massadetectie. Vanwege de omvang van
het schaduwstation en de hoeveelheid benodigde rails is het mij best veel waard om de grotendeels aanwezige M-rails toch te kunnen gebruiken, maar ik wil het liefst wel met massadetectie werken. Ik heb totaal geen tijdsplan,
en ik vind het pionieren en puzzelen zeker zo leuk als het rijden op zich dus de tijd die het kost om eventueel rails aan te passen is geen probleem.

Zijn er ervaringen met massadetectie op M-rails?

Het volgende is het verdelen van de baan in blokken. Ik lees dat wissels geen deel uitmaken van blokken en dat blokken ideaal gezien niet korter zijn dan de langste trein. Nu zitten er in mijn ontwerp best wat gedeelten tussen wissels
in die wel korter zijn dan een gemiddelde trein. Wat doe je met deze gedeelten?

Ik voeg afbeeldingen van het eerste ontwerp, en het ontwerp zelf bij, en ben enorm benieuwd naar alle op- of aanmerkingen. Hierbij geldt; zachte heelmeesters maken stinkende wonden, gewoon zeggen wat je er van vindt,
ik ben niet van suiker  :P

mvg Bram
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: Bram NS84 op donderdag 03 november 2022, 18:41:25

Zijn er ervaringen met massadetectie op M-rails?


Die zijn er mits je in staat bent de spoorstaaf te isoleren van het railbed. Maar dat had je zelf ook al bedacht gezien je tekst toch?  :D

In een blok moet een trein passen zei je zelf al. In kleine stukken spoor past geen trein dus daar laat je de blokkenmakerij achterwege. Dat stuk spoor is dan onderdeel van de wisselstraat.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Dag Bram.

Indrukwekkende ruimte heb je tot je beschikking!
Ik ben zeker geen deskundige, maar wel enige opmerkingen:
om fatsoenlijk bij het schaduwstation te kunnen zou ik het achterste deel laten vervallen.
Op het zichtbare deel van het ontwerp, daar waar mogelijk minder rechtlijnig en strak langs de rand.
Het zou best wel handig zijn als je het beoogde landschap erbij beschrijft of intekent. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Bram,

Er zijn ook best methoden om met massadetectie te werken zonder aan de rails te hoeven prutsen. (rail isoleren)
je kunt b.v. met infrarood sensoren werken naast de baan. Twee sensoren vormen samen ook een blok.

Er zijn een paar oplossing om deze aan de S88 bus te koppelen:

-koop een vrij dure module bij een leverancier
https://miniatuura.com/nl/computer-besturing/850-s88ir-terugmeld-module-voor-ir-sensoren.html

- als je je in Arduino's wilt verdiepen kun je b.v. de sketch van Ruud Boer gebruiken. Dit is veruit de goedkoopste oplossing maar heeft wat studie nodig hoe je het programma in de
  microcontroller laadt en hoe het naar eigen wensen is aan te passen.
  als IR sensor overigens een andere gebruiken dan in het filmpje, deze is namelijk te gevoelig voor omgevingslicht.
  onder nog link welke wel goed werkt in alle lichtomstandigheden. (bij Aliexpress nog voor de helft verkrijgbaar)

https://www.youtube.com/watch?v=jZ9VQkWQSrM&t=237s

https://nl.farnell.com/sharp/is471fe/photodiode-940nm-through-hole/dp/9707840?CMP=KNC-GNL-GEN-KWL-PDP-NON-PUR-tROAS-876-ALL-PDP-Pages&mckv=_dc|pcrid|580570370529|&gclid=CjwKCAjwzY2bBhB6EiwAPpUpZkkK1V5q0EXaqhV8ML6cZ2Yht06y_YsEsOB2gTQNNdCZIXQLujWY2xoCzBsQAvD_BwE


.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Allereerst is de wens de oude M-rails te gebruiken een begrijpelijke. Maar het is niet zo gemakkelijk. Het modernere digitale materieel rijdt er niet altijd vlekkeloos op. Niettemin: secuur leggen van de rails, goed schoonmaken en schoon houden helpt enorm.
Massadetectie zou ik niet doen bij deze rails. Je kunt stroomdetectie gebruiken en die kan ook gewoon op de S88 bus, naast massadetectie-modules.
Gebruik van R1, oftewel 5100 bogen zou ik vermijden. Niet alles gaat daar altijd goed doorheen. Zeker in het schaduwstation zou ik die boog achterwege laten.
Tot slot is mij het thema van het zichtbare deel niet zo helder. Het ligt nogal vol met rails en krappe bogen. Juist met die mooie ruimte kun je goed met ruime bogen van flexrail aan de slag. Gebruik daar ook vooral slanke wissels. Dat ziet er mooier uit.

Groet,

Peter
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
De lengte van een blok hoeft niet perse de minimale lengte te hebben van de langste trein. Dat hangt ook ervan af of je gebruik gaat maken van software. Voor zover mij bekend kan je blokken voor langere treinen als verbindingsspoor definiëren. Dat betekent ook dat je die blokken voor korte treinen kan gebruiken. Denk aan een railbus of een kort treinstel. Een lange trein wordt dus geblokkeerd voor het korte spoor maar kan er wel gebruik van maken om te passeren.

Evenzo kan je een lang spoor onderverdelen in secties. Er zijn dan bijvoorbeeld twee korte treinen op kunnen of een lange trein. Ook dat kan met de software prima geregeld worden.

Verder kan je gebruik maken van contactrails of schakelrails voor de m-rails. En zoals genoemd is stroomdetectie evenals infrarood, via Ali goed te bestellen in een kant en klaar product, een goede oplossing 
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Bij de aftakking naar de middenpoot van het schaduwsation liggen twee wissels met s-bochten.
Haal die s-bochten er uit, daarmee verminder je de kans op ontsporingen aanzienlijk.

Cees
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Met zo'n grote investering in the vooruitzicht (vullen van deze ruimte met rails, rollend materieel en scenery) raad ik sterk aan om te overwegen iets minder rails te gebruiken in je baanplan en dan geen m-rail te gebruiken in het schaduwstation.

Rollend materieel wat momenteel wordt uitgebracht wordt niet meer getest op m-rail, de kans dat dat problemen geeft op m-rail is aanwezig met diverse voorbeelden bekend van met name 1:87 lengteschaal rijtuigen. Denk ook aan het schoonmaken wat moeilijk is in een schaduwstation.

Groeten,
Jelmer
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Ambitieus plan Bram. Ik kan me wel vinden in hetgeen jij voor jezelf belangrijk vindt. Zelf ben ik ook vooral van de stations, maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
Heb nog niet in detail naar je plan gekeken, maar reageer even op de massa detectie.
Ja dat is zeker mogelijk met M-rail. Er zijn speciale contactrails met een doorgezaagde railstaaf die geïsoleerd is, maar mogelijk niet heel royaal voor handen. Een mogelijkheid is de KISS methode die Franky hier op dit forum al een paar keer heeft getoond: zelf maken met dubbelzijdig tape en een koperen strip. volgens mij zijn er minimaal 2 topics war dit in beschreven staat, maar ik heb zo niet direct de link.

Zelf ga ik ook M-rail gebruiken voor mijn schaduwstation. Lange rijtuigen heb ik niet en er is ook geen ambitie om die te gebruiken. Probleem met lange rijtuigen zit trouwens niet direct bij M-rail, maar bij de boogstraal. K en C hebben ook R1....

Dus gewoon eerst wat teststukjes maken en kijken of jij dit betrouwbaar genoeg gaat vinden. Weggooien kan altijd nog....

gr. Gertjan
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 03 november 2022, 23:29:53Massadetectie zou ik niet doen bij deze rails. Je kunt stroomdetectie gebruiken en die kan ook gewoon op de S88 bus, naast massadetectie-modules
In dit wat oudere draadje staat dat massadetectie en stroomdetectie goed samengaan (dat onderschrijft de opmerking van Peter).

Massadetectie bij M-rails kan, b.v. met krimpkous, maar zou ik dat bij deze hoeveelheid M-rails niet doen (mij teveel werk).
Op stayathome.ch wordt dezelfde methode beschreven.
Op modelleisenbahn-analog.de staat te lezen wat de bron is van die methode.

Ik zou dan toch gaan voor alternatieven, zoals goedkope 2-rails flexrails met een "los" draadje ertussen.


iemand die dat ook zo doet (of deed) is Jumbo
b.v. een foto van hem:


Maar okée, je hebt die rails al, dus ligt stroomdetectie meer voor de hand,
voornamelijk omdat het je tijd (en werk) bespaart.
 
Andere 3e rail alternatieven heb ik destijds in een draadje weg geparkeerd.

Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
 @citaat Allemaal onbetrouwbaar gepruts. Bram heeft stapels M-rail die hij wil hergebruiken. In de schaduw kun je prima uit de voeten met stroomdetectie op de puko sleper en 1 melder per blok is voldoende.

Maar goed, dit gaat weer zo'n eindeloze discussie worden.  :D :D
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Je zou voor de massadetectie gebruik kunnen maken van de schakelrails van Märklin, schakelen dus op fysiek contact met de sleper waardoor je een massaverbinding maakt. Maar ook daarvoor geldt het bezwaar: die zijn natuurlijk oud en werken dan doorgaans niet betrouwbaar genoeg meer. Het gaat 99x goed...
Ik ben het met Ben eens dat stroomdetectie het meest betrouwbare alternatief is als M-rails hergebruiken een absoluut requirement is. Ik zou dan wel uitsluitend met Märklin-materieel blijven rijden. Dat geeft de beste kans op probleemloos rijden (ja er zijn uitzonderingen, Märklin-treinen die tòch ontsporen en modellen van andere merken die tòch probleemloos rijden op M-rails).
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Ik sluit me aan bij Jelmer. Een baan ontwerpen is 1 ding, het bouwen is wel iets heel anders, dus weet ik hier niet wat je intenties zijn.
Je hebt een grote partij M-rails, maar heb je wel in de gaten wat je allemaal nodig hebt voor het schaduwstation?
Een schaduwstation die overigens zo breed is dat je er niet meer bij kunt, zoals Erik al aangaf.
Waarschijnlijk zul je toch nog M-rails / wissels moeten aanschaffen en dat is alleen op beurzen nog mogelijk.

Deze baan (in een overigens prachtige ruimte) vraagt een enorme investering, want zoiets is nagenoeg alleen, zoals jezelf ook aangeeft, computergestuurd mogelijk.
Als ik de toekomstige kosten afzet tegen mogelijke aanwezige M-rails, zou ik onmiddellijk een grote doos pakken en die rails daarin mieteren om proberen te verkopen op een beurs of bijvoorbeeld Catawiki.
De kosten voor andere (2e hands) K- of C rails voor het schaduwstation zijn ook niet mis, maar in het totaalplaatje valt dat erg mee en je behoed jezelf voor enorme problemen.
Dan is het eenvoudiger om massa detectie toe te passen.

Voorts het getekende plan.
Met zo'n ruimte zou ik ook zeker minder rails toepassen en de scherpe bochten eruit halen om een sporenverloop met flauwe bochten te maken.
De K-rails is daar uitermate geschikt voor.





Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Allen veel dank voor de reacties.

Ben, het spoor dat je niet als blok indeelt, hoe gaat de software om met dit gedeelte? Wordt dit een deel dat de computer gewoon negeert? Ik wil inderdaad proberen om de aanwezige M-rails te gebruiken in het schaduwstation.
Ik heb nagenoeg alles dat ik nodig heb, en ik zie het als uitdaging om de massadetectie toch voor elkaar te krijgen zonder een vermogen te investeren in de benodigde K-rails.

Erik, dank. De diepte van het schaduwstation is 1 meter ongeveer, ik overweeg wel om niveau -1 nog wat verder te laten zakken om er zo toch wat beter bij te kunnen. De achterste sporen bieden toch een mooie doorloopmogelijkheid,
en plaats aan totaal 10 treinen. Ik ben in Anyrail nog niet echt handig met intekenen van het landschap. Ik kom niet verder dan een stationsgebouw en een fabriek  ;)

Hans, ik houd toch nog even vast aan de standaard massadetectie. Ik ben inmiddels wat aan het prutsen met wat oude M-rails en het lijkt erop dat het op een vrij werkbare manier toch gaat lukken. Ik ben volledig onervaren op het gebied van printplaten en het zelf maken van sensoren en dergelijke, maar mocht het met de massadetectie niet lukken lijkt me jouw suggestie een zeer goede optie.

Peter, ik ben me er van bewust dat het realiseren van een werkende baan met M-rails niet de gemakkelijkste optie is, maar ik zie er uitdaging in om de oude rails bruikbaar te maken voor een moderne baan. Secuur leggen en goed schoonhouden hoort daar natuurlijk bij, en ik denk dat het uiteindelijk wel lukt om ook het moderne materiaal goed te kunnen laten rijden. Ook al heb ik een relatief grote ruimte, ik zie niet hoe zonder het gebruik van R1 bogen dit ontwerp kwijt kan binnen de beschikbare ruimte. Denk je dat ook wanneer de rail secuur gelegd wordt dat er veel rijtuigen zijn die vastlopen in deze bochten?
Omdat de indeling van bebouwing en scenery niet goed ingetekend krijg heb je inderdaad een slecht beeld van hoe het zichtbare gedeelte eruit gaat zien.
De twee 2 doorgaande sporen komende van het schaduwstation lopen via het stedelijke station (bijv Assen) rond over de baan eigenlijk bedoeld voor intercity's die niet veel meer doen dan hun rondje rijden en terug gaan naar het schaduwstation. Het gedeelte boven aan de tekening met de 4 sporen boven elkaar heb ik bedoeld als iets dat op VAM Wijster moet gaan lijken. Het gedeelte in het midden van de baan moet het rangeerterrein voorstellen, met eventueel een werkplaats en andere spoorgerelateerde bedrijvigheid. In het onderste deel van de tekening wil ik nog een deel met een klein nevenlijnstation en een kleinschalige overslag voor zeecontainers o.i.d. Ik vind de bedrijvigheid leuk om weer te geven en ben met je eens dat je met minder spoor een realistischer (misschien mooier) beeld zou kunnen weergeven.

Olav, ik denk dat ik gewoon tzt eens met een baanbesturingsprogramma moet gaan stoeien om een beeld te krijgen van hoe je deze blokken moet indelen. Zoals ik het nu zie is bijvoorbeeld in het schaduwstation ieder gedeelte spoor waar je logischerwijs een trein kunt opstellen, of een gedeelte dat het schaduwstation aansluit op het baanplan dat in het zicht ligt een apart blok, dat onderverdeeld is in secties. Zoals eerder gezegd heb ik goede hoop dat ik een heel eind kom met het aanpassen van de M-rails om hiermee op de gehele baan met massadetectie te kunnen rijden, mocht dit niet lukken ga ik kijken naar stroomdetectie of infrarood. Marklin contactrails lijkt me vanwege de hoeveelheid geen optie.

Cees, bedankt ik ga het aanpassen.

Jelmer, de investering zit hem echt in de K-rail. Ik heb eens wat gekeken en deze rails is echt veel duurder dan de M-rails. Nagenoeg alle M-rails die ik nodig heb is voorhanden, dus mocht het lukken met de massadetectie dan scheelt dat echt aanzienlijk. Hebben de problemen te maken met de boogstralen van M-rails? Zijn de rijtuigen die echt 1:87 simpelweg te lang voor de bogen, of komen de problemen ergens anders door? Ik overweeg inderdaad om het schaduwstation wat verder te laten zakken zodat er wat meer bewegingsruimte ontstaat om zo makkelijker te kunnen schoonmaken.

Gertjan, leuk plan wel he  :) Zoals gezegd heb ik echt hobby aan het pionieren, dus ieder 'probleem' maakt het op een bepaalde manier leuker. Ik denk dat ik teveel contactrail nodig heb om de speciale contactrail te gebruiken. Daar komt bij dat het mij leuk lijkt om die oude M-rail toch geschikt te krijgen voor een dergelijk plan. Wat je zegt is dat het probleem met de moderne rijtuigen hem voornamelijk zit in de te krappe bochtstraal en niet in de rails op zich. Ik ga gewoon proberen wat lukt qua bochtenwerk en wat niet, met gepaste snelheid kun je de meeste ontsporingen wel voorkomen lijkt me.

JW, dit zijn de originele oplossingen! Niet voor 1 gat te vangen. De methode met krimpkous lijkt mij in mijn geval de beste oplossing, maar het is heel veel werk. Ik ben bezig om het proces wat te 'mechaniseren' en te versnellen om toch binnen redelijke tijd aardig wat rails aan te kunnen passen. Ik heb gemerkt dat de rail door de krimpkous wat hoger komt te liggen, door iets uit de bedding weg te frezen is dit hoogteverschil weer opgeheven. Nu nog iets waarmee ik niet als een horlogemaker hoef op te letten dat ik de klemmetjes door de krimpkous druk en productie kan in gang gezet worden  :D  :D

1200 Blauw, de schakelrails lijkt me vanwege de benodigde hoeveelheid en de redenen die jij noemt geen optie. Wat ik wel vaak terug zie komen zijn de problemen met treinen van andere fabrikanten op de M-rail. Gezien het tijdsbeeld dat ik voor ogen heb zou het wel fijn zijn als ik niet beperkt ben tot alleen Marklin materieel. Is het vragen om problemen om met ander spul op de oude rails te gaan rijden? Of gaat het over het algemeen wel goed met bijvoorbeeld een Artitec of Roco?

Martin, ik heb nagenoeg alle M-rails die ik nodig heb. Ik denk niet dat het verkrijgen van die laatste rail een probleem wordt. Het schaduwstation is ongeveer een meter diep. Ik had nog niet echt rekening gehouden met de beperkte hoogte om het hellingspercentage laag te houden, maar ik denk dat ik de 4 hef/daal sporen na de bocht nog verder laat zakken om zo meer hoogte te creëren. 1 meter is niet heel ver weg, maar wel als de hoogte maar 10 cm is. Zoals gezegd zou ik het heel leuk vinden om de oude M-rail toch bruikbaar te krijgen. Ik ben wat aan het prutsen en denk dat het wel lukt om de massadetectie werkend te krijgen. Ik vind het prutsen en uitzoeken zeker net zo leuk als het rijden op zich. Dit is het eerste ontwerp dat ik heb gemaakt, maar zonder veel activiteit in de vorm van treinen en locaties waar de trein naartoe kan te verliezen, denk je dat het mogelijk is om dat veel flauwere bochten te gebruiken? Ik had tijdens het ontwerpen het idee dat ik ruimte te kort kwam daar voor.


Nogmaals dank iedereen voor de bruikbare tips. Leuk om te lezen wat ieders idee is over bepaalde dingen.


Bram



Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Ik rij al jaren probleemloos digitaal met massadetectie. Zie foto.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: Bram NS84 op dinsdag 08 november 2022, 21:04:14Ben, het spoor dat je niet als blok indeelt, hoe gaat de software om met dit gedeelte? Wordt dit een deel dat de computer gewoon negeert? Ik wil inderdaad proberen om de aanwezige M-rails te gebruiken in het schaduwstation.


Spoor wat niet als blok gedefinieerd is wordt gezien als onderdeel van een wisselstraat.

Voor je ook maar één stap zet in de automatisering: ga een proefbaantje leggen. Maak een ovaaltje van een paar blokken met een inhaalspoor en een kopspoor en ga ontdekken hoe het allemaal werkt.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
CiteerHans, ik houd toch nog even vast aan de standaard massadetectie. Ik ben inmiddels wat aan het prutsen met wat oude M-rails en het lijkt erop dat het op een vrij werkbare manier toch gaat lukken. Ik ben volledig onervaren op het gebied van printplaten en het zelf maken van sensoren en dergelijke, maar mocht het met de massadetectie niet lukken lijkt me jouw suggestie een zeer goede optie.

het zijn geen printplaten maar standaard Arduino bordjes met een aantal aansluitpinnen. Sensoren hoef je zelf niet te maken, die koop je compleet.
je hoeft alleen het aansluitschema maar te volgen op de juiste pinnen zoals in het programma is vastgelegd.
voordeel is dat je de rails niet hoeft te vernielen en dat ze altijd te verzetten zijn als dat nodig mocht zijn.(aansluitschema van deze IR sensor bijgeplakt)

maar in ieder geval succes met het massa detectie gebeuren.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: Wilco69 op dinsdag 08 november 2022, 21:18:48Ik rij al jaren probleemloos digitaal met massadetectie. Zie foto.

Hoe werkt dit dan? De hele rail is toch van metaal en is massa? Alleen de puko's zijn er geïsoleerd onder aan gebracht.
Lijkt mij dat een stukje doorgezaagde railstaaf niets uitmaakt, want mijns inziens is er altijd massa contact en voor terugmelding
moet dit juist geïsoleerd zijn van de rest. Of zeg ik iets verkeerds en haal ik de zaken door elkaar?
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Dat kleine stukje spoorstaaf is zo te zien geïsoleerd van het metaal van de bedding.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
 @citaat  Ja, ik zie het. Pfff...wat een werk.  ;)
Je moet hiermee wel oppassen dat de spoorstaaf aan de binnenzijde goed vrij ligt anders krijg je last met de wielstellen.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: Bram NS84 op dinsdag 08 november 2022, 21:04:14Zijn de rijtuigen die echt 1:87 simpelweg te lang voor de bogen, of komen de problemen ergens anders door?
Het probleem is noch de schaal van 1:87, noch de lengte van 30,3 cm van lange wagons,
dus eventuele problemen komen door iets anders.

Mijn 30,3 cm lange Liliput wagons rijden feilloos door 5100 rails. Maar ze steken wel te ver uit (uitzwenking).
De overhang van zulke wagons is zo groot, dat het profiel vrije ruimte (PVR) groter moet zijn
(een bovenleidingsmast of sein moet dus op meer dan 3,5 cm van de binnenboog staan, als je 'm daar al neer wilt zetten)

Er zijn t.a.v. type C-wagons 3-4 factoren:
  • overhangende wagons (midden van een rijtuig hangt te ver binnen de spoorstaven van een boog) raken soms de uitzwenkende koppen van rijtuigen (PVR van True-Scale 30,3 cm wagons is groter dan bij standaard Märklin wagons)
  • koppelingen die buffers raken of schenen bij wielstellen (TEE) beperken de uitzwenking van die wielstellen (gebeurt vooral in combinatie met niet-Märklin producten)
  • de wagonlengte bepaalt de knik (de hellingshoek) die een trein kan maken van horizontaal rijden naar helling rijden en omgekeerd (verticaal type boog)
.

Bij enkele (niet-Märklin) locs doen zich soms 2 issues voor:
  • De wielbasis is te lang voor een bocht kleiner dan R=422 mm (speelt bij aantal Roco-stomers met 4 grote wielen),
  • Bij tandemrijden van twee treinstellen blijkt het kortkoppelingsmechanisme ongeschikt voor een boog met een straal van minder dan 422 mm (en dan is een 5100 boog met 360 mm te krap).

Na enig zoeken zijn de draadjes daarover wel terug te vinden, denk ik.

Opmerkelijk (van dit rijtje): alle problemen ontstaan niet altijd,
en uitsluitend bij het gebruik van niet-Märklin producten.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Dag Bram.

Ik zou de tip van Ben, om een testbaan te maken, ter harte nemen!
Je bent immers niet van plan om een speelbaantje te maken :wink:
En dan kan je ook gelijk testen welke wijze van terugmelding jou het beste bevalt.

De al eerder genoemde methode om massadetectie te maken m.b.v. isolerende tape en kopertape, is wellicht niet de mooiste oplossing, maar voor het schaduwstation niet echt een bezwaar.
Voordeel is, buiten de minimale kosten, dat dit achteraf kan worden aangebracht  :thumbup:

En t.a.v. mijn opmerking over het laten vervallen van het achterste doorloopspoor: deze zou je ook nog ónder het schaduwstation door kunnen laten lopen :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: Bram NS84 op dinsdag 08 november 2022, 21:04:141200 Blauw, de schakelrails lijkt me vanwege de benodigde hoeveelheid en de redenen die jij noemt geen optie. Wat ik wel vaak terug zie komen zijn de problemen met treinen van andere fabrikanten op de M-rail. Gezien het tijdsbeeld dat ik voor ogen heb zou het wel fijn zijn als ik niet beperkt ben tot alleen Marklin materieel. Is het vragen om problemen om met ander spul op de oude rails te gaan rijden? Of gaat het over het algemeen wel goed met bijvoorbeeld een Artitec of Roco?

Ik ben inderdaad van mening dat het vragen om problemen is. Om die reden ben ik ooit zelf overgestapt van M- naar C-rails. Bovendien heb ik om zo safe mogelijk te spelen R1-bochten (in M 5100 of in C 24130) vermeden en komen S-bochten (een linkerbocht direct na een rechter of andersom, ook bij wissels) op één uitzondering na in mijn baan niet voor.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Citaat van: Bram NS84 op dinsdag 08 november 2022, 21:04:14Gezien het tijdsbeeld dat ik voor ogen heb zou het wel fijn zijn als ik niet beperkt ben tot alleen Marklin materieel. Is het vragen om problemen om met ander spul op de oude rails te gaan rijden? Of gaat het over het algemeen wel goed met bijvoorbeeld een Artitec of Roco?
Om die zelfde reden ben ik destijds overgestapt van M-rails op K-rails. C-rails bestond toen nog amper.
Er is een verschil tussen Artitec en Roco.
Het gaat over het algemeen goed met Roco, maar nou net bij K-rails R1//R2 kunnen problemen ontstaan die je met C-rails niet.
Bij K-rails is de hart-op-hart afstand tussen R1 en R2 te klein. Bij C-rails niet.
Vergeet R1. Gewoon niet doen.
Re: Baanontwerp met K-rails in het zicht en M-rails in het schaduwstation
Ik rij zelf met schaduwstations met M-rails, geen 5100 boog, wel 5200 boog, alle soorten wissels (51xx en 52xx). De wisselhuisjes zijn verwijderd. Het materieel wat ik gebruik is van verschillende merken. Geen problemen. Ook niet met bijvoorbeeld de Roco railjets in duwende configuratie. Basis is goede rails gebruiken, dus recht/vlak/geen beschadigingen voornamelijk voor de bogen maar ook voor de rechte rails. Rare slingers vermijden is cruciaal.

Daarnaast stroomdetectie, geen aanpassingen rails nodig. En voor die wagens van Roco en andere merken die geduwd worden en waar een sleper eronder zetten erg lastig is bepaalde sporen met IR detectie waar alleen die treinen mogen komen middels de software aangegeven. En bepaalde kopsporen met K-rails met isolatie van de spoorstaaf toegepast middels de Fleischmann raillassen voor massadetectie.

Overigens opvallend, inderdaad worden niet alle locs van allerlei merken niet getest op M-rails. Dat klopt. 1 bepaalde ESU loc heeft problemen met 51xx wissels, software zorgt dat de loc daar niet komt. Maar de ouderwetse Märklin krokodil maakt juist lawaai op K-rails en C-rails door de flensen over de bielsen door het lagere profiel. Dus soms is het ook andersom. Overigens is de bewuste krokodil de remake van de oude met mfx decoder.