Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2

Gestart door JurgenPos vrijdag 21 oktober 2022, 16:02:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Nieuwe H0 baan van 70m2
Modelspoorvereniging De Drijfstang in Nunspeet is een vereniging voor jong en oud. Wij hebben de beschikking over een eigen verenigingsgebouw waar naast een aantal algemene ruimtes zoals de kantine, keuken, vergaderruimte een drietal modelspoorbanen staan. Een H0 baan van 7 x 10 meter, een N- baan van 4 x 7 meter en een kinderbaantje waar kinderen zelf met een treinen kunnen rijden. Tweemaal per jaar – in de voorjaarsvakantie in februari en de herfstvakantie in oktober - houden wij onze showdagen, wij openen dan onze deuren voor bezoekers. Onze vereniging wordt jaarlijks door circa 2000 mensen bezocht.

En wij zoeken hulp!
Wij hebben het idee opgevat om een volledig nieuwe baan te gaan bouwen! Maar om te analyseren of het onder andere financieel mogelijk is willen we starten met het creëren van en een nieuw ontwerp. Wij zitten zelf vol ideeën over wat we terug zouden willen zien op onze nieuwe baan alleen het ontwerpen in AnyRail is een klus waar we jullie hulp bij vragen.
En niet omdat we niet weten hoe AnyRail werkt – want dat weten we goed - maar omdat we weten dat er mede hobbyisten zijn die niets liever doen dan sporenplannen creëren en wij simpelweg erg nieuwsgierig zijn naar jullie ideeën! Heb je geen AnyRail, elk systeem is goed ook dat van het oude vertrouwde papier.

Wat gaan we doen met de ontwerpen?
Wij hopen natuurlijk dat jullie massaal willen helpen en dat er veel sporenplannen worden opgestuurd zodat we wat te kiezen hebben. Misschien maken we een combinatie van de beste ideeën, wie weet. We willen uit de geselecteerde plannen sowieso de ontwerpers uitnodigen bij ons op de vereniging om het plan door te nemen. Als we een keuze hebben gemaakt voor een plan of combinatie van plannen gaan wij als vereniging verder met onder andere de begroting om uit te vinden of onze plannen ook financieel haalbaar zijn.

We willen toewerken aan een definitieve ja of nee in april 2023.

Met onze clubleden hebben we een aantal uitgangspunten opgesteld voor de baan en de ruimte waar de baan in komt te staan, het sporenplan en de scenery, die uitgangspunten staan hieronder. Omdat wij verwachten dat wanneer wij vooraf veel randvoorwaarden en/of eisen meegeven dat dit creativiteit van het ontwerpen niet ten goede komt hebben wij ervoor gekozen om slechts beperkt een aantal randvoorwaarden mee te geven zodat er juist ruimte komt voor creativiteit.

Kunnen we rekenen op jullie hulp?

Als er vragen zijn, stel ze gerust aarzel niet.

Gegroet!

Jurgen Pos
Bestuurslid MSV De Drijfstang

Uitgangspunten nieuwe H0 baan
Ons clubgebouw heeft diverse ruimtes waaronder de ruimte waar onze huidige baan in het midden staat. Onze huidige baan (zie bijlage)is een rechthoek van 7 x 10 meter waarbij het publiek buitenlangs loopt. Voor foto's zie www.dedrijfstang.nl Ook zijn wij te vinden via Facebook, Instagram en zijn er ook diverse filmpjes op YouTube te vinden.

Ruwbouw/Ruimte
- Er zijn diverse opties over de basisvorm van de baan, we laten het aan jullie creativiteit over hoe de baan in de ruimte komt te staan. We kunnen de baan in het midden houden van de ruimte, zoals het nu ook is. Maar we kunnen de baan ook 'omdraaien' zodat de baan richting de wanden wordt gebouwd waardoor het publiek in het midden van de ruimte is. Alles is mogelijk.
- Aan de achterzijde van de ruimte zijn twee nooduitgangen. Die moeten natuurlijk wel bereikbaar blijven.
- Ruimte voor 2x Werkplekken. We hebben 2 'verkeersleidingsposten' 1x voor het Car system en de ander voor de treinen. 1 werkplek heeft ongeveer de grote van een standaard bureau waar minimaal 2x 24 inch beeldschermen geplaatst kunnen worden.
- Circa 40-45 m2 moet overblijven voor het publiek.

Baanplan
- Meerdere Niveaus -2/-1/0/1/2/3
- Enkelsporig nevenlijn(en)
- Meerdere onafhankelijke circuits (niet zoals Zandvoort maar wel dat treinen in een grote mate onafhankelijk van elkaar kunnen rijden.
- Smalspoorlijn (industrie lijntje)
- Verhouding van circa 50% baan (spoor) en 50% scenery.

Scenery
We zouden graag de volgende onderdelen willen terug zien in het ontwerp.
- Trambaan
- Carsystem
- Hefbrug van circa 100 cm lang.
- (Binnen)haven
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Wat een ruimte  8o Ik ga deze grote uitdaging volgen.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Wellicht een idee?

Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Hoi,

Doe het eens anders. Praat eens met één van de heren van CoMoBo: COLLECTIEF MODELBOUWERS. Wil je eens een leuk ontwerp hebben dan kunnen die dat wel maken. Ze kunnen ook advies geven.

Groet Ronald.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Dag Ronald,

Wij zijn bekend met het collectief Modelbouwers, Martin Domburg en Bentink zijn geen vreemden van ons.
Natuurlijk zouden we naar een (commerciele) partij kunnen stappen, zelf vind ik de mening en ideeen van onze mede hobbyisten eigenlijk nog belangrijker.

Grote inspiratiebron is een duitse partij: Brima.
Daar kan je ook uren kwijt zijn met kijken naar de prachtige banen die gebouwd worden.

Groeten Jurgen
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Wat ik soms enorm storend vind is de krappe bogen in de bochten. Die zijn allerminst realistisch te noemen, vooral als de sporen van de hoofdlijn mooi flauw verlopen en de werkelijkheid benaderen.
Ook bij grote demonstratiebanen zie ik zelden dat dit is weggewerkt in een berg of dat er een andere opstelling wordt gekozen.
Vaak genoeg blijft men in het oude hangen en wil men teveel uitbeelden en dat geldt ook voor grote modelbanen.

De baan zoals in de foto zou ook anders kunnen worden gemaakt door de 4 hoeken af te schuinen, zodat er grotere boogstralen kunnen worden toegepast.
Je kunt ook 1 grote ronde bocht maken. Dat is "buiten de box denken" en jezelf naar een hoger niveau tillen.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Citaat van: JurgenPos op vrijdag 21 oktober 2022, 21:42:15
Grote inspiratiebron is een duitse partij: Brima.
Daar kan je ook uren kwijt zijn met kijken naar de prachtige banen die gebouwd worden.
Zeker, ik woon er vlakbij. Leuk om daar op de open dagen rond te struinen of een kijkje om de hoek te nemen wanneer ik hun winkeltje bezoek.

Citaat van: Tjoekedoris op maandag 24 oktober 2022, 08:27:05
Wat ik soms enorm storend vind is de krappe bogen in de bochten. Die zijn allerminst realistisch te noemen, vooral als de sporen van de hoofdlijn mooi flauw verlopen en de werkelijkheid benaderen.
Ook bij grote demonstratiebanen zie ik zelden dat dit is weggewerkt in een berg of dat er een andere opstelling wordt gekozen.
Vaak genoeg blijft men in het oude hangen en wil men teveel uitbeelden en dat geldt ook voor grote modelbanen.
Bijkomende stoorfactor vind ik persoonlijk dat meestal de treinen op de voorgrond treden: het spoor vooraan, de rest in de achtergrond.
Mooier is wanneer het spoor opgaat in het landschap/scenery.
Bij het ontwerpen zou ik er rekening mee houden dat meestal het landschap er al was en vaak stads-/dorpskernen ook voordat het spoor werd aangelegd.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Leuk initiatief om anderen op deze manier te betrekken bij het ontwerpen!

Als ik het goed lees zijn jullie niet gebonden aan een tijdperk of land? Dat geeft wel erg veel vrijheid, waardoor de ontwerpen mijlen ver uit elkaar komen te liggen.

Misschien is het wel handig om enige sturing te geven aan de ontwerpers, want er zal ongetwijfeld een voorkeur zijn voor een plat Holland landschap of een bergachtig Zwitsers landschap.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
De baan die ik laat zien is mijn versie van onderstaande baan:

http://www.fde-burscheid.de/05-1_hafenstehle.php
Onderaan de pagina rechts staan  +/- 150 foto's van deze baan.

Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Citaat van: rscosworth op maandag 24 oktober 2022, 09:44:41
Leuk initiatief om anderen op deze manier te betrekken bij het ontwerpen!

Als ik het goed lees zijn jullie niet gebonden aan een tijdperk of land? Dat geeft wel erg veel vrijheid, waardoor de ontwerpen mijlen ver uit elkaar komen te liggen.

Misschien is het wel handig om enige sturing te geven aan de ontwerpers, want er zal ongetwijfeld een voorkeur zijn voor een plat Holland landschap of een bergachtig Zwitsers landschap.

Wij zijn wel een beetje gebonden aan Nederland en Duitsland vanwege het rijdende materieel. Maar dat betekent niet dat de baan zo plat als een pannenkoek moet zijn. We zouden wel met verschillende niveaus willen werken zoals bijvoorbeeld-2/-1/0/+1/+2/+3. Dus enigszins heuvelachtig mag het zeker zijn!
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Verder helemaal niemand?  :(
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
In het draadje bij de buren staan al aardige ideeën benoemd en getekend. Ik zou kijken waar je het beste idee krijgt en daar gewoon verder gaan. Op 2 of meerdere borden schaken is altijd lastiger.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Deze had ik lang gelden eens gemaakt als vingeroefening voor verschillende elementen zoals stations e.d., uiteindelijke in 1 monsterplan beland, maar met jullie ruimte.....:-)
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Is het voor jullie geen optie om een modulebaan te bouwen? Bijv. conform Fremo-norm? Dan kan je veel meer kwijt op 70 m2, leden kunnen apart aan de modules werken, er is eerder resultaat zichtbaar, en veel ruimte voor zichtbare details.

Zelf kan ik genieten van bijv.:

Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Citaat van: JurgenPos op vrijdag 21 oktober 2022, 16:02:35We willen toewerken aan een definitieve ja of nee in april 2023.
De 'houdbaarheidsdatum' lijkt mij al ruim overschreden, is het uiteindelijk ja of neen geworden?
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Een update vanuit onze kant omdat wij merken dat er een aantal forumleden nieuwsgierig zijn geworden wat we uiteindelijk gaan doen.

Ik had gezegd dat we als vereniging zouden toewerken naar een besluit in april 2023.
Uiteindelijk hebben we in de laatste week van april besloten om verder te gaan ontwerpen aan een nieuwe baan!

Om een beetje gevoel te krijgen bij de verwachte kosten en mogelijkheden, hebben we op basis van alle suggesties en ontwerpen die wij van jullie hebben mogen ontvangen, een ontwerp op hoofdlijnen gecreëerd.
Gezien de omvang van het project, niet alleen financieel maar ook qua tijd, hebben we in onze jaarvergadering het onderwerp behandeld met de uitkomst dat de eerste schetsen zeer veel van onze wensen kan vervullen.

Zo hebben we een ontwerp op 5 niveaus (van -1 naar +4) met 10 onafhankelijke lussen en verdubbelen we het aantal meters spoor t.o.v. de huidige baan. Er is een smalspoorlijn en een haven met genoeg rangeermogelijkheden

Om ervoor te zorgen dat het bouwplezier niet beperkt blijft tot het clubgebouw gaan we zo veel mogelijk demontabele scenery maken.
Met andere woorden: stel je hebt een dorpsplein, een straatje huizen, een pompstation of tuincentrum dan worden deze gebouwd op een uitneembare plaat hout. Die plaat hout zal een keer of tien worden "gekopieerd" zodat je kan variëren met scenery en clubleden kunnen dan thuis bouwen.

We schaven nu aan een eerste goede versie van het plan waarin we naast de sporen ook ruimte moeten geven aan ons carsystem, zoals het er nu naar uitziet gaan we het aantal meters carsystem minimaal verdubbelen.
Zodra het plan weer een volgende fase ingaat (binnen nu en een paar weken) zal ik hem met jullie delen.

Groeten Jurgen Pos
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Het idee van uitneembare scenery bestaat al veel langer... meestal wordt dit gedaan ivm de bereikbaarheid.

Maar als ik het goed begrijp is het bij jullie niet alleen uitneembare scenery, maar ook verwisselbare scenery. Dat idee ben ik zelf nog niet eerder tegen gekomen. Zo kan de baan er na ieder bezoek toch weer anders uit zien  :thumbup:

Succes met de verdere planning en de uitwerking er van.
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Het idee van verwisselbare scenery is hier op het forum zelfs al getoond, met de op Japan gerichte modelbaan. Alleen het sporenplan is gelijk gebleven.
En Carl Arendt experimenteerde er ook mee op zijn site met micro layouts.
Het is een kostenbesparende optie om telkens wat anders hebben staan, vooral bij scratch building. Lekker veel bouwtijd en gepruts, dat is immers een groot deel van de hobby, en je treintjes weer in een ander decor laten rijden. Tot de volgende change of scenes.

Groet,

Peter
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
Uitneembare scenery is inderdaad niets nieuws. Verwisselbaar zien we inderdaad niet zo veel.

Het leek ons een zeer geschikte manier om er enerzijds voor te zorgen dat we onze leden ook thuis kunnen vermaken.
En anderzijds kunnen we onze bezoekers van de halfjaarlijkse showdagen regelmatig wat nieuws laten zien.