Veel over Selzthal, het station en de toekomst ervan, is terug te vinden in de
Duitstalige wikipedia. Maar niet alles.
Selzthal ligt zo ongeveer in het midden van Oostenrijk, en er zijn verbindingen naar alle windstreken (Bisschofshofen in het westen, Linz in het noorden, Wien in het oosten, en St. Michael, Leoben, Graz in het zuiden.
Het traject van Graz naar Bisschofshofen v.v. wordt o.a. gebruikt door een ICE Graz-Erfurt, en een ICE Graz-Zürich.
Bij de huidige spoorverbinding moet zo'n trein kop maken in Selzthal. De personentrein naar Linz pendelt (en heeft geen aparte loc), en dat geldt ook voor de pendeltrein Wien-Selzthal en Liezen-St. Michael.
In alle richtingen rijden ook goederentreinen en die hebben vrijwel altijd loc-wissel of loc-omloop in Selzthal.
Het station heeft 4 kopsporen, en alle andere sporen lopen in principe door, maar worden gebruikt voor het wegzetten van materieel, het opnieuw samenstellen van materieel, en voor het kop maken.
Er zijn 3 manieren om de huidige beperkingen van Selzthal op te lossen:
- sloop van het station
- een tunnel tussen op het traject Liezen-St Michael ter hoogte van Selzthal (treinen kunnen dan doorrijden, zonder stoppen)
- hoge snelheidslijnen op andere trajecten maken de route binnendoor tijdrovend
Methode 1 is voorgesteld door de ÖBB en afgestemd door de gemeenteraad van Selzthal.
Methode 2 is nooit voorgesteld (want te duur)
Methode 3 is verschrikkelijk duur maar wordt met EEG-steun uitgevoerd.
Verwachting is dat dit project in 2026 in bedrijf wordt genomen.
De ICE's van Graz-Duitsland en Graz-Zwitserland kunnen dan via Villach in plaats van Selzthal, en zijn daardoor ondanks de omweg in kilometers sneller. Maar voorlopig blijven ze op de oude route.
Daarom is het de EEG niet te doen. Het gaat om iets veel belangrijkers: de verbindingen Wien-Venetië (
Val Canale route) en Wien-Triest (Balkan route).
En dus gaat het om een aantal basistunnels:
Koralmtunnel,
Semmering tunnel en, om een al bestaande baan in Italië, de
Pontafelbahn.
Daarbij gaat het om 2 lijnen die tegelijkertijd gerealiseerd worden (en veel sneller zijn te berijden dan de vroegere bergbaanjes) Wien–Maribor–Ljubljana–Triest en Wien-Graz-Villach-
Tarvisio-
Udine-Venetië.
Op beide lijnen (op de oude trajecten) rijden nu al RJ's (RailJets) van de ÖBB van Wenen-Venetië en Wenen-Triest.
Tunnels zullen de moeilijkste passages vervangen, en gezien de lengte, leiden tot aanzienlijke tijdwinst.
Om die zelfde reden was de ÖBB dit jaar bezig om het spoor bij Bad Hofgastein op te knappen, en beter geschikt te maken voor hoge snelheden. Uitgerekend op een dag dat ik er even langs wilde. Ersatzbussen, dus weer eens wat anders kunnen zien dan anders.
Bedoeling van ÖBB is dat IC's op de route Graz-Klagenfurt-Spittal-Bad Hofgastein-Schwarzach st Veit-Bisschofshofen-Salzburg-Linz-St. Pölten-Wien sneller en frequenter te laten rijden dan alle treinen die middendoor (langs Selzthal) gaan (zelfs als die 2x per uur rijden, doen ze er nog te lang over, om rendabel te zijn, het zijn in hoofdzaak stoptreinen).
De sterfhuisconstructie die Selzthal boven het hoofd hangt is niet minder personeel (de bediening is al weg, en is geen loket meer, de draaischijf is nog nodig, en de ring-lokloods ook). Er is een motorrijtuig herstelpunt, maar allang zonder personeel.
De bedoeling is dat het station grotendeels overbodig wordt door een ander gebruik van het spoorwegnet. En vanaf 2025-2026 is dat mogelijk.
Door minder vaak kop te hoeven maken, zijn minder locs nodig, en nog minder personeel.
Nu ontbreken stuurstandrijtuigen nog te vaak. Door die in te zetten neemt de noodzaak af van extra loc-bewegingen.
Misschien wordt Selzthal een openlucht stationsmuseum in de toekomst.
Maar er zit er ook al eentje nabij Linz, dus in de buurt.
Bron:
Österreichische Gesellschaft für Eisenbahngeschichte en op facebook
ÖGEG.