Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Oostenrijk - Bahnhof Selzthal

Gestart door Jan22 vrijdag 28 oktober 2022, 18:36:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
In de 3rail wiki wordt Baureihe 52 genoemd.
CiteerDe locomotieven van de Reihe 52 zijn stoomlocomotieven van de Oostenrijkse spoorwegen welke zijn afgeleid van de Duitse Bouwserie 52. De locomotieven werden zowel voor personenvervoer als voor het goederen transport ingezet.

Onderaan in dat draadje staat een foto van de Rh 52 - Loc 52.1198. Als je op die foto klikt dan zie je dat het bestand Commons-Austria 521198 selzthal.jpg heet.
Bron:Wikimedia Commons
Auteur:Herbert Ortner

Tegenwoordig staat er een Rh 52.7046 in Selzthal, en eigen foto's staan in dit draadje


Natuurlijk is er meer te zien in Selzthal, zoals sneeuwruimer (schneepfug) en draaischijf met halfrond locdepot en bovenleidings-spin.

Een ÖBB-medewerker gaf aan dat Selzthal een sterfhuisconstructie tegemoet kan zien, en dat het enige lastige eraan is, dat het station een tamelijk uniek bahnhof-type vertegenwoordigt en daarom moeilijk is te onttakelen. Die opmerking maakt nieuwsgierig. Wat speelt er rondom Selzthal?

Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (draaischijf)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (draaischijf)

De draaischijf heeft een Denkmal-status. Je kunt 'm daarom niet zomaar afbreken.


De draaischijf wordt ook nog steeds gebruikt, al zou je dat niet zeggen aan de foto's van de eerste dag.
Elke dag staan andere locs op dezelfde plaats. Met name de diesel-locs (veel gebruikt) staan elke dag ergens anders.









Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (sneeuwruimer of sneeuwploeg)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (sneeuwruimer of sneeuwploeg)





Dit plakkaat zit op de sneeuwruimer en geeft aan dat de sneeuwruimer een zelfrijdende sneeuwploeg is.




Hier zie je wat een "hemmschuh" is en waar hij moet worden aangebracht bij stilstand.


Op deze foto is de hemmschuh ook zichtbaar.














Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (wasserturm)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (wasserturm)
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (de loc)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (de loc)


























Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (wat er speelt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (wat er speelt)
Veel over Selzthal, het station en de toekomst ervan,  is terug te vinden in de Duitstalige wikipedia. Maar niet alles.

Selzthal ligt zo ongeveer in het midden van Oostenrijk, en er zijn verbindingen naar alle windstreken (Bisschofshofen in het westen, Linz in het noorden, Wien in het oosten, en St. Michael, Leoben, Graz in het zuiden.
Het traject van Graz naar Bisschofshofen v.v. wordt o.a. gebruikt door een ICE Graz-Erfurt, en een ICE Graz-Zürich.
Bij de huidige spoorverbinding moet zo'n trein kop maken in Selzthal. De personentrein naar Linz pendelt (en heeft geen aparte loc), en dat geldt ook voor de pendeltrein Wien-Selzthal en Liezen-St. Michael.

In alle richtingen rijden ook goederentreinen en die hebben vrijwel altijd loc-wissel of loc-omloop in Selzthal.
Het station heeft 4 kopsporen, en alle andere sporen lopen in principe door, maar worden gebruikt voor het wegzetten van materieel, het opnieuw samenstellen van materieel, en voor het kop maken.

Er zijn 3 manieren om de huidige beperkingen van Selzthal op te lossen:

  • sloop van het station
  • een tunnel tussen op het traject Liezen-St Michael ter hoogte van Selzthal (treinen kunnen dan doorrijden, zonder stoppen)
  • hoge snelheidslijnen op andere trajecten maken de route binnendoor tijdrovend

Methode 1 is voorgesteld door de ÖBB en afgestemd door de gemeenteraad van Selzthal.
Methode 2 is nooit voorgesteld (want te duur)
Methode 3 is verschrikkelijk duur maar wordt met EEG-steun uitgevoerd.

Verwachting is dat dit project in 2026 in bedrijf wordt genomen.
De ICE's van Graz-Duitsland en Graz-Zwitserland kunnen dan via Villach in plaats van Selzthal, en zijn daardoor ondanks de omweg in kilometers sneller. Maar voorlopig blijven ze op de oude route.

Daarom is het de EEG niet te doen. Het gaat om iets veel belangrijkers: de verbindingen Wien-Venetië (Val Canale route) en Wien-Triest (Balkan route).
En dus gaat het om een aantal basistunnels: Koralmtunnel, Semmering tunnel en, om een al bestaande baan in Italië, de Pontafelbahn.

Daarbij gaat het om 2 lijnen die tegelijkertijd gerealiseerd worden (en veel sneller zijn te berijden dan de vroegere bergbaanjes) Wien–Maribor–Ljubljana–Triest en Wien-Graz-Villach-Tarvisio-Udine-Venetië.

Op beide lijnen (op de oude trajecten) rijden nu al RJ's (RailJets) van de ÖBB van Wenen-Venetië en Wenen-Triest.
Tunnels zullen de moeilijkste passages vervangen, en gezien de lengte, leiden tot aanzienlijke tijdwinst.

Om die zelfde reden was de ÖBB dit jaar bezig om het spoor bij Bad Hofgastein op te knappen, en beter geschikt te maken voor hoge snelheden. Uitgerekend op een dag dat ik er even langs wilde. Ersatzbussen, dus weer eens wat anders kunnen zien dan anders.

Bedoeling van ÖBB is dat IC's op de route  Graz-Klagenfurt-Spittal-Bad Hofgastein-Schwarzach st Veit-Bisschofshofen-Salzburg-Linz-St. Pölten-Wien sneller en frequenter te laten rijden dan alle treinen die middendoor (langs Selzthal) gaan (zelfs als die 2x per uur rijden, doen ze er nog te lang over, om rendabel te zijn, het zijn in hoofdzaak stoptreinen).

De sterfhuisconstructie die Selzthal boven het hoofd hangt is niet minder personeel (de bediening is al weg, en is geen loket meer, de draaischijf is nog nodig, en de ring-lokloods ook). Er is een motorrijtuig herstelpunt, maar allang zonder personeel.

De bedoeling is dat het station grotendeels overbodig wordt door een ander gebruik van het spoorwegnet. En vanaf 2025-2026 is dat mogelijk.

Door minder vaak kop te hoeven maken, zijn minder locs nodig, en nog minder personeel. 
Nu ontbreken stuurstandrijtuigen nog te vaak. Door die in te zetten neemt de noodzaak af van extra loc-bewegingen.

Misschien wordt Selzthal een openlucht stationsmuseum in de toekomst.

Maar er zit er ook al eentje nabij Linz, dus in de buurt.
Bron: Österreichische Gesellschaft für Eisenbahngeschichte en op facebook ÖGEG.
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (beschermde monumenten)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal (beschermde monumenten)
Citaat van: Jan22 op vrijdag 28 oktober 2022, 18:36:39
(...) dat het station een tamelijk uniek bahnhof-type (...)
Het is een Insel bahnhof, dat wil zeggen dat het stationsgebouw tussen de rails staat, op het middenperron. Dat is op zich niet uniek.

Je zou het station ook kunnen typeren als een Trennungs bahnhof, en je zou kunnen vermoeden dat het oorspronkelijk is gebouwd als Spitzkehre (vanwege het hoogteverschil tussen de sporen richting Graz en richting Liezen).

Met al die spitsvondigheid ga je voorbij aan het unieke van dit station:
er zijn 2 onderdelen met een Monumenten-status, en die beperken het rigoreus slopen van de hele handel.

Dus, wat is dan het andere uiterste? Alles laten staan en liggen: als openluchtmuseum.
Maar daarvan zijn er meer in Oostenrijk, o.a. in de omgeving van Linz:
Österreichische Gesellschaft für Eisenbahngeschichte
Facebook ÖGEG
(b.v. Lokpark Ampflwang, Linz).


Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Uit een foto blijkt dat Selzthal in 2003 beschikt over een waterkraan en slakkenkuil om stoomlocs te controleren en bij te vullen.
De fotograaf (Herbert Pfoser) heeft de foto zo genomen dat op de achtergrond nog net een deel van de geelwandige ringlokloods is te zien. Maar het blijft een raadplaatje waar dit dan precies is.

Op grond van eigen foto's kom ik er niet uit. Daarom plaats ik een gedeelte van het sporenplan erbij.


Bij de draaischijf is geen kraan te zien. maar iets verder op ook niet:


Althans niet aan deze kant, toch ben ik ook aan de andere kant geweest. Waar dan wel?
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Twee locs die ik hier 5 dagen lang zag:


Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Afgezien van allerlei ÖBB diesel-locs en E-locs (foto's ter beschikking gesteld van de 3railwiki redactie),
was ook present deze dubbeltractie:


Tot slot wat wagonnetjes, gezien in Selzthal:












Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oostenrijk - Bahnhof Selzthal
Waar de watertoren had horen te staan in Selzthal, wordt duidelijk uit de satelliet opname
van het zelfde gebied.
Want van bovenaf zijn de contouren te zien van een toren die daar lang geleden heeft gestaan.