Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo,

Dit ziet er goed uit zo, je kan er overal goed bij, zonder te bukken of er onder te kruipen.
Goed over na gedacht.
Ga dit volgen.

Gr Einte
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank je Einte!
Het geheel is inderdaad erg stabiel en fijn toegankelijk. Ik haal nog 1 stukje plank weg onder het bergstation zodat daar een ruimte van 80*40 cm is ipv 2 van 40/40. Constructief blijft het net zo sterk.

En nog weer even geprobeerd, het geheel is nog steeds met 1 vinger te verplaatsen, met 100KG erbij op zal het ook wel lukken,
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
En het begin van de BW:


Buiten is het 31 graden, in de kelder 19,6 B)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat
Altijd prettig een koele kelder  :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

offline
Re: Witmoosdorf
Wat een snelheid... Vraagje: wat is dat voor een draaischijf? Hapo wellicht?

Groeten,
William
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
William, deze heeft mijn vader zelf ontworpen, en ik geprint:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87509.msg1462910#msg1462910
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2009

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat

Aha! Dat is d'n dieje! Nu herinner ik me het weer. Mooi verslag was/ is dat  :thumbup:. Bedankt voor het herinneren!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Kleine update dit weekend, verder aan het oefenen met de detectie /  mogelijkheid van de ecos. Heb het nu zo ver dat de ecos wisselen verzet bij een baandetectie. Volgende stap een wat meer "permanente testbaan in de kelder en het aansluiten van de pc op de ecos.
(baan op blokken vanwege de servo's)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
In post #97 had ik vermeld nog terug te komen op het vaderdag cadeau porcelijngips.
Maanden geleden heb ik op MP gunstig een stel Linka/Noch gietmallen kunnen kopen.
De gietsels met deuren en ramen zijn er lastig uit te halen indien je " gewoon" (Krone in ons geval) modelgips voor gebruikt.
Met porcelijngips gaat dat uitstekend, erg fijn om te verwerken en veel harder.

Met wat geluk op Ebay een flink aantal Linka mallen erbij kunnen krijgen, we hebben nu een flinke variatie.
Ze zijn met name bedoelt om gebouwen van te maken, dat gaan we zeker doen.
Hieronder een eerste huisje om uit te proberen, gemaakt van afgekeurde gietsels

Een paar voorbeelden van gietsels:


De set:




Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
In post #99 had ik wat opgebiecht...............vandaag zijn er 5 nieuwe printen binnengekomen, gelijk de componenten erop:

Silkscreen met de indicaties van in- en uitgangen zijn nu keurig uitgelijnd. Het echt irritante, omgedraaide connectoren, is nu opgelost.
Zoals gezegd, de eerste printen waren functioneel prima (en zijn over, liefhebbers? Wel zonder componenten)

Voor ons is dit beter, anders hadden we er ons eindeloos aan gestoord.

Verder.......
Bouwstop. Na ja niet echt, Rutger is aan het testen. Zelf ga ik er deze week een paar weken tussenuit, daarna een flinke verbouwing van het huis van Rutgers tweelingbroer. Hoop ergens in de loop van oktober-november weer aan de slag te kunnen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Vandaag een poosje solderen. Had al 1 massa detectieprint klaar, nu 4 erbij, genoeg voor 80 meldpunten. Er komen er nog minimaal 80 bij.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Nog 80 erbij? Mag ik niet elk stuk rails een eigen melder geven?   :-(
;)

Ben inderdaad bezig met traincontroller. Quickstart van de handleiding werk je makkelijk door. Voor verdere werk toch bezig met turtorials welke online staan. Mijn instelling is om de aansturing van de hoofdbaan, softwarematig, gereed te hebben als Bert terug is van de vakantie. Zodat de blokken ook fysiek aangemaakt kunnen worden.
Echter nog wel 2 kleine eigen diorama's op de planning staan. Dus of de baan helemaal voor gaat :)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Citaat van: RDHT op woensdag 06 juli 2022, 20:55:27
Nog 80 erbij? Mag ik niet elk stuk rails een eigen melder geven?   :-(
;)


Ga je gang, blijf net zo lang solderen als nodig, om de kosten per melder hoeven we het niet te laten
Re: Witmoosdorf
JoBe
gast

Re: Witmoosdorf
Citaat van: RDHT op woensdag 06 juli 2022, 20:55:27
Ben inderdaad bezig met traincontroller. Quickstart van de handleiding werk je makkelijk door. Voor verdere werk toch bezig met turtorials welke online staan.

Moet je zeker de tutorials eens bekijken van Rudyshobbychannel op YT mocht je die nog niet gevonden hebben! Zijn super eenvoudig en duidelijk uitgelegd.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Johan, dat is inderdaad het kanaal wat ik gebruik. Inderdaad makkelijk en duidelijk kanaal.
Heb de eerste stappen overgeslagen. Maar ga alsnog vanaf begin af aan zijn ontwerp namaken.

Dan kan ik, als het goed is, onze baan in traincontroller zetten.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een kleine update. Na het maken van een testbaan en het leren van traincontroller alvast een simulator van onze baan gemaakt. (Grote kans dat ik later, bij meer kennis, opnieuw begin met een schema)

Draaischijf aansturing richting DCC NEXT moet ik nog uitzoeken.  Denk dat ik langzamerhand een definitieve blokindeling kan maken :).
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Updates zijn al lang uitgebleven, met name door de forse verbouwing bij Rutgers tweelingbroer.
Rutger heeft inmiddels het een en ander verder voorbereid, we hopen later dit jaar weer volgas verder te gaan.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Om toch even een kleine update te geven. Bezig met "definitieve" blokindeling.

Schaduwstation (deel 1): Opstelsporen splits ik in korte delen. Langere treinen zullen 2 blokken innemen. O-1, O-2 (opstel 1,2...) etc zijn bloknamen. Achter een aantal staan de spoorlengtes.
Solide lijn is een stopsectie. Gestippeld rem.
Rode driehoek is begin / einde blok. Grijs blokje splitsing binnen blok.
#17,18 etc zijn wisselnummers voor aandrijving. Kleine zwarte cijfers tijdelijke detectienummer. (Zal later een definitieve code ontvangen)

Hoofdstation, bergsectie etc (deel 2)
Groen spoor richting bergstation zal nog opgedeeld worden in n.t.b. aantal blokken. Puur voor lokalisatie.

Deel 3 BW, kolen ontlaadspoor heeft nu een aantal blokken zodat de trein steeds een stukje verder kan rijden. Mogelijk geef ik elk spoor een eigen blok, hebben genoeg reserve in detectiemogelijkheid (Kunnen voor nu richting +- 150 punten, gaat leuk worden met de draadboom  :-( ).
Zelfde met de 2 sporen naar de draaischijf.

In tussentijd ook bezig met een 2e diorama. (Test Woodland Scenics murky water, Linka gipsmallen (brug), dun staaldraad boom met schorpasta (wat barst) en mogelijk nog andere punten welke ik wil leren.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
Mooie baan en een interessant topic.
Ik blijf je volgen.

Henk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Leuk dat je volgt Henk! Hoop op wat geduld! Rutger is wel bezig met ontwerp van bezet meldingen en zo, zelf lukt het me pas ergens tegen de kerst wat te doen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
 @citaat

Geen probleem hoor!
Ik wacht nu zelf op een aantal wissels die uit Duitsland moeten komen.
De webshop levert alleen in Duitsland en nu moeten ze nog de grens over.  >:-D
De "smokkelroute" loopt via mijn zoon.

In oktober verwacht ik ze hier bij mij in Hoofddorp.

Henk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Ik ga jouw project op een rustig moment goed doornemen en volgen. Al kort even wat doorgelezen, inspirerend!!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Zoals Bert aangeeft ben ik tussendoor met de detectiepunten bezig. Gezien aantal beschikbare detectiepunten "strooi" ik ze ongeveer neer. Het bergtraject kan 1 trein tegelijk aan, dus kritisch traject, echter wil ik hier wel graag weten als een wagon achterblijft.
tevens de wens dat een trein voor een tunnel / brug kan stoppen.
Bij het uitladen van de kolen moet een trein vaak verplaatsen.
De deuren van de ringloods moet een trein detecteren en dan opengaan. (Niet te snel rijden ;) )
Dus, kabels kabels en nog meer kabels.

Legenda:
Rode driehoek (loodrecht op spoor) geeft blok begin / einde weer.
Grijze driehoek(loodrecht op spoor) detectiesplitsing binnen blokken.
Groene lijn is het ontbreken van een detectie.
Rood / blauwe lijnen geven ook blokken weer. (Stippel is detectie/rem, continue is stop. Mogelijk niet goed zichtbaar op de bijlage)
#nr = wisselnummer.
Zwarte getallen zijn tijdelijke detectienamen.

Driehoeken parallel aan spoor (deel 2 links) is een brainstorm voor traincontroller.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Tevens op de achtergrond met een nieuw diorama bezig / dingen aan het leren. Ik zal wanneer ik verder ben een losse post maken.

1: Plannen / snijden van ondergrond.
2: staaldraadbomen met latex. Wortels moeten in de ondergrond verwerkt worden.
3: eerste test om zeeschuim te planten is 50% gelukt (Zaad van gekochte lading in de grond geplaatst). Ze zijn meer grond / water / ruimte nodig dan gedacht. Had ze ook niet zo groot verwacht. Volgend jaar een nieuwe poging voor meer.
4: Diorama ingepakt met plastercloth (Woodland Scenics, als de rol op is ga ik een goedkopere bron zoeken)
5: Bezig met gips brug. Lijnen tussen onderdelen (Linka) moet ik nog wegwerken. (Nog geen idee hoe)
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
Rutger,

@citaat

punt 4: lijkt op gipsverband. Wellicht daar eens naar zoeken?

punt 5: verdunde gips (iets dikker dan karnemelk) met een fijn kwastje aanbrengen.

Henk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Henk,

voor zover ik het zie is het inderdaad 100% gelijk aan gipsverband.
Goed idee om de naden weg te werken!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Witmoosdorf
Rutger,

@citaat
Hou er rekening mee dat het drogende gips indikt en dat je wellicht meerdere lagen moet aanbrengen.

Henk
Re: Witmoosdorf
3railkoen
gast

Re: Witmoosdorf
Hi, leuke baan en mooi project !

gr koen
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dank je Koen, leuk je gesproken te hebben!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Tijd voor een nieuwe update. Er blijkt inmiddels wat meer mogelijk/ nodig te zijn. Eerste reactie de mogelijkheid. Volgende reactie de noodzakelijkheid (op positieve manier). Er is meer spoor aanwezig. Daarom wil ik R1 delen uit de baan halen. Gelukkig was er weinig aanwezig.

Knelpunt 1, paar kleine bochten en R1 wissel. Ik kom hier zelf tot "oplossing 1" Wat is jullie mening over deze oplossing?

Knelpunt 2, rond de 3-weg wissel. Liefst wil ik de 3-weg en R1 bochtwissel toch weg hebben. Hoor wat negatieve oordelen over de werking van de 3-weg. Ik zit echter wel met de h.o.h. van de bekolingsinstallatie vast.

Weet iemand een methode om de situatie aan te passen zonder dat de draaischijf al te veel verplaatst/h.o.h. behouden blijft?
Ik heb een poging gedaan in het .tra bestand. Echter moet de draaischijf te veel naar de rand.

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
2e punt, de noodzakelijkheid. De aanpassing komt door een gekocht lot. Het "nadeel" van dit lot is de noodzaak van een "iets" groter schaduwstation.

Eerste bijlage het oorspronkelijk station. 2e foto de mogelijke aanpassing. Een passeerspoor en een extra opslag. Bijkomend voordeel het opruimen van het spoorverloop. De oorspronkelijke kronkel is weg.

Wat is jullie mening hierover?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Witmoosdorf
Aan de linkerkant van het station de wissel 24672 en de R1-bochten vermijden vind ik een prima idee. Ik heb het iets anders uitgewerkt, zie het eerste plaatje.

Aan de rechterkant is het lastiger om de 24672 en R1-bochten te vermijden en toch nog genoeg plaats over te houden voor de bekolingsinstallatie. In het tweede plaatje staat een gedeeltelijk uitgewerkte oplossing. Door in het station het bochtje 315 te vervangen door 064+215 schuift (onder andere) de driewegwissel iets naar links, waardoor het mogelijk is om in plaats van de wissel 672 een wissel 612 te gebruiken. De juiste parallelafstanden voor de bekolingsinstallatie zijn heel gemakkelijk te bereiken en ook de aansluiting op de draaischijf kan op heel veel manieren. Wat wél een probleem zou kunnen zijn is het meest rechtse spoortje door de bekolingsinstallatie: is er wel genoeg ruimte om nog een stukje door te lopen zonder in de knel te komen met de locloodsen? Zoals ik het heb geschetst, past vermoedelijk niet, of het rechte stukje spoor wordt te kort voor de bekoling.

In plaats van de 064+215 kun je eventueel ook een ander recht passtukje of een 315 gebruiken, of je wisselt ze om. Dat biedt allerlei verschillende mogelijkheden om de driewegwissel iets te verschuiven waardoor ook de draaischijf wat naar links kan.

Afijn, kijk er maar eens naar.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Fijn dat je weer meedenkt Rob! Rutger zal er vast op reageren.
Ik hoop eind van het jaar weer aan de slag te kunnen met Witmoos, tot dan volop in de verbouwing bij Rutgers tweelingbroer.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Rob, zoals gewoonlijk weer zulke mooie ideeën! Qua verloop is je oplossing links een stuk mooier. Als het ontwerp lukt met de tunnels zal ik deze zeker toepassen!

Ik zal morgen met je oplossing voor links verder gaan. Kijken wat mogelijk is. :) Kan iemand hier thuis mooi het zaagwerk aanpassen ;)

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Rob, wellicht heb ik een oplossing gevonden. Als het goed is past zowel de bekolingsinstallatie net, maar ook het losspoor rond de draaischijf (zal waarschijnlijk niet zo lang worden als dit)

Tevens vast een sneak peak van een ander project. Het ombouwen van een analoge BR41 naar een Digitale versie d.m.v. Esu loksound decoder.


Nu bezig met het ontwerpen van een tijdelijke decoderhouder / 3D printen ervan.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Witmoosdorf
Ik bedacht nog een manier om de bekolingsinstallatie iets langere rechte sporen te geven. De crux is dat het losspoor rechts om de locloodsen heen moet lopen en er toch een voldoende lang recht traject in dat spoor moet zitten bij de bekoling. Dat wordt hier bereikt door de draaischijf en locloodsen in z'n geheel iets naar links te schuiven, en wel door, bezien vanaf de draaischijf, de gele sporen eerst een stukje rechtdoor te laten gaan voordat de bocht begint.

Uiteraard kan dat op vele manieren, met allerlei bochtencombinaties en rechte sporen. Het verloop van de sporen is net iets verschillend, met name in de plaatsen van de overgangsrails. Bij het tweede plaatje zorgt de bochtencombinatie 224-215-315 voor precies de goede parallelafstand, maar in de praktijk zal het met 224-230 ook vast wel lukken. De bochten 2274 heb ik een aantal keer gebruikt omdat ik die flauwe bochten nu eenmaal mooi vind.

De eerdere vervanging van de 315 door 064+215 is nu niet eens meer nodig want de draaischijf ligt al op een prima plaats.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Rob, ah je bent ook iemand die dingen niet snel los kan laten :) haha.
Echt super bedankt!!! Ik ga dit weekend kijken welke van de 3 oplossingen het mooiste is/ beste kan.

C rails hebben we nu meer dan genoeg van (Vandaar aanpassingen). K rails wat minder. Maar dat is oplosbaar.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Rutger en Bert,

Dat wordt een mooi stukje van de baan, met voldoende ruimte om het BW realistisch weer te geven. Dat zijn altijd blikvangers!  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Zoals ik aangaf heb ik een weer een lot gekocht. Een paar pareltjes van dit lot wil ik graag delen

Test op rollerbank:

Laatste ritten op testbaan (Inmiddels ook zo ver, maar niet op video, dat de treinen geluiden afspelen als ze klaar staan om te vertrekken.

Op het moment dat de detectie van de baan werkt zal ik meer delen.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer even een kleine update.
Banenplan is iets aangepast aan de hand van de aanwezigheid van extra spoor en een "kleine lading" aan treinen.

Aanpassing basisniveau: verwijderen R1 boogwissels + herindeling onderste 2 sporen hoofdstation. Meer blokken BW.
Aanpassing schaduwstation: meer sporen en meer blokken. Vanwege de Arduino mega gaat terugmelding per + 50 signalen. Door extra spoor gingen we over de vorige limiet heen, dus tja, dan maar richting een max van 200 signalen  8o . Dus de optie om schaduwstation in te delen in veel kleine blokken. Passeerspoor geeft de optie om schaduwstation over te slaan.
Aanpassing bergstation: Enkel tunnel links naast station iets verschoven vanwege boogstraal limitaties Sporle tunnelmallen.

Tijdens de kerstvakantie komen er meer updates!
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Zo, zelfs 2 maal een update in 1 weekend.  :-)

Met de eerste offline opzet van de aansturing bezig. Offline, als in er is nog geen communicatie met de baan/Ecos. Heeft ook weinig zin zonder alle hardware. Dus rijden enkel via simulatie om instellingen te testen.

Bergtraject:
Opzet aansturing bergstation 11 12 2022.JPG
Basisniveau:
Opzet aansturing basisniveau 11 12 2022.JPG
Schaduwstation:
Opzet aansturing schaduwstation 11 12 2022.JPG   
 
Voor het debuggen van de baan later de detectiesensoren ook naast de blokken zichtbaar (kleine puntjes naast de blokken. Zo is het makkelijk te zien als een detectiepunt niet(goed) werkt.

De detectie is nog zonder exacte instelling van remweg, stoppunten etc. Op het basisniveau kan ik in ieder geval heen en weer "rijden".
Detectiepunt.JPG 

Prio 1 qua aansturing is nu de draaischijf. Nog geen idee hoe we de correspondentie tussen traincontroller en draaischijfaansturing gaan doen. Maar daar komen we (Bert ;) voornamelijk) vast uit.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Hellup:)

We piekeren maar komen er nog niet uit.
Voor de baan heb ik een draaischijf gebouwd aangestuurd met Arduino. Voor elke positie een schakelaar, dat zou ook pull-up of down kunnen zijn. Toen dacht ik nog niet aan verdere automatisering/integratie in de baan.

Nu hebben we Ecos/traincontroller.
De vraag is: hoe krijgen we er per positie een signaal uit (en dus niet 1 stap verder of 1 stap terug?
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer eens tijd voor een echte bouwupdate. Het was tijd om de, nu wel, definitieve plannen om te zetten naar spoor op hout. Te beginnen met het hoofdstation vanwege de R1 bochten:
Hoofdstation herzien.jpg

Eerst sporen weg en per stap de stukken sorteren. Maakt het terugleggen makkelijker:
Spoor organiseren.jpg

En dan ligt het hoofdstation weer:
Hoofdstation weer klaar.jpg

Zelfde met de sporen links van het hoofdstation:
Hout moet herzien worden.jpg

Helaas wel wat hout in de weg. Maar sporen liggen vast klaar:
Spoor gereed.jpg

Na het hout de blokken etc op het hout markeren. Dan alles eraf en opnieuw aanbrengen met geluidsisolatie, geknipt voor blokdetectie en "paar" meter aan draad. 
Re: Witmoosdorf
JoBe
gast

Re: Witmoosdorf
Dat is nou wat ik zou noemen, doorwerken  ;)  :thumbup:  Nieuwsgierig naar het eerste filmpje van jullie rijdende baan  :thumbup:
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Witmoosdorf
Hallo Bert en Rutger,

Dat wordt een imposant stukje modelspoorbouw! Dat gaat lekker de hoogte in met een best aantal meters opstelsporen/schaduwstations in de "kelder"! Ik kan haast niet wachten op het vervolg, dus graag een beetje doorbouwen....  :P

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2021

offline
Re: Witmoosdorf
Dat komt goed Marcel, jij mag met jouw mooie baan niet teveel uitlopen:)
Rutger heeft 2 weken vrij, ik 1 week (bij de verbouwing van zijn tweelingbroer) Dus er kan wat gebeuren, in ieder geval de noodzakelijke aanpassingen in het houtwerk
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
Weer een kleine update.

Als test een bouwpakket van Schneider-feinwerktechnik (2401) in elkaar gezet.
Sein compleet.jpg
Sein arm.jpg 

"Beetje" gepriegel. Maar het werkt ook nog:

Van uitgaande dat ik traincontroller inderdaad met de servo's kan laten praten zullen alle hoofdseinen in ieder geval bewegen. Nu de voorseinen nog/ verven.

Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
We zijn weer lekker bezig geweest met het houtwerk. Door het toevoegen van de extra sporen zat er meer werk in dan gedacht. Veel aanpassingen / toevoegingen:

Overzicht 1.jpg

Overzicht 2.jpg

Schaduwstation is "iets" groter:

Schaduwstation.jpg

Spoor schaduwstation laten we (deels) los liggen. Dit heeft te maken met de aanwezige splitsingen:

Splitsing.JPG

De baan zal bestaan uit 5, hopelijk, door een deur te verplaatsen modules (Na verwijderen poten). Zal hoe dan ook alsnog een gedoe zijn. Maar bij een eventuele verhuizing zal de baan mee moeten. 

Morgen ochtend met een frisse kop eerst een testloc rond laten gaan. Vervolgens een langere trein. Als dit goed gaat alles definitief vast en verder met wisselaandrijvingen, geluidsisolatie, spoordetectie etc. Komt nog wel een "paar" gram koper in de baan.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Witmoosdorf
Indrukwekkend, wat een sporen. :thumbup:  Petje af voor Bert en Rutger.
Re: Witmoosdorf
Lid sinds: 2022

offline
Re: Witmoosdorf
En daar is die dan. De eerste testronde!


Rondje schaduwstation --> hoofdstation --> schaduwstation. (officieel in schaduwstation tegen de richting in)
Rondje duurt 2:30 min met 100 km/h (moet ik nog kalibreren).

En dat met maar 1 stroomaansluiting!

Rit gereden met de mooie BR 95 004 Marklin 39098.

br 95.jpg