Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis

Gestart door Spoors woensdag 24 augustus 2022, 17:08:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Hanzi, ik kan je commentaar missen beste kerel.  :thumbdown:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ruwbouw klaar, restant ballast is aangebracht en het station past "kierloos" op z'n ondergrondje. Tevreden dus en de verdere afwerking komt later......



....... want er komt nog een aanpassing op m'n rangeerterreintje, de mogelijkheden zijn nog te beperkt. Hoewel 2 sporen wel al in bedrijf zijn ligt het allemaal nog "los vast".

Dus wat wissels printen, uitleggen en zien wat dit wordt (en of er niet net een balkje in de weg zit waar net een servo moet komen). Met drie stuks en twee meter flex kom ik denk ik een heel eind om achter de rongenwagons een laadperron me oprit te maken wat aansluit op de deur van goederenloods......





..... en met de overloper kan ik omlopen om weer kop te maken.



En dan wordt het ook tijd om na te denken om het verdwijnpunt en de scherpe boog uit zicht te krijgen.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Puik werk dus weer geleverd.  :thumbup:

Een opslagloods zou daar niet misstaan, maar zo te zien heb je niet veel ruimte meer. Dan zal het wel een bomenrij worden zoals je aan de andere kant ook hebt.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hallo Ben,

Ik zit even te kijken naar jouw foto's
Als jij een goederentrein in je station rijdt, waar kun je dan heen rangeren om op het achterste gedeelte te komen.
Moet je dan de hoofdbaan op voorbij het sein?
Het spoortje waar die bruine locomotief staat lijkt me niet heel lang.

Groeten Martin
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat @citaat Ik heb nog wel wat aan ruimte Henk maar zat te denken aan een viaduct of zoiets, voor het gat langs. Met bomen ga ik het niet redden.



Komt tijd komt raad.

@citaat Ik kan van één kant de goederensporen op Martin, over de Engelsman dus en op die manier moet ik er ook weer uit. Ik doe dat met lok wissel en omlopen want ik heb niet de ruimte er van twee kanten in te komen. Dit is de oude situatie:



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ben,

Ik bedoel eigenlijk wanneer je al in je station staat op bijvoorbeeld spoor 2 en je wil dan naar het rangeerterrein toe.
Het lijkt me wel logisch wanneer je zoals op dit overzicht je meteen van onderuit het rangeerterrein op gaat om daar om te lopen.

Groeten Martin

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 13 oktober 2022, 12:31:25

Ik bedoel eigenlijk wanneer je al in je station staat op bijvoorbeeld spoor 2 en je wil dan naar het rangeerterrein toe.


Vanuit het station kan ik nooit het rangeerterrein op.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ik citeer mezelf.....

Citaat van: Spoors op donderdag 13 oktober 2022, 12:22:58

@citaat @citaat Ik heb nog wel wat aan ruimte Henk maar zat te denken aan een viaduct of zoiets, voor het gat langs. Met bomen ga ik het niet redden.


.... en op het BNLS forum zag ik een bijdrage van Casmir met deze foto (die ik heb gespiegeld)....


Bron: BNLS Casmir

.... en ik denk dat ik met zoiets wel uit de voeten kan. Het kan het verdwijnpunt camoufleren plus een deel van de scherpe boog.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2008

Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hoi,

Aan zoiets zaten (wij allemaal misschien) ook te denken.
Maar misschien een combi van beide. Links een oplopend talud met begroeiing en rechts een lichte industriële bebouwing?
Twee kopsporen nodige wel uit naar een loods (van de buurman met bv een autowerkplaats)?

Dave
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Komt goed Dave, zoiets zal het wel worden, dank je wel. Eerst in de winkel kijken voor wat wisseltjes en flexrail......

En iemand op BNLS die het weten kan zei dat het overpad beter met hout gelegd kan worden en eigenlijk is dat wel zo aardig. Goed plan dus, de folie is er snel afgepeuterd terwijl het plastic kan blijven zitten. De eerste delen zijn gelegd, denk er net genoeg te hebben......


Karst Drenth / BNLS



Maar morgen eerst op pad, naar het Openluchtmuseum, we hebben niet voor niets de Museumkaart weer aangeschaft. En kan ik mooi nog wat plaatjes schieten van de goederenloods aldaar....


Wikipedia



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Nu de perrons liggen en het hout even tijd krijgt te drogen kunnen de treinen opnieuw ingeregeld worden of beter gezegd: het stopgedrag aanpassen. Zoals deze Klompentrein met de banaankromme Artitec bakken die duidelijk te ver door rijdt......

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: ronaldk op zondag 04 september 2022, 20:23:42

Hum... Nu ik dit zie: Zal morgen even het spul voor je snijden en wat op de post gooien.


De andreaskruisen van Ronald heb ik al een poosje binnen maar het lag nog te liggen. Net even tijd gemaakt tenminste de boel even in elkaar te lijmen en da's gelukt geloof ik. Morgen maar eens zien of het blijvend is en dan kan er een kwast verf over.



Happy mee Ronald.  :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Graag gedaan.  :thumbup: Nu nog schilderen en dan plaatsen  :) Je kan de kruizen ook op spoorstaven plakken. Dat werd in het echt ook gedaan. Nu heb ik er T-profielen bij gedaan. Je kan ook eventueel van styreen U- of H-profielen gebruiken. eigenlijk werd vanalles gebruikt om die dingen neer te zetten.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
En door ze een kwart slag te draaien(rechtop) kan ik ze gebruiken voor Duitse overwegen toch?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat In theorie wel  :) Goed, daar heb ik dan eventueel ook wel een versie voor  O:-D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: ronaldk op donderdag 20 oktober 2022, 07:55:11

Nu nog schilderen en dan plaatsen


Twee dagen op pad geweest, geen tijd gehad het af te maken.  :D

Gisteren in Amersfoort geweest bij een treinenvriendje, uitgebreid stil gestaan bij de aanschaf van 11 zonnepanelen en kreeg twee van die fijne Marklin lawaai lokkies mee met een uitgefikte motor en dito decoder om te repareren. Via Bunschoten waar ik een YaMoRC 6016 op kon pikken weer naar huis.
Vandaag op familie bezoek in Rotjeknor en kon ik gelijk effe wisseltjes en flexen ophalen bij MTE. En ik hoor dat de uitlevering van Wadlopertjes komende week gestart wordt, leuk toch.  :)



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Leuke editie hé, dat modelspoor magazine nr. 228.  :D
verder goed bezig overigens.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Nog niet gelezen, geen tijd maar ik weet dat jij er in staat. Nou ja, een bouwsel van jouw dan beter gezegd, de tankplaat(s) in schaal 0. Altijd leuk en eer van je werk.....  :)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Inmiddels wel even de tijd genomen m'n nieuwe YaMoRC aanwinst in te stellen, de YD6016LN CS. Een LocoNet terugmeldmodule op basis van stroomdetectie. Hoewel dat niet strikt noodzakelijk is om in te stellen (er is ook een snelle manier: knopje drukken, adres zenden, klaar) heb ik het ding even aan de USB ingang van m'n PC gehangen en het config programma opgestart. Het groene ledje gaat knipperen...



...... en in het config programma meldt het ding zich met het serienummer en de firmware versie.



Het programmaatje is intuïtief: een handleiding is nauwelijks nodig. Klikken op de CC geeft de module instelling met het eerste adres....



.... en in mij geval is dit de 9e module dus dat eerste adres is 8 x 16 + 1 = 129 en dat vul ik in en klik op het vinkje. En klaar....

Check: even klikken op de LocoNet monitor en ja, we zien 16 blauwe vlakjes adres 129 t/m 144 want er is automatisch doorgenummerd.



Verder is er een mogelijkheid elk adres nog nader in te stellen volgens onderstaand....



.....maar voor deze module niet van toepassing. Maar het geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid een drukknoppen tableau te maken, als een adres dan na een druk op de knop actief is kan een wissel omgezet worden of de draaischijf naar een spoor gedraaid worden maar dat voert te ver voor nu. Deze module kan onder de baan gehangen en aangesloten worden, ik heb er weer 16 terugmelders bij voor m'n uitbreiding.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Mooi apparaat , had al wat gehoord en gezien met Ontraxx,

Groet, Jan
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Dat zijn inderdaad mooie producten die van Yamorc  :thumbup: Kwalitatief ook dik op orde.  :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Net de website van YaMoRC doorgespit. Geen idee of het mooie apparaten zijn (zo zien ze er wel uit, maar dat is een vrouwenargument  ;)), maar de gekozen manier van werken spreekt me zeer aan.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat YaMoRC innoveert. Ze voeren o.a. een 8-voudige YD8008 decoder voor magneetartikelen, wisselspoelen dus, voor Marklin, Roco, Fleischmann, Peco, etc..



Het ding heeft een aantal snufjes zoals een stroomspaarvarken middels een 9400uF CDU. De magneetspoel van de aandrijving krijgt in zeer korte tijd een flinke klap en het wissel zal altijd volledig omgaan terwijl de decoder gevoed wordt met een AC of DC voeding die nauwelijks meer dan 500mA hoeft te leveren.
Voorts wordt de uitgang supersnel weer afgeschakeld, nog voor de aandrijving de eindstand heeft bereikt. Ingebrande eindafschakelingen behoren dan ook tot het verleden. Overbruggen daarvan is uit den boze, bovendien zeer discutabel. Als een uitgang van een traditionele Marklin decoder doorbrandt en spanning blijft leveren is een modelspoorbrandje zeker niet uitgesloten maar dat houdt voor velen de hobby kennelijk spannend.  ;)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Zo moet het goed komen met al die kruisen en hekken......





... eens zien wie nu nog tegen de aanstormende trein rijdt.....  :D

Overigens: ik zie nu dat bij een van de twee overgangen de schrikhekken verkeerd om staan maar daar loop ik niet meer voor naar boven vandaag.  ;)

Wie ook van die kruisen wil kijkt bij Bentink: KLIK of KLIK.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ben, van dit soort van Micro-elektronica heb ik geen verstand maar ik begrijp uit jouw toelichting dat je hiermee wissels kan bedienen. Is het ook mogelijk om wissels in combinatie met armseinen te bedienen?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Als je armseinen met een magneetspoel bedoelt: ja.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Bedankt voor je antwoord Ben. Ik denk aan de huidige srmseinen van Märklin maar weet uit mijn blote hoofd niet of die met een magneetspoel zijn uitgerust. Moet ik straks maar even in de catalogus nazien.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat De huidige hebben toch al een decoder aan boord?

https://www.maerklin.de/en/products/details/article/70391
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Eerlijk gezegd: geen idee!  Zo ver ben ik ook nog niet, eerst mijn tafel bouwen (eerste voorbereidingen vandaag gedaan), dan het sporenplan op de tafel uitleggen en daarna kijken waar ik het beste de seinen kan plaatsen.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Het hangt er van af wat die seinen moeten doen. Alleen bewegen voor de leuk of ook de rijstroom onderbreken. Open een topic t.z.t. en stel vragen want anders koop je de verkeerde of de te dure spullen.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Kijk 'm rijden, m'n Wadlopertje. Daar is'tie, nog niet bij mij maar deze week start de uitlevering dus check je mailbox als je ook hebt besteld.

Bezorging via DHL pakketdienst of afhalen op de beurs van Houten 12 november aldus de nieuwsbrief.......


bron: pbmodels / youtube

Deze week komt ook het manual beschikbaar op de site van PBModels: https://pbmodels.nl/
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Las het ook net. Ik ben benieuwd! Tot op heden erg onder de indruk van wat hier neergezet wordt door dit nieuwe merk. De communicatie hebben ze, in mijn ogen, uitstekend op orde  :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Nieuw nieuws over het Wadloper project, bron is de PBModels nieuwsbrief. Er wordt uit de doeken gedaan waarom het project vertraagd werd en wordt. Flinke tegenvaller maar het eerlijke verhaal siert het merk.

De DH1 uitlevering loopt vertraging op, alle bodies hebben een misdruk, zijn dus afgekeurd en worden opnieuw gefabriceerd. Technisch is de DH1 helemaal getest en in orde bevonden dus zodra de nieuwe bodies beschikbaar komen vanuit de leverancier kan er snel met uitlevering worden begonnen. Levertijd is vooralsnog onbekend.

De korte vertraging die de DH2 opliep had te maken met een aanpassing aan de koppeling welke nu gedaan is zodat het ding zich ook door R1 C-rails en Roco Geoline kan wringen (ja ja, R1 bestaat nog steeds).  :P

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Nieuwe aanwinsten ontvangen....... klusje voor komende week, oud er uit nieuw er in........  :)

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Is dat niet een béétje overdreven voor Vijfhuis?  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Van het gas af.....  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
groepenkastje voor PV panelen???  Gelijk ook even een Aircootje  erbij nemen. (verwarmen en koelen)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Eerst panelen.......
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Verstandig bezig.

Heb ik afgelopen voorjaar ook gedaan. Er zijn voldoende doe-het-zelf pakketten op de markt om dit zelf te monteren en moeilijk is het niet.
een installateur is bijna niet te krijgen en met 2 dagen op het dak klauteren ligt het er wel op. De eerste €1000,- is dan al verdiend.
Verder nog  BTW teruggave en met de huidige tarieven in recordtijd terugverdiend.  ;)

https://www.warmtebeheer.nl/jinko-solar-hc-n-type-3700-wp-all-black-10x-370-wp-schuindak-opstelling-compleet-pakket.html
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Er is in ieder geval nog plek zat vrij op de DIN rail. Dus daar kan later nog van alles bij komen. In ieder geval is het een 3 fase installatie dus er kan ook elektrisch gekookt en/of verwarmd worden. Daar mag je nog wel enkele draden trekken zo te zien.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ik heb m'n hele huis verbouwd en aangebouwd maar ik kruip niet meer op het schuine dak.  :D

Panelen zijn besteld en worden geïnstalleerd, voor de vervanging van de groepenkast zou een kleine €1000 in rekening gebracht worden dus doe ik dat zelf want het stelt niet zo veel voor. Oud er uit, nieuw erin als gezegd.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Voor wie het heeft gemist: gisteren is een nieuw record gevestigd in het grootspoor. In het kader van 175 jaar Zwitserse spoorwegen heeft de Rhätische Bahn de langste reizigerstrein op smalspoor samengesteld: 25 units met samen 100 rijtuigen met een totale lengte van bijna 2 kilometer, de trein daalde af van Preda naar Bergün.


Twitter

Het deed mij terug denken aan onze vakantie in Davos 2019, wij wandelden toen de "Bahnerlebnisweg Albula" van Preda via Bergün naar Filisur, zo'n 17km langs indrukwekkende spoorviaducten in de mooie natuur.







Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ja, elders op dit forum staat een link naar een YpouTube film van 2 uur 19 minuten. En in het eerste uur is er geen trein te zien. Hahaha. Ook een nieuw record, treinfilm zonder trein.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
De eerste 58 minuten kan je inderdaad overslaan  :D
Maar de foto's van de wandeling zijn mooi. Dan krijg je gelijk zin om er heen te gaan :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hard gewerkt de laatste weken maar niet op de treinenverdieping. Mijn nieuwe wisseltjes, flexen en decoder liggen nog te liggen, druk geweest met pvc vloertjes leggen in slaapkamertjes (gelukkig niet bij mezelf), een thermostaatkraan in de douche vervangen zodat we ook weer WARM water hebben (we ruiken nu ook weer lekker) en natuurlijk het gepruts van de groepenkast vervanging waar 1 van de 3 aardlekschakelaars defect bleek maar da's daags verholpen met een nieuwe. Er zijn gelukkig nog leveranciers met toppie service.....

Inmiddels is dat ook klaar......



... en m'n huisgenoot weet nu waar alle knoppies voor zijn want het staat er bij dus dat hoef ik nooit meer uit te leggen.  :D

Tijd voor een beloning dus en omdat het Wadlopertje nog een paar weken gaat duren dus maar eens iets anders besteld wat inmiddels onderweg is met het DHL busje: Duitse meuk op Vijfhuis,.....


Roco.cc

Ooit had ik zo'n lelijke Marklin 3005, later een net iets minder lelijke Roco 14120A die nu in Amersfoort rijdt, daarna een LokSound DR versie die nu in Voorschoten staat te puffen maar het moest er weer eens van komen dus toch weer een nieuwe DB versie, omdattie zo leuk is en omdat mevr. Kaag mee betaalt door €190 energie compensatie over te maken.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Mooi lokkie Ben, kejje ook weer hakkehakke puf puf doen. Maar of die donatie van mevr. kaag nu voldoende is voor zo een lok betwijfel ik toch een beetje. Zal wel een aardig duitje zelf moeten ophoesten. Zitten er nog extra's op? Stereo sound, lederen bekleding of zetelverwarming bijv.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ik koop al m'n materieel altijd analoog dus zonder decoder. Dan doet dit ding €217,71 vers uit de winkel in Vlaardingen.

Bovendien, als ik wat koop gaat er ook weer wat uit, deze twee 1300's komen in de verkoop want ik heb er vier....





.... en een mens kan niet alles bewaren dus bij deze is de voorinschrijving geopend.  ;)

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Zeau, die zijn verkocht en nog wel voor de vraagprijs, weg is weg....... :D :D

En m'n waterkokertje is ook bezorgd, mooi lokkie, zoals altijd puntje gaaf zoals we gewend zijn van het sympathieke merk uit Oostenrijk.



Geëtste nummer en fabrieksplaten meegeleverd en een heuse machinist......
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Zoo, dat wordt dan tzt een leuk filmpje! Met machinist, maar geen stoker? Gaan we niet stoken deze winter.