Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3

Gestart door RVhobby donderdag 27 oktober 2022, 14:08:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Ik werk op mijn baan met de DB4 van Littfinski, de CC-schnitte en iTrain. Ik heb er steeds last van dat als ik de baan en de computer uitschakel mijn treinen niet meer reageren als ik de boel weer inschakel en daardoor elke keer opnieuw de locs moet inlezen op een apart spoor dat direct met mijn Gleisbox is verbonden. Kennelijk heeft dit te maken met het feit dat de DB4 geen terugmeldingen doet en iTrain de loc's soms/ad random een nieuw mfx-adres geeft. Om dit probleem te omzeilen wil ik de handel vervangen door een Central Station. Op mijn huidige baan voorziet de Gleisbox via een aparte ringleiding de wissels van digitale stroom en de DB4 via een andere ringleiding de rest van de baan van digitale stroom (zie gevoegd schema). Als ik de Central Station aansluit, kan ik dan de beide ringleidingen simpelweg op elkaar aansluiten en met de Central Station verbinden?     
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Dat kan, maar je zou natuurlijk ook de DB-4 kunnen gebruiken om nu de wissels te bedienen.  Die hebben toch geen terugmelding...
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Dat is wel een interessante gedachte. Dan kan ik de Gleisbox blijven gebruiken om de rest van de baan van digitale stroom te voorzien. Er staan 12 loc's op de baan, maar daarvan rijden er hooguit 4 tot 5 tegelijk. Weet niet of de Gleisbox daarvoor genoeg stroom levert. Weet jij misschien of die verbinding tussen de DB4 en de S88 optioneel is of kan worden verbroken?
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
 @citaat Voor een baantje met 4 - 5 tegelijk rijden treinen heb je aan het Central Station ruim voldoende. Alle andere booster en Gleisbox meuk weg ermee, probeer er geld van te  maken zou ik zeggen.
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Citaat van: RVhobby op donderdag 27 oktober 2022, 16:52:06
Er staan 12 loc's op de baan, maar daarvan rijden er hooguit 4 tot 5 tegelijk. Weet niet of de Gleisbox daarvoor genoeg stroom levert.

Tja... een treintje met decoder neemt in rust iets van 15 tot 20 mA. Een rijdend treintje van 100 mA tot 500 mA. Ligt een beetje aan de motor / motortype hoeveel deze verbruikt. In het slechtste verhaal zit je net over de grens anders eronder.

Maar wat Ben al aangeeft: Met 4 tot 5 rijdende treintjes is een CS3 meer dan voldoende. Dan kan je de rest mooi verkopen en daarmee (min of meer) je CS3 terugverdienen. Dan is het ook allemaal wat eenvoudiger.
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
 @citaat
Maar ook een MS2 met Gleisbox volstaat voor de besturing van dit aantal treinen. De CC-schnitte is met de S88 HSI alleen doorgeefluik voor de computer. De booster lijkt mij overbodig.
Als je wilt, maak je een extra stroomkring voor de wissels met voeding en booster.
Omgekeerd kan ook: DB4 voor de baan en de wissels via de digitale stroom van de Gleisbox)ms2, maar dan is mfx misschien lastig.
De spullen heb je, geen kosten aan verbonden, alleen separaat aansluiten.

Groet,

Peter
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Jouw grootste probleem is dus feitelijk dat je geen MFX terugmelding hebt en daardoor jouw computersysteem de hele boel in de war gooit. Het is nu dus oprecht jammer dat Tams de MFX Boosterlink niet meer in het assortiment heeft, anders was dat waarschijnlijk je oplossing. Zou het omwisselen van voedingen helpen? Dus booster op de wissels, Gleisbox op de rails?

Boosters e.d. kan je weg doen, je kan er ook voor kiezen om de goedkoopste te behouden voor het schakelen van je wissels, als je alles al op externe decoders hebt zitten. Dan zou je kunnen volstaan met een goedkopere CS3 voeding (de 60 watt in plaats van 100 watt), alhoewel op zo'n uitgave het verschil van 2-3 tientjes (afhankelijk van waar je hem haalt) niet zo groot is. Voor het omleggen van een wissel bij Märklin moet je zo'n 1A tot 1,2A piekstroom rekenen. Dat redt jij nu met jouw 32VA trafotje, die dus 32 watt levert. Jouw MS2 levert max. 1,9A, dus dat zou op zich gewoon moeten gaan met enkele rijdende treinen. De 60 watt voeding levert 3A aan de CS3, die hier iets vanaf snoept voor het interne gebruik.

MS2 zou je kunnen verkopen als setje, je kan ook kiezen om het te behouden voor wat makkelijk programmeerwerk (bijvoorbeeld op tafel) en de MS2 als extra handcontroller. Gezien je met iTrain rijdt en de CS3 een programmeerspooraansluiting heeft, zou ik mij kunnen voorstellen dat je hier niet voor kiest en gewoon dat ding als set verkoopt. Zou je zo'n 70 tot 120 euro kunnen opleveren, afhankelijk van de toestand.

Voor wat je zo schrijft, zou een CS3 60226, dus de basisversie, genoeg moeten zijn. Voordeel is dat je achterop een extra boosteraansluiting hebt, nadeel is dat je bij alle volgende apparaten naar een 60216 zou moeten. Heel veel mensen gebruiken dat echter niet, dus zou je die 150 euro verschil in adviesprijs in je zak kunnen houden... Reken daarbij nog een 60041 of 60101 voeding (60 vs. 100 watt) a 90 of 120 euro. Märklin adviseert zelf alleen 5A te gebruiken bij spoor 1, maar dat heeft te maken met de dikte van de kabels en draden. Jij schrijft al 100VA in jouw tekening, dus die dikte moet op zich in orde zijn. Je moet bij 5A nou eenmaal geen decoderdraad als voedingsdraad gebruiken.

Echter, voor je S88's zou je een L88 nodig hebben, dan kan je ze zo aan de string doen. Zowel oude S88 (1x) als S88-N (2x). Die gebruikt in de regel een vergelijkbare voeding als de MS2 met Gleisbox, was des tijds iets van 30 euro. Een L88 kost zo'n 85-100 euro. Uiteindelijke prijsverschil met bezetmelders erbij is dus niet zo groot. Voordeel aan de L88 is dat het echter ook meteen een bezetmelder is, je krijgt dus een aantal poortjes erbij. Als je alleen S88-N hebt, kan je ook kiezen om in plaats van de 60226 toch de 60216 te nemen, die heeft al 1 aansluiting op de onderkant.

De CS3 sluit je aan middels een netwerkverbinding. Geen USB, maar direct op jouw netwerk. Ik heb de mijne hoofdzakelijk op de wifi hangen, middels een TP Link WR802N. Kost ook weer 30-40 euro, als je altijd op dezelfde plek zit kan een kabeltje makkelijker zijn.

Ik zie jou boosters intekenen van 16V 100VA. Houdt er rekening mee de CS3 zo'n 19 volt spoorspanning uitstuurt. Met de 60041 voeding kan je switchen naar een lagere spanning van 15V, maar dat is bij mijn weten meer bedoelt voor de kleinere sporen.

Ik weet niet precies waar je woont, maar wij bij de stamtafel van Noord Holland gebruiken bijna sinds het begin mijn CS3. Die sleep ik overal mee naartoe, afgelopen jaar november heb ik er nog mee bij vrienden in München gedraaid, ik heb hem met stamtafels e.d. mee. Als je in de buurt bent zou je een keer langs kunnen komen. Als vloerrijder weet ik veel, maar van bezetmelding heb ik niet zo veel kaas gegeten (ik heb een L88 en ooit eens wat basis geautomatiseerd middels het CS, omdat ik nieuwsgierig was, maar hoofdzakelijk gebeurt er niks mee). Hier op het forum hebben we nog John, die woont in Zuid Holland en is ook ver gekomen met de CS3. Functioneert als goede vraagbaak.

Voordat iemand vraagt: "Maar Laurent, je hebt toch ook de CS2?". Dat klopt. Echter, ik heb mijn CS3 uit de 2e levering van Märklin... En dat was in het voorjaar van 2017, die is dus al ruim 5,5 jaar oud. De CS2 is een stuk ouder, zeker het ontwerp. En daar moet je dan al gaan voor een CS2 60214 met laatste versie hardware (HW4.33) of CS2 60215 met HW4.33 of 5.11 (215 kan 5A aan, 214 doet dat niet). Een enkele CS2 213 heeft een van deze hardwareversies, maar die is dan (onder garantie?) gerepareerd bij Märklin. Echter, een CS2 is een stuk trager dan een CS3 en ook minder geavanceerd. Prima, als je er tevreden mee bent, maar ik vind het niet echt realistisch meer die nog aan te raden.
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Citaat van: Laurent op donderdag 27 oktober 2022, 18:07:17

Boosters e.d. kan je weg doen, je kan er ook voor kiezen om de goedkoopste te behouden voor het schakelen van je wissels, als je alles al op externe decoders hebt zitten.


De decoders worden extern gevoed en behoeven alleen signaal. Daar is echt geen booster voor nodig. Weg ermee......
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Dan is dat inderdaad niet nodig. :D
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Vervangen CC-Schnitte, Gleisbox en Littfinski DB4 door Central Station 2 of 3
Dank allemaal voor de adviezen hierboven. Ik ga eerst proberen de Gleisbox en de DB4 om te draaien, in die zin dat ik de treinen van stroom laat voorzien door de Gleisbox en de wissels door de DB4. Als dat niet werkt omdat ik stroom tekort voor de treinen, schaf ik een Central Station aan en gooi ik "alle overbodige meuk" eruit.