Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe baan bouwen

Gestart door Märklin.Pk woensdag 28 september 2022, 21:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Maar past het nou of past het niet. R1-2 of R2-3? Je betaalt een klein vermogen voor zo'n bouwpakket en dan mag je toch verwachten dat alles exact past zonder met tig kleine opvulstukjes te hoeven k..... werken? :?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, THX: ik ga vanavond/morgen (hopelijk) eens passen en meten met mijn K-rail en de kleine ruilstukjes die ik gelukkig op vooraard heb. Wat ik wel weet, is dat het bij een moderne wagen van Märklin met een lengte van 30,8 cm daadwerkelijk mm-werk gaat worden. En naar ik begreep zijn de boogstralen ingetekend op basis van Peco code 75 in 1:87....(dus geen K-rail)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: iTom op dinsdag 11 oktober 2022, 15:24:17
Kan het niet zijn dat de buitenste R3 is en binnen R2.
Het is maar een idee.

Zoiets dacht ik ook. Of zijn de boogstralen behorend bij een ander railtype geleverd? R1 en R2 van C-rail zijn ruimer.
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op dinsdag 11 oktober 2022, 18:39:20
Wat ik wel weet, is dat het bij een moderne wagen van Märklin met een lengte van 30,8 cm daadwerkelijk mm-werk gaat worden.....

Vertel mij eens, welke rijtuigen zijn dat? Roco 1:87, Lima 1:87, ADE 1:87 enz. zijn allemaal 30,3 cm(303 mm)
En Märklin levert zijn rijtuigen af in 1:93,5 dus zijn deze ong. 28,2 cm(282 mm)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
303mm rijtuigen krijg je niet door R1/R2, het raakt elkaar. Mogelijk helpt de misrekening van de Peco geometrie een beetje. Stukjes tussen zetten dus zoals al is gemeld. En K-flex gebruiken zal niet meevallen, het spul is eigenlijk te stug om naar R1/R2 te buigen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Duidelij! Ik denk dat er idd geen andere optie is om met tussenstukjes te werken. Zojuist even een flex geprobeerd neer te leggen, wat een crime...
En als het helemaal niet wordt, wat ik er van verwacht dan is er slechts één optie en dat is tussen schaduwbaan en hoofdstation (komt direct bij boven 'uit' de Helix te liggen), slechts met één boogstraal te gaan werken. Lost ook het probleem van de 30.8 cm wagens op. Maar goed, we gaan verder vanavond met de voetbal op de achtergrond :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Excuus. de vader is de wens van de gedachte...De langste rijtuigen (heb hen zojuist uit de doos gehaald rijtuigenset 41275 Silberlinge met kortkoppeling), zijn inderdaad 28.2) Maar het is echt kielekiele! Er ligt nu een driekwart boogstraal met K-rail aangevuld met enkele tussenstukjes (ook advies van de diverse reacties hierop: thx!) Ogenschijnlijk OK, maar moet toch nog even rustig verder kijken. Maar eerlijk: vertrouwen doe ik het niet vooralsnog. Je wilt tenslotte zorgeloos kunnen rijden. De laatste oplossing zou eventueel kunnen zijn: één enkele boogstraal voor up & down. Eigenlijk zou ik het niet eens zo erg vinden, wat treinen moeten straks toch vanuit het schaduwstation naar het hoofdstation welke direct boven bij de uitgang van de Helix komt te liggen. Maar op deze manier creëer je geen hoofdpijndossier!
Anyway: het is en blijft een hobby :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hans, je hebt wel een beetje gelijk. Maar ik stond er zelf bij ...dus: lossen wij het ook op. Het is echt een fantastisch systeem, juist als je geen 'timmerman' bent. En met de huidige houtprijzen en arbeid, ontloopt het allemaal niet zo veel. Grote voordeel was ook: ik kon gelijk aan de slag met de baan en (later) de electronica (that's my Fun)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, de helix dus ....Volgens mij wel redelijk goed opgebouwd. Net geen 10 cm als tussenruimte, en op de iPhone 3% stijging/daling.
Ga het zaterdag toch maar eens proberen met een boogstraal (binnen) K-rail 2231 en een flexrail voor de buiten boogstraal. De 2231 ligt in principe nu los, en dat ziet er OK uit. Mijn langste rijtuigen (Silberlingen in de aanslag)
Ik mis even mijn nietmachine/tacker ....:-( om de flex rail tijdelijk vast te zetten, en zo naar beneden te werken.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Als je geen flexrail wilt gebruiken kun je om een binnenbocht met rails 2231 op allerlei manieren een buitenbocht van 180 graden leggen met een combinatie van gebogen rails. Hieronder staan een paar voorbeelden:

Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op donderdag 13 oktober 2022, 21:34:10
Ik mis even mijn nietmachine/tacker ....:-( om de flex rail tijdelijk vast te zetten, en zo naar beneden te werken.
Tip: zet de flexrail vast met een plaatschroef (16 mm) en een ringetje. Niet te strak aandraaien anders heb je een platte puko, maar strak genoeg dat het ringetje niet meer kan bewegen als je met een vinger tegen duwt.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hoi, bedoel je dit? (Bijpassend schroefje en vastzetten)
Het ringetje komt wel (mogelijk) tegen twee puko's aan, maar dat zal het probleem niet zijn...
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dit is mijn eerste proef 'boring'. Ik vind het bijbehorende schroefje in de K-rail er teveel op liggen....Maar ik krijg hem niet verder in het gaatje van de ring. De sleper van een wagen met verlichting gaat er wel normaal overheen (op het eerste gezicht) Maar wat doet het na bijvoorbeeld 1.000x ?
Houtschroefje = 3 mm doorsnee - 12 mm lengte. Misschien kan ik nog een betere schroef scoren met een platter kopje?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op vrijdag 14 oktober 2022, 17:42:47

De sleper van een wagen met verlichting gaat er wel normaal overheen (op het eerste gezicht) Maar wat doet het na bijvoorbeeld 1.000x ?


Maar het is toch maar voor even, ga je het spoor niet verlijmen?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ja en nee....ben bang dat verlijmen de spanning niet houdt tussen de flex en de triplex plaat van de boogstraal. Ik vind dat er behoorlijk wat spanning op blijft staan. Welke super bizon kit moet je dan gaan gebruiken? En indien je de rail vast 'schroeft' kun je hem bij eventuele calamiteiten wederom losmaken.
Nog een puntje van aandacht: de Silberlingen kunnen dan wel met millimeterwerk langs elkaar heen, maar ik betwijfel of er locs in mijn bezit zijn waar dat ook mee lukt.
Denk er toch nog serieus aan om een enkelsporige boogstraal te hanteren. Maakt op zich (qua functie) voor mij niet zoveel uit....
Anyway, voorlopig nog even try & error met de flex :-)
Btw: dank voor het meedenken uiteraard!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ah, toch flex. Maar dat zal niet lukken, ik zou het maar op enkelspoor houden dan. Lekker rustig treinverkeer.....  ;)
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op vrijdag 14 oktober 2022, 17:10:26
Hoi, bedoel je dit? (Bijpassend schroefje en vastzetten)
Het ringetje komt wel (mogelijk) tegen twee puko's aan, maar dat zal het probleem niet zijn...
Ik gebruik iets grotere ringetjes (M4). En ook andere schroefjes (met bolle kop).

Je kan het verlijmen met secondelijm of lijm uit een lijmpistool. Dat houdt wel.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ringetje heeft weinig zin met zo een grote schroef
Probeer eens zonder ring?

Of anders vastzetten met schroef aan de binnen kant van de bocht straal, daar komt geen wiel of sleper.

Rechterkant van de binnen bocht

Misschien als Lijm kun je eventueel niet watervaste houtlijm gebruiken, dan kun je het later weer loshalen door er voorzichtig water op te sprayen
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ringetje heeft heel veel zin met zo een grote schroef. Zonder ringetje draai je je bielsen aan gort. Maar je moet het inderdaad als tijdelijke oplossing zien. Na het verlijmen moet de schroef er weer uit. Indien je die wilt laten zitten omdat je de lijmkracht niet vertrouwd, dan moet je kleinere schroefjes gebruiken van bijv. 2mm. Maar met hotglue of een goede latexlijm houdt het echt wel hoor. Geen houtlijm in ieder geval die kleeft niet zo best aan de metalen plaat onder de K-rail. Of je moet het ballasten, dan ligt de rail opgesloten in de ballast en kan geen kant op.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
met vaste bochten is het veel stabieler en niks gepriemel met vijsjes en flex rail zagen en buigen.Wil je ze alsnog vastleggen gebruik dan de M vijsjes in de rails.Hier ligt alles ermee vast op de kurk juist aangedraaid.Dan blijft de werking van de kurk nagenoeg intact.Heb hier een 8 voudige bocht in schaduwstation liggen op die manier van gecombineerde stralen
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
En vijsjes is dan weer de Vlaamse benaming voor wat wij schroefjes noemen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hi, zou je er nog een keertje naar het K-rail ontwerp willen kijken? Heb toch (eigenwijs) besloten om maar één Helix boogstraal voor dalen en stijgen te gaan gebruiken. Dus vervalt er een complete 'rail'. Functioneel maakt het niet veel voor mij uit, maar op deze manier hebben de treinen binnen de Helix een mooie en verantwoorde boogstraal om naar boven en naar beneden te rijden. Blijft nu enkel een aansluitprobleempje over: wisselaansluiting naar 'rood' en 'blauw' ...zie de bijlage :-(
(?) oplossen met flex rail 2205?
Bij voorbaat dank voor het (aansluitend) advies.
Re: Nieuwe baan bouwen
Zet er een 2201 tussen. Zie de blauwe stukjes rail.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Brilliant! (now my case rest in peace :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Zo langzamerhand gaan nadenken over de blokindeling, maar vooral de (begin) nummering goed overwegen. In schaduwstation krijgt ieder 'opstelspoor' in principe twee blokindelingen. Op deze manier kunnen er twee korte treinen of één lange trein geparkeerd worden. De drie doodlopende sporen met stootblok eveneens voorzien van twee blokken (voor enkelvoudige locomotief opstelling)
De twee omloop boogstralen van het schaduwstation worden gewoon een enkelvoudig blok.
De enkelsporige Helix, wil ik twee blokindelingen meegeven. Gewoon uit veiligheid. Nu even buigen over de juiste bloknummering. Waar begin je, en hoe verhoudt dit zich tot de latere opbouwfases van de rest van de baan? Einde (bovenaan) Helix begint al het hoofdstation na twee rechte K-2200
Adviezen over een correcte bloknummering? Dit keer meer overzicht, dan bij mij vorige baan (dat was wat lukraak ;-(

Btw: Een kurkrol is zojuist binnen gekomen voor de bekleding van de Helix. Ga beginnen met het verdere afstellen van de boogstraal, proefrijden, en het solderen van de 2231 K-rail (om de twee meter) en de draden verleggen. Draadeinden (deels) met bindringen omwikkelen. Volgende week, wat extra tijd vrijgemaakt in de agenda. Hopelijk kan ik het schaduwstation uitleggen en controleren op de maatvoeringen richting Helix gaat kloppen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Vraagje, wat is de reden voor twee -zoals jij het noemt- omloop boogstralen?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Goede opmerking. Kan er nog twee lange treinen in kwijt. (maar idd. zou ook zonder kunnen)
(Teveel naar zitten staren de laatste 3 weken ;-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
@citaat dan zou je de blauwe ook in wat meer (3?) blokken kunnen verdelen zodat je daar 1, 2 of 3 treinen kwijt kan.
Het rode spoor is dan voor in-/uitrijden van de rest van je schaduwstation. Daar zit nog wel een s-bocht in bij het 3-wegwissel; maakt mij niet uit ik heb er zelf ook zat, maar volgens velen mogelijk problematisch ivm ontsporen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Klopt, meer blokken in de blauwe boogstraal. En ja, bij mijn vorige baan had ik ook meerdere driewegwissels liggen maar echt nooit problemen meegehad.
idd je leest vrij frequent het advies om dit type wissel toch maar niet te gebruiken. Met een schaduwstation wil je echt geen problemen op voorhand creëren, dus ik ga er nog een nachtje of wat over slapen. Het hangt ook nog samen met de uiteindelijke beschikbare breedte van het station. Wil er misschien nog een losse ijkrail voorleggen. Een mooi lang stuk, zodat er naar volledige tevredenheid geijkt kan worden, maar dan geef ik hoogstwaarschijnlijk de rode boogstraal op. Het is dus het een of het ander (maar wanneer niet :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Het lijkt dat er grote stappen gemaakt wordt, maar dat valt tegen. De helix even laten rusten, komt bovenaan net niet helemaal aan. In feite iets te hoog -over de rand. Dat wordt ongetwijfeld opgelost in de toekomst. De helix nu even los 'aangesloten' aan de volgende (schaduw)modules. Ze staan dus naast elkaar voor dit moment.
Voor een deel een nieuw ontwerp neergelegd, dat kon niet anders. De poten van de modules lopen toch teveel naar binnen, dus ben je een stuk breedte kwijt. Geprobeerd op te lossen met + en -....zodat het basisidee wel blijft bestaan.
Op zich nu wel (vooralsnog) tevreden met het geheel. Niet teveel concessies gedaan. Laat het een paar dagen liggen, en ondertussen de juiste railstukken verder uitzoeken, schoonmaken en de basisschema's maken voor de ringleiding en aanverwante bedrading. ook nadenken over de toekomstige blokindeling en benaming.
Kan waarschijnlijk ook wel starten met het voorbereiden van het solderen van de stroomrails (om de twee meter: stroom en massa!)
Voor het totale begrip: twee nieuwe foto's in de bijlagen.
Tot zover.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Lekker bezig zo te zien. Leuk tijdverdrijf toch?

3 Opmerkingen:
1)  Zo te zien zitten er nog spleten tussen de modules onderling. Wanneer die straks strak tegen elkaar aangeschoven gaan worden kom je in de knoop met je boog rechts. Die valt dan gedeeltelijk naast de plaat. Je zult daar iets kortere rechte stukken in moeten zetten om de boog op de plaat te houden.
2)  Wanneer je het wissel naar het buitenste omloopspoor verder naar rechts schuift kun je daar je "ijkspoor" makkelijk leggen.
3)  Op de foto lijkt het dat het hoogteverschil tussen de windingen in de helix vrij groot is. Maak dat 2,5 mm kleiner en je komt met de helix op de goede hoogte uit (4x 2,5 = 10mm). Ja, dat is even flink aan de moeren draaien. Maar lijkt mij makkelijker dan de hele baan aanpassen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dank voor het commentaar en tips. Wat betreft een kleinere tussenhoogte in de helix kan idd , maar dan kom ik klem te zitten met treinen met een pantograaf (ik wil graag voor een groot gedeelte uiteindelijk zichtbare bovenleiding op diverse trajecten hebben)
Nu past het allemaal 'net' -proefondervindelijk vooralsnog :-)
En ja, een heerlijk tijdverdrijf -spanning van de zaak weg! (En daar gaat het ook mede om!)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ja dat vermoede ik al, bovenleiding. Maar hoe groot is de tussenruimte nu? Lijkt mij bijna 10cm. Loks hoeven in de helix niet met volledig uitgestrekte pantograaf te rijden. Bij het tunnelingaan een vanger maken en dan een eenvoudige 1,5mm² draad strippen en als bovenleiding in de helix aan het "plafond" bevestigen. Op die manier heb je aan minder ruimte meer dan genoeg. Het is in de aanleg iets meer werk maar dat betaalt zich daarna weer uit.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Henk, je hebt volkomen gelijk. De vanger was mij duidelijk, dat prutsen met een kleine draad onder de helix-'platen' is weer een uitdaging. Heb hem al drie keer uit elkaar gehaald en al dat gedraai aan die boutjes...(wordt daar straks weer niet vrolijk van!) Maar goed, de uitdaging (ti's en blijft een hobby :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hahhaha, ja daar weet ik alles van. Ben zelf ook bezig met helix bouwen en dan niet zo een mooi kant en klaar systeem. De tweede is nu bijna klaar en al met al circa 200 moeren op draadstangen gedraaid. Nu zijn dit niet zo erg grote dingen met een kleinste diameter van 90 cm bij 126 en een hoogteverschil van 25cm. De laatste baan die ik in NL heb gebouwd had twee iets grotere heilces met een diameter van 140cm en een hoogteverschil van 60cm. Dan praat je over 7,5 windingen en draadeinden van 70cm lang. Om daar moeren op te draaien dat is monnikenwerk. Deed ik dus met een haakse slijper. En die had ook bovenleiding op de manier zoals hierboven beschreven.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ja Henk, het is een verzoeking. Daarom ben ook maar begonnen met het schaduwstation alvast te leggen om te kijken hoe dat uitkomt.
Gewoon even afwisseling. Wil ook beginnen met de stroomdraden en de massadraden te solderen (om de twee meter - kwart per helix boogstraal) Geeft even lucht om niet direct weer aan de draadstaaldraden te moeten gaan draaien! Maar af en toe ben je er wel even klaar mee. Probleem is: ik had een baan, en daar kon je de treinen op laten rijden. Nu is het gewoon in zijn geheel niet 'interactief'. Geduld is een schone zaak...!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ach weet je alles is relatief en de kunst is dat relativeren goed onder de knie te krijgen. Dan valt het allemaal best mee.
Iets meer dan drie jaar geleden ben ik met mijn nieuwe baan begonnen te bouwen. Toen deze voor driekwart af was besloot ik te verhuizen (de baan dan). Dus weer een groot gedeelte afbreken. Daarna in d enieuwe locatie weer opbouwen en iets groter maken. Onder andere dus een flink schaduwstation er onder maken. Daarmee ben ik nu bijna klaar en ik kan alweer een rondje rijden. Dat is wel fijn.
Zodra de tweede helix klaar is kan ik de overige gereed staande baandelen daar weer boven op leggen en de rails daarop leggen. Dat gaat dan lekker vlug omdat de voorbereidende werkzaamheden al klaar zijn.
Bijkomend probleem is dat ik niet in NL woon en er hier bijna niets te krijgen is op dat gebied. Alles moet ik uit de EU laten komen (NL en Dld). En wanneer je teveel importeert dan gelooft de plaatselijke douane niet dat dat allemaal voor eigen gebruik is en gaan ze zeuren over importer registration. Dat kost dan weer extra geld en daar heb ik geen zin in. Dus strijd.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 26 oktober 2022, 16:23:36
De laatste baan die ik in NL heb gebouwd had twee iets grotere heilces met een diameter van 140cm en een hoogteverschil van 60cm.

Die baan herinner ik me nog. Die kamer was altijd enorm koud!!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ik ben giga aan het stoeien met mijn schaduwbaan. Ik wil gewoon de (toekomstige) baan op juiste wijzen file. Het klopt op de 'plaat', maar als ik de corresponderende rail-nummers inbreng in RailModellerPro, dan krijg ik dus andere verhoudingen. Heel vreemd. Er schijnt nu weer een update te zijn 6.4.13 misschien dat het hier aan ligt. Het blijft even zoeken dit weekend, en gooit mijn planning een beetje in de war.
Maar goed als het op de baan lay-out klopt, dan is het mij best. Uiteindelijk moet ik de baan natuurlijk nog wel in iTrain inkloppen. ook een leuk klusje.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Voordeel is dan wel dat je in Itrain niet met railstukken hoeft te liggen klooien. Alleen maar lijntjes trekken.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Het is alweer een paar weken geleden dat ik écht de tijd had om even wat voortgang te melden. Maar het vorige weekend en een deel van vandaag besteedt aan het solderen van de aansluitingsdraden aan de ringleiding. Het is nog niet 'af' gemonteerd, maar dat komt later want ik wilde alles eerst eens testen. En wat nu nog leuker was: ik kon de eerste trein laten rijden van het begin maar het eind van een van de opstelsporen van het schaduwstation. En dat bracht geen onaardige resultaat :-)
Nu de komende dagen alle rail-opties uitvoering testen van de schaduwbaan, daarna de uiteindelijk alle rail-lasjes aanbrengen (De helft heb ik al aangebracht in het voortraject om de blokscheidingen te realiseren)
Het wordt nog wat :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op vrijdag 14 oktober 2022, 17:42:47Dit is mijn eerste proef 'boring'. Ik vind het bijbehorende schroefje in de K-rail er teveel op liggen....Maar ik krijg hem niet verder in het gaatje van de ring. De sleper van een wagen met verlichting gaat er wel normaal overheen (op het eerste gezicht) Maar wat doet het na bijvoorbeeld 1.000x ?
Houtschroefje = 3 mm doorsnee - 12 mm lengte. Misschien kan ik nog een betere schroef scoren met een platter kopje?

Doe de schroeven aan de buitenzijde. Gewoon aan tweezijde schroeven. Kan het ook geen kant op. Geen geklooi met de puko's in het midden.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dag Paul,

Kom jouw topic tegen over de bouw van je nieuwe treinbaan.
Wat fijn dat er nog mensen zijn die op een wat oudere leeftijd toch de moed hebben om opnieuw te beginnen, prima!

Ik hoop dat je ook met scenery aan de slag gaat.
Daar ben ik een uitgesproken liefhebber van.
Zie mijn website https://treinbaan.click

Ik lees dat je (ook) in Rotterdam woont.
Wellicht is de stamtafel Rotterdam ook iets voor jouw.
Morgenavond is er weer een bijeenkomst.
Kijk daarvoor op https://stam05.3rail.nl

Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hoi Paul,
Heb net even naar je laatste foto gekeken en het lijkt alsof je de railgeometrie niet helemaal goed hebt toegepast. Het gaat om het parallelspoor rechts onder waar nog een bocht zit richting de wissel waar de sporen weer bij elkaar komen. Jij hebt dit opgelost door het rechte stuk wat te verlengen, maar in principe zou je in zowel de buiten- als de binnenbaan exact dezelfde railstukken kunnen gebruiken wanneer je 2 bochtstukken gebruikt met een verschillende (passende) radius, bijvoorbeeld 2231 en 2221 (of 2241 en 2251).

gr. Gertjan
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
De Stamtafel bijeenkomst, lijkt mij zeker interessant. Denk alleen dat morgenavond lastig wordt i.v.m. een al ingeplande andere afspraak. Doe mijn best om deze te verschuiven. Mocht dit lukken, dan zien jullie mij verschijnen!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hoi Paul,
Ik zie nu nog iets waardoor de symmetrie een beetje zoek is: bij de kruiswissel bovenin beeld gebruik je een klein recht stukje, waarschijnlijk omdat het naders niet past ivm je wisselaandrijving van de gewone de wissel die daar ligt. Ik zou die wissel vervangen door een andere (die je ook hebt liggen) met een slanke aandrijving. Je kunt dan dat rechte stukje laten vervallen en de binnen en buitenboog exact parallel laten lopen.
Wel zul je dan aan de onderkant e.e.a aan moeten passen met de rechte stukjes en eventueel/mogelijk na 3 bochten in beide halve cirkels nog ergens een klein recht stukje tussen moeten passen

gr. Gertjan
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hoi Paul,
Heb even snel in Wintrack iets gemaakt dat op jouw situatie lijkt, maar ik kan niet goed zien welke R jij gebruikt; ik ben uitgegaan van R1 voor de binnenbochtPaul_1.jpg  en R2 voor de buitenbocht.

gr. Gertjan
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Invoegen ziet er nu wat vreemd uit.....
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Gertjan H op maandag 14 november 2022, 12:46:55Hoi Paul,
Heb even snel in Wintrack iets gemaakt dat op jouw situatie lijkt, maar ik kan niet goed zien welke R jij gebruikt; ik ben uitgegaan van R1 voor de binnenbochtPaul_1.jpg  en R2 voor de buitenbocht.

gr. Gertjan

Dank, je had helemaal gelijk. Hopelijk vanavond even tijd om dit recht te zetten!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: pinkf op maandag 14 november 2022, 10:45:38Dag Paul,

Kom jouw topic tegen over de bouw van je nieuwe treinbaan.
Wat fijn dat er nog mensen zijn die op een wat oudere leeftijd toch de moed hebben om opnieuw te beginnen, prima!

Ik hoop dat je ook met scenery aan de slag gaat.
Daar ben ik een uitgesproken liefhebber van.
Zie mijn website https://treinbaan.click

Ik lees dat je (ook) in Rotterdam woont.
Wellicht is de stamtafel Rotterdam ook iets voor jouw.
Morgenavond is er weer een bijeenkomst.
Kijk daarvoor op https://stam05.3rail.nl


Citaat van: pinkf op maandag 14 november 2022, 10:45:38Dag Paul,

Kom jouw topic tegen over de bouw van je nieuwe treinbaan.
Wat fijn dat er nog mensen zijn die op een wat oudere leeftijd toch de moed hebben om opnieuw te beginnen, prima!

Ik hoop dat je ook met scenery aan de slag gaat.
Daar ben ik een uitgesproken liefhebber van.
Zie mijn website https://treinbaan.click

Ik lees dat je (ook) in Rotterdam woont.
Wellicht is de stamtafel Rotterdam ook iets voor jouw.
Morgenavond is er weer een bijeenkomst.
Kijk daarvoor op https://stam05.3rail.nl


Beste Hans, dat onderwerp 'scenery' komt helemaal goed. Vind ik ook erg leuk om te doen! (Mooie website, trouwens :-)