Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2020

offline
Re: Station Engental
Goed bezig! :thumbup:
Waar haal jij je sculptamold?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Station Engental
Maak je eigen mold:
hier wat tests



Ronald Visser

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Kun je bij Bentink Modelspoor in Apeldoorn bestellen.  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hier enkele foto's van afneembare stukken scenery die nodig zijn om bij de onderliggende sporen binnen een tunneltraject te komen.
Hoe ik het verder ga afwerken weet ik nog niet.
Een beetje gips met groen, om de naden weg te werken denk ik.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vanmiddag nog even bezig geweest om een stuk van een rotswand afneembaar te bouwen, omdat ik daar bij moet kunnen bij calamiteiten.
Soms is het een enorme puzzel  ;)
Morgen maar eens de schuimwand bewerken met gipsverband en sculptamold.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Je bent lekker bezig: langzaamaan worden de gaten dicht gemaakt en dan wordt het steeds mooier! :thumbup:

Afneembare delen zijn behoorlijke puzzels en het is bij jou nog moeilijker dan bij mij. Ach, lekker rustig voor gaan zitten en voor je het weet zie je geen gat meer!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Station Engental
En voor je het weet zie je er geen gat meer in. En dan wordt het lastig, listig ofzo.  :D

neuh, hou het maar bij de opmerking van narwal.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Die naden in de afneembare berg zijn best makkelijk te camoufleren met overhangend ( Hekiflor bijv. ) en opstaand groen ( struiken, bomen)  ;)
Na al die jaren is de "eindvorm" steeds beter te zien !
Dat zal veel voldoening geven  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen, we zijn inmiddels een half jaar verder en mocht er iemand zijn die denkt dat er niets gebeurt die heeft het fout.
In Engental is er van alles aan de hand, echter geen leuke dingen.
Dit seizoen staat in het teken van automatisch rijden. Dat dit natuurlijk niet vanzelf gaat laat zich raden en in Engental is niets meer vanzelfsprekend.

Allereerst heb ik in iTrain zo goed en kwaad alle instellingen nagelopen, toegevoegd en aangepast.
Maar op het moment dat ik wilde rijden en iTrain ging koppelen, kon ik mijn locomotieven niet meer benaderen.
Pas als ik iTrain weer loskoppelde en de centrale opnieuw ging opstarten konden ze weer rijden met de handcontrol.
Dat heeft me wel lang bezig gehouden en uiteindelijk bleek dat de firmware in mijn centrale door onbekende reden was beschadigd.
Dit heb ik opgelost.

Toen kwam het feit dat locomotieven niet verder wilde op een stuk rail en waar denk je.....in het schaduwstation.
Veel gemartel, los halen, testen, testen, testen, rail wegmieteren en een nieuw rail ertussen, solderen, vastmaken en testen met lampjes.
Aan de rails niets te zien, maar werken ho maar. Het lag niet aan de massa, maar aan de puko's, terwijl er notabene een stroomdraad aan gesoldeerd was.
Uiteindelijk dat ook verholpen.

Dan denk je...he, he opgelost.
Maar blijkt dat er een wissel niet overgaat, terwijl de wisselschakelaar het wel doet.
Uiteraard ook weer in ...."het schaduwstation". Daar ben ik dus nu weer mee bezig.
Het gaat wel lukken hoor, maar je kunt er allemaal zo slecht bij.

Ik zou zo graag willen dat ik eindelijk verlost ben van dat geplaag.
Het lijkt wel of alles na een paar maanden vast gaat zitten.
Zo langzamerhand ga ik twijfelen of ik er goed aan heb gedaan in het schaduwstation K-rails te gebruiken.
Alles is naar mijn mening veel te onbetrouwbaar en op zulke momenten denk ik....ik begin opnieuw.
Om eerlijk te zijn, ben ik ook langzaam begonnen met een ander plan, voor als Engental klaar is  :-) :-)

Je ziet ik kan nog wel lachten, maar soms wel met kiespijn. ;)






Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Het helpt volgens mij wel om geregeld de spoorbaan te laten werken, Martin. Een hele zomer van 'verwaarlozing' of inactiviteit is niet bevorderlijk. Rust roest...
Ik heb overigens meer spijt van mijn M-rails in het schaduwstation dan de K-variant die er ook ligt.
De M-wissels schakelen wel betrouwbaar maar sommige locs en wagens lopen er niet zo fijn overheen en de sporen zijn gevoeliger voor corrosie. Met de K-rail gaat het wel goed. Gewoon wat vaker rijden of goed poetsen!

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaatKlopt ook Peter.
Volgend jaar mag ik met pensioen en dan hoop ik wat meer rust te vinden om het hele jaar door wat aan de baan te werken.
Ook ervaar ik dat zware locomotieven het gewoon beter doen over de wissels dan de lichtere varianten.
Ik overweeg ze met lood te verzwaren en ze alleen op de zichtbare baan (station) te laten rijden.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin, Dat zijn lastige momenten. Kan me voorstellen dat je af en toe de wanhoop nabij bent. Hou vol! Ben het eens met Peter, rust roest. Bovendien is en blijft stof de grootste vijand van de modelspoorbaan. Natuurlijk de wet van Murphy dat het juist in het schaduwstation misloopt.
Ik wens je veel succes met verder proberen. De baan is prachtig! Groet uit Frankrijk,  Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 25 oktober 2022, 21:01:16
Maar blijkt dat er een wissel niet overgaat, terwijl de wisselschakelaar het wel doet.

Ik heb de wissel met wisselaandrijving in het schaduwstation verwijderd.  De zaak ook apart getest. Zo los doet de schakelaar het wel. maar eenmaal aan de wissel heeft hij geen power genoeg om die om te zetten.
Daarom even een nieuwe reserve aandrijving gepakt en die doet het prima, ook aan de wissel.
De wissel is verder dus goed en morgen maar weer terugzetten.

Het rare is, dat de aandrijving het wel doet, maar warm wordt en ook een geur afgeeft. Ik kan niets ontdekken aan het geheel.
Ook raar is dat hij dit nu doet en al die jaren bij aanleg en testen prima werkte. Inderdaad rust roest.
Ik vraag me af wat er ineens met de aandrijving aan de hand zou kunnen zijn. Herkent iemand dit euvel?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Als het een K-rail aandrijving is van Märklin dan verbaast het mij niet dat hij kuren heeft.
De tips om de eindafschakeling te verwijderen, aan te passen of anderszins te verbeteren zijn wat mij betreft halfbakken oplossingen.  Vroeger of later gaat het mis. Nog steeds ben ik blij met mijn servo's. Natuurlijk kan daar ook iets mee misgaan, maar de bedrijfszekerheid is groter.  Op lastig bereikbare plaatsen is het ombouwen ook geen makkie, maar misschien is het toch een goed idee.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2022

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 26 oktober 2022, 22:24:06

Ik heb de wissel in het schaduwststiin verwijderd en daarmee ook de wissel aandrijving. De zaak apart getest. Zo los doet de schakelaar het wel. maar eenmaal aan de wissel heeft hij geen power genoeg om die om te zetten.


Gebrek aan power, kijk hier Martin.....

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=89619.msg1488087#msg1488087

.... het betere alternatief voor Marklin, Rosoft en Digikeijs spullen.   ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dag Martin, dat de aandrijving warm wordt en een geur afgeeft betekent dat ie aan het verbranden is. De stroom is ter plaatse niet hoog genoeg om het mecahnisme snel genoeg in beweging te krijgen. Stof of vocht kan een oorzaak zijn. Het gevolg is een soort kortsluiting die voor de warmte en de geur zorgt. Het begin van het einde.
De tip over het 'stroomspaarvarken' kende ik nog niet maar zou goed kunnen werken. Wellicht zijn er anderen hier op het Forum met meer ervaring hiermee. Succes! Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Dan snap ik niet waarom deze het ineens niet doet, althans zo slecht doet. Hij schakelt wel, maar zit ineens geen kracht in zo het lijkt. Het is een nieuwe aandrijving en alle anderen schakelen wel prima.
Dan zou de conclusie mijns inziens zijn, dat de stroomstoot voor de magneetartikelen toch voldoende is.
Misschien een slechte spoel o.i.d.

Afijn....op naar het volgende probleem, want die gaat zich geheid voor doen  8o :D
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 25 oktober 2022, 21:01:16

Het gaat wel lukken hoor, maar je kunt er allemaal zo slecht bij.

Ik zou zo graag willen dat ik eindelijk verlost ben van dat geplaag.


Als je dat nu al vind, denk ik dat je beter nu al kan beginnen met afbreken.
Weet uit ervaring dat dit probleem straks echt een probleem gaat worden.
Ben zelf al 3 of 4x opnieuw begonnen, na uiteindelijk naar de juiste adviezen te luisteren  :D
Het is maar een advies he.... ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Edwin, ik kan er wel bij hoor, alleen als een slang. Heb bij het ontwerp er wel voor gezorgd dat ik overal tussen kan kruipen. Maar ja, rails los halen als alles vastzit is niet echt om te.juichen. Los halen gaat dan nog wel, maar het weer goed in elkaar zetten is wat anders.🤨
En opnieuw beginnen is nog niet aan de orde hoor. Eerst deze afmaken en veel ervaring opdoen.😁 Ik ben nog steeds enthousiast over de baan en geniet iedere keer weer als ik een stukje verder ben.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
...en wij genieten met jou mee Martin! :thumbup: Super dat je het niet zomaar opgeeft!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

offline
Re: Station Engental
Hoi ik heb m rails had ook een probleem om m rails op een stuk vast te zetten.
heb 10 rechte m rails aan mekaar gesoldeerd toen kon ik het ze op  de plaats schuiven ging prima.
jij hebt k rails nu iets heel stoms als je de rails in elkaar schuift en dan omdraait kun je er een dun latje met het lijm pistool onder lijmen en ze zoo op hun plaats schuiven is maar een idee gr. Harrie
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Wat een rot begin van jouw modelspoorseizoen!  :-(

De problemen die jij aangeeft zijn mij overigens ook niet onbekend. Het is zeker een feit dat regelmatig alles laten rijden veel van deze problemen voorkomt dus dat doe ik ook minimaal twee keer in de week, ook 's zomers. (al is dat soms wel zweten op zolder  8) )

Tja, de K-rail wissels. Daar kan ik ook wel een paar minpunten voor aandragen maar het slechtste vind ik wel het schuifje waarmee de aandrijving in de wissel moet worden gemonteerd. Een iel dun stukje kunststof met een fragiel plastic ovalen kopje wat dan de wisseltongen moet bedienen..... dat verdient niet de betrouwbaarheids prijs. En dan zullen we het ook maar niet hebben over kruiswissels.... B)

Maar na het oplossen van al die tegenslagen (en een fijne massage van jouw lieve vrouw om de spieren weer soepel te krijgen) van al dat gekruip onder de baan, geeft het toch weer een voldaan gevoel als je jouw bouwkunsten weer eens bewonderd en dan is dat trotse gevoel helemaal terecht.

Je hebt een geweldige mooie baan op dat kleine stukje zolder gebouwd. Ook ik wil dat zeker bewonderen als dat klaar is en de tegenslagen zijn vergeten!  O:-D

Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
@Marcel: het schuifje dat jij bedoelt is best nog stevig. Het valt mij mee hoeveel mishandeling dat hebben kan.
Maar het was zoveel simpeler geweest een enkel stelbalkje te hebben, met een gaatje erin. Pinnetje aan de onderkant erdoor voor de aandrijving en klaar.
Kennelijk heb ik geluk met de kruiswissels want ik heb er geen narigheid van. Ook de bewegende puntstukken van de K-wissels geven mij doorgaans geen hoofdpijn. Er was er ineens eentje die bleef hangen, maar na veel bewegen, goed schoonmaken en goed vlak leggen van het wissel, ging het weer prima.
Dus ik hoop voor Martin dat de problemen ook opgelost zijn nu. En in het vervolg ook in de zomer af en toe even de zaak even laten werken...

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Marcel, dank voor je mooie woorden. Ik ben ook blij dat het al wat vorm krijgt en hoop dat ik het automatisch rijden zonder verdere grote problemen voor elkaar krijg, al is het maar om het mijn kleinkinderen te laten zien.
Die vragen er iedere keer om, maar moet ze steeds teleurstellen.  ;)

@Peter, ik heb vooral probleempjes bij de wissels en kruiswissels met de lichtere locomotieven.
De zwaardere rijden er goed overheen.
Daarom wil ik bij mijn treinen die automatisch moeten rijden, eigenlijk zware locomotieven inzetten.
De stations- en rangeersporen in het zicht kunnen wel worden bereden door de kleinere, want die kan ik makkelijker
handmatig aandrukken.
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 27 oktober 2022, 15:01:14
@citaat Dan snap ik niet waarom deze het ineens niet doet, althans zo slecht doet. Hij schakelt wel, maar zit ineens geen kracht in zo het lijkt. Het is een nieuwe aandrijving en alle anderen schakelen wel prima.
Hi Martin,

De spoelen van de wisselaandrijving zijn van gelakt koperdraad gemaakt en als ergens in de spoel de lak slecht is, kan er contact tussen naastliggende wikkelingen zijn, waardoor er lek/kortsluitstromen ontstaaan.
Hierdoor wordt een deel van de wikkelingen van de spoel gebypassed en is de spoel minder krachtig en zal door de lek/kortsluitstroom warm worden.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Dank je wel Ad. Dat is een hele goede verklaring en stelt me een beetje gerust. Maar toch vreemd dat het zomaar ineens gebeurt.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Dat kleine lichte locjes op wissels en vooral kruiswissels problemen hebben, is waar. In mijn schaduwstation komen die ook niet, realiseer ik mij. Op een elders gelegen kruiswissel en een erachter gelegen kruising had mijn Köf het heel lastig en ook een T3 bleek moeizaam terijden.
Een extra schroef op de juiste plek bracht de kruising vlak genoeg om problemen te voorkomen. Ook aan de sleper van de Köf heb ik wat gebogen en ineens was alles goed.
De T3 heeft een extra massadraadje gekregen en een stroomvoerende koppeling. Als hij rijdt met een wagon met massasleper en stroomvoerende koppeling, heeft ook de T3 het meer naar de zin.
Het probleem zit hem in de combinatie van zaken en het is soms een kwestie van tienden van millimeters waardoor een sleper net ver genoeg wordt opgetild om over een wisseltong en puntstuk te komen maar wel de puko's te raken.
Het houdt het ook wel boeiend, als je de oplossing vindt tenminste. Tot dat moment is het wel mopperen en zuchten. En vooral doooorgaan!

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo allemaal,

Hier nog wat nieuws uit de bouwput van station Engental.
Ik heb een chronisch gebrek aan knutselruimte.
Voor solderen, frunniken, programmeren, testen, snelheidsmetingen etc., moet ik altijd een plaatje op mijn rails leggen om iets van een werkplek te creëren.
Voorheen had ik een opstelspoor aan de voorzijde van mijn baan toegekend voor het programmeren en testen van locomotieven.
Door middel van een schakelaar kon ik dan wisselen tussen een opstel- of programmeerspoor.
Dat bleek goed te werken, maar was niet handig en vooral niet als de baan verder zou zijn aangekleed met seinen, verlichting etc.
Veel te kwetsbaar en daarbij liep het spoor ook nog eens in een lichte boog.
Het was ook te kort voor grote treinstellen, zoals de TEE-Ram.
Daarom iets anders bedacht, aan de zijkant van mijn BW.  :idea:

Door middel van een pianoscharnier heb ik nu een "werkbank" op ideale hoogte gemaakt, waarop ik dan de programmeerrails vast kan zetten.
De schakelaar komt er ook, zodat ik het ook als een testbaantje kan gebruiken.
Aan de voorzijde heb ik dan nog wat ruimte voor licht soldeerwerk, gepiel met nippeltjes, testen en snelheidsmetingen.
Staande natuurlijk, dat dan weer wel...maar ja, ik ben dan ook nog maar pas 66 jaar jong  :-)
Aan de rechterzijde heb ik een verwarmingspaneel gebruikt voor ondersteuning.
En als ik het niet nodig heb, klap ik hem naar boven op en zet ik het met een klein haakje in de hoek vast, zodat er niets kan beschadigen en het geen nutteloze ruimte inneemt.
Er zit een paar cm. ruimte tussen de panelen, zodat de rails en andere zaken niet in de verdrukking komen.
Schilderen doe ik later wel een keer, als alles toch nog een beurt krijgt (teveel beschadigd en veranderd) ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Het spulletje is nu klaar om in gebruik te worden genomen.
De bedrading is aangelegd, de schakelaar gemonteerd, rails vastgezet en alles getest.
Er zijn nu 3 mogelijkheden: programmeren in DCC, testen van loc's met DCC en aansluiten op een Märklin MS2 voor het testen van MFX loc's en toebehoren.
Daartoe sluit ik deze aan op de draden aan de rechterzijde en zet ik de schakelaar in de middenstand (= "uit")

Ik wil aan deze rails nog een paar aansluitingen solderen voor de rollenbank voor snelheidsmeting (methode KPF Zeller), en een aansluiting voor het programmeren van seinen.
Daarna alles een keer overschilderen, maar daar wacht ik mee totdat ik weet dat er niets meer hoeft te worden beschadigd of gebouwd.  :)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Station Engental
Deze begrijp ik niet helemaal:
CiteerIk wil aan deze rails nog een paar aansluitingen solderen voor de rollenbank voor snelheidsmeting
Snelheidsmeting doe je toch op een baanvak van bekende lengte tussen twee melders? Op een rollenbank zitten geen melders, daarom hoe?
En Googlen op KPF Zeller brengt me bij een webshop waar ik geen verdere uitleg vind. En ja, die verkoopt rollenbanken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@citaat
Henk, met de rollenbank van KPF Zeller kun je rechtstreeks dmv. de interface, aangesloten op de computer en iTrain, contact maken en dan worden de gegevens van de snelheidsmeting via de rollenbank direct in iTrain ingelezen.
Daar hoef je verder geen energie in te steken, behalve dat je in iTrain de te meten stappen op moet geven. ITrain regelt daarna alles zelf en het loopt als een trein. Erg makkelijk.
Ik moest alleen de rollenbank steeds ergens op de baan kwijt. Nu zet ik hem op de "klapplank ", met een eigen aansluiting. :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat ziet er goed uit, slim bedacht! Over zo'n rollerbank ga ik ook eens nadenken, dat is iets wat ik nog wel eens mis. :thumbup:



Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Aan het eind van de middag nog even geprutst met het dichtmaken van de baan.
Nu een lastig stukje bij de tunnels in het smalle Engental beetgepakt.
Eerst maar eens helemaal opvullen en verlijmen.
Daarna met een stanleymes en een XPS snijder de zaak in vorm maken.
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Dat ziet er mooi uit Martin  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik realiseer me dat ik heel erg door elkaar werk en dat is voor de kijker natuurlijk niet echt interessant.
Ik spring vaak van de hak op de tak, maar het resultaat blijft straks hetzelfde.
De reden is dat ik alles wel leuk vindt om te doen en soms moet je wel schakelen om weer energie op te doen om dat ene, wat erg "saai en arbeidsintensief" is, af te maken.
Bijvoorbeeld, de plaatsing en aansluiten van de seinen.....een hels karwei 8)

Op de beurs in Houten laatst voor een habbekrats een erg leuke laser-cut bouwpakketje van een "köf" loodsje van Noch op de kop getikt.
Aanvankelijk had ik al een loodsje van Vollmer in elkaar gezet, maar die blijkt achteraf wat te lomp in verhouding tot de lok en de omgeving.
Deze voldoet perfect en heeft dezelfde look als de overige gebouwen op Engental.
Zo heb je voor weinig geld voor meer dan het dubbele plezier op een sombere dag en na afloop weer energie om dat "saaie" op te pakken  :-)

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Na een dagje heerlijk knutselen is het loodsje klaar. Een leuk en dapper dingetje met een perfecte pasvorm.
Lang leve laser-cut, al zullen er ook wel mensen zijn die het verafschuwen  :-)
Maar voor mij is het ontzettend fijn, super gedetailleerd, licht en stevig.
Op de baan doet hij het goed vlak bij het kantoortje van mijn BW en een nog te realiseren parkeerplaatsje.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Vet mooi loodsje, Martin  :thumbup:
Het formaat is inderdaad precies goed voor die plek.
En van de hak op de tak springen is helemaal niet erg. Doen waar je zin in hebt  :)

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2021

online
Re: Station Engental
Prachtige loods. Ben ik jaloers op. En niks mis met laser cut! Vaak meer charme dan Faller, Kibri, ed. Ik heb wat mooie kleine dingen van Noch, maar dit is toch ook een heel fraaie kit!
Re: Station Engental
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Station Engental
 :) Loodsje ziet er inderdaad erg mooi en gedetailleerd uit. B) :thumbup:
Misschien nog wat vervuiling aanbrengen als kers op de taart.

Dirk-Jan
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@citaat Dirk-Jan, inderdaad moet er nog wat aan gedaan worden.
Daarvoor moet ik eerst wat poeders aanschaffen en dat komt even in een volgende fase.
Nu weer verder met de plaatsing en aansluiten van de seinen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vandaag een klein werkbankje in elkaar geflanst, op basis van het oude bekende IKEA Bekvam trapje.
Een paar wieltjes eronder en een paar platen met zijkanten er aan geschroefd en klaar.
Niet veel werk, maar ontzettend handig.
Op mijn baan zelf heb ik steeds minder werk- en aflegruimte, omdat de scenery uitgebreidener wordt en erg kwetsbaar is.
Nu heb ik een werkblad en aflegruimte, zoals klein gereedschap, de lijmpot, een schroefboormachientje etc.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Mooi hoor, zo'n lasercut loodsje. Na enige wheatering zal het nog mooier worden, al staat die nu al op een mooi plekje op te vallen!

Het werk krukje/gereedschapsbak is typisch zoiets waarvan de achteraf denkt: Dat had ik jaren eerder moeten maken!  :thumbup:  Hier ga je vast nog veel gemak van hebben, tenminste als je het gereedschap er na gebruik ook in terug legt en niet ernaast.... >:-D

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Klopt Marcel. Super handig. Moet ik nog wel een keertje schuren en in de verf zetten.
Ziet er nu uitgeleefd uit met al die (rest) latjes  :-)
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Super leuk loodsje en voor een mooie prijs  :)

Het van de hak op de tak springen is mij niet onbekend, maar ik voel me er goed bij  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
 @citaat Prijs was nog de helft van wat er op het doosje staat  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste spoorders, allereerst iedereen een geweldig goed en gezond modelspoorjaar toegewenst.

Even een item dat ik wil delen met de deskundigen onder jullie:

In mijn BW heb ik een 2 tal lage sperseinen A en B geplaatst bij de sporen 1 en 2 (zie tekening "oud").
Aangezien de sporen vrij kort zijn en ik er stoomlocs op plaats, staat de voorkant van de loc al tegen het spersein aan.
Verder is het zo dat ik dan niet in de seinen kan kijken en dat vind ik juist mooi.

Daarom heb ik wat anders bedacht en dat is dat ik de seinen eigenlijk wat verder naar voren wil plaatsen voorbij de wissel.
Voor spoor 1 is dat niet erg, want op dat spoor staat de wissel dan op rechtdoor.
Voor spoor 2 geldt dan eigenlijk hetzelfde.
Alleen voor spoor 1 kan de wissel ook afgebogen staan naar spoor 2.
In dat geval geldt hetzelfde spersein als voor spoor 2.
Aangezien dit spersein dan een gecombineerd sein zal zijn, wil ik deze als hoog spersein uitvoeren (sein C).

Wat is jullie mening daarover?
Komt deze situatie jullie bekend voor en wordt het weleens toegepast?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Ik denk dat je zelfs uit de voeten kan met een Wartezeichen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Station Engental
Volgens mij kan je sein C ook links plaatsen en dan net voor het wissel, wel een bord er bij plaatsen wat aangeeft dat het wissel links van het spoor staat.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Ik denk hetzelfde als Bas, op de origineel geplande locaties gewoon een spersein. Dat zou van mij niet eens functioneel hoeven zijn, het is dan meer om het visuele effect. Ik ga er vanuit dat op zo'n deel van opstelsporen binnen een BW gewoon op zicht wordt gerangeerd. Daarna zou ik pas op de plek waar de locomotieven daadwerkelijk het BW gaan verlaten de benodigde seinen plaatsen.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Bas, ik heb de seinen al in mijn bezit, dus wil ik die natuurlijk ook plaatsen. Misschien inderdaad wel overkill, maar het staat wel leuk op de baan.

@Tom, bedankt voor de tip. Er zijn meerdere plekken op mijn baan waar ik eigenlijk een sein moet plaatsen, maar dat niet kan ivm. een wisselschakelaar die in de weg zit.
Dan is links vaak de oplossing. Even op zoek naar wat voor een bord ik daar bij moet zetten.

@marcel, de seinen zijn voor mij ook alleen maar voor de fun hoor, maar ik probeer wel een beetje de werkelijkheid te benaderen.
Een leek ziet natuurlijk helemaal het verschil niet en daarbij blijft het een hobby.
Ik heb inderdaad ook op de plaatsen waar de loc het BE verlaat seinen staan, maar aangezien ik enkelspoor heb moeten er wel wat seinen komen bij een uitgebreide wisselstraat.
Daar ben ik al ver mee, maar zoals gezegd...het oog wil ook wat. Ik blijf het mooi vinden om een sein te bekijken, maar als dat niet gaat, dan is het eigenlijk zonde van de aanschaf.
Vandaar dat ik overweeg om ze anders te plaatsen.
Ik probeer wel een goede argumentatie te hebben waarom ik een sein op zijn bepaalde plaats zet, ook al wijkt het af van de werkelijkheid. ;)