Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn eerste modelbaan 240x95

Gestart door Eendenreetx maandag 10 oktober 2022, 13:25:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
De baan van Tom probeerde ik dus de bouwen, maar die krijg ik dus niet gemaakt.
Dit komt omdat ik niet volgens het originele plan gebouwd heb. De laatste foto van iscarm is wat er nu eigenlijk ligt, de bocht is alleen naar binnengeduwd om alles aangesloten te krijgen...
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
stuur me eens een grote foto waar ik de railnummers kan op zien en ik bouw het ff snel in wintrack voor je op. stuur maar via prive
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik heb de linkerkant al afgerond en de baan gecorrigeerd beneden hoe hij eigenlijk had moeten zijn.
Morgen verder met de zijde van Tom en als het goed is, moet het nu wel aansluiten.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Baan is inmiddels aangepast en overal wat meer van de rondingen afgezaagd zodat grote mee rijtuigen ook genoeg plek hebben.
Alles even goed laten drogen en dan morgen maar eens de onder isolatie op maat gaan snijden en verlijmen.


Denk dat ik eens ga speuren voor de modellen 40891 en 43850 rheingold rijtuigen. 2 stuks achter een locomotief lijkt me voor mijn baan lang zat.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Isolatie ligt erop en de baan is weer terug. De treinen kunnen nu overal goed door de bochten.
Om de doorkijk straks dicht te krijgen zal ik op enkele punten toch nog recht omhoog moeten gaan.
Wellicht toch het stenen motief van Bellejt. Recht omhoog gipsen op gaas moet toch ook wel lukken? Je krijgt waarschijnlijk wel een minder mooi resultaat.

Nog maar eens puzzelen over het binnenterrein bovenop om toch een iets leuker rangeer gedeelte, apart station en een losse fabriek te realiseren.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Misschien denken aan 'n muur bouwen?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Er is ook bedrukt karton met reliëf erin verkrijgbaar, tegenwoordig ook redelijk realistisch.
Zoek maar eens met Google op karton muur ho

Misschien om te gebruiken op de plekken in de bochten vanwege buigzaam en op plaatsen met weinig ruimte..
Dan kun je nog afwisseling doen met groen en rots erbij ?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Probeer eerst eens met dun karton verticaal op het trace en langs de bovenplaat te zetten en dan kijken hoe dat uitkomt.
Soms zal het je verbazen hoeveel ruimt er dan nog over is voor wat rotsen e.d. een hele muur van alleen maar stenen is niet echt realistich.
Gipsen raad ik ook af, zeker voor een beginner of je moet stucadoor zijn want dan komt het wel goed.
Maak gebruik van Sculptamold, werkt prettig en geeft geen vlekken als je er per ongeluk wat mee morst.
Ok, het is wat duurder maar het resultaat mag er zijn, super spul.

Verder is het wel mooier om de bochten weg te werken in een tunnelingang en daar dan overheen wat landschap bouwen .
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Dat is inderdaad een goed idee. Ik laat het landschap even voor wat het is.
Ik ga eerst de ontbrekende baandelen bestellen en alle bedrading verlengen.
Sommige wissels hebben maar 4cm bedrading, ik zal deze moeten solderen en verlengen met krimpkous zodat ik onder de tafel wat ruimte heb. Uiteindelijk sluit ik ze aan met marklin stekkertjes op het schakelkastje.



Ik heb nog nooit gesoldeerd, maar het lijkt mij zeer lastig om de dunne kabeltjes van de aandrijving te verlengen en te solderen. Moet ik nog ergens op letten qua solderbout? Het zijn maar 2 wissels die ik moet verlengen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Als je nog geen soldeerbout hebt kun je best een eenvoudig boutje kopen van 40 Watt en een rolletje harskern soldeer 40/60 van 1mm dik. Eerst de draden strippen op een lengte van circa 5mm en dan vertinnen. Vertinnen doe je door op de hete boutpunt een druppeltje soldeer te zetten (even de punt tegen de soldeer houden). Dan de punt tegen de gestripte draad houden zodat deze goed verwarmd, en nog wat soldeer laten vloeien. Na het vertinnen kun je de beide draden tegen elkaar solderen. Hiervoor gebruik ik vaak een derde handje maar zonder gaat het ook. Beide draden tegen elkaar leggen en fixeren dan de hete bout ertegenaan en de soldeer zie je over de verbinding vloeien. Soldeerbout weg en af laten koelen (blazen mag). Ter controle even trekken, de draden moeten stevig aan elkaar zitten. Dan een stukje krimpkous eroverheen en met de hals van de bout (niet de punt) laten krimpen.
Voor je begint met solderen de bout voorverwarmen en een nat sponsje klaar leggen. Iedere keer voor een soldering de punt van de bout even af vegen op het sponsje en nieuw vertinnen. Dan krijg je de beste resultaten.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Heb bij mijn bestelling van de laatste rail onderdelen nog 2 nieuwe stekkertjes kunnen bijbestellen voor in de aandrijving, dus hoef voorlopig nog niet te solderen.


Ik zit nog met het aansluiten van al mijn elektronica.
Hoe ik alles los aansluit heb ik diverse draadjes gelezen. Maar om straks alles samen aan te sluiten loop ik toch een beetje vast.

Ik heb straks het volgende:
1 maal losse trafo voor baanspanning 32VA

1maal losse verlichtingstrafo 32Va
hierop komt 6x stootblok
6x wisselaandrijving (uitbreiding naar 8 stuks later)
6x wissel lantaarns

Een verdeelplaatje heeft 10 aansluitingen, mag ik alle stootblokken met marklin stekkertjes aan elkaar lussen en dan aansluiten op 2 verdeeldoos aansluitingen?
Wissellantaarns idem?
Wisselaandrijvingen idem.


Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Of kan ik 1 van de 2 aansluiten op de railspanning.
de 6 stootblokjes of de led wissellantaarns aansluiten op de rail spanning? Veel meer dan de 6 stuks gaat het niet worden
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Andre verbruikers dan wat er op de rails staat zou ik niet aansluiten op de baanspanning. Die digitale spanning is alleeen voor je digitale gebruikers. Anders heb je kans al snel een booster te moeten inzetten en dat is onnodig duur.

Die verdeelplaatjes mag je er rustig meer van gebruiken. Plaats ze onder de baan op de plekken waar je ze nodig hebt. dan kun je die dingen onderling verbinden met een iets dikkere draad, dat is dan je ringleiding. Vanaf die verdeelplaatjes ga je dan met korte draadjes naar de verbruikers zoals lantaarns. De blauwe draden van de wissels moet je zowieso vanaf het schakelkastje naar het wissel trekken. De gele draad kun je met verdeelplaatjes maken.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Als ik 3 verdeelplaatsjes aan elkaar mag knopen dan hou ik inderdaad alles los van de Baanspanning.
Dit doe ik dus voor de gele en bruine draden apart.

De dunne 0.10mm draad heb ik al liggen om alles naar de verdeelplaatjes te brengen.
Welke dikte kan ik aanhouden om de verdeelplaatjes aan elkaar te lussen en naar de trafo, 0,75mm?

Ik lees in alle draadjes rondleiding die aan de baan wordt gekoppeld. Maar dit wil ik juist los van elkaar houden.


Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Je zou voor ieder stroomcircuit een aparte ringleiding aan kunnen leggen. Dus rood en bruin voor de rijspanning, dan kun je op iedere gewenste plek een baan aansluiting creëeren. Dat naast de reeds genoemde in de vorige post.

Voor de ringleiding is een 0,75 draad meer dan genoeg ja.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Oké top bedankt. Nog een laatste vraag... ik heb stootblokken waar de bruine/zwarte draad allemaal zit vast gesoldeerd, alleen de gele is apart. Mag ik dat zo laten zitten?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Zie PB.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Vanavond ga ik eens beginnen aan de ringleiding voor de baan.
Ik ga deze op 4-6 plaatsen aansluiten, dat moet voor deze kleine baan toch wel voldoende zijn nietwaar?

Ik gebruik hiervoor nog gewone installatiedraad 2,5mm omdat ik deze nog in overvloed heb liggen.
Aftakking naar de baan 0,25mm

Hoe sluit ik de installatiedraad straks aan op een mobile station 2?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Heb een beetje in je tekening bijgekliederd. Er zijn enkele aansluitingen meer in getekend. Zo zou ik het doen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Eendenreetx op maandag 17 oktober 2022, 16:10:58Hoe sluit ik de installatiedraad straks aan op een mobile station 2?

Niet. Of beter gezegd, indirect.

Als je de ringleidingen van installatiedraad maakt met aftakkingen van 0,25 mm2 naar de baan, kun je de draadjes van de aansluitbox op de normale manier op de rails aansluiten. De ringleidingen krijgen dan stroom via de rails. Als je dan zorgt dat er een paar aftakkingen van de ringleiding vlak bij de draadjes van de aansluitbox met de rails zijn verbonden, zijn de verliezen door de draadjes verwaarloosbaar.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Vanavond komt mooi de laatst ontbrekende rails binnen, dan kan ik eindelijk de hele tafel volleggen.
De bruine ringleiding is netjes overal aangebracht, vanavond de rode aanleggen en dan is het wachten op de dunnere aansluitdraden.

Ik ben nu aan het speuren voor een mooi 2e hands setje van de mobile station 2 incl. 36Va vermogen (momenteel maar 8Va). Ik ga hier alleen 2 of 3 treinen op laten rijden. Wat is de meerwaarde van een mobile station 2?
Is voor mij een mobile station 1 niet voldoende? Of adviseren jullie altijd voor de 2 te gaan?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
met versie 2 kan je ook wissels bedienen en meer mogelijkheden.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ringleidingen aangelegd met de aftakkingen van wago klemmen.
Middenplan blijft voorlopig simpel totdat alles goed werkt.
Daarna kan altijd banen nog onderling verbinden met wissels.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Mike, De wago klemmen die jij daar gebruikt zijn niet geschikt om een 0,25mm² draadje in te stoppen. Deze klemmen zijn alleen geschikt voor massiefkern installatiedraad van 1 tot 4mm². De klemmen die jij moet hebben zijn die in het plaatje hieronder, ook Wago maar een iets ander type.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Er staat op de verpakking 0,2mm-4mm dus ik hoop dat het wel past, heb de draad nu ook binnen dus kan het vanavond even testen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
De klemmen die Mike aangeeft kunnen inderdaad massief en stranded aan, ook kleine diameters. Lijkt een moderne/compacte versie van de bekende Wago's.

Groet, Arie
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Vanavond krijg ik mijn ns rijtuigenb binnen en kan ik eindelijk overal testen of alles breed genoeg uitgezaagd is.
Hierna wil dan toch eindelijk beginnen met het dichtmaken van de doorkijk.
Hier ga ik fijnmazig gaas vastnieten, aangezien het bijna helemaal stijl omhoog loopt, blijft papierpulp dan zitten als je het erop smeert?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Eendenreetx op woensdag 26 oktober 2022, 12:57:49
Hier ga ik fijnmazig gaas vastnieten, aangezien het bijna helemaal stijl omhoog loopt, blijft papierpulp dan zitten als je het erop smeert?
Bv de tafel iets naar voren halen.
Dan onder de voorste poten een verhoging plaatsen.
Je hoek wordt minder stijl en smeren maar.  ;)
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik zou eerst wat velletjes in houtlijm gedoopte stroken krantenpapier op het gaas plakken.
Je kan nog beter Sculptamold gebruiken, dat niet aanmaken met houtlijm maar met een beetje water.
Geeft een mooiere structuur, krimpt niet en geeft geen vlekken.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Gisteren toch alles dicht geniet met fijnmazig gaas en ziet er prima uit.
Vanavond ga ik toch mijn gipsverband erop rollen aangezien ik die destijds toch besteld had.
Nu heb ik filmpjes bekeken en komt het allemaal niet zo nauw bij een grote berg.
Aangezien het hier steil is klein is ben ik benieuwd of je het vantevoren op maat moet knippen en dan pas in het water met dopen? Of als het nat erop ligt knippen?

Verder vraag ik me af of het makkelijk is om de rol horizontaal uit te rollen of allemaal verticale kleine stukjes.
Dat laatste lijkt me het mooiste resultaat te geven. Ben zeer benieuwd hoe het er vanavond uit ziet.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Diagonale stroken, kruislings over elkaar. Dat geeft het sterkste verband.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
en niet vergeten je rails en hout er onder goed af te dekken eventueel met vershoudfolie want gipsverband wil nog weleens gaan lekken.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Helaas is mijn bestelde ns loc nooit aangekomen en is het pakketje zoek geraakt bij de bezorgdienst....
Nu ben ik wat aan het testen met mijn rijtuigen en wagons en wat blijkt tot mijn verbazing...
Het station en rangeer gedeelte heb ik in een helling gelegd om genoeg tunnel hoogte te halen. Nu rollen al mijn wagons van de helling door de wissels heen :thumbdown: heel dom. Nu heb ik helaas de heuvels al deels gegipst, dus nu kan ik ze niet meer heel makkelijk ophogen...

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Hm... Tja. Lastig leermoment.
Gips laat zich wel wegbreken, hoor. En ja, dan moet het opnieuw.
Een andere optie is: rails weghalen en de helling verhogen zodat de stijging in het begin hoger wordt. Kun je eerdere afvlakken, maar heb je wel een steilere helling.

Groet,

Peter
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Dat is wel een  :thumbdown: pech. Maar ja, aan de dandere kant, zo leer je wel van je fouten.
Gipszooi afbreken en de stationsplaat waterpas leggen en dan voorlopig wachten met gipsen.
Eerst testen, testen en nog eens testen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Of de rails tot aan de wissels een cm ophogen. Alleen krijg je dan een gevrot met stukjes isolatie(krijg je uiteindelijk wel weggewerkt maar toch).
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ga er nu weer niet mee zitten knoeien, gewoon gips agnbreken, plaat waterpas leggen en testen tot je er helemaal zeker van bent.
Wat je nu wil gaat zeker meer ellende opleveren dan even wat meer aandacht geven aan het vlak leggen van het spoor op de stationsplaat.
Maar verder is het jouw baan en jouw plan dus doe wat jezelf beter lijkt.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Afbreken en opnieuw beginnen is de beste oplossing en dat kan nu nog met relatief weinig inspanning. Maar als je het eenvoudig wilt oplossen: twee blokjes hout onder de rechtertafelpoten. Dan staat je tafelblad scheef, maar liggen de opstelsporen horizontaal :idea:. Dan hoef je niets te breken of aan te passen ...

Groeten,
Wico
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ja, die eenvoudige oplosing is een goeie Wico. Dan verplaats je het probleem naar het schaduwstation. Dat zie je toch niet. Tot er onverwacht een trein uit de tunnel komt rollen.  :D
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Henk,

Er is geen schaduwstation, alleen één grotendeels zichtbaar opstelspoor op de "begane grond". Daar verwacht ik een loc met wagons (anders moet je rangeren in de tunnel) en dus geen probleem.

En zoals gezegd: de beste oplossing is afbreken en goed opzetten. Maar met twee blokjes onder de poten kun je snel zien of dat afdoende helpt.

Groeten,
Wico
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Eens wat geëxperimenteerd met verf en aan de slag gegaan met de tunnel.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
En jij verwacht in de toekomst nog enige hulp van sommigen op dit forum? Diegene die er verstand van hebben zeggen allemaal dat je de gipszooi moet afbreken om zo de boel in orde te maken en jij slaat hun adviezen in de wind en gaat vrolijk verder zonder aanpassingen. Een hele dikke  :thumbdown: van mij en ik denk van de rest ook.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Zo te zien is het waterpas probleem van de stationssporen opgelost.
Prima gedaan dan en nu verder met de bouw.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: DB69 op zondag 13 november 2022, 11:17:05En jij verwacht in de toekomst nog enige hulp van sommigen op dit forum? Diegene die er verstand van hebben zeggen allemaal dat je de gipszooi moet afbreken om zo de boel in orde te maken en jij slaat hun adviezen in de wind en gaat vrolijk verder zonder aanpassingen.
Het zijn maar adviezen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: DB69 op zondag 13 november 2022, 11:17:05Een hele dikke  :thumbdown: van mij en ik denk van de rest ook.

De manier hoe jij reageert, daar geef ik een hele dikke :thumbdown: voor. Ik post hier mijn eigen baan en waardeer iedereen zijn adviezen en overweeg ze elke keer! Ik heb er inderdaad voor gekozen om de gips te laten zitten en het anders op te lossen. Ik kom er nu achter dat ik modelbouwen erg leuk vind en dat mijn baan waarschijnlijk te klein is. Hoogstwaarschijnlijk ga ik als dit aanslaat over een tijdje alles over verhuizen naar zolder. Nu ga ik vooral lekker door met het experimenteren van alle facetten. Volgende keer hoop ik dan ook dat je lekker voor jezelf reageert en laat iedereen lekker in z'n waarde! Oja het is maar een advies #knipoog
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Mike,

Heel verstandig dat experimenteren met een overzichtelijke baan. Door schade en schande wordt je het snelst wijs en ontdek je wat voor jou het beste werkt of niet natuurlijk 8o . Adviezen van ervaren modelbouwers kunnen je daarbij helpen. Maar maak vooral je eigen keuzes en beleef de hobby en baan op je eigen manier. De echte kenners raken niet zo gauw van de leg als je eens niet naar ze luistert (dan ontdek je het later zelf wel :o)).

Groeten,
Wico
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Eendenreetx op zondag 13 november 2022, 15:53:44Ik heb er inderdaad voor gekozen om de gips te laten zitten en het anders op te lossen.

En hoe heb je het dan opgelost? Dat is juist interessant voor anderen om te zien / te horen hoe jij het opgelost hebt.

Citaat van: Eendenreetx op zondag 13 november 2022, 15:53:44Ik kom er nu achter dat ik modelbouwen erg leuk vind en dat mijn baan waarschijnlijk te klein is.

Daarvoor heb je geen grote modelbaan voor nodig. :)
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: ronaldk op maandag 14 november 2022, 07:00:20het dan opgelost? Dat is juist interessant voor anderen om te zien / te horen hoe jij het opgelost hebt.

Het voorste gedeelte waar uiteindelijk het station en perron gedeelte komt heb ik 9mm plaat neergelegd, dit was precies voldoende om hem waterpas te krijgen.
Uiteindelijk zet ik hier dus het station en perron op. Aan de uiteindes heb ik hier nog wat onderplaatvloer wat ik over had van de rails tussen gelegd.
Aan de voorzijde zal ik hier de rotspartij tegen aan laten lopen waardoor je hier niks meer van ziet.

Het achterste rangeer gedeelte heb ik alleen opgehoogd met onderplaatvloer. Hoe ik dit visueel ga wegwerken moet ik nog over na denken.

Een veel grotere baan heb je inderdaad niet perse nodig. Maar een iets diepere tafel kan ik op zolder wel maken waardoor ik wat meer spoor gedeelte krijg voor meerdere treinen.
Maarja dat is voor later, eerst maar eens onder de tafel stoeien met de elektrische wissels e.d.

Van de week ga ik beginnen met het lijmen van mijn eerste huisjes, even wat anders.


Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Vanavond wil ik starten met het trekken van de kabels van wissels. Nu heb ik alleen blauwe 0,14mm kabel in huis. Deze lijkt even dik als de huidige kabels die aan de wissels zitten. Is het evengoed aan te raden voor mijn baan 0,25mm te maken? Of kan een 0,14mm er mee door?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
0,14 mm kan goed, hoor. We deden het er allemaal mee, in het analoge tijdperk.
Iets dikkere draad is aan te bevelen, maar op jouw baan zal het prima werken; de te overbruggen afstanden zijn immers gering.

Groet,

Peter