Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?

Gestart door Rienrail dinsdag 18 oktober 2022, 22:40:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Ik heb een 2e MS2 gekocht waarin ik dezelfde Loclijst wil als in mijn 1e MS2.
Nu heeft die recent aangekochte MS2 een lager serienummer waardoor deze automatisch master wordt.
Hoe krijg ik de Loclijst uit de Slave(mijn 1e MS2) in mijn master?
De software updaten naar 3.55 is wel gelukt vanuit de slave.
Wie heeft het antwoord?

Vr.Gr, Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Zit jouw nieuwe MS 2 het dichtste bij de voedingsstekker?

Dan wordt ie automatisch de master en niet door het lagere nummer.

De loclijst overnemen: Bekijk dit filmpje
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Beste Hans,

Dat heb ik geprobeerd, maar de MS2 met het oudste serienummer blijft de master, maakt dus niet uit hoe je het aansluit. Dat verbaasde mij wel een beetje overigens.
Sowieso raar dat je niet kan kiezen in de software of je MS2 Master of Slave is maar dat ze zoiets aan het serienummer koppelen.

Gr, Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Na wat zoeken op het internet krijg ik het idee dat het overzetten van de loclijst alleen met een Loc kaart mogelijk is, althans in mijn geval van Slave naar Master.
Is wel een omslachtige manier, moet per locomotief. Hoop dat iemand toch een makkelijker manier weet.
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Nee dat krijgt ie juist van de master MS2.

Selecteer gewoon een lok en dan staat er als het goed is bij dat ie van de master komt.

Dat lokkaartje is voor decoders die je nog met de hand moet programmeren.

Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Wanneer ik in dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65330.0 het 1 na laatste bericht lees lijkt het normaal te zijn dat degene met het laagste serienr altijd de master is.

Hier idem: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70983.0

Dus vrees dat je een lockaart nodig gaat hebben. Of handmatig overzetten ;).
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Hallo Hans,

Het probleem is juist dat de loclijst op de slave staat, de loclijst wordt onzichtbaar als je 2 MS2's aansluit omdat de MS2 waar de loclijst op staat dan in de Slave modus schiet.
Enige wat ik kan bedenken is alles op de ander MS2 die Master wordt alles opnieuw invoeren, handmatig of met Loc kaart. Maar met 25 loc's ben ik dan wel even bezig.
Vandaar mijn hoop op een simpeler manier :)

Gr, Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Sowieso heb je geen kaart nodig als de master goed zijn werk doet en de loc naar de slave doorzet.

Daarvoor moet je in de slave kijken, en een lok selecteren via de databank (die is dus van de master in dit geval), want de slave heeft dan geen loclijst meer.
Die wordt dan via de master doorgegeven.
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Hoi Stefan,

Ben bang dat je gelijk hebt. Beetje knullige manier, dat Märklin daar niet iets anders op verzonnen heeft snap ik niet, ben vast niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.

Gr, Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Ga naar de loclijst in de slave MS 2 en klik dan op toevoegen van de loclijst.

Druk op de Shifttoets en druk op je loksymbool (van de slave).

Daar zie je loclijst staan en druk dan daarop  (via de toets aan de zijkant van het scherm) en dan zie je als het goed is overnemen staan.
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Hoi Hans,

Het probleem is juist dat de Master leeg is omdat dat de als 2e aangeschafte MS2 is.
Er valt dus niets over te zetten. De loclijst staat in de Slave en die moet naar de Master.
En dat lukt dus niet. Heel raar dat Master/Slave alleen bepaald wordt door het serienummer. Je zou in de MS2 aan moeten kunnen geven welke rol deze heeft. Dan heb je dit probleem niet.

Gr, Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Oei ok dat had ik even niet begrepen ;)
Vreemd dat hij het serienummer pakt, dat zou eigenlijk anders moeten.

Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Hoi Hans,

Serienummer is bepalend idd. Niet hoe je het aansluit op je Gleisbox.
Niet goed over nagedacht bij *M* in mijn ogen.

Gr, Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Tja de IT werkt dan toch anders en keek niet naar hoe de apparatuur zou reageren .
Die hebben de taak dat het werkt, maar verder kijken ze niet want de meesten van hen zijn nogal.......luie mensen in mijn ogen ;)
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Hoi
Hier draaien al zo`n 5 jaar vier MS2 met een hub (60122) en 2 boosters met boosterlinks (Tams) zonder problemen.
Zoals gezegd de MS2 met laagste serie nr. is altijd de master. Een van de MS2 raakte defect en heb toen contact gehad met M.
De MS werd gratis gerepareerd en was voorzien van een nieuw binnenwerk. Hij gaf daarna problemen met het koppelen aan een 2e MS.
Hij wilde geen master meer zijn!
Het bleek dat door het nieuwe binnenwerk dit niet meer klopte met het serienummer van het omhulsel. Op mijn vraag waarom (laagste serie nr. master) er voor deze optie gekozen was kreeg als  antwoord: "Als men een tweede MS (nieuw) aanschaft heeft deze een hoger serienummer en is dit een slave van de eerste (master) en hoef je niet je loklijst opnieuw in te voeren! Dus is er wel over nagedacht.
Overigens zet ik alle loks (na programmering) op een lokkaart zodat ik bij storing met een kwartiertje al m`n loks weer heb ingevoerd.
Ook handig als je eens "buitenshuis" rijdt.
gr digibert
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Beste Digibert,

Er zit dus niets anders op dan de loc's opnieuw te voeren in de 2e MS2, al dan niet met een loc kaart.
"M" heeft niet nagedacht over het feit dat veel 2e MS2's tweedehands aangekocht worden en dan dus meestal een ouder serienummer hebben.
Beter was geweest de Gleisbox te laten bepalen welke MS2 Master of Slave is.
Maar dat is niet zo, ik weet dus wat me te doen staat.
Idd een goed idee om een soort back-up te hebben van loc's op loc kaarten.
Als iemand nog een andere suggestie heeft om de Loclijst te kopiëren hoor ik het graag!

Gr,Rien
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Enige snelle optie is een paar lokkaarten halen (kijk even naar de alternatieven, i.p.v. 25 euro voor 5 bij Märklin. Scheelt fors aan euro's), kopieren, MS omstekkeren, erin duwen, MS weer omstekkeren en zo alles overnemen.
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
n alternatief zou bv kunnen zijn

klikkie doen

Laatst nog besteld. Dit is de prijs geen verzendkosten!
Re: Loclijst MS2 kopiëren naar 2e MS2, hoe?
Laurent en Cees bedankt, ik ga loc kaarten bestellen!
Andere manier lijkt er niet te zijn.

Gr, Rien