Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin mobile station

Gestart door Maco maandag 17 oktober 2022, 04:59:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin mobile station
Lid sinds: 2022

offline
Marklin mobile station
Ik heb een vraag over de lic selectie
  Deze selectie loopt van links naar rechts als je de loc knop in drukt. Is er ook een mogelijkheid om dan weer terug te gaan, dus de loc links ervan te selecteren zonder de hele lijst naar rechts af te lopen?
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin mobile station
De rode knop naar links draaien ?
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin mobile station
Shift toets ingedrukt houden en dan aan de knop draaien. Dan kan je snel heen en weer in de loclijst.

De mobilestation is niet een super intuïtief apparaat qua bediening ;)
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Ik heb mij altijd uitstekend kunnen redden met de Mobile Station 2 en 3.

Vraag me af wat er dan mis is hieraan.

Groeten,

Jan
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin mobile station
@citaat Ik denk dat Stefan bedoelt dat de bediening niet gelijk duidelijk is bij beginnende modelspoor liefhebbers.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin mobile station
 @citaat

Nee, dat is de ms2 inderdaad niet.

Is een beetje vergelijkbaar met de oude nokia 3310 classic 8o :D :D
-is even wennen-


shift- rode knop
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin mobile station
Klopt dat bedoel ik  :D

Als je zo'n ding nog nooit in de handen hebt gehad is het nogal effe zoeken hoe je door alle menus e.d. wandelt. Tel daarbij op dat de handleiding ook niet helemaal volledig hierin is helaas  ;).

Maar als je het eenmaal gewend bent dan gaat het blindelings.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin mobile station
Citaat van: i_m_johny op maandag 17 oktober 2022, 19:04:09
Ik heb mij altijd uitstekend kunnen redden met de Mobile Station 2 en 3.

Even om dat misverstand uit de weg te helpen.....
Er is geen MS 3 die is alleen zwart om beter bij de CS 3 te passen, maar voor de rest is ie gelijk aan de grijze MS 2  ;)

Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Ik heb gemerkt dat de combinatie MS2 plus CS3 minder stabiel lijkt te zijn dan de combinatie MS3 plus CS3.

Maar standalone werkend merk je inderdaad geen verschil. Ik gebruik ze nog steeds beide met veel plezier (de ene standalone, de ander samen met de CS3).

Groeten,

Jan
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin mobile station
Ook los merk ik niks tussen de grijze MS 2 en de zwarte MS 2, ze kunnen immers beide 40 lok's aan in de lijst als je ze up to date houd tenminste.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Klopt, maar ik merkte dat de Central Station 3 wel eens wilde blijven hangen tijdens het opstarten. Door de MS2 te hebben vervangen door de MS3 heb ik dat niet meer meegemaakt.

Het is toch immers ook niet raar dat een product dat een paar jaar later is uitgekomen, onder de motorkap niet stil heeft gestaan. Dit zeggende zonder afbreuk te doen aan de MS2.

Groeten,

Jan

Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin mobile station
Bij een stichting waar ik werk als vrijwilliger, staat ook een CS 3 waar op zijn minst niet zachtzinnig wordt omgesprongen qua afsluiten dan wel opstarten.

Nog geen enkele hapering gemerkt ook niet toen de update erbij kwam......dus reden om je voeding eens te controleren wellicht.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Ik heb voorheen een CS2 gehad, maar de voeding niet mee verkocht toen ik de CS3 kocht.

Een 60Va - 60061. Toen nooit een probleem gehad.

Maar nu met de MS3 eraan heb ik dus geen probleem.
Dus geen voedings probleem, schijnbaar.

Groeten,

Jan
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin mobile station
Het kan ook liggen aan de software........ben je nooit eens teruggegaan naar een versie die zonder storing werkte?

Had het wel een keer bij een vreemde CS 2 die zo opnieuw naar de update zocht en die update bleek de boosdoener te zijn want toen de eigenaar dit deed, liep ie niet door.
Pas toen ik het deed was dat voor de 2e keer dus en de update ging toen pas goed.
De CS 3 is dan wel anders qua opzet......inwendig zal het verschil minder groot zijn , behalve het geheugen wat uit te breiden is op de CS 3.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin mobile station
Een niet uit te roeien misverstand dat er een MS3 zou zijn van Märklin. Er bestaat geen MS3, wel 2 versies van de MS2, t.w een grijze en een zwarte versie. De grijze versie heeft na de laatste update versie vrijwel dezelfde eigenschappen als de zwarte.

Valt me nog mee dat de CS3 plus nog niet als CS4 wordt aangeduid  >:-D
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin mobile station
Dat klopt helemaal Dick, en ik probeer het steeds uit te leggen maar Jan neemt steeds een MS 3 in de tekst mee terwijl die nou juist niet er is.
Ik liet het even zo, want ik krijg het toch niet aan zijn verstand blijkbaar  :-(
Het gaat hier in dit topic dan over de MS 2 grijs of zwart het blijft een 2 ;)

Trouwens in de titel staat Mobile Station.......niet eens 1 of 2 8o
Misschien toch maar de titel aanpassen :help:
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin mobile station
Hardwarematige kan er wel verschil zijn tussen de grijze en zwarte MS2.
Dat zou eventueel jou ervaring kunnen veroorzaken Johny.
Re: Marklin mobile station
De "MS2" van binnen : MS2

De "MS3" van binnen : MS3

Ik zie toch wel heel duidelijke verschillen. 

-- aangepast : google uit de links verwijderd --
Re: Marklin mobile station
@citaat / ErikW: Hum... heb je wel de twee goede MS'en vergeleken? Bij de eerste link krijg ik netjes een MS1 te zien. Bij de andere een zwarte MS2
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Het is inderdaad de MS1. Als je F5 indrukt, zie je een aantal andere afbeeldingen, waaronder de grijze MS2.
Re: Marklin mobile station
Sorry, Google hielt me even voor de gek.  Ik heb de links aangepast.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Maar de bevestiging van nieuwe componenten is wel fijn.

Wat verder natuurlijk niet betekent dat het een compleet nieuw product is, maar wel aangeeft dat het zwarte kapje niet enige verandering is.
Functioneel zie ik ook verder geen enkel verschil tussen de 2 varianten.

Groeten,

Jan
Re: Marklin mobile station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin mobile station
Er zijn verschillende hardwareversies. De grijze zouden naar verluid hoofdzakelijk op HW2.0 lopen, waar de zwarten op HW2.1 zitten.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin mobile station
Heb ze even aangezet. Inderdaad zoals je aangeeft (MS2 heeft H.W. 2.0, MS3 (zwart) heeft H.W. 2.1.

Re: Marklin mobile station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin mobile station
Er is geen MS3.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin mobile station
Dan wordt t tijd om de 3Rail wiki aan te passen ...

CiteerUpdaten van de Mobile Station 2/3 Via de Central Station
De MS2/3 kan op een aantal manieren worden geupdate naar een nieuwere versie van de software.
Bron


Betwijvel dat ze daar een Mobile Station twee derde deel mee bedoelen.  :D :P

Maar Laurant heeft natuurlijk wel een beetje gelijk.

Overigens wordt t nu wel een stuk lastiger: er is een firmware uitgebracht ver 3.  De zwarte Mobile Station kan dus een MS 2.1 met versie 3.121 van de firmware ...  8)

't Wordt de alpha student, met evt Grieks/Latijns niet makkelijk gemaakt, zeker de ouderen niet.

Jan-Peter
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin mobile station
Een ms2 is ook zwart, tenminste de laatste jaren.
De enige ms2 die anders oogt en kleurt is die van trix, is identiek en kan omgezet worden naar marklin als ik dit correct heb gelezen.
De ms1 was wel grijs bij mijn weten, dus misschien een ms1 met updates van een ms2?
Net als dat men een ge-update ms2 een ms3 noemt? ( blijft volgens mij nog steeds een ms2 )

Mijn hardware van mijn zwarte ooit nieuw gekochte ms2 is 2.1   sw= 3.148
Dit is dus een nieuw gekochte ms2 met de laatste updates. 
https://www.maerklinshop.de/maerklin/alle-spuren/zubehoer/steuer-und-schaltgeraete/55741/mobile-station
wordt verkocht als ms3 bij leveranciers en mp???
https://www.marklin.nl/service/technische-informatie/modelbaanbesturing/mobile-station-2

Een ms3 is er eigenlijk volgens mij helemaal niet................. dit is een ms2 met de laatste update's zodat je shift kunt gebruiken om door de functielijsten te scrollen.
Dit omdat de nieuwe loks uitgebreidere/langere functielijsten hebben die je eerst niet met de ms2 kon bedienen.
Nu dus wel na update oudere ms2. (De meest duidelijke en handigste verandering qua updates van oude ms2 naar nieuwe upgrade)

De cs3 update de ms2 zodra je deze aansluit als deze nog niet de laatste versies bevat.
Tenminste bij mij dan, je krijgt een verzoek de laatste updates te installeren.

Heb 2 ms2 liggen, en een ervan gebruik ik nog steeds in combinatie met de cs3, werkt overigens prima.
Dit is redelijk handig, want je kunt zelf bepalen welke loks je op de ms2 zet uit de lok lijst, zodat de kids niet doodleuk met de duurdere loks gaan rijden 8o :D
1poort is master en de 2e is slave voor gebruik met 2 ms2's op de cs3

Ik heb net 1 baantje tijdelijk voor mijn kids gemaakt op mijn ringleiding, zo kunnen zij met de ms2 via de cs3 2 eigen loks bedienen en niet die op mijn baan.
Zit alleen 1 nadeel aan, de jongste...........2 jaar mag graag de stop knop indrukken op de ms2, dus helemaal feilloos is het nog niet :?
Maar hij heeft nog een eigen losse baan met infra rood zender. (jim knoop)
De bedoeling is om 1 baan te maken waar zij ook op mogen spelen/rijden, maar dan zonder het bedienen van bepaalde loks en wissels.
Zodat ze op hun deel blijven tot ze groter zijn en niet overal meer aan zitten 8o

Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin mobile station
Even als aanvulling;

Mijn ms2 is nog van voor deze updates, dus gekocht een aantal jaren geleden met oude firmware.
Toen kon ik niet alle functies gebruiken die buiten pagina 1 vielen.

Na de update's kon dit wel. met shift-draaiknop.

Ook toen een nieuwe volgens verkoper ms3 (ms2) gekocht voor mijn zoontje,   deze is exact.................. hetzelfde. :?
Alleen had deze wel al deze update al fabrieks af geïnstalleerd.
Verder in functie e.d. geen verschil.........................

Dus toen via ms "3" de ms2 ge-update en de aansluitbox,  nu gaat dat via de cs3 (aansluitbox niet meer nodig)

Als ze er nou een leuke lcd in hadden gezet, tja...... ;)

Nog wat onderling bekeken;  De ms2 met snr 5 cijfers is HW versie 2.1, de versie met 6 cijfers als snr is HW versie 2.2 dus er kan een intern verschil zijn tussen een ms2 en een ms"3"  maar volgens mij zijn beide ms2's allen de ene wat jonger... verder identiek op het oog
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin mobile station
De Zwarte MS2 is géén MS3 nogmaals maar gewoon een zwarte MS2. :?

De grijze versie kan hardware matig iets verschillen, dat kan best gezien de aansluitingen e.d., maar in de software zijn de verschillen er niet.
Ook met een grijze MS 2 kan je 40 lok's benaderen, en dat kan de zwarte MS 2 ook.
Re: Marklin mobile station
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin mobile station
 @citaat

Zwarte type denk ik ook, zie voorgaand bericht.

Heb namelijk 2 zwarte ms2's  (1 gekocht als zogenaamde "ms3")  Hw 2.1 en Hw 2.2 zie ik als enigste verschil.   

Maar kan echt niet zien welke ms2 ik als "ms3" nieuw gekocht heb,  ik neem aan de hoogste serienummer? snr?
Beide zijn verder identiek en doen hetzelfde, zit alleen een paar jaar in aanschaf tussen.

Re: Marklin mobile station
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin mobile station
Toch wel, er zijn naar verluid 2 firmwareversies in omloop, een voor iedere hardwareversie. In functionaliteiten geen verschil.