Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik heb het ijs en het bier even laten staan (!!!) en ben flink opgeschoten met de treinbaan. Morgen zal ik een update geven - moet eerst de foto's aanpassen zodat ze kunnen worden geüpload. Eveneens zal ik een nieuwste versie van het schaduwstation laten zien. Als het mee zit kan komend weekend weer een stukje worden proefgereden. Moet het weer niet heet weer worden.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wel de update laat nog even op zich wachten: ben aan het worstelen met de aansluitingen van de c-rails op de brug. Valt vies tegen - al een 24230 naar de trein hemel gezonden. Bovendien heb ik het ontwerp van de brug moeten aanpassen. Van een enkel spoor is het een dubbel spoor geworden; het wissel is van de brug verwijderd en naar de vaste wal verplaatst.
Foto's volgen later.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken. En als je uiteindelijk een brug met goed werkende aansluitingen hebt, lijkt me een verprutste 24230 een kleine prijs. En als het meer tijd kost om het goed te krijgen dan je had verwacht, denk ik dat je er straks ook meer voldoening uit haalt. Dubbelspoor zie ik als verbetering, dat heeft sowieso al mijn voorkeur.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Bedank voor de aanmoedigingen Rob

Hier ontwerpen van de oude en nieuwe versie.
De brug afbouwen wacht nog op de rails die ik morgen ga kopen. Voor het bochtwissel heb ik geen 24315's meer.
Dus nog geen foto's
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het resultaat van alle arbeid begint vorm te krijgen.
Inmiddels liggen alle rails van het schaduwstation volgens het plan op volgorde. Ook de "brug" is klaar. Er zijn nog enkele  punten voor de terugmelding die moeten worden aangelegd in de sporen met stootblok. Ik had vandaag geen tijd meer om het af te maken (vaccinatie!!).
Via een bekende supermarkt beginnende met een "L" heb ik een ligmat op wielen besteld om onder de tafel alle aansluitingen te kunnen maken.
Deze komt morgen als het goed is: ben benieuwd.
Ook heb ik nog met op tijd 4 terugmelders binnen gekregen van Rosoft vlak voordat de stekker er uit is gegaan. Het is jammer dat hij is gestopt. De reden begrijp ik goed. Ik vind het prettige apparatuur in combinatie met mijn ecos.
Allereerst ga ik maar eens testen of de brug goed functioneert met de aansluitingen van de rails. Het is mij behoorlijk tegengevallen om dit acceptabel met c-rails te fabriceren. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaring van andere bouwers: ook met c-rails of liever met k-rails? Ook de constructie zou ik graag willen bekijken. Ik zal berichten over het testen.
De volgende stap is testen of alle terugmelders (plusminus 40 stuks), na het aansluiten van de rijstroom, naar behoren werken en geen contact maken als er geen trein rijdt. Vervolgens de wissels aansluiten, testen en alles in ecos definiëren en in koploper programmeren.
Ook de valbescherming moet nog worden aangebracht. Ik weet nog niet precies wat ik hiervoor wil gebruiken: dunne latten of plastic strips.

De aansluiting naar de bovenbaan, die wel is aangelegd, wordt voorlopig zonder stroom gezet, zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren.
Ik stuur foto's mee van de huidige situatie.

Nogmaals de vraag: wie heeft ervaring met "bruggen / uitneembare delen" en hoe zijn ze geconstrueerd. Natuurlijk heb ik alle fora en het internet al geraadpleegd maar ik ben in voor alle ideeën. En in het bijzonder voor overgangen in bochten en kromme rails.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
KAJ, je zou aan de rechterkant van de brug een of twee sluitingen kunnen maken zodat je hout altijd op dezelfde plek terecht komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Sowieso zou ik de scharnieren hoger boven de plaat monteren hierdoor zwenkt de rails weg van zijn vaste tegenpool, krijg nu het gevoel dat het wat gaat knijpen. Blokje van 18mm zou al voldoende moeten zijn.
Uitneembaar is ook nog een optie, als je dan werkt met paspennen en de rails en plaat zo maakt dat je het in elkaar kan klikken dan heb je een solide verbinding.
Moet het echt een brug worden of wordt het gewoon een stukje landschap?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad Chris heb je gelijk met de plaatsing van de scharnieren. Zij zijn nu zo geplaatst dat de as excentrisch is en niet op de naad. Ik ga zien of ik dit kan verbeteren. Ik denk ook na of de sluiting kan worden verbeterd.
Het wordt een opklapbare plaat met wellicht enige scenery. Er komt nog een niveau boven op: deze gaat ook scharnieren. Maar de andere kant op.
Nu eerst alle elektrische infrastructuur aanleggen en testen.
Dank voor jullie reacties
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels heb ik ook bij het gebogen wissel last gehad van kortsluiting: door de wielen of de sleper. Ik kon het niet vaststellen. Was een niet M* loc: De benelux hondekop groen van pico Deze heeft inderdaad een hele korte sleper. Heb via het forum vele oplossingen gezien. Toch voor het inzetstuk gekozen uit Duitsland. Het door RZ* vervaardigde stuk plastic heeft het probleem opgelost. Het moest wel een beetje worden aangepast aan de smalle kant omdat de puko te breed bleek, maar een knip van de schaar was genoeg.
Vandaag waren er andere besognes, maar morgen ga ik weer onder de baan om de bezetmelders te installeren: 50 draadjes en 4 melders (nog van Rosoft die op tijd besteld waren). Ook de wissel aansturing moet nog worden geïnstalleerd. Het is geweldig om met de lange treinstellen rond te rijden, maar ik kan niet wachten om het hogere niveau te gaan bouwen. Dat zal toch moeten.
Ook het ontwerp zal ik nogmaals tegen het licht houden. Misschien zullen de nieuwe kruiswissels met kleine hoek nog andere ideeën brengen. Het schaduwstation schiet op!!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Op bijgaande foto is te zien dat ik mij samen met mijn kleinzoon heb uitgeleefd om eens alles wat ik digitaal rijdend heb verzameld rond te laten rijden. Hij is nog wat te jong om alles te bedienen maar de wissels met de hand gaat prima. Wij beiden vinden het prachtig om alle mooie treinstellen te zien rijden.
Dit was tevens een test of de baan (rails) nog problemen veroorzaakte. Inderdaad bleken er nog aandachtspunten te zijn: het beweegbare deel blijft voor bepaalde merken een zorgenkind (vooral rivarossi en piko). De wielafstanden nog een keer nakijken is dus het devies. Ook mijn 50 en 40 jaar oude wagons hadden soms last van een "hangende" koppeling die kortsluiting veroorzaakte.
Eigenlijk is de baan mee gevallen - weinig storing en stilstand. Er zijn inmiddels 4 wissels aangesloten, maar nog niet in de ecos gezet. Morgen er in zetten en testen.
Alle leidingen voor voeding etc zijn aangelegd in de bekende boekbindersringen en met wago klemmen voor uitbreiding toegankelijk gemaakt - ik fixeer ze met hete lijm onder aan de tafel. Zo zijn andere kabels / aansluitdraden makkelijk toe te voegen.
Er zijn drie soorten voeding: baan, voeding electronica, en extra voeding voor verlichting etc.
Wel is er nog 1 probleem met een pico loc met een PIKO Sounddecoder 4.1 PLUX22. Gepoogd om deze op een DCC adres te zetten (op het programmeerspoor) maar het is nog niet gelukt om de loc rijdend te krijgen. Heb nu wel de (matige) documentatie van de decoder gevonden om de decoder op DCC alleen te zetten. De decoder is wel uit te lezen met de ecos - staat op het goede adres etc
CV12 zou de juiste CV zijn om dit te doen. Ben benieuwd of er meer bekend is over het oplossen van de problemen met deze decoder.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,
Leuk om te lezen dat opa en kleinzoon plezier hebben in de mooie baan en dat jullie plezier hebben gehad. :thumbup:
Dat uitleven is trouwens wel te zien aan de kraan die op zijn kant ligt op het rangeerspoortje. :D
Heel veel rijplezier voor jullie beiden toegewenst. :thumbup:

Groet Michel
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik zag het pas na de foto!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels even op vakantie geweest naar fuenteventura en dit weekend de bouw weer opgepakt.
Er moeten nog 5 wissels worden aangesloten en meer dan 16 meldpunten. Er is dus nog genoeg te doen.
Ook het probleem van een "klevend" wissel opgelost - waarschijnlijk een scheef ingebrachte aandrijving.
Als alles is aangesloten en alle melders zijn getest beginnen met automatisering. Voorlopig met een soort van kopstation op de helling naar het nog te bouwen hooggelegen deel.
Het besluit is gevallen om dit te doen met iTrain. Tijdens de meeting in den Bosch ben ik uitgebreid voorgelicht, waarvoor nogmaals mijn dank (weet helaas niet meer de naam).

Overigens ben ik nog steeds heel benieuwd hoe anderen de verbindingen met bruggen / losse delen hebben geconstrueerd met C-rails EN kromme rails. Ik houd mij graag aanbevolen voor oplossingen die zijn bedacht om het geheel foutloos te laten functioneren.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het is mij niet helemaal helder wat je bedoelt met losse delen en kromme rails...
Gaat het om een wegneembaar deel van je baan? Ik heb gewoon de zaag gezet in de rails. Met K-rail is het nog wat lastig omdat de bielzen los komen als je er schuin doorheen moet zagen.
Met c-rail is dat simpeler, het blijft een geheel.
Zorg dat de afgezaagde delen goed vast zitten aan de uiteinden. En dan zorg je ervoor dat de delen strak tegen elkaar aan passen, in alle richtingen.
Stroom loopt bij gebrek aan verbindingen niet meer door, dus daar heb je extra bedrading voor nodig.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Peter

Je hebt het bij het goede eind. Inderdaad heb ik de c-rails gewoon doorgezaagd. Maar ik vond het moeilijk om de gebogen rails bij de uiteinden goed aansluitend te krijgen. Hoe heb jij de rails vastgezet of hoe denk jij wat de beste methode is. De stroomverbindingen zijn het probleem niet - heb ik al opgelost. In mijn bericht van 03 oktober 2022 is een foto van de "brug - beweegbaar deel" te zien.
Dank voor je commentaar!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De uiteinden van doorgezaagde gebogen c-rail heb ik vastgezet met de voor c-rail bestemde schroefjes.
In de bedding ter weerszijden van de railstaven tussen twee bielzen een gaatje geboord en daarin de schroefjes gezet.
Door minder/meer vast aandraaien kun je de uiteinden van beide railstukken nagenoeg evenwijdig uitvlakken.
Koopen van de schroefjes blijven zichtbaar. Niet erg maar ook van belang zodat nastellen mogelijk blijft.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Precies: met schroefjes. Desnoods boor je extra gaatjes in de bedding om het strakker te krijgen.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Nu alle 21 wissels zijn aangesloten resten er nog 25 melders. Dit is een langdurig karwei om alle draden te trekken, te solderen EN te testen. Bij het testen blijkt dat niet altijd de juiste railstaaf is geïsoleerd van de aangrenzende rails. Gelukkig zijn de rails gefixeerd met schroeven aan de zijkant met plakkende isolatie (wat je onder een stoelpoot kunt doen) zodat het makkelijk kan worden losgemaakt en weer gefixeerd. Helaas is de draad (zwart) op. Maandag komt er weer een zending.
Voor de bovenbaan heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. Dit is uit nood geboren omdat er te weinig ruimte overbleef om met twee man (kleinzoon) te kunnen zitten.
(zie https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1493810)

De rails op de brug heb ik nog extra vastgemaakt (dank voor @BlikkenTinus en @Pt2/3) en klemmen gemaakt zodat het beweegbare deel goed in hetzelfde vlak ligt als de aansluitende baan. Het lijkt er op dat voor het einde van het jaar de automatisering kan worden gestart.

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag alle melders aangesloten en getest - 1 melder van de 48 blijft aanstaan: morgen even de dremel gebruiken om de verbinding te isoleren.
Wat erg is opgevallen hoe snel de baan vuil wordt na 3-4 weken stilstand. Vooral in traject dat omhoog loopt (doodlopend nog nergens naar toe) reden de locs met horden en stoten.
In het forum gezocht naar rail reinigers: LUX kwam er goed uit, maar is redelijk kostbaar. Nu kan ik er nog makkelijk bij met eenvoudige middelen, maar als niveau 0 is gebouw zal dat niet makkelijk meer zijn. De adviezen wat het beste is om aan te schaffen zijn helaas niet eenduidig (of hangt af van de portemonnee wellicht).
Houd mij aanbevolen voor raad en advies.

De volgende stappen zijn:
- De baan in itrain zetten en testen.
- Bouw plan maken voor het nulniveau op basis van het ontwerp (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1495835 en de uitleg https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1496024)
- Bij het opbergen van de kerstspullen kijken welke stationsgebouwen en huisjes, etc. de 50-jarige opslag en verhuizingen in dozen hebben overleefd. Ik ben benieuwd.

VOOR IEDEREEN DE BESTE WENSEN VOOR HET NIEUWE JAAR !!!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op dinsdag 03 januari 2023, 21:01:47Houd mij aanbevolen voor raad en advies.
Koop een railgum. Lekker makkelijk en goedkoop.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Op nproject.org worden een aantal schoonmaakmethodes met elkaar vergeleken en de plussen en minnen genoemd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Graag wil ik basjuh1981 en trainhenk bedanken voor hun reacties.

Dit is de tweede maal dat ik dit antwoord typ - de vorige reactie is blijkbaar niet verzonden en opgeslagen.

Inmiddels heb ik geïnventariseerd hoeveel rails nog moeten worden bijbesteld en helaas is dit nog een forsehoeveelheid euro's.
Vandaag heb ik de eerste delen van het bovenste niveau geconstrueerd (zie plaatje) en een plan gemaakt voor de brug. Ook hout gehaald om de brug te bouwen etc.
Van de week nog even naar de houthandel voor het plaatwerk en dit ook te laten zagen.
Wordt vervolgd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op zondag 15 januari 2023, 22:42:38Graag wil ik basjuh1981 en trainhenk bedanken voor hun reacties.
Graag gedaan :)
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels besloten eerste een vereenvoudigde versie in rails aan te kopen om een en ander uit te testen (en de beurs te sparen).
Het wordt een simpele buiten en binnenbaan - wel met de meegebogen loze wissels omdat er geen vervangende bochten zijn (voor zo ver ik weet).
Wel komt er een keerlus om de richting tegen de klok in te kunnen omdraaien om weer naar het schaduwstation te kunnen afdalen.
Voorlopig verder met de bouw. De volgende aankoop in rails zal zijn voor het uitbreiden van het station. De laatste stap wordt in inbouwen van de draaischijf en opstelsporen.
Zie plaatje
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op maandag 16 januari 2023, 21:32:59- wel met de meegebogen loze wissels omdat er geen vervangende bochten zijn (voor zo ver ik weet).

- De binnenbocht van de slanke meegebogen wissels 24771/772 is identiek aan bocht 24330, de buitenbocht aan 24064+24330.
- De bocht van de slanke wissels 24711/712 is identiek aan bocht 24912, het rechte spoor aan 24236.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het viel me op dat er nogal veel passtukjes liggen, onder andere in de cirkel. Ik heb het iets aangepast. En toen ik toch bezig was, heb ik ook de twee sporen aan de rechterkant iets dichter naast elkaar gelegd (door een bocht 430 ipv de 530 bij de meegebogen wissel) en het parallelspoor spoor netjes om de cirkel gebogen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dank Rob voor je opzet. Ik moet er even naar kijken want ik heb simpelweg de wissels die in de keerlus lagen omgewisseld met de 24224. Om een en ander rond te krijgen heb ik veel passtukken gebruikt. Ik ga jouw ontwerp in het volledige ontwerp zetten en kijken wat er gebeurt. De meegebogen wissels ga ik aanpassen.
Ik laat het zien!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik heb de rest van jouw vereenvoudigde bovenbaan er aan vastgeknoopt en hier en daar wat kleine aanpassingen gemaakt zodat er minder passtukjes nodig zijn. Je mag zelf onderzoeken of het in jouw kamer past en goed aansluit op het schaduwstation.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Mist die keerlus niet een driehoek aan de andere kant, zodat je ook terug kunt keren, of zit ik niet goed op te letten?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Rob. Dank voor je reactie.
Helaas is mijn bericht niet doorgekomen (op je vorige reactie). Dus opnieuw.
Ik heb behalve op de plaats van drie railstukken bij de keercirkel, gemerkt met '##', alle aanpassingen van je eerste reactie overgenomen.
Ook de 24064's links zijn weggehaald. De aansluiting van de keercirkel krijg ik met het bestaande ontwerp niet passend, wellicht door de plaatsing van de wissels die de aansluiting vormen op het uit gecommentarieerde deel van de baan. Het weggelaten stuk heb ik nu geel gekleurd om alles duidelijk te maken.
Ook in de toegang naar de draaischijf is het nog een oerwoud van passtukjes. Hierop ga ik nog studeren. Nu eerst het nul niveau bouwen en de 'simpele' baan aanleggen en testen.
Het bouwen van het beweegbare deel is nog een uitdaging.

Intussen heb je een nieuw ontwerp geplaatst. Moet ik nog even naar kijken.

@1200Blauw --> inderdaad ontbreekt een poot van de lus. Dit is tijdelijk. Graag had ik voorlopig de keerlus helemaal even weggelaten, maar dan is de terugkeer naar het schaduwstation aleen in zijn achteruit mogelijk. De rijrichting is voorlopig tegen de klok in.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wel dit is voorlopig weer de laatste verbetering hoop ik. Het voorstel van Rob om de lange rechte stukken (groen) aan te passen zijn vrijwel onveranderd overgenomen behalve in de rechter onderhoek en aansluitende sporen (tussen de gebogen wissels en het wissel dat verbindt met het schaduwstation). Het rechte stuk wil ik iets langer houden i.v.m. de bouw van de brug. De aanpassingen zijn verder niet veranderd: met paars zijn de toekomstige wissels aangegeven met met geel de toekomstige stationsporen en draaischijf. Ik leer telkens weer bij!!
Plaatje heb ik meegeleverd. Vervolg komt na de tafelbouw.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op dinsdag 17 januari 2023, 15:16:28Wel dit is voorlopig weer de laatste verbetering hoop ik.

Over een paar dingen ben ik nog aan het denken. Zo vraag ik me af of de verbinding tussen draaischijf en de doorgaande sporen aan de voorkant niet wat handiger kan, bijvoorbeeld iets als in het onderstaande alternatief. Het belangrijkste verschil is dat er nu een directe verbinding is tussen draaischijf en beide doorlopende sporen. Omdat je zelf al drie kopspoortjes had neergelegd, heb ik dat ook maar weer gedaan.

Uiteraard heeft dit gevolgen voor de rest van de bovenbaan, en misschien moet het iets aangepast worden om aan te kunnen sluiten, maar het gaat om het idee.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Bij het onderzoeken van het totaalplaatje kwam ik er achter dat het aan de rechterkant (net) niet past op 220 cm. Ik zou namelijk minstens 15 mm ruimte willen tussen de bedding van het verbindende spoor naar het schaduwstation en de lange kant van 370 en minstens 15 mm ruimte naast de bedding het lange spoor bij de andere lange kant. Uitgaande van jouw driehoek en de 064 tussen de brug en de driehoek kom ik net iets te kort. Ook met mijn eigen driehoek past het niet.
 
Als je een paar cm meer hebt dan 220, komt het allemaal wel goed, anders moet het iets anders. Als je toch al van plan bent om de zaag te gebruiken in verband met de brug, kun je in plaats van de 064 gewoon een wat korter stukje maken dat netjes past. Een andere oplossing is om de driehoek wat compacter te maken. Dat is ook wel mogelijk, maar ik wacht even af of die 220 echt niet een paar cm meer mag zijn voordat ik daar mee verder ga.
 
Ondertussen heb ik alvast naar de aansluitingen op de draaischijf gekeken en gemerkt dat het een uitdaging is om er maar liefst vier te realiseren zonder wat rails in te korten.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Rob,
Helaas is mijn reactie weer niet doorgekomen - ik zal wel wat fout doen. Dus opnieuw.
Nu eerst het plaatje
Dan verder met 'snel bewerken'.
Door de draaischijf een tikkie naar links te verplaatsen is er nu voldoende ruimte om toegang van binnen- en buitenbaan naar de draaischijf mogelijk te maken. Ook is er nu een parallelbaan om (in het klein) te kunnen rangeren zonder de doorgaande treinen te storen.
Links boven de draaischijf kunnen kolen, water etc. worden gesitueerd (niets aantrekken van de blauwe lijn daar).
Hoe het kruiswissel van 12 graden zich houdt weet ik nog niet. Heb jij daar ervaring mee?
Overigens is er niet meer dan 220 cm of het moet door het schuine dak.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Met 220 cm past ook jouw laatste plan niet. Ik heb de kern van het probleem maar even apart getekend, dan kan ik het beter uitleggen.
 
Wat wil je allemaal?

  • een verbindend spoor met het schaduwstation, aan te sluiten met een slanke wissel
  • een uitneembare brug met slanke meegebogen wissels, binnenbocht R3
  • een klein recht stukje ten noorden van de de brug
  • een keercirkel R2 met bijpassende driehoek
  • een parallelbocht van 90° buiten de keercirkel

En dat allemaal binnen 220 cm.
 
Om te beginnen heb ik een plaatje gemaakt met de belangrijke elementen, zodanig dat de 220 cm maximaal wordt benut. Essentieel daarbij is dat er tussen de bedding van de rails en de muur nog wat vrije ruimte moet zijn, en de parallelbochten moeten op een veilige afstand liggen. Ik heb voor 15 mm gekozen naast de bedding (een paar mm minder zou ook nog net goed gaan) en de R2/R3 parallelbocht op (afgerond) 68 mm gelegd zodat ook de langste rijtuigen elkaar nog veilig kunnen passeren. Dat zijn de grijze sporen.

De essentie van het probleem.png
 
Vervolgens heb ik het kleine rechte stukje en de drie wissels van de driehoek er in gezet. De plaatsen van de blauwe wissels liggen vast, waar de groene precies moeten komen nog niet. Ook de gele trajecten moeten nader bepaald worden, met als randvoorwaarde dat ze R2 moeten worden.
 
Tenslotte zijn er nog 4 trajecten over en die heb ik oranje gemaakt. Met een 064 als klein recht stukje, blijft voor het rechte been van de driehoek nog 538 mm over. Minder mag, dan kan er eventueel een langer passtukje in plaats van de 064. Een paar mm meer mag nog net, als je héél goed oppast dat de trajecten langs de muur overal netjes liggen en niet ergens toch wat te dicht bij de muur komen.
 
Jij wilt de combinatie 236+229+094 gebruiken, die is 21 mm te lang. Dat is meer dan een paar mm, dat gaat fout!
 
Misschien wel de belangrijkste reden waarom jou dit niet was opgevallen is dat je in jouw plaatjes de 40 mm railbedding niet ziet. Daardoor lijkt het nog veilig als je de rails te dicht langs de rand of parallelbochten te dicht naast elkaar legt.
 
Om jouw wensen toch te realiseren, zal er een andere driehoek bedacht moeten worden waarbij het rechte spoor niet langer is dan ±538 mm. Als je niet de zaag in de rails wilt zetten, kan dat bijvoorbeeld zoals in het volgende plaatje. Het rechte traject is 229+229+077, samen 536 mm. Net kort genoeg.

Een oplossing, met een iets kleinere driehoek.png
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dank je wel Rob,

Ik ga er morgen weer naar kijken!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Even een snelle reactie. De ruimte is bij de bouw (van de kamer) natuurlijk niet geheel recht en haaks. Gelukkig maar. Bij de ontwerpen is geen rekening gehouden met de werkelijke diepte aan de rechterkant - 223 cm en aan de linker kant - 221,5 cm. De rechthoek is dus een beetje scheef. Dat bleek ook bij de reeds gebouwde brug in het schaduwstation. Het rechte stuk in de brug was een klein stukje langer dan in scarm getekend.
Er is dus enige speling. Wellicht is er voldoende spelingsruimte om overal voldoende afstand met muren en dergelijke te houden. Ook de afstand van links naar rechts is iets meer dan 370 cm. De reële afstand is 371 cm boven in de afbeelding en 371,5 onder in.
Misschien is het verstandig eerst de "eenvoudige" baan los neer te leggen en dan nogmaals te meten en aan te passen waar nodig.
Dus eerst verder niveau nul afbouwen zodat er rails kunnen worden gelegd.
Scarm geeft wel de mogelijkheid de bedding af te beelden maar met een breedte van 44 mm. Ik zal straks een plaatje sturen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het plaatje van niveau nul met bedding
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Rob,

Vandaag toch even jouw advies over ruimte naaste baan > 1,5 cm ter harte genomen. Het spoor op de brug van het schaduwstation iets verder van de rand gelegd. Lange treinstellen konden ternauwernood langs de val bescherming. Nu ruim 2 cm naast de rail tot de beschermrand. Was gelukkig vrij simpel aan te passen: ipv een 430 een 330 gebruikt en lengtes aanpassen. Morgen ga ik met de rails die ik vandaag heb gehaald provisorisch de simpele bovenbaan leggen met multiplex en karton. Ook hier weer streng letten op de ruimte naast de rails.
Zal het resultaat hier weer laten zien met scarm en foto.
Nogmaals dank voor de ondersteuning.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Met die 330 ipv 430 komen de parallelsporen aan de rechterkant op 62 mm van elkaar te liggen. Bij de brug is dat geen probleem en bij de rechte trajecten al helemaal niet, maar bij de parallelbocht van 90° in de hoek wordt de parallelafstand tussen de 230's en 330's erg krap. Zet maar eens een rijtuig van 30,3 cm in de buitenbocht en rol een ander rijtuig van 30,3 cm over de cirkel, dan zul je zien dat kop en staart bijna tegen het midden van het rijtuig in de buitenbocht komen. Als mijn berekeningen kloppen is er nog 5 mm vrije ruimte tussen als de rails netjes vlak en volgens plan ligt en de rijtuigen niet wat wiebelen op de rails. Uit oogpunt van veiligheid zou ik liever wat meer marge willen. Met een 430 kan dat.

Door gebruik te maken van de speling in C-rails kan het eventueel ook anders: als je de keercirkel een halve cm naar links legt, heb je bij het ingaan van de buitenbocht een parallelafstand van 67 mm. De trajecten zijn lang genoeg om dat aan te kunnen.

Aanvulling: door slim gebruik te maken van rails met verschillende boogstralen kun je de parallelafstand van de bocht vergroten. De truc is dat je de middelste van de 330's vervangt door een 230, zodat de buitenbocht net iets later begint dan de binnenbocht. Dan ligt er een recht traject 62 mm naast de 230 en dat gaat prima. De kleinste hart-op-hart-afstand waar nu een 330 naast een 230 ligt is 67 mm en omdat de 330 daar overgaat op recht spoor, is de overhang van lange rijtuigen sowieso al kleiner dan wanneer het rijtuig geheel in de bocht staat. In het voorbeeld heb ik nog steeds de compactere driehoek laten staan, maar gegeven dat je 223 cm hebt, kun je hetzelfde idee gebruiken bij jouw eigen driehoek.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Mijn jongste kleinzoon zou zeggen "toet idee!!"

Ik heb het direct overgenomen en in scarm ingebouwd. Overigens ligt de draaicirkel in het ontwerp iets anders: tussen het "groene" wissel en het "blauwe" wissel liggen in mijn ontwerp twee 230-ers. De reden is de overgang naar de brug. Ik wil de 330 doorzagen omdat deze iets makkelijker te fixeren is i.p.v. kortere rails.
Nu ik toch bezig was heb ik ook weer een paar korte railstukken vervangen door grotere rails. Vandaag zal ik de baan provisorisch uitleggen en alle afstanden meten.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De provisorische baan heb ik volledig uitgelegd en uitgemeten. Inderdaad is 220 cm kiele kiele, maar met de extra cm's is het te doen.
Bij alles recht leggen en met de aansluiting naar de schaduwbaan is het 219 cm (buitenkant rails) en blijven er aan de rechterzijde van de hoofdbaan 4 cm in de diepte over. Volgens de morop/nem normen zou dit genoeg moeten zijn. Ook de hoogte ter plaatse van het schuine dak voldoet aan deze normen (13 cm). Het is eenvoudig zo, dat er niet meer ruimte is in het kamertje op zolder. Morgen weer triplex halen en het plateau aan de "linker" zijde bouwen en dan alles nogmaals uitleggen en nameten. Het lijkt er op dat het ontwerp gelukkig niet ingrijpend moet worden aan gepast.
Wordt vervolgd - zie ook plaatje.

Ik blijf schatplichtig aan het forum en in het bijzonder ook aan Rob. Het ontwerpen van de baan is soms een kronkelige weg, als je de mogelijkheden tot het uiterste probeert op te rekken. MAAR .... het lijkt allemaal te lukken. Nu de automatisering nog.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Mijn dat het allemaal gaat lukken, de automatisering is een ander hoofdstuk.
Wellicht staat het ergens, maar op welke manier ga je de baan aansturen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De automatisering ga ik doen met Itrain. Het schaduwstation heb ik al grotendeels aangemaakt in het programma. Ik heb een ecos 2 en moderne computer met w10.
Het zal zeker in het begin niet meevallen, want het is toch een middelgrote baan geworden. Totale lengte van meer dan 150 meter rail en meer dan 40 wissels en draaischijf. Een uitdaging dus. Gelukkig pensionado - en tijd om het te programmeren. Heb natuurlijk ook koploper getest met een kleinere baan. Jammer dat dit minder duidelijk wordt onderhouden. daarom toch Itrain gekozen. Inmiddels het Itrain forum vaak bezocht voor de bijzonderheden. De lay-out is ook prettiger en makkelijker in te stellen dan koploper.
Nu eerste de bovenbaan bouwen en 's avonds in Itrain verder programmeren.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Advies: begin met een simpel testbaantje om iTrain te leren kennen, gelijk een grote baan gaat echt mis omdat iTrain heel mooie werkt, maar daardoor ingewikkeld is.

Groet van iemand die meeleest op het iTrain Forum en ook nog weet wat modelspoor automatisering is, Anne W

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@Anne W : dank voor je reactie. Het advies zal ik niet in de wind slaan!! Als de bovenbaan klaar is zal ik deze allereerst met Itrain besturen. Dit is een meer simpele maar wel dubbelsporig baan. De toegang naar het schaduwstation laat ik voorlopig buiten beschouwing. De baan staat grofweg al in Itrain. Ik moet alle meldpunten nog aangeven. Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ben wel benieuwd hoe je het in iTrain gaat aanpassen.
Je kan in de bijlage het tcdz bestand toevoegen dan kunnen andere iTrain gebruikers mee kijken en zo leren we van elkaar.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@iTom en @Anne W:

Ik zal zeker het tcdz bestand delen als ik zover ben.
Intussen heb ik op proef de baan uitgelegd en bekeken of ik niet in de problemen kom met de hoogtes.
Ik zal een beetje moeten smokkelen waar de diepte van de baan van 223 naar 201 cm verloopt. De kamer is geen mooie rechthoek maar loopt scheef. Met de bouw heb ik de tafel aangepast aan de kamer - dus die is ook scheef (wel redelijk waterpas!!).
Ik stuur foto's mee van de hoogte en een baan overzicht.linker_klein.JPGloc_klein.JPGrechter_klein.JPG 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@iTom en @Anne W:

Ik zal zeker het tcdz bestand delen als ik zover ben.
Intussen heb ik op proef de baan uitgelegd en bekeken of ik niet in de problemen kom met de hoogtes.
Ik zal een beetje moeten smokkelen waar de diepte van de baan van 223 naar 221 cm verloopt. De kamer is geen mooie rechthoek maar loopt scheef. Met de bouw heb ik de tafel aangepast aan de kamer - dus die is ook scheef (wel redelijk waterpas!!).
Ik stuur foto's mee van de hoogte en een baan overzicht.linker_klein.JPGloc_klein.JPGrechter_klein.JPG 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Gisteren de verbinding tussen het schaduwstation en de bovenbaan neergelegd nadat ik de brug met de toegangen heb geconstrueerd. Het bleek dat scarm toch iets andere afstanden had berekend, maar met een 236 en een 172 ipv een 360 kan ik het spoor naar boven leggen. Ook weer xps als geluidsisolatie gebruikt. Nu eerst de melders solderen en knippen en vervolgens de voeding installeren. Na het testen zal ik eerst het led-lint voor de verlichting en de kabelvoerders aanbrengen en dan de plaat voor de bovenbaan vastleggen. Natuurlijk eerst testen of alles werkt zoals het bedoeld is. Ook de melders, voeding en wissel bediening moeten van een connector worden voorzien. Ik zal een D-sub connector gebruiken om alles te kunnen doorverbinden. Er zijn ongeveer 20 draden die moeten worden verbonden voor beide bruggen. De voortgang is er wel maar het gaat langzaam maar gestaag.
Gelukkig kan op het schaduwstation wel worden gereden, dus ik hoef mij niet te vervelen.