Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mijn eerste modelbaan 240x95

Gestart door Eendenreetx maandag 10 oktober 2022, 13:25:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik zal hier foto's plaatsen van mijn eerste modelbaan. Tips zijn altijd welkom!

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
strak gebouwd  :thumbup: ;


mvg,
Michel
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Dit ziet er al heel goed uit.
Een solide basis.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik zit alleen nog over een tweetal zaken te dubben.
Ik heb straks een twaalftal wissels. Ik zit te denken om een mobile station aan te schaffen.
Vorig jaar had ik al 2 schakelkastje gekocht maar om daar 12 wissels mee te bedienen.
Dan zal ik dus allemaal decoders moeten kopen is dit met 12 wissels een beetje overzichtelijk te doen?

Stel ik ga voor een keyboard 6040, moeten deze dan ook voorzien worden van een decoder?
Heb nu voor alle wissels een aandrijving. Kan ik de decoder hier gewoon bijsteken? Ik zie namelijk alleen foto's waar de decoder al vast aan de aandrijving zit.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ook met een keyboard 6040 moet je decoders gebruiken en bovendien hang je die niet zomaar aan je ms2. Ik denk zelfs dat het helemaal niet gaat zonder centrale.
Nu je een vast baantje hebt, zou ik gewoon 3 decoders kopen waar ieder 4 wissels op aangesloten kunnen worden. Of eentje waar er 8 op kunnen en een voor 4 wissels. Dat is goedkoper dan 12 inbouwdecoders.
Heel makkelijk laat het zich niet bedienden met een ms2 maar het is niet onmogelijk.
Toch is het misschien handiger de wissels analoog te schakelen, eventueel in een zelfbouw seintableau met gekleurde drukschakelaars van de elektronicaboer. Dat vergt wat draden trekken en solderen maar kan je wel overzicht opleveren.


Groet,

Peter
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 11 oktober 2022, 11:54:49
Ook met een keyboard 6040 moet je decoders gebruiken en bovendien hang je die niet zomaar aan je ms2. Ik denk zelfs dat het helemaal niet gaat zonder centrale.
Nu je een vast baantje hebt, zou ik gewoon 3 decoders kopen waar ieder 4 wissels op aangesloten kunnen worden. Of eentje waar er 8 op kunnen en een voor 4 wissels. Dat is goedkoper dan 12 inbouwdecoders.
Heel makkelijk laat het zich niet bedienden met een ms2 maar het is niet onmogelijk.
Toch is het misschien handiger de wissels analoog te schakelen, eventueel in een zelfbouw seintableau met gekleurde drukschakelaars van de elektronicaboer. Dat vergt wat draden trekken en solderen maar kan je wel overzicht opleveren.


Groet,

Peter

Dus als ik 3 losse decoders haal een m83, dan hoef ik niet 12 inbouwdecoders te kopen?
Ik ben idd bang om het overzicht kwijt te raken waar wat zit en het te chaotisch wordt.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Of je koopt 2 Digikeys DR4018 (8-channel switch decoder), dat is veel goedkoper als 3 m83's. En je hebt nog een vier mogelijkheden over om seinen of verlichting mee aan te sturen. Altijd makkelijk.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 11 oktober 2022, 12:37:01
Of je koopt 2 Digikeys DR4018 (8-channel switch decoder), dat is veel goedkoper als 3 m83's. En je hebt nog een vier mogelijkheden over om seinen of verlichting mee aan te sturen. Altijd makkelijk.

Als je nieuw moet beginnen lopen de kosten meteen flink op, dus een goede idee van je!
Dus bij die digikeys heb ik geen inbouw decoder nodig. En de wissels bedien ik dan op de ms2?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Zowel Märklin M83 als de Digikeijs variant zijn meervoudige (externe) decoders en komen dus in de plaats van inbouwdecoders. Voordeel van de (dure) inbouwdecoders is dat je ze eenvoudig in de C-rails klikt en verder geen aansluitdraden hoeft te trekken. Bij de M83 of andere externe decoders moet je (drie: blauw/blauw/geel) draden trekken tussen elke wisselaandrijving en de externe decoders.

Bij het continu gebruik van 12 wissels zou ik heel goed nadenken of een MS volstaat. Zoals hiervoor eerder aangegeven kan het wel, maar het werkt zeker niet handig. Misschien moet je je eens laten informeren c.q. demonstreren door een treinenboer in de buurt. Dan kun je in de praktijk zien wat voor jou wel/niet werkt.

Groeten,
Wico   
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Daarom is het verstandig om de plaats van iedere decoder goed te bepalen. Dit met het oog op groeperen van wissels die op één decoder worden aangesloten. Op die manier kun je de draden van decoder naar wissel zo kort mogelijk houden. Zelf houdt ik hiervoor maximaal twee meter aan maar liever minder.

Buiten de draden voor de wissels moet je naar iedere decoder nog vier draden trekken. Twee voor het digitale stuursignaal. Dit kun je aftakken van de fingleiding waar je je baan mee voedt. En dan nog twee draden voor de power aansluiting. Dat is waarmee de wissels uiteindelijk geschakeld worden. Dat kan ook met het digitale signaal maar dat is duur, daar laat je liever je treinen op rijden.

Overigens is een Digikeys decoder met 8 uitgangen goedkoper dan een Märklin m83 met 4 uitgangen. Dus wat let je om een extra decoder in te zetten? Kun je altijd nog verlichting, seinen, overweg en veel andere dingen mee schakelen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Een MS 2 is een mooi apparaat om de treinen te besturen en incidenteel wat instellingen te veranderen (het geluidsvolume bijvoorbeeld), maar het is tamelijk omslachtig om er 12 wissels mee te schakelen. Het gaat wel hoor, maar je zult er niet vrolijk van worden. Zeker nu je toch al een paar schakelkastjes hebt, zou ik die gewoon gebruiken, dat is veel overzichtelijker en dan heb je helemaal geen decoders nodig.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
als je al een 6040 hebt bezit je dan ook een control unit (central) en een transfo ? Indien niet ga gewoon voor een tweedehandsje van deze en voor een 50 tal euro heb je een werkende centrale.Dan nog goedkope K83 of compatibele erbij en je zal goedkoop gediend zijn.Hangt ook wel een beetje af wat je gaat laten rijden en of je in de toekomst grotere baan gaat bouwen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: bellejt op dinsdag 11 oktober 2022, 15:14:47
als je al een 6040 hebt bezit je dan ook een control unit (central) en een transfo ? Indien niet ga gewoon voor een tweedehandsje van deze en voor een 50 tal euro heb je een werkende centrale.Dan nog goedkope K83 of compatibele erbij en je zal goedkoop gediend zijn.Hangt ook wel een beetje af wat je gaat laten rijden en of je in de toekomst grotere baan gaat bouwen.

Een 6040 heb ik nog niet gekocht. Een grotere baan zit er de eerste jaren zeker niet in, dus het zal zeker bij dit blijven. Wellicht dan toch maar voor de handmatige schakelkastjes gaan en eerst het baan spul(treinen en wagonnen) uitbreiden.

Denk dat ik me ook eerst ga richten op het goed aansluiten van alle verlichting incl doorschakelen, solderen e.d.

Heb me vorig jaar tijdens de kerstperiode verdiept in het aansluiten van wissels met handmatige bediening.

Maar krijg je het nog overzichtelijke met de handmatige schakelkastjes?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
als je nummers aan je wissels geeft is dat makkelijk te doen. Marklin heeft verschillende boeken uitgebracht met voorbeelden daarover en ze verkochten zelfs die nummerplaatjes om bij de wissels te plaatsen.Kan je zelf oplossen door een plaatje te verwerken naar je besturingsbord toe.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Als je nog helemaal geen centrale hebt kun je ook voor een gebruikte Uhlenbrock Intellibox gaan. Die zijn ook niet zo heel erg duur. Het voordeel is dan dat je makkelijk 12 wissels kunt schakelen en twee rijregelaars tot je beschikking hebt. De mogelijkheden van een Intellibox zijn veel groter en uitgebreider dan van een MS2.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Zou jij je baanplan hier ook willen bijvoegen, plan ziet er zo erg leuk uit. volgens mij in scarm gemaakt?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Eindelijk de tafel af en mijn baan opgebouwd uit mijn startpakket en nieuw gekochte rails.... Als ik de power inplug hoor ik even de stroom door de baan gaan, zet ik mijn lok erop dan gaat deze niet aan.
Nu is natuurlijk de vraag waar begin ik in godsnaam met zoeken?

Zet ik de loc op een enkel stuk baan dan doet die het gewoon, dus de trein/regelaar is niet stuk.

Mijn standaard trafo zit er nog op, miss te weinig spanning voor de baan?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
wat is er aangesloten want 8 VA is nagenoeg niks
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: bellejt op dinsdag 11 oktober 2022, 20:50:51
wat is er aangesloten want 8 VA is nagenoeg niks

Eufel is verholpen, in een andere post kreeg ik het advies de baan helemaal op nieuw op te bouwen tot waar die het niet meer deed, 1 gekochte rail gaf blijkbaar kortsluiting.

De trafo moet ik inderdaad upgraden, maar wil even wachten tot ik de definitieve keuze gemaakt hebt voor de control unit. Dit is puur op de baan te testen.
Ik laat er alleen de railspanning over lopen, lantaarns en stootblokken ga ik over een aparte trafo laten lopen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
ik zou een goedkoop multimetertje aanschaffen.Kosten amper 10 euro en je kan er alles mee meten wat nodig is.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: bellejt op woensdag 12 oktober 2022, 12:27:41
ik zou een goedkoop multimetertje aanschaffen.Kosten amper 10 euro en je kan er alles mee meten wat nodig is.

Moet je wel weten wat je gaat meten.

Mijn baan is nu overal ondersteund, morgen komen mijn xps platen binnen voor onder de rails.
Nu ben ik aan het nadenken hoe ik de zijkanten ga dichtmaken. De bovenlaag zit strak naast de omhoog lopende baan. Moet ik de bovenlaag eerst 2cm kleiner zagen?

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Dat denk ik wel. Zelfs als je direct een steile muur wil plaatsen om het hoogteverschil te overbruggen heb je te weinig ruimte.
En anders is een helling van 45 graden al best steil. Maar het is maar wat je wil. Wat vind je mooi?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Een stenen muur of rots kan beide. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk van de bovenlaag af halen anders heb ik nog minder plek voor het rangeergedeelte en aan de andere kant het station.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Eendenreetx op woensdag 12 oktober 2022, 20:15:11
Een stenen muur of rots kan beide.

Zoals je die nu moet gaan wegzetten vraag ik me dat af. Hoe lang zijn je rijtuigen en locomotieven in verband met de overhang aan de binnenzijde?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik heb alleen een standaard lokje met 3 kleine wagonnetjes.

Als ik straks e.e.a. heb afgemaakt aan het landschap dan wil ik pas treinen gaan halen.
Dat het iets van de bovenzijde afgehaald moet worden dan heb ik inmiddels wel door, zeker met 2 of 3 lange wagons.

Ik heb nu maar een speling van 7-8mm naast de rail.
Ik ben bang dat ik de rotswand ook niet aan de stijgingsbaan kan bevestigen, ook niet als ik de bovenzijde met 2 cm extra inkort.
Had waarschijnlijk de stijgingsbaan al 2 cm speling moeten geven...

Valt dit nog op te lossen?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Poeh, je hebt een probleem wat niet 1, 2, 3 is op te lossen.

Maar wat wordt zichtbaar? Als dat de linkerkant en de voorkant is, zou je een meebuigend wissel aan de linkerkant vlak voor de stijging kunnen plaatsen en de "cirkel" aan de buitenkant laten lopen. Het goederen spoor kun je dan leggen zoals het uitkomt.
Probleem is dan wel dat je weer de plaat op de tafel voor een deel moet aanpassen.

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
De voorkant en linkerkant worden zichtbaar. Ik snap niet wat je precies bedoeld.... De wissel meebuigend voor de stijging. Waar ga ik dan met de stijging naartoe?

Bedoel je het zo?
Dan kom ik echt aan de voorkant van de tafel
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Het stijgende tracee is erg smal maar je hoeft je baanontwerp niet meteen aan te passen. Van de bovenste plank langs de stijging ca, 4 cm afhalen en die middels aluminiumgaas verbinden met de onderkant van het stijgende tracee. Gipsgaas eroverheen en het zit dicht.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Top, kreeg het er al benauwd van haha. Ik zal het morgen eens aftekenen en afzagen. Mooi klusje van het weekend om te leren gipsen.
Resultaat zal ik uiteraard posten
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
@ Mike, dat bedoelde ik inderdaad. Volgens mij hoef je die zaak niet zover naar voren te trekken als je getend hebt. Als je daarvoor kiest moet je even knutselen in je ontwerp programma.

Ik denk dat je voor de oplossing van Golfer kiest die gemakkelijker is, namelijk het middendeel laten zakken. Zo wordt het ook minder stijl.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Je zou ook het voorste spoor wat strakker kunnen leggen.
I.p.v. de hele bogen kan je ook een halve gebruiken dan komt het wat minder speels maar krijg je meer ruimte.
Zie de afbeelding.

Het baantje deed me denken aan het baantje van Wim (Wila)  KLIK 1

Maar het deed ook aan mijn eerste digitale baantje terug denken, St. Barbara in Allgaü.
KLIK 2

Daar zal je ook zien hoe ik met weinig ruimte toch een steile wand geloofwaardig heb gemaakt.
Koop in het tuincentrum een zak met kurkschors, liefst van de Franse pijnboom.
Momenteel zijn veel tuincentra al in de ban van Kerst dus zal er decoratiemateriaal voldoende te koop zijn.
Wel goed laten indrogen en indien mogelijk even in de magnetron of oven er voor zorgen dat ongedierte straks niet als bewonders op je baan gaan wonen  :) Anders in heet water leggen en dan alsnog goed laten drogen.

Ik hikte ook in het begin een beetje tegen de kosten van al die decoders en hoe ze werkten was ook onbekend voor mij.
Maar goed inlezen en vragen dan kom je een heel eind en zal je er nooit geen spijt van krijgen.
Ik zeg altijd het is geen kwestie van kunnen maar van doen.

Zo, voorlopig even genoeg.

Groet,
Tom
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Om je vraag uit de pb te beantwoorden. Ik bedoel inderdaad iets fijnmazigs als Noch 60991 Gelände Alu. Een gipsrol 60982 moet daar echt wel op kunnen blijven plakken.

Los daarvan is de suggestie van Tom ook mogelijk. Dan creëer je ruimte maar moet je ingrijpend je houtwerk aanpassen.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Klopt in principe is Tom zijn idee ook goed. Alleen wil ik het liefst niet weer het hele houtwerk aanpassen, behalve als dit de enige oplossing zou zijn. En ik moet dan alsnog de linker circkel 4cm inzagen, dus dan heb ik de zaag er toch al in. Vooralsnog ga ik voor jouw optie het bovenste met gips dichtmaken. Aan de onderkant misschien zijn schors.

Alleen als je normaal een helling/berg moet gips rol je de rolletjes lekker uit. Maar omdat het hier klein en steil is, gewoon 1 rolletje horizontaal uitrollen en op het gaas leggen voldoende? En laterna boven de rest afsnijden wat te lang is?.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Rolletjes gipsverband, bedoel je?
Ik zou horrengaas nemen, vastnieten en volsmeren met gips of sculptamod. Kun je lekker spatelen en smeren.

Groet,

Peter
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
CiteerIk heb nu maar een speling van 7-8mm naast de rail.

Dat is in ieder geval veel te weinig. Wanneer je daarnaast het gaas bevestigd en daar moet dan nog een paar mm gips op dan lopen alle treinen er tegenaan. Bedenk voor jezelf wat voor rijtuigen je wilt gaan aanschaffen. Hoe langer hoe meer ruimte je nodig hebt in de bochten. Mijn langste rijtuigen zijn 24 cm en met 1,5cm naast de rail kom ik net weg. Nog langere rijtuigen van 29 of 30,3cm hebben minstens 2 cm naast de rail nodig. Reken dan nog de dikte van de constructie die je wil/moet gaan maken. Mijn advies is, zaag een strook van 4cm van de bovenplaat af en bevestig die met steuntjes aan het stijgende trace. Dat is dan meteen je ondergrond voor de muur, rotsen of wat je ook maar wilt gaan maken. Gebruik alu of nylon horgaas om het gat mee te bedekken en smeer daar je spachtelmasse op of plak je muur ertegenaan. Horgaas is in bijna iedere bouwmarkt te koop en is niet zo duur als dat gaas van Noch.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
of je gebruikt een deel muurplaten van Noch.Die zijn maar max 1.5 cm dik en goed verwerkbaar.Zelfs in bochten.Heb ik hier in mijn Lux gedeelte ook.Zoals op de foto maar zonder de steunberen:

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Eendenreetx op woensdag 12 oktober 2022, 21:08:19Ik heb nu maar een speling van 7-8mm naast de rail.
Als je 7 à 8 naast de railstaaf bedoelt, is het veel te weinig. Als je echter 7 à 8 naast de C-railbedding bedoelt, scheelt het nog niet eens zo heel veel. C-rail met bedding is 40 mm breed. Twee rechte trajecten in C-rail, met 7 à 8 mm ruimte tussen de bedding betekent een hart-op-hart afstand van 47 à 48 mm tussen de sporen en dat is prima.

Bij gebogen trajecten is het echter niet genoeg. Hoeveel vrije ruimte er nodig is, hangt af van de boogstralen en van het rollende materiaal. Hoe krapper de bocht, hoe meer vrije ruimte. En hoe groter de afstand tussen de wielstellen, hoe meer vrije ruimte. Lange rijtuigen hebben daardoor veel meer vrije ruimte nodig dan korte wagonnetjes. Jan is jaren geleden al eens een topic begonnen over de details, en hoe je de benodigde ruimte kunt berekenen.

Tenzij je heel bijzonder rollend materiaal hebt, gaat het om de langste rijtuigen die elkaar veilig moeten kunnen passeren. Voor rijtuigen bestaat in grootspoor de UIC-X standaard. De langste rijtuigen zijn 26,40 m, op schaal 1:87 is dat 303 mm.

Een UIC-X rijtuig van 303 mm heeft 17,0 mm extra ruimte nodig aan de binnenkant en 15,1 mm extra ruimte aan de buitenkant van een bocht 24130. Voor een bocht van 24230 gaat het om 13,8 mm en 12,5 mm.

Märklin maakt UIC-X rijtuigen echter al jaren expres iets korter: 282 mm (tot begin deze eeuw zelfs nog korter). Daardoor is er wat minder vrije ruimte nodig naast de rails. Een UIC-X rijtuig van 282 mm heeft 14,6 mm extra ruimte nodig aan de binnenkant en 13,1 mm extra ruimte aan de buitenkant van een bocht 24130. Voor een bocht van 24230 gaat het om 12,0 mm en 10,8 mm.

In een tabel is het wat overzichtelijker. Voor Märklin UIC-X rijtuigen van 282 mm geldt:


  Boogstraal  Voorbeeld  Overhang  Uitzwenking
360.0
24130
14.6
13.1
437.5
24230
12.0
10.8
515.0
24330
10.1
9.2
579.3
24430
9.0
8.2
643.6
24530
8.1
7.4
1114.6
24912
4.6
4.3

Met twee bochten naast elkaar hangt het midden van een rijtuig in de buitenbocht over naar de binnenbocht, terwijl kop en staart van een rijtuig in de binnenbocht uitzwenken richting buitenbocht. Daarom moet je de overhang van de buitenbocht optellen bij de uitzwenking van de binnenbocht. Naast een recht traject is er geen overhang of uitzwenking. Bij een bocht naast een rechte telt daarom alleen de uitzwenking van de bocht.

Overhang en uitzwenking komen bovenop de breedte van het rijtuig, plus een kleine marge in verband met het wiebelen van de rijtuigen tijdens het rijden en omdat de rails nu eenmaal nooit perfect ligt. Er bestaat een Morop norm die aangeeft dat die breedte plus marge minimaal 48 mm moet zijn, maar dat is nogal ruim. Een standaard UIC-X rijtuig van 26,40 m is maximaal 2,825 m breed, oftewel 32,5 mm in schaal H0. Een centimeter extra vind ik wel voldoende. Nu kunnen we gaan optellen.


Voor een parallelbocht 24130/24230:

Rijtuigbreedte + speling + uitzwenking in de binnenbocht + overhang in de buitenbocht = 32,5 + 10 + 13,1 + 12,0 = 67,6. Zeg maar 68 mm, ofwel 28 mm tussen twee twee C-railbeddingen.


Voor een bocht 24130 naast een recht traject:

Rijtuigbreedte + speling + uitzwenking in de bocht = 32,5 + 10 + 13,1 = 55,6. Zeg maar 57 mm, ofwel 17 mm tussen twee C-railbeddingen.

Deze twee berekeningen gelden voor UIX-X rijtuigen van 282 mm. Modellen van 303 zou ik niet op zo'n kleine baan laten rijden. Zelfs 282 mm is al erg lang, je kunt overwegen om je te beperken tot iets kortere rijtuigen. Dit alles geldt ook als twee naast elkaar liggende sporen niet even hoog liggen. Als er geen ruimte is voor een schuin talud of een muur of iets dergelijks, kun je een rechte muur aanleggen zoals Johnny laat zien. Leuke foto trouwens.


P.S. Mocht iemand een rekenfout vinden, laat het dan vooral weten.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Of je maakt alles zelf zoals in mijn 1e baantje St. Barbara.
Goedkoper kan het haast niet en je hebt iets wat een ander niet heeft.



Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Het houtwerk aanpassen is niet zo ingewikkeld hoor, zaag gewoon iets af van het deel wat op het maaiveld lig en plak dat tegen het tracé wat nu in met een boog ligt en naar boven gaat. Zo creeër je meer ruimte met weinig zaag gedoe.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 13 oktober 2022, 11:25:46
CiteerIk heb nu maar een speling van 7-8mm naast de rail.

Dat is in ieder geval veel te weinig. Wanneer je daarnaast het gaas bevestigd en daar moet dan nog een paar mm gips op dan lopen alle treinen er tegenaan. Bedenk voor jezelf wat voor rijtuigen je wilt gaan aanschaffen. Hoe langer hoe meer ruimte je nodig hebt in de bochten. Mijn langste rijtuigen zijn 24 cm en met 1,5cm naast de rail kom ik net weg. Nog langere rijtuigen van 29 of 30,3cm hebben minstens 2 cm naast de rail nodig. Reken dan nog de dikte van de constructie die je wil/moet gaan maken. Mijn advies is, zaag een strook van 4cm van de bovenplaat af en bevestig die met steuntjes aan het stijgende trace. Dat is dan meteen je ondergrond voor de muur, rotsen of wat je ook maar wilt gaan maken. Gebruik alu of nylon horgaas om het gat mee te bedekken en smeer daar je spachtelmasse op of plak je muur ertegenaan. Horgaas is in bijna iedere bouwmarkt te koop en is niet zo duur als dat gaas van Noch.

Ik heb op de kleinste plekken 7-8mm naast de c-rail.
Het idee van jou om van de bovenplaat 4cm af te zagen had ik idd in gedachten, mede door advies van Golfer.
Maar om deze aan de stijging te plakken is inderdaad een slim idee!.

Ik heb het gaas incl gipsverband besteld maar zal dus eerst eea moeten gaan repareren aan de baan
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik zou het van de onderplaat zagen, dan past het gelijk beter.
Stippellijn is de zaagsnede.
Haal die bocht uit het spoor en zo ontstaat er wat meer ruimte.


Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Misschien is jouw optie toch beter Tom, ik zal vanavond eens puzzelen of ik überhaupt uit kom met de stukken rails die ik heb.

Dan krijg ik de berg aan de voorkant mooi gemaakt. Echter moet ik links de hoek om nog steeds zagen in de bovenlaag want met langere treinen gaat die daar zeker aanlopen, maar dat terzijde.

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Linkerhoek beetje grillig uitzagen zodat langere wagons er ook langs kunnen en je gelijk een beetje onregelmatige aansluiting van de scenery kan maken.
Ben niet zo goed in Paint maar mss snap je deze wel.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
En dat stuk wat ik boven eraf zaag, eronder weer aan plakken?
Ik heb nog een hoop knip en plak werk te doen voordat ik kan gipsen haha.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Zekers en dat gipsen moet je pas doen als je treintjes zonder problemen rijden.
Meest gemaakte fout in het begin om gelijk aan het landschap te beginnen, moet je later de boel weer afbreken waar je dan niet vrolijk van gaat worden.

Zou ook eerst eens overwegen of je in de toekomst digitaal wil rijden via de computer.
Dan kan je daar vooraf alvast rekening mee houden, rails knippen en draadjes aansluiten.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Een computer ga ik er zeker weten niet aanhangen. Denk dat het inderdaad verstandig is dat ik eens ga kijken voor 2 rijtuigen en dat ik uiteindelijk niet groter ga dan die. De treinen zelf komen later wel. Dan kan ik ook passen en meten, nu is alles maar op gevoel en geluk.

Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Ik natuurlijk de baan in elkaar zetten.
Kom ik erachter dat ik linksboven naast de wissel 2 verkeerde bochten geplaatst heb 22224.
De baan staat ook lichtelijk onder spanning. Druk ik van ellende ook nog een stuk baan kapot.
Denk dat ik de oude baan maar terugleg en gewoon 4cm van de bovenplaat afzaag.... Echt genieten dit na z'n werkdag.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
waarom nog die extra bocht bewaren daar ? Gooi die er gewoon tussenuit en laat dat spoor direct recht lopen.Hoef je niks aan boven te veranderen en kan je daar zelfs nog een stopje inlassen (zijspoortje) met een klein fabriekje.
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
De mislukte binnenbocht weghalen?
Dan heeft de wissel linksboven ook geen zin meer. Welke bocht is dan net zo lang als de buitenbocht van de wissel?
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Mijn eerste modelbaan 240x95
de buitenbocht rechtsachter op de foto zoals iTom al schetste.Die knik heeft helemaal geen zin.Zet dan in het rechte spoor een gewone wissel met zijspoortje voor enkele wagons en je hebt een extra rangeermogelijkheid naar bv een zagerijtje ofzo.