Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van een geluidsman-

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

RoCoMaDu-26 en 8 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Van twee oplettende kijkers kreeg ik een pb dat er helaas schade aan de kap zit, met het blote oog nagenoeg niet te zien maar op de foto des te meer.

Ik heb er even een cirkeltje omheen gezet.



Van een van de schrijvers kreeg ik te horen dat ook bij zijn loc het grijs rond de verlichting schade had, hij heeft ondertussen een nieuw exemplaar gehad.

De andere schrijver had dezelfde problemen en heeft 2 losse neuzen besteld, daarvan komt er nu een mijn kant op  :thumbup: :thumbup:
Het omzetten schijnt een fluitje van een cent te zijn.

Blijkbaar heeft deze serie toch een aantal kappen die niet goed uit de fabriek gekomen zijn, mocht je deze loc ook gekocht hebben dan zou ik er toch even goed naar kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Die gele handrail naast de cabinedeuren onder het grijze vlak lijkt ook niet overal even recht te zijn.....
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
 @citaat

Ik heb de foto's bekeken en zag het ook.

Henk
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Dat stipje in het geel zie je bijna niet, die lampringen zou je ook even kunnen aantippen met een lakstift.

Koen
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Mooie loc erbij, Peter  :thumbup:

Voor dat geld mag je wél een puntgaaf model verwachten.
Made in EU zegt dus ook niet alles..........
Zitten er nog losse handrails bij, of is dit ook af fabriek ?

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Zijn reeële gebruikerssporen (musje tegen t front gevlogen en reparatie aan lampring), geweatherd vanaf de fabriek zeg maar.
Maar zonder gekheid, dit hoort niet en als het je hinderd: retour!
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de leverancier zodat hij alvast op de hoogte is, ik kan niet eerder dan vrijdag daar langs rijden om te zien hoe we dit op kunnen lossen.
Er zit zoveel kleine schades aan dat ik voorstel om een nieuwe kap te plaatsen, even afwachten op hun reactie.



Citaat van: NL-modelspoor op zondag 09 oktober 2022, 21:01:37
Die gele handrail naast de cabinedeuren onder het grijze vlak lijkt ook niet overal even recht te zijn.....
Weer een puntje Koen, ik denk dat dit een maandag morgen model is  :(



Citaat van: Trainhenk op zondag 09 oktober 2022, 21:35:34
@citaat

Ik heb de foto's bekeken en zag het ook.

Henk
De foto's laten dingen aan het licht komen die je met het blote oog moeilijk ziet Henk.



Citaat van: KNed op maandag 10 oktober 2022, 09:42:15
Dat stipje in het geel zie je bijna niet, die lampringen zou je ook even kunnen aantippen met een lakstift.

Koen
Dat zou kunnen Koen, maar er is al een losse neus onderweg, maar er zit nu op nog meer plaatsen wat schade dat ik de gehele kap of loc zou willen vervangen.



Citaat van: Tony op maandag 10 oktober 2022, 09:55:25
Mooie loc erbij, Peter  :thumbup:

Voor dat geld mag je wél een puntgaaf model verwachten.
Made in EU zegt dus ook niet alles..........
Zitten er nog losse handrails bij, of is dit ook af fabriek ?

Grtz Tony
Er zit een zakje met losse onderdelen bij Tony, wat er inzit???
Maar je hebt een punt, het is geen locje van een paar tientjes dus een model zonder gebreken mag je wel verwachten, ik schreef het al eerder dat meerdere mensen wat van dit soort problemen ondervonden hebben.
In de productie is er duidelijk is mis gegaan.
Voor de rest is het een super loc, loopt mooi stil.



Citaat van: Hanzi op maandag 10 oktober 2022, 09:59:45
Zijn reeële gebruikerssporen (musje tegen t front gevlogen en reparatie aan lampring), geweatherd vanaf de fabriek zeg maar.
Maar zonder gekheid, dit hoort niet en als het je hinderd: retour!
Dat proces is in gang gezet Hans, het liefste heb ik een andere kap, de loc is al helemaal ingesteld naar mijn wens en geijkt in koploper.
Gelukkig zit de leverancier hier niet zover vandaan dus ga ik er vrijdag even langs.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Je moet bij Roco tegenwoordig alles goed nakijken, zeker wat betreft loks. Ik heb de Klimajet en heb nog niet 1 iemand gesproken die eentje zonder problemen heeft. Bij mij mist ergens een opstaptrede en daarmee behoor ik tot de gelukkigen die slechts een opzetonderdeeltje mist. Bij anderen afgebroken onderdelen, lakschades en noem het maar op. De QC bij Roco is echt ondermaats geworden.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Citaat van: Degeluidsman op maandag 10 oktober 2022, 17:41:28
Weer een puntje Koen, ik denk dat dit een maandag morgen model is  :(

Op veel foto's van het model welke via Google te vinden zijn zie je wel dat één of meerdere van die gele handrail krom zijn. En bij foto's van een winkel in Enschede zie je zelfs dat een handrail wel gemonteerd was maar afgebroken is. Nadeel als je dat soort onderdelen van plastic maakt. Waarom het opvalt? Als ze krom zijn komen ze voor het zicht ook vaak voor het grijze vlak.
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Citaat van: Laurent op maandag 10 oktober 2022, 18:33:51
Je moet bij Roco tegenwoordig alles goed nakijken, zeker wat betreft loks. Ik heb de Klimajet en heb nog niet 1 iemand gesproken die eentje zonder problemen heeft. Bij mij mist ergens een opstaptrede en daarmee behoor ik tot de gelukkigen die slechts een opzetonderdeeltje mist. Bij anderen afgebroken onderdelen, lakschades en noem het maar op. De QC bij Roco is echt ondermaats geworden.

Bij de Sik waren er ook veel problemen dat de elektronica het niet goed deed. Wel echt slecht dat dit allemaal niet goed gecontroleerd wordt.

Koen
Re: De baan van een geluidsman -
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman -
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 07 oktober 2022, 07:54:27

Citaat van: iTom op donderdag 06 oktober 2022, 10:39:37
Moet wel een kroket met een sleper zijn anders komt die kroket er niet in bij Peter thuis.  :)
Wist je dat bijna alle kroketten hier uit ons dorp ( stad ) komen Tom,

Peter Degeluidsman

Bij ons komen ze uit de Airfryer  :)
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Hallo allemaal,


Citaat van: Laurent op maandag 10 oktober 2022, 18:33:51
Je moet bij Roco tegenwoordig alles goed nakijken, zeker wat betreft loks. Ik heb de Klimajet en heb nog niet 1 iemand gesproken die eentje zonder problemen heeft. Bij mij mist ergens een opstaptrede en daarmee behoor ik tot de gelukkigen die slechts een opzetonderdeeltje mist. Bij anderen afgebroken onderdelen, lakschades en noem het maar op. De QC bij Roco is echt ondermaats geworden.
Dat soort ervaringen heb ik over het algemeen niet Laurent, nu kan dat komen omdat ik het gewoon niet zo goed zie met het blote oog.
Ook bij deze loc valt het me pas op bij close-up foto's
De rijeigenschappen vind ik in ieder geval super, als de loc voorbij komt zit ik echt te genieten, zo stil en ik mis het geluid van de bekende koffiemolen niet  :)

Dat is er laatste tijd vaker iets mis gaat kan te maken hebben met te veel vraag en één schaarste  aan personeel.



Citaat van: NL-modelspoor op maandag 10 oktober 2022, 20:43:07
Citaat van: Degeluidsman op maandag 10 oktober 2022, 17:41:28
Weer een puntje Koen, ik denk dat dit een maandag morgen model is  :(

Op veel foto's van het model welke via Google te vinden zijn zie je wel dat één of meerdere van die gele handrail krom zijn. En bij foto's van een winkel in Enschede zie je zelfs dat een handrail wel gemonteerd was maar afgebroken is. Nadeel als je dat soort onderdelen van plastic maakt. Waarom het opvalt? Als ze krom zijn komen ze voor het zicht ook vaak voor het grijze vlak.
Duidelijk verhaal Johan.



Citaat van: KNed op maandag 10 oktober 2022, 21:45:52
Citaat van: Laurent op maandag 10 oktober 2022, 18:33:51
Je moet bij Roco tegenwoordig alles goed nakijken, zeker wat betreft loks. Ik heb de Klimajet en heb nog niet 1 iemand gesproken die eentje zonder problemen heeft. Bij mij mist ergens een opstaptrede en daarmee behoor ik tot de gelukkigen die slechts een opzetonderdeeltje mist. Bij anderen afgebroken onderdelen, lakschades en noem het maar op. De QC bij Roco is echt ondermaats geworden.

Bij de Sik waren er ook veel problemen dat de elektronica het niet goed deed. Wel echt slecht dat dit allemaal niet goed gecontroleerd wordt.

Koen
De sik heb ik alleen in een hele oude omgebouwde versie Koen, over electronica problemen kan ik dus niet meepraten.
Maar ik hoop dat jou exemplaar omgeruild is voor een juist werkende.



Citaat van: iTom op dinsdag 11 oktober 2022, 13:31:14
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 07 oktober 2022, 07:54:27

Citaat van: iTom op donderdag 06 oktober 2022, 10:39:37
Moet wel een kroket met een sleper zijn anders komt die kroket er niet in bij Peter thuis.  :)
Wist je dat bijna alle kroketten hier uit ons dorp ( stad ) komen Tom,

Peter Degeluidsman

Bij ons komen ze uit de Airfryer  :)
Voor dat hij in jou Airfryer gaat komt hij uit de fabriek Tom, en de kans is zeer groot dat hij dan uit WBD komt  :)



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 oktober 2022, 06:51:03

Voor dat hij in jou Airfryer gaat komt hij uit de fabriek Tom, en de kans is zeer groot dat hij dan uit WBD komt  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik denk dat er meer kans is dat de kroket die bij ons in de Airfryer beland niet uit WBD komt hoor.
Niets dat we wat tegen de kroketten uit WBD hebben maar we maken de kroketten liever zelf.  :)
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 oktober 2022, 06:51:03
De sik heb ik alleen in een hele oude omgebouwde versie Koen, over electronica problemen kan ik dus niet meepraten.
Maar ik hoop dat jou exemplaar omgeruild is voor een juist werkende.

Zeker, is gelukkig helemaal goed gekomen, netjes omgeruild zonder problemen.

Koen
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Mooie loc Peter,
Bijzonder dat ze nu toch weer produceren in de EU, waar worden ze nu gemaakt?
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Ik denk: Oostenrijk !  :)
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Volgens mij is made in EU: Slowakije en Roemenië voor loks.

https://www.roco.cc/rde/standorte
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, helaas heeft hij schade
Hallo allemaal,

Hier is het weekend begonnen, morgen of zaterdag rij ik naar de leverancier die mij al aangaf een nieuwe kap te monteren  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ondertussen is er ook een reserve neus binnen gekomen en die gaat in het magazijn  :)


Citaat van: iTom op woensdag 12 oktober 2022, 10:11:03
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 oktober 2022, 06:51:03

Voor dat hij in jou Airfryer gaat komt hij uit de fabriek Tom, en de kans is zeer groot dat hij dan uit WBD komt  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik denk dat er meer kans is dat de kroket die bij ons in de Airfryer beland niet uit WBD komt hoor.
Niets dat we wat tegen de kroketten uit WBD hebben maar we maken de kroketten liever zelf.  :)
Daar kan natuurlijk niets tegen op Tom  :D



Citaat van: KNed op woensdag 12 oktober 2022, 17:22:20
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 12 oktober 2022, 06:51:03
De sik heb ik alleen in een hele oude omgebouwde versie Koen, over electronica problemen kan ik dus niet meepraten.
Maar ik hoop dat jou exemplaar omgeruild is voor een juist werkende.

Zeker, is gelukkig helemaal goed gekomen, netjes omgeruild zonder problemen.

Koen
De service is goed Koen, fijn dat het allemaal netjes geregeld is  :thumbup:



Citaat van: Barry1972 op woensdag 12 oktober 2022, 17:29:36
Mooie loc Peter,
Bijzonder dat ze nu toch weer produceren in de EU, waar worden ze nu gemaakt?
Ik begrijp op meerdere locaties Barry, maar die wijsheid heb ik niet van mijzelf  :)



Citaat van: Wim op woensdag 12 oktober 2022, 17:33:53
Ik denk: Oostenrijk !  :)
O.a. Wim, zie de link van Alex H  :)



Citaat van: AlexH op woensdag 12 oktober 2022, 19:08:57
Volgens mij is made in EU: Slowakije en Roemenië voor loks.

https://www.roco.cc/rde/standorte
Ze hebben nogal wat locaties Alex, leuk om het zo te lezen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Hallo allemaal,

Vandaag naar de leverancier gereden i.v.m. schade aan de kap van mijn nieuwe loc.

Een uiterst vriendelijke man stond mij te woord en ik toonde hem de schade, gelijk werd er een nieuwe loc van de plank gepakt en samen hebben we naar dit model gekeken of deze helemaal in orde was.

Deze wilde hij me eigenlijk meegeven, maar in goed overleg besloten om alleen de kap te wisselen, want ik had alles al ingesteld in deze loc en dat scheelde mij de nodige tijd.

De kap wisselen was een fluitje van een cent, en binnen twee minuten gebeurd.

Met een goed gevoel verliet ik de winkel en was blij met de geleverde service, dat vind je niet overal meer.
Eind goed al goed.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Mooi en goed opgelost, Peter !
Prima service, zoals het eigenlijk altijd hoort :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Als je het niet wilt delen, moet je het ook niet benoemen :idea:

Dus, welke dealer en welke instellingen, daar ben ik wel benieuwd naar nu... 😂
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Hallo allemaal,


Citaat van: Tony op vrijdag 14 oktober 2022, 20:15:10
Mooi en goed opgelost, Peter !
Prima service, zoals het eigenlijk altijd hoort :thumbup:

Grtz Tony
Hoi Tony,
Ja zo hoort het eigenlijk maar ik heb helaas een aantal ervaringen waarbij de service onder de maat was ( of eigenlijk helemaal geen service ).



Citaat van: Barry1972 op zaterdag 15 oktober 2022, 01:34:26
Als je het niet wilt delen, moet je het ook niet benoemen :idea:

Dus, welke dealer en welke instellingen, daar ben ik wel benieuwd naar nu... 😂
Hoi Barry,

In de forumregels staat het volgende te lezen:

c6.   Het is niet toegestaan om enige vorm van uitlatingen te doen, zowel positief als negatief, over modelspoorbedrijven (winkels, beurshandelaren, websites, etc.) en hun personeel. Dergelijke bijdragen worden verwijderd. Dit geldt ook voor privé-verkopers op verkoopsites (zoals bijv. Marktplaats, eBay, etc).

Ik zal je een pb sturen.

Over de instellingen kan ik wel wat vertellen  :)
De loc was al geijkt in koploper, ook had ik de maximale snelheid en volume aangepast ( ik heb ook buren  :D ).
Ook zijn een aantal functies op andere plaatsen gezet zodat ik ze met koploper kan bedienen ( koploper gaat tot maximaal 20 functies ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Nieuwe Roco loc toegevoegd, schade opgelost.
Duidelijk, 👍🏻
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Hallo allemaal,

Ik heb een korte video gemaakt van mijn nieuwste aanwinst.





Ik kom steeds iets verder met het video programma, erg verslavend kan dit zijn heb ik gemerkt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Peter,

Kun je de kleurtemp van je camera ook vast zetten?
Het beeld wordt bijna blauw als er een kanarie gele trein het beeld in komt.
Of is dat een toegevoegd effect?

Mvg Robin
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
 @citaat
Hoi Robin,

Ik heb gebruik gemaakt van mijn iPad Pro, net bij de camera instellingen gekeken, maar daar kon ik niets vinden over de kleur temperatuur.
Hij heeft er vooral last van als de trein vlak voor de lens langs rijd.

Ik zal de volgende video weer eens maken met onze foto camera die zou ook 1080P moeten kunnen filmen.

Als iemand tips heeft over de iPad / instellingen dan hoor ik dat graag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
CiteerHet beeld wordt bijna blauw als er een kanarie gele trein het beeld in komt.

Hier is helaas weinig aan te doen aan de opname kant bij de iPad. Dit dien je te corrigeren in het montage programma. Al zal dit niet makkelijk gaan. Met je fotocamera heb ja wat meer instel mogelijkheden. Zet je iris vast en stel je kleurtemperatuur in op 3200 kelvin. Dit is ongeveer de kleur van binnenverlichting. De kleur kan je mits dit mogelijk is in het montage programma nog worden aangepast.

Het is in ieder geval een mooie sleep om te zien Peter. Veel plezier ermee.  :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
hierbij een voorbeeld. foto 1 en foto 2 origineel beeld uit de baan. Echter kleur licht van foto 1 is anders (geler) als van foto 2. foto 3 is ongeveer de goede kleur die foto 1 zou moeten hebben na bewerking met kleurcorrectie. Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken als ik jou was. Modelspoorbouw is al moeilijk genoeg.
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Leuk filmpje Peter. Dat gaat er altijd in. Was wel even verbaasd dat jij zo een kort baantje hebt. De trein was nauwelijks uit beeld of hij komt op een ander spoor alweer binnen rijden.  8o
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
1631 met DD-AR kan dan weer net niet.
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Peter,

Leuke film, mooi in elkaar gezet.
De weekendtrein zit goed vol in Duurstede. B)

Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 17 oktober 2022, 18:04:26
1631 met DD-AR kan dan weer net niet.

Alles kan
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Op een modelbaan zeker :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Citaat van: flyerman op maandag 17 oktober 2022, 23:37:38
Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 17 oktober 2022, 18:04:26
1631 met DD-AR kan dan weer net niet.

Alles kan

Koffiekan

Peter had het vorige week zelf gevraagd. Vandaar mijn reactie.
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - Video Roco 78161 ( NS 1631 ).
Hallo allemaal,

Sorry voor mijn late reactie.


Citaat van: adrie1961 op zondag 16 oktober 2022, 23:06:39
CiteerHet beeld wordt bijna blauw als er een kanarie gele trein het beeld in komt.

Hier is helaas weinig aan te doen aan de opname kant bij de iPad. Dit dien je te corrigeren in het montage programma. Al zal dit niet makkelijk gaan. Met je fotocamera heb ja wat meer instel mogelijkheden. Zet je iris vast en stel je kleurtemperatuur in op 3200 kelvin. Dit is ongeveer de kleur van binnenverlichting. De kleur kan je mits dit mogelijk is in het montage programma nog worden aangepast.

Het is in ieder geval een mooie sleep om te zien Peter. Veel plezier ermee.  :thumbup:
Hoi Adrie,
Ja het is een heerlijke sleep en met dat plezier komt het goed  :thumbup:
Ik ga de camera bestuderen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb nog even naar jou camera gekeken, maar schrok van de prijs, wel een prachtige machine  :)



Citaat van: Lobomotion69 op maandag 17 oktober 2022, 15:15:48
Leuk filmpje Peter. Dat gaat er altijd in. Was wel even verbaasd dat jij zo een kort baantje hebt. De trein was nauwelijks uit beeld of hij komt op een ander spoor alweer binnen rijden.  8o
Hoi Henk,
Het baantje is wel wat langer hoor  :) toevallig had ik de iPad niet verplaatst en in de montage het op deze manier aan elkaar geplakt.
Het lijkt wel op televisie  :D
Bedankt voor je complimenten  :thumbup:



Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 17 oktober 2022, 18:04:26
1631 met DD-AR kan dan weer net niet.
Hoi Dirk,
Ik had ze ook dubbeldekkers genoemd een aantal dagen geleden, dan had ik dus ook een beetje gelijk dat de 1631 niet voor deze stam had gestaan.
Ach het duurt nog even voordat de nummer varianten uit de fabriek rollen, tegen die tijd zit er ook vast wel iets in het spaarvarkentje en komt er een andere loc voor deze stam.
Tot die tijd................



Citaat van: Kelderspoorder op maandag 17 oktober 2022, 18:13:48
Peter,

Leuke film, mooi in elkaar gezet.
De weekendtrein zit goed vol in Duurstede. B)
Hoi Freddy,
De trein is lekker vol, als ik eenmaal aan het plakken ben ben ik niet meer te stoppen  >:-D
Bedankt voor je complimenten  :thumbup: het samen stellen van beeld en geluid is erg leuk om te doen dus er zal vaker een filmpje te zien zijn.



Citaat van: flyerman op maandag 17 oktober 2022, 23:37:38
Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 17 oktober 2022, 18:04:26
1631 met DD-AR kan dan weer net niet.

Alles kan
Hoi Martin,
Dat roep ik ook altijd, rijden met wat je mooi / leuk vind, toch heeft Dirk een .  Ik probeer zoveel mogelijk met correcte stammen te rijden en blijkbaar heeft deze 1631 nooit voor deze rijtuigen gestaan.
Ik schreef het net al, als de nummer varianten uitkomen heb ik weer een mooie aanleiding om een andere loc te kopen  :)



Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 18 oktober 2022, 01:00:11
Op een modelbaan zeker :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoi Hans,
We creëren onze eigen droom wereld, en als je zo denkt / kijkt dan kan natuurlijk alles.



Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 18 oktober 2022, 06:00:25
Citaat van: flyerman op maandag 17 oktober 2022, 23:37:38
Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 17 oktober 2022, 18:04:26
1631 met DD-AR kan dan weer net niet.

Alles kan

Koffiekan

Peter had het vorige week zelf gevraagd. Vandaar mijn reactie.
Wim Kan  :D
Klopt Dirk  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Hallo allemaal,

Gisterenavond kwam een oom van mij naar de baan kijken, na het bekijken van de baan / constructies ( hij is ook modelspoorder ) de boel aangezet om de treinen te laten rijden.

Na het opstarten van de computer eerst nog even naar de lay-out van koploper gekeken ( ja daar rijd hij ook mee ) drukte ik op de knop automatisch rijden en de eerste treinen zette zich in beweging, tot zover niets aan de hand.

Vanuit mijn ooghoek zag ik in het schaduwstation een trein zijn voorganger aanduwen, gelijk de noodstop van de ECoS ingedrukt want dat is niet de bedoeling.

Er deed zich iets raars voor, het bleek dat alle terugmeldingen die via Loconet aangeboden worden aan de ECoS niet binnen kwamen en dan is het feest  :-( :-( :-(

Koploper heeft natuurlijk geen enkel idee waar treinen zich bevinden met alle gevolgen van dien.

Nadat ik alle treinen had laten stoppen, de communicatie afgesloten tussen koploper en de ECos en daarna weer verbinding gemaakt tussen beiden.
Toen kwamen de bezetmelders weer inbeeld / online.

Wat is hier nu gebeurd????

Zover ik het kan bedenken zijn tijdens het starten van de baan de bezetmelders niet ingelezen maar wat hiervan de oorzaak is houd mij nog het meest bezig want dit wil ik niet nog een keer meemaken,

Er staan nu diverse treinen tegen elkaar aan en op plaatsen waar ze niet horen te staan, dus ik heb er een aardige klus aan om alles weer goed te zetten vandaag.

Ik ga eens kijken naar een opzetje in koploper die de noodstop activeert als er een aantal melders NIET bezet zijn, zodat de volgende keer ( mocht het nogmaals gebeuren ) de baan gelijk een noodstop krijgt in deze situatie.

Je zult het altijd zien dat er iets gebeurd als je gasten krijgt, in de ochtend had alles nog goed gereden dus de pret was van korte duur.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Dat zal je altijd zien, Peter. Iets met de Wet van Murphy waarschijnlijk >:-D...
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
 @citaat

Dat moet het zijn Hans, de wet van Murphy kunnen we die wet niet afschaffen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Wat sneu Peter. Als je dan ook weet dat Murphy een optimist was dan weet je hoe laat het is.
Het is een bekend fenomeen dat altijd iets fout gaat als je wil iets wil tonen aan derden.
Gelukkig heb je het kunnen oplossen met een restart.

Hopelijk komt het niet terug.

Luc
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Hallo Peter,

Dat is best klo... als je vol trots jouw bouwkunsten wil laten zien en dan gebeurd er zoiets. :( Het is dan inderdaad altijd even een puzzel om alles weer netjes op het juiste plekje te rangeren, en dat kost stiekem veel tijd. Hopelijk kun je de oorzaak vinden want zoiets moet geen gewoonte worden.

Ik heb wel erg genoten van jouw filmpje van de Roco NS 1631 met sleep. Dat zag er heel gelikt uit, trekt mooi realistisch op en ook het stoppen gaat mooi geleidelijk. Ook kun je de trein mooi voorbij zien komen in de vitrinekast/schaduwstation. :thumbup:

Succes!

Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Dat was balen en dan daarna weer alle treinen terug op hun plaats zetten.
Man, man, wat een leuke hobby hebben we toch, je maakt altijd wel weer wat mee waar je net niet op zat te wachten.
Succes er mee.
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Dat is giga balen met hoofdletters.

Mijn eerste gevoel zegt een misser van het loconet protocol. Maar het geeft iig een waardeloze demo avond en heel veel werk om de baan weer conform Koploper te krijgen.

Kan de functie spookdetectie van Koploper je hier niet bij helpen om het te voorkomen?
Bij een noodstop gaan bij mij iig centrale en alle boosters uit zodat alles stil komt te staan.

Succes met het corrigeren en als je de oorzaak nog vindt: ik ben benieuwd.
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Ai, da's balen.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 oktober 2022, 07:13:06Ik ga eens kijken naar een opzetje in koploper die de noodstop activeert als er een aantal melders NIET bezet zijn, zodat de volgende keer ( mocht het nogmaals gebeuren ) de baan gelijk een noodstop krijgt in deze situatie.

Lijkt me een goed idee. En omdat het om alle loconet terugmeldingen gaat, kun je het simpel houden: één terugmeldcontact dat altijd bezet meldt. Hoef je niet eens aan te sluiten op de baan, gewoon doorverbinden. Bij het starten als eerste verifiëren dat 'ie inderdaad bezet meldt, zo niet, dan een foutmelding geven en verder niets.
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Bah! Dat is nou altijd met een demo. Hopelijk ga je nog een verklaring vinden voor de storing want dit is balen.
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Wat ook een aanrader kan zijn is voor het laten rijden even de bezetmelders controleren.

Overigens een aansluiting constant "bezet" houden zou je kunnen mixen met noodstop voorzieningen. Of te wel een of meerdere onbediende noodknoppen verdeeld over de baan die beschikken over breekcontacten bij bediening.
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Hallo allemaal,

Ik ben net op zolder begonnen om de boel weer op de juiste plaatsen te krijgen, na het opstarten en verbinding maken tussen koploper en de ECoS heb ik gelijk gekeken of de melders oplichten en helaas dat deden ze niet  :(

In mijn baanplan maak ik gebruik van een soort ledje ( rondje ) in de lijn van het blok die oplicht als de melder bezet / gemaakt is.
Op onderstaan de foto zie je dat alle ledjes uit zijn terwijl er communicatie is tussen koploper en de ECoS.



Al mijn bezetmeldingen komen via loconet binnen op een loconet adapter van Esu, die is op zijn beurt aangesloten op de ECoS-link en via een netwerkkabel gaat deze naar een tweede ECoS-link die verbonden is met de ECoS.

Om dingen uit te sluiten heb ik gekeken of mijn boosters wel communiceren met de ECoS en dat doen ze.
Deze booster gaan door dezelfde ECoS-link heen, dus daar lijkt alles goed te werken.

Dan zou de loconet adapter van Esu de boosdoener kunnen zijn, maar daar heb ik geen tweede van liggen en kan dat niet uit proberen.
Wel zie ik dat er spanning op aanwezig is en alle connectoren goed zijn aangedrukt / aangesloten.

De Loconet S88 die in de baan verwerkt zitten kregen ook stroom aangeboden, hier knippert een gele led als hij in bedrijf is.

Nadat ik de communicatie tussen de ECoS en koploper had afgesloten en daarna opnieuw de boel weer met elkaar liet communiceren zag ik alle melders weer online komen.
Nu zie je de gele ledjes in het baanplan oplichten.



De eerste conclusie die ik uit het bovenstaande haal is dat de fout ontstaat tijden het starten met communicatie tussen koploper en de ECoS.
ik zal dus even goed in de gaten moeten houden of de melders online komen voordat ik op de knop automatisch rijden klik.

Op jullie reacties reageer ik even in een los bericht om het allemaal leesbaar te houden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Hallo allemaal,

Citaat van: lucdiels op zaterdag 22 oktober 2022, 08:57:13
Wat sneu Peter. Als je dan ook weet dat Murphy een optimist was dan weet je hoe laat het is.
Het is een bekend fenomeen dat altijd iets fout gaat als je wil iets wil tonen aan derden.
Gelukkig heb je het kunnen oplossen met een restart.

Hopelijk komt het niet terug.

Luc
Hoi Luc,
Het is zeker balen dat het verkeerd gaat als je iets wilt laten zien, opgelost is het nog niet ik moet alle treinen op de juiste plaats op de baan zetten en dat is nogal een werkje waarmee ik zo ga beginnen.



Citaat van: narwal op zaterdag 22 oktober 2022, 09:26:47
Hallo Peter,

Dat is best klo... als je vol trots jouw bouwkunsten wil laten zien en dan gebeurd er zoiets. :( Het is dan inderdaad altijd even een puzzel om alles weer netjes op het juiste plekje te rangeren, en dat kost stiekem veel tijd. Hopelijk kun je de oorzaak vinden want zoiets moet geen gewoonte worden.

Ik heb wel erg genoten van jouw filmpje van de Roco NS 1631 met sleep. Dat zag er heel gelikt uit, trekt mooi realistisch op en ook het stoppen gaat mooi geleidelijk. Ook kun je de trein mooi voorbij zien komen in de vitrinekast/schaduwstation. :thumbup:

Succes!
Hoi Marcel,
Het moet zeker geen gewoonte worden daarom ga ik kijken op welke manier ik dit kan beveiligen, de treinen weer op hun juiste plek zetten is niet het allerleukste werk wat er is maar het is niet anders.

Fijn dat je van mijn filmpje hebt genoten  :thumbup: :thumbup:



Citaat van: iTom op zaterdag 22 oktober 2022, 09:39:11
Dat was balen en dan daarna weer alle treinen terug op hun plaats zetten.
Man, man, wat een leuke hobby hebben we toch, je maakt altijd wel weer wat mee waar je net niet op zat te wachten.
Succes er mee.
Hoi Tom,
Ik zat er zeker niet op te wachten maar het overkomt je en dat sta je met je kl.... voor het blok  8o
Het komt vast wel weer goed.



Citaat van: Kaleb op zaterdag 22 oktober 2022, 10:43:09
Dat is giga balen met hoofdletters.

Mijn eerste gevoel zegt een misser van het loconet protocol. Maar het geeft iig een waardeloze demo avond en heel veel werk om de baan weer conform Koploper te krijgen.

Kan de functie spookdetectie van Koploper je hier niet bij helpen om het te voorkomen?
Bij een noodstop gaan bij mij iig centrale en alle boosters uit zodat alles stil komt te staan.

Succes met het corrigeren en als je de oorzaak nog vindt: ik ben benieuwd.
Hoi Henk,
Ik heb spookmeldingen altijd aanstaan, maar die reageren op een bezetmelder en die deden het juist niet, het moet dus eigenlijk net anders om werken.
Daar ga ik echt mee aan de slag want dit is echt niet leuk.



Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 22 oktober 2022, 11:14:45
Ai, da's balen.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 22 oktober 2022, 07:13:06Ik ga eens kijken naar een opzetje in koploper die de noodstop activeert als er een aantal melders NIET bezet zijn, zodat de volgende keer ( mocht het nogmaals gebeuren ) de baan gelijk een noodstop krijgt in deze situatie.

Lijkt me een goed idee. En omdat het om alle loconet terugmeldingen gaat, kun je het simpel houden: één terugmeldcontact dat altijd bezet meldt. Hoef je niet eens aan te sluiten op de baan, gewoon doorverbinden. Bij het starten als eerste verifiëren dat 'ie inderdaad bezet meldt, zo niet, dan een foutmelding geven en verder niets.
Hoi Rob,
Ik denk dat ik met bovenstaande oplossing de controle onder controle is, dat ga ik straks als de boel weer op de juiste plekken staat gelijk proberen.
Het resultaat laat ik uiteraard weten.



Citaat van: Jongslog op zaterdag 22 oktober 2022, 11:37:44
Bah! Dat is nou altijd met een demo. Hopelijk ga je nog een verklaring vinden voor de storing want dit is balen.
Hoi Henk,
Mijn gevoel zegt dat de loconet adapter van Esu de boosdoener is, hopelijk is dit straks onder controle door bovenstaande oplossing.
Balen is het zeker.



Citaat van: Olav op zaterdag 22 oktober 2022, 11:38:57
Wat ook een aanrader kan zijn is voor het laten rijden even de bezetmelders controleren.

Overigens een aansluiting constant "bezet" houden zou je kunnen mixen met noodstop voorzieningen. Of te wel een of meerdere onbediende noodknoppen verdeeld over de baan die beschikken over breekcontacten bij bediening.
Hoi Olav,
ik ben bang dat je het soms vergeet om dit even te controleren, als je koploper laat communiceren met je centrale ga je er eigenlijk vanuit dat de boel met elkaar praat.

Het idee met meerdere ( stop ) knoppen is goed bedacht  :thumbup: alleen heb ik die niet, wie weet in de toekomst.



Nauw ik ga maar eens beginnen om alle treinen weer op hun plaats te zetten.
Wordt vervolgt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Nauw is niet wijd maar knap lastig op zijn tijd.

Nou dit is anders ook knap lastig, ga er maar aan staan. Peter is weer een weekendje van de straat. Sterkte man.
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Bij de ouderwetse S88 is altijd makkelijk te controleren of er spanning op de baan is, neem een detectie railstaaf, zorg dat er niets op staat, schakel het detectie systeem in en dan moet je tussen de detectierailstaaf en de massarailstaaf een gelijkspanning van ca. 5 Volt meten. Je controleert dan simpel of er een positieve spanning aanwezig is en of de railmassa ook aan de S88 massa ligt.
Of dit ook opgaat bij een Loconet systeem weet ik niet, maar ongetwijfeld weet iemand anders dat.

Groet, Anne W
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van een geluidsman - en toen was het stil.
 @citaat @citaat

Ik ken een andere versie van nauw.................. Henk, maar er kunnen ook kinderen meelezen dus laat ik die maar niet opschrijven  :D
Ja ik heb weer iets te doen, een gedeelte staat al op zijn plaats maar er lagen in het schaduwstation ook wagons op hun zijkant omdat een achterop komende trein de boel uit de rails drukte.
Verstand op nul en doorgaan  :)


@citaat

Baanspanning is een ander verhaal Anne,  (spanning staat er overigens gewoon op het Loconet systeem ) maar de meldingen komen niet binnen.

Ik ga weer even wat treinen op hun plek zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman