Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baan bouwen

Gestart door Märklin.Pk woensdag 28 september 2022, 21:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Nieuwe baan bouwen
Hallo, laat ik beginnen mij voor te stellen. Mijn naam is Paul en ik ben 68 jaar. Sinds 3 jaar lid (o.a.) dit forum, en ga voor de vierde keer in mijn leven een baan proberen op te bouwen. Kreeg mijn eerste Märklin startset in 1958, werd er direct door gegrepen en halverwege de jaren zestig mocht ik en een zolderruimte van mijn ouders gebruiken om het eerste baantje te bouwen. Veel plezier beleefd, met vaak lekkere muziek van David Bowie op de achtergrond :-) Mijn tweede baan zag mid jaren negentig het levenslicht op mijn huidige (maar toen nog niet verbouwde zolder) Het werden een paar mooie (digitale) bouwjaren, naast alle drukke werkzaamheden. Het bouwen gaf rust, en haalde de stress van de zaak bij mij weg. Uiteindelijk nam de baan vrijwel de hele zolder in beslag. Helaas moest ik hem uiteindelijk afbreken, en het duurde tot voor 3 jaar terug, dat mijn derde baan tot stand kwam. Begin dit jaar heb ik deze afgebroken, omdat het besluit viel om de zolder eindelijk te gaan verbouwen. De vorige week is deze opgeleverd (zie bijgaande foto) en kan ik mij naar hartelust, maar nog steeds naast het werk ;-) weer gaan uitleven. Het wordt een redelijke baan, daar er ook wat ruimte vergeven moet worden aan een tweede werkplek in huis (Corona besognes) Maar denk, dat hij inclusief een fors (?) schaduwstation en mogelijk nog een tweede wel snel richting 80 - 100 meter rijplezier uiteindelijk over een 'paar jaar' weer kan opleveren. Maar goed, Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet op een dag gebouwd! Mijn idee is, om in dit forum de start en vervolg te gaan 'bloggen', of het vol gehouden wordt ...duimen maar. Het lijkt mij leuk en zinvol om aanvullende tips, goede raad en 'kritiek' te mogen gaan ontvangen. In de loop van de volgende week worden er een paar gelaserde modules aangeleverd. Bewust voor gekozen overigens, want ik ben geen timmerman. Heb er het gereedschap ook niet echt voor. Positief is tevens, dat ik vrijwel per direct kan gaan beginnen. Kan namelijk niet wachten om weer te beginnen. Het materieel en materiaal staat in dozen klaar en een half jaar niet rijden is killing :-) Ben nu nog aan het worstelen met het ontwerp van het schaduwstation, maar dat komt de volgende keer wel aan bod. Voor nu, genoeg 'gezwam': Will keep you posted! Grt, Paul
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Paul, welkom op het forum.

Je hebt een mooie ruimte ter beschikking, we zijn benieuwd wat voor baan, thema etc het gaat worden.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Welkom! Altijd leuk als iemand weer opnieuw gaat beginnen, dan is nog alles mogelijk :) Succes, en we zien de foto's graag.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Welkom op het forum Paul!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hallo Paul, welkom.
Het klinkt allemaal veelbelovend en maakt me nieuwsgierig. :-)
Succes met de plannen en bouw.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Mooie ruimte hoor, ga je draadje volgen  :)
Re: Nieuwe baan bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Welkom op het forum Paul, je hebt een prachtige zolder  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Nieuwe baan bouwen
 @citaat
Welkom op dit forum Paul. Inderdaad wat een prachtige zolder! Aan beide zijden een dakkapel. Over de gehele breedte van de voor- en achtergevel? Zoiets zou ik ook wel willen, lekker veel ruimte (en licht!) op zolder. Ik ga dit draadje volgen want ben heel benieuwd hoe jouw nieuwe baan gaat worden. Veel succes en bouwplezier gewenst.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Welkom Paul, ik ga dit proces volgen.

Luc
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Goedemorgen, waardeer alle spontane reacties! Hopelijk kan ik met enige regelmaat de ontwikkelingen delen. Het zal ongetwijfeld met horten en stoten gaan ....(bij voorbaat excuus) En ja, de zolder heeft nu aan beide zijden een optimale 'lichtval'. Dat was ook het uitgangspunt van de verbouwing, en stahoogte natuurlijk over een heel groot gedeelte van de beschikbare ruime. Toch wordt het passen en meten, maar dat is de uitdaging! Nog snel even een kleine terugblik naar de laatste baan, waarvan ik in maart afscheid heb moeten nemen. Zie de bijlage 1x Grt, Paul
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Aah kijk, stomers en een TEE RAm, dat ziet er al interessant uit. Ook een prachtige ruimte tot je beschikking gekregen. ben benieuwd hoe dat ingevuld gaat worden. We gaan het meemaken.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Prachtige ruimte heb je tot je beschikking Paul om er heerlijk een baan te bouwen.
Ja een RAm TEE is altijd leuk om naar te kijken ook al staat er een stomer naast. ;)

Groet Michel
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Een TEE RAM naast een stoomloc...dat was mogelijk toentertijd :-) mid jaren zestig. Ik heb altijd van Duitse thema banen (en Oostenrijk & Zwitserse) gehouden, dus daar gaan wij nu ook weer voor. Beetje jeugdsentiment, denk ik...
Nu eerdaags de modules binnenkomen, sleutel ik nu alvast aan de schaduwbaan + helix in het programma RailModellerPro. Binnenkort een eerste 'bijlage' ter verdere beoordeling!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Welkom Paul.

Dat ziet er allemaal veel belovend uit, mooie ruimte en ook de plaatjes van de vorige baan zien er goed uit.
Veel plezier met het ontwerp en we gaan het beleven.  :thumbup:
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, het eerste serieuze 'draadje'. In de bijlagen 3 verschillende plaatjes van het 'grove' basisidee van de schaduwbaan, met aansluiting naar de helix en uitkomend op niveau 0 en met de 'uitloop' naar een relatief klein kopstationnetje. Het is ontworpen in het programma RailModellerPro. Het geheel heb ik in drie screenshots geknipt.
A) Het totale 'plaatje' (niveau -1. niveau 0 en niveau +1)
B) Schaduwbaan + helix + losliggend het ijkspoor (groen) = niveau -1
C) Hoofdstation komt op niveau +1 en een aflopend enkelvoudig spoor (oranje) gaat naar niveau 0 met aan het uiteinde een kopstation (paars)
D) Het hoofdstation komt dus op een houten plaat te liggen (boven niveau 0 van de aaneengeschakelde modules van 100 x 100cm + helix = totaal 400 cm lengte plus extra centimeters die ik nog over heb aan die zolderkant (nis - zie eerder geplaatste zolderfoto)
E) Denk eraan als eerste insteek de volgende hoogtes aan te houden: niveau -0 = schaduw op 0,60 cm > niveau 0 = 0,90 cm en de bovenbouw voor het hoofdstation met door/uitvoer naar een volgend gedeelte van de baan = 110 cm.

Aanvullende opmerkingen:
1) uiteindelijk gaan het dubbelspoor rechts van het geheel onderaan, in een later stadium naar een totaal ander nog te ontwerpen gedeelte van de baan. (Zal wel een jaartje duren ;-)
2) het schaduwstation heeft 4 (gele) sporen) waar uiteindelijk ook meerdere treinen afwisselend opgesteld kunnen worden en twee (niet gekleurde opstelsporen met een stootblok)
3) het station is nog niet af (worden nog veranderingen in doorgevoerd...)
4) het programma RailModellerPro is niet perfect, maar dat ben ik zeker ook niet (dus hier en daar sluiten de rails in de eerste aanzet nog niet 100& aan. Het wordt of een puzzel met flexrail of het 'programma' krijgt het uiteindelijk nog voor elkaar!

Last but, not least: deze insteek is in eerste instantie bedoeld om een indruk te krijgen wat er kan met de module(ruimte) en de ruimte van dit deel van de zolder in zijn geheel. Daar was ik op uit. Niets meer, niets minder. Mar moest tenslotte ergens weer mee beginnen, maar niets is zo veranderlijk als een 'hobbyist' :-) Wordt vervolgd, maar het begin is er!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
hey Paul,


leuk je hier op het forum te zien,
je bent hopelijk nog niet vergeten hoe je oude Marklin-seinen te configureren in iTrain ;) ;


mvg,
Michel
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hi, neen dat hoop ik niet  Uiteindelijk is alles voor elkaar gekomen, maar het had wel wat voeten in de aarde. Hoop dat de eerder opgedane kennis (met hulp van derden :-) niet in zijn geheel vervlogen is  :idea: Nu met een schone lei en schone zolder (oppassen geblazen dus om het geheel ook netjes te houden) Het duurt nog wel een paar weken voordat het eerste zichtbare gedeelte getoond kan worden. Moet nog zoveel doen. Er staat van alles hier op de vloer en dat moet toch eerst een passende (tijdelijke) opbergplaats krijgen. Anyway, met frisse moed! Het is weer een mooie uitdaging.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hallo Paul,

Grootse plannen dus. Even een paar waarschuwingen vooraf. de railnummers in de plannen kan ik helaas niet lezen, ze zijn net iets te klein. Dus indien ik iets zeg wat verkeerd is sorry.
Betreffende de helix. Die zie ik in elkaar lopen, dat zal niet werken dan krijg je problemen met hoogteverschillen. Je moet tussen twee sporen boven elkaar circa 8 tot 8,5cm hoogteverschil hebben. Anders past er geen trein tussen. Bij bovenleiding zelfs nog meer.
Bij een breedte van 100cm zal je met zekerheid gebruik maken van de radii 1 en 2 in de helix. Dat kan maar dan dien je radius 1 als daalspoor te gebruiken en radius 2 als stijgspoor. Tevens zul je om de hellingen voor je treinen hapbaar te houden tussen de bochthelften één of twee rechte 2200 rails in moeten voegen. Dan wordt het een ovaal dus.

Je hebt het bij de hoogten van je tafel over 60, 90 en 110 cm. Doe jezelf een plezier en doe overal nog tien cm bij optellen. Ook jij wordt straks een jaartje ouder en daarmee een jaartje strammer. Je rug en ledematen zullen je dan dankbaar zijn voor die iets grotere hoogte. De mijne in ieder geval wel.

Succes en ik blijf je volgen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dank voor je reactie! Laten we met de laatste opmerking beginnen ;-) Jouw benadering is geheel terecht, ook al heb ik de 'mazzel' dat ik nog veel sport en daarom dito beweeglijk ben. Maar -eerlijk is eerlijk- ik had al de intentie om de hoogtes ter discussie te stellen. Point taken! (Het gaat van de schuine kanten afhangen, anders moet ik het baanontwerp in lengte gaan aanpassen en ik wil juist een mooi lang station creëren én wat bergruimte onder het schaduw station nog zien te bewerkstelligen)
De 'getekende' helix is niet goed in het software programma verwerkt. Het geeft dus een zeer vertekend beeld. Ik kan je gerust stellen (en mijzelf hier dus ook), het komt goed qua hoogte en percentage. Ik maak een als strip van 5 cm breed op de pantografen op te vangen. Daar heb ik voorbeelden van gezien. Buitenste rail wordt stijgen en binnenste wordt dalen.
Wat betreft de helix heb je een punt. Helaas kan het waarschijnlijk niet anders dan dat het geen ovaal kan worden (heeft te maken met de beschikbare ruimte aan die kant van de zolder. Klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar er is een tweede werkplek en er staat straks een slaapbank voor het incidentele moment dat deze nodig is.( Vrouw en dochter hebben een brede kennissenkring :-)
Ik moet dus een concessie doen. Overigens heb ik bij mijn tweede baan zelf een helix gebouwd die ook rond liep, en daar hadden de treinen destijds geen enkele moeite mee. Ik begrijp het punt, en de uitdaging -maar heb het vertrouwen vooralsnog dat het goed gaat komen. In ieder geval is het wel een experiment waard. En dan nog even een puntje: ik wil de modules op wieltjes met een rem zetten, zodat ik zeker in het beginstadium (lees het eerste jaar of zo) er makkelijk omheen kan lopen en dus bouwen. Ik heb mij voorgenomen om er een mooi projectje van te maken, met overigens wel mijn beperkte kennis van een aantal zaken. Maar de fora helpen mij ongetwijfeld wel een eindje op weg)
Dank nogmaals voor de input, het wordt ten zeerste gewaardeerd!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Mooie en lichte ruimte, Paul  :thumbup:

Ben benieuwd, hoe jouw avontuur hier verder gaat  :P

Grtz Tony
Re: Nieuwe baan bouwen
Mooie plannen en een mooie zolder, Paul. Ik ga dit zeker blijven volgen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
En ook hier een volger erbij. Het ziet er goed uit die plannen.

Luc
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, vandaag veel opgeruimd en verder schoongemaakt -want donderdag kan ik de modules ophalen en dan kan het feest beginnen. Het laatste deel van vanmiddag tijd besteed aan het fatsoeneren van de layout in RailModellerPro. Eerst maar eens even geconcentreerd op het schaduwstation, en daar gaat het direct al fout. Er zijn namelijk twee open eindjes die ik vooralsnog niet aan elkaar geknoopt krijg. Zie ook de bijlage. Hopelijk zijn de ruilnummers nu te lezen.
Misschien iemand een goed advies in deze? (Als dit klopt, dan kan ik verder met de helix en het hoofdstation. Maar als eerste uiteraard het schaduwstation perfect zien te krijgen)
Voor vandaag sowieso genoeg tijd op de zolder doorgebracht, nu aandacht voor de rest van het gezien :-) Fijne avond allemaal!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Zo te zien aan de nummers k rail?
Daar heb ik helaas geen K aas van gegeten haha
Mijn tip is , ik speel/varieer wel eens met de verschillende radius bochtstukken door elkaar. Dan komt het ook anders uit
Ik zie ook dat er kortere rechte rails zijn? Ook daar kun je mee spelen neem ik aan..


Waar heb je trouwens de modules vandaan ?
Re: Nieuwe baan bouwen
Ik zou de twee 2201s onder bij de kruiswissel en de gewone wissel weghalen. Dan kun je links de 2221 en 2231 mooi parallel laten lopen.

Dat geldt ook voor de 2201 rechtsboven voorbij de wissel. Haal die weg dan lopen de bochten mooi parallel.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Het blauwe rechte spoor met het open einde kan met 4x2200, 1x2209 en 1x2204.

Om het open stukje in het rode spoor dicht te maken kun je wel wat meer smokkelen, en dan het rode rechte spoor met 4x2200, 1x2206 en 2x 2207.



Afgezien daarvan begrijp ik niet wat het doel is van de meeste passtukjes 2201. Ik heb er daarom een aantal weggelaten, en door vervolgens ook nog wat aan de bochten te sleutelen kwam ik uit bij het onderstaande plaatje. Omdat je in de helix toch al krappe bochten 2221 gebruikt, heb ik die met een gerust hart toegepast in de buitenbocht aan de rechterkant. Die bocht is nu een mengelmoes van verschillende boogstralen, maar dat lijkt me geen bezwaar, je ziet er immers toch niets van.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dank voor de tips! Heel blij mee heren!
Btw: modules komen van de firma Markenburg.
Avondgroet.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Op basis van de reacties/voorzetten dus in principe nu een definitief ontwerp voor het schaduwstation. Wat betreft de 2201 stukjes K-rail, hier had ik eigenlijk niet echt een reden -hooguit om meer stabiliteit te creëren tussen de wissels/minder kans op ontsporingen- Nu dus een stuk strakker, met nog slechts tweemaal 2201 (links onderaan), waar zo dadelijk de helix aangeknoopt zal moeten worden met 2221 en 2231. Die heb ik inmiddels al correct ingetekend. Buitenring stijgend, en binnenring dalend. Het moet natuurlijk wel gaan passen op basis van gebruikelijke standaard rail-bogen. Vraag mij nu af, of het eventueel niet beter is om de twee stukjes 2201 niet helemaal weg te laten? Maar dan vraagt dit natuurlijk weer 'forse' aanpassingen m.b.t. de rest van het hele schaduwsporen-plan. Maar het is wel de basis van de hele baan, dus moet ik het goed overweg. 
(Of creëer ik nu een 'eindeloze' discussie :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
als je ruimte hebt laat ze gewoon zitten.Is makkelijker als je eens een ontsporing zou hebben.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
De ruimte is er gelukkig. Je hebt zeker een goed punt. Denk dat ik ook de twee 'echte' opstelsporen met stootblok wat verleg richting de onderkant. Komen dus paralel te liggen met de lengte richting van het geheel. Ook hier dus bij eventueel ontsporen, het voordeel om er makkelijker bij te kunnen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Citaat van: Märklin.Pk op zondag 02 oktober 2022, 14:20:53
Op basis van de reacties/voorzetten dus in principe nu een definitief ontwerp voor het schaduwstation.
De 2221 na de 2206 zou ik vervangen door de 2232 (tegenboog). Dan kun je de buitenboog volledig met 2231 leggen op de juiste parallelafstand.

Zo dus:
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Super! Begrijpelijk lezen ...:-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Yes, vanmiddag de basis opgehaald. Morgen eens even rustig voor gaan zitten. Beetje puzzelen misschien, maar daar kom ik wel uit. Het begin is er. Hopelijk 3-4 modules in elkaar gezet lopende dit weekend. De ringleiding draadrollen liggen al klaar: 2,5mm2 en tweemaal dubbel draad. Massa + rijstroom plus aparte ringleiding voor de verlichting (ook separate massa en stroomvoorziening) Kom hier later nog op terug.
We gaan het meemaken ;-) Komende 'jaren' hopelijk voor plezier aan de hobby!
Re: Nieuwe baan bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dat is een mooi gezaagd bouwpakket  :thumbup:
Succes met puzzelen en we zien het resultaat hier wel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Gezaagd? volgens mij is het CNC freeswerk. Ziet er prima uit, dat worden superstrakke modules. (Mits je ze recht in elkaar zet   ;) ).

En dat 'jaren' plezier zal dan wel goed komen. :thumbup:
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Zo, het eerste gedeelte is achter de rug. Alleen de helix nog, maar die komt er zondag aan. Echt een gaaf systeem (Markenburg), geen splintertje verzaakt, kind kan de was doen. Alles kaarsrecht, en als je zelf niet zo'n goede timmerman bent, hét systeem om in te investeren. Geen vuil, voldoende flexibel, mooi bedding waar je geen demping in principe voor nodig hebt. Eigenlijk enkel en alleen maar voordelen.
Nu naar de bouwmarkt om verstelbare wieltjes te halen. Geeft toch wel comfort bij het bouwen van de eerste 4 meter (inclusief schaduwbaan) Van de muur af, je kunt er dan beter bij en weer terug tegen de achterwand.
Wel nog beslissen op welke hoogte, in relatie tot niveau 0 en +1 (dit i.v.m. de schuine nis in de achterwand.
Eigenlijk wil ik tot max 90 cm gaan. Dan wordt het: schaduw 60 cm - niveau 0 op 90 cm en niveau +1 op 90 cm. Houd ik 10 cm over om er 'later' nog een niveau eventueel bij te plaatsen. (En onder de schaduwbaan op 60 cm is nog voldoende ruimte voor bakken met allerhande treinspullen. Nog een nachtje overslapen (en even uitproberen wat het beste uitkomt)
Tot zover.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hallo Paul, dat ziet er allemaal strak uit.  :thumbup: :thumbup:

En als het zo precies is, makkelijk in elkaar te zetten dus.

Blijf erg benieuwd naar het verdere vervolg, sucsez!
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Stap voor stap...waar een deel van het weekend weer niet goed voor was!
Zelfs als de Helix 'voorgeprogrammeerd' is, dan heb je nog ene forse klus er aan om zaken secuur in elkaar te zetten. Dan heb ik het nog niet over 'testen' etc. Niet te snel de draadeinde willen afknippen, secuur experimenteren met het stijgingspercentage )max 3%). Maar ook de juiste rail ingetekende radius niet altijd voor waar aannemen. In de alledaagse praktijk (met K-rail) blijken dingen vaak toch vrijwel iedere weer anders uit te komen...Dus hopelijk passen en meten met tussenstukjes om de binnenring goed te krijgen.
Wil niet met flexrail gaan werken, beetje koppig: maar ik ben er nu eenmaal wars van. (Maar nood breekt wet, als het niet anders gaat uitkomen :-(
Ik mis nog even het idee om de dubbele rail (R1 + R2) op de juiste manier aan te laten sluiten op het schaduwstation. Wordt misschien nog wel een dingetje, gezien het in de weg zitten van een draadeind)
Geduld is dus een schone zaak. En genoeg puzzelplezier in het vooruitzicht....
Helaas aankomende week hoogstwaarschijnlijk wat minder tijd om te klussen. Misschien wat zaken 'uitdenken' op de momenten dat het kan :-)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dat er kleine verschillen kunnen optreden dat kan. Maar zo groot? Dat mag echt niet. Iets is daar niet goed uitgetekend. Ben zelf momenteel ook bezig met een helix en K-rail en heb de radius van de bocht met een spijker en een draadje uitgetekend. Dat komt redelijk overeen en met kleine correcties past het allemaal wel. Je kan zelf met een rolmaat de diameter nameten. K-rail heeft nogal eens de neiging wat naar buiten te willen lopen. Dan moet je alle verbindingen goed aandrukken om dat te verhelpen. Maar dat is bij deze afwijkingen onbegonnen werk. Klopt de hart op hartafstand van beide sporen wel?
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Dank! Ik ga het uitzoeken, want dit is sowieso teveel idd. Wordt vervolgd.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Overweging: om het geluid wat te dempen wil ik geen kurk of soortgelijk materiaal gaan gebruiken als ondergrond in de Helix. Mijn idee is (en niet meer dan dat...) om eens te kijken wat elastische verf of rubber seal zou kunnen brengen, als alternatief. Beetje out of the box :-) Je wordt natuurlijk wel een beetje creatief als je constant die moertjes over de lange draadeinden moet draaien.
Ben benieuwd naar een mogelijke ervaring of gewoon jullie mening.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hallo Pk Dat kan veel gemakkelijker, met een wieltje met rubber en een stukje draadeind 2 moeren en een accu tol,en ze gieren naar beneden of naar boven. Zie foto's. Groeten Lampie.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Zo kan het ook al lijkt het mij een schokkerige bezigheid met dat rubber wieltje op een zeskant moer. Ik gebruik een radiale staalborstel in de haakse slijper. Gaat nog vlugger en je hebt geen trillingen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Hallo Henk. Heb ik ook gedaan met staalborstel, totdat ik kortsluiting zag van een uitgeschoten staalhaar die een gloei spiraal werd tussen de rails en pukkies, mij niet meer gezien Lampie.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Denk dat ik toch maar het geduld moet opbrengen ik ben al halverwege :-) heb toch besloten om wat extra tijd vrij te maken aan het begin van deze week, ik wil namelijk de hele week zo snel mogelijk klaar hebben om rustig verder te kunnen gaan. Dit onderdeel is cruciaal.

(Heb overigens wat meer problemen met de vooraf ingetekende/ingebrande boogstraal van de Helix. Deze past niet met K-rail (vooralsnog)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Kan het niet zijn dat de buitenste R3 is en binnen R2.
Het is maar een idee.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
neem eens de maten van de boogstralen en vergelijk : https://wiki.3rail.nl/index.php/K-Rail_Geometrie
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Had ik in de treinzaak laten checken, helaas....Tom. Ik ben nu bijna bij de vierde boogstraal-radius en heb dan eindelijk 40 cm overbrugt. Daarna 'kopzorgen' (dus uitpluizen 'hoe en wat'?)
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
Ok, dat schiet dan al aardig op.
Kopzorgen zijn er om opgelost te worden dat zal ook wel goed komen.
Re: Nieuwe baan bouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuwe baan bouwen
de boogstralen in je tekening zijn wel R1/2 bij M  (m 2221 en 2231) .Kan je eventueel aanpassen/verlengen/vergroten met kleine passtukjes ertussen.